Poissaolo töistä sairaan lapsen hoidon takia

  • Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
apua kaipaava
Meillä on lapsi kuumeessa. Olen aloittanut työt elokuussa, eikä ole vielä tullut selvitettyä miten toimitaan tässä tilanteessa... Sen tiedän, että 3 päivää saa palkallista vapaata sairaan lapsen hoitoa varten. Ja minun pitää ilmeisesti viedä töihin todistus, että mies on ollut töissä eikä kotona. Mutta täytyykö lapsen sairaudesta viedä työpaikalle sairaslomatodistus? Eli pitääkö minun raahata kuumeinen lapsi lääkäriin/terveydenhoitajalle? Taitaa olla työpaikkakohtaistakin tuo. Itse olen kunnan palveluksessa. Tarkoitus olisi, että minä olen huomisen pois töistä, ja mies sitten tarvittaessa tiistain ja keskiviikon. Mies on kaupan alalla töissä. Kokemuksia kyselisin siis siitä, miten pitäisi nyt toimia.
 
joanna123
soitat aamullapomolleja sanot että lapsi sairas. soitat tk:lle ja voi varmaan sairaanhoitaja lapun töihin kirjoittaa. Lapsi saa siis sairaslomalapun,ja siinänäkyy huoltajan nimi
 
yrittäjän arkea,
Olisipa meillä yrittäjilläkin palkallista sairaslomaa lapsen sairastaessa. Nyt kun pitää vapaapäivää lapsen sairauden takia, tietää, että tämä viikko romuttaa myös tämän kuun palkan saannin. Olkaa onnellisia tästäkin etuudesta :)
 
aassaass
Näissä on tes-kohtaisia eroja. Meillä riittää ilmoitus esimiehelle. Ja jälkikäteen pitää vain täyttää palkanlaskentaan erillinen lomake sairaan lapsen hoidon järjestämisestä. Siinä kysytään miehen työnantaja, mutta ei lapsen sairauden laatua. Olen kyllä sitten jossain sopivassa välissä jutellut esimiehen kanssa, että lapsella korvakierre tai okesnnustautia liikkeellä tmv. Meillä mies hoitaa lasta vähintään yhtä paljon kuin minäkin. Hänen työssään vielä helpompaa tuo kotonaoleminen (teknisesti, ei tietenkään aina töiden kannalta). Senkin olen yrittänyt oman esimieheni tietoon saattaa, ettei tule sellaista "aina tuokin on vain lasta hoitamassa"-fiilistä (vaikka mulla todella perhemyönteinen kolmen lapsen isä esimiehenä, hänellä vain vaimo on kotona, joten ei aina ehkä muista että kahdella työssäkäyvällä nämä vaativat järjestelyjä). Meillä lapsi sairasti ekana päivähoitosyksynä paljon. Ehkä viikko oli välissä tervettä jaksoa ja sitten taas jotain.
 
kokdsjoeirjfo
Kunnallisella puolella täytyy toimittaa sl-todistus, mutta sellaiseksi riittää puhelimitse neuvolan tädiltä saatava lappunen. Kolme päivää kotona oloa sairaan lapsen kanssa on lähinnä tarkoitettu hoidon järjestämistä varten, ainakin kvtes:n mukaan, eli jos kotona on joku muu, kuten täysi-ikäinen sisarus, ei oikeutta vapaaseen synny. Tietenkään sitähän ei työpaikalla tiedetä, ketä siellä kotona on. Meillä on joskus joutunut töihin tulemaan iltavuoroon sitten, kun mies on päässyt omasta työstään kotiin ja voinut jäädä hoitamaan lasta.
 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjän arkea:
Olisipa meillä yrittäjilläkin palkallista sairaslomaa lapsen sairastaessa. Nyt kun pitää vapaapäivää lapsen sairauden takia, tietää, että tämä viikko romuttaa myös tämän kuun palkan saannin. Olkaa onnellisia tästäkin etuudesta :)
Palkallinen sairausloma on kiistatta merkittävä etuus palkkatyössä.

Toisaalta yrittäjällä on se etuus, että omalla työllä ja innovoinnilla voi hyvässä lykyssä merkittävästikin nostaa omaa palkkatasoaan ja ostaa itselleen lisäturvaa, sijoittaa rahaa pahan päivän varalle jne. Palkkatyössä oman työn tekeminen hyvin vaikuttaa selvästi rajoitetummin, lähinnä sillä nykypäivänä saa ylipäätään pitää työnsä, hyvässä lykyssä. Mitään bonuksia ei esim. omalla alallani tunneta.

Jos sairaspäivät vielä vähentäisivät palkansaajan palkkaa, olisi palkansaajalla mahdollisuus vain vähentää, mutta ei nostaa omaa tuloaan, kun yrittäjällä on molemmat mahdollisuudet.

Toki tiedän, että suuri osa yrittäjistä elää yhtä lailla kireällä budjetilla kuin palkansaaja ja tulojen vaihtelu aiheuttaa stressiä perheelle.
 
ap apua kaipaava
Kiitokset vastauksistanne. Homma selvisi tänään aamulla, kun soitin esimiehelle. Olin vaan kärsimätön illalla... :) Eli meillä pitää viedä terveydenhoitajan todistus töihin lapsen sairaudesta. Kävimme sen hakemassa aamupäivällä. Todistukseen merkittiin, että minä olen tämän päivän kotona, ja mies tiistain ja keskiviikon, ja mies vie sitten oman kappaleensa todistuksesta töihin (missä sellainen myös vaaditaan). Minun täytyy viedä vielä miehen esimieheltä todistus töihin, että mies tosiaan on tänään ollut töissä. Miehen ei tarvitse sellaista viedä minun työpaikaltani.
 
yrittäjän arkea
MonestyB, Olet oikeassa. Yrittäjillä on tiettyjä etuuksia palkkatyöhön nähden. Minulla se on lähinnä sitä, että saan määrätä omat työajat. Taisi olla jossain yrittäjä lehdessä juttu siitä, että suurin osa naisyrittäjistä vain tekee yksin töitä firmassaan, mikä monesti johtaa siihen, että eletään aika kädestä suuhun. Itse työskentelen hyvinvoinnin ja liikunnan alalla, joten tehdyt työtunnit tulevat fyysisestä työnteosta. Tuntimäärä jää siitäkin syystä aika pieneksi, eikä mitään hulppeita tuloja ole. Alalle on vielä vaikea saada tuuraajia, joten esim äippäloma loppui tasan siihen, kun hoitovapaa olisi alkanut. Ja oikeastaan äippälomalla olin vain 6kk, jolloin oli pakko alkaa taas tekemään muutamia päiviä viikossa. Samoin sairaslomat tietävät kyllä auttamatta palkanmenetystä muiltakin kuin sairaslomapäiviltä eikä lomarahojakaan tunneta :). Mutta päivääkään en vaihtaisi pois tästä yrittäjäarjesta! Kyllä edelleen se vapaus määrätä omista tekemisistä on suurin motivoija.
 
työehtosopimuksista
Jaa. Kunnalliset perhepäivähoitajat eivät saa palkallista vapaata oman lapsen ollessa sairas. Meidän täytyy kuitenkin ottaa palkatonta vapaata, ettei tauti tartu hoitolapsiin. Emme siis voi tehdä töitä vaikka isä olisi kotona, ja palkkaa ei saa jos hoitaa itse.

Että on kunnallisilla aloillakin eroja.
 
------------
Alkuperäinen kirjoittaja työehtosopimuksista:
Jaa. Kunnalliset perhepäivähoitajat eivät saa palkallista vapaata oman lapsen ollessa sairas. Meidän täytyy kuitenkin ottaa palkatonta vapaata, ettei tauti tartu hoitolapsiin. Emme siis voi tehdä töitä vaikka isä olisi kotona, ja palkkaa ei saa jos hoitaa itse.

Että on kunnallisilla aloillakin eroja.
Jos noin on, niin tuossa olisi kyllä muutoksen paikka!
 
joonoutoa
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeeellistä:
siis oikeestiko joku työpaikka haluaa MIEHEN työpaikalta erikseen lapun ettei mies ole ollut kotona? Voi päivää! siinäpä luottamuslause työnantajalta!!
Tätä minäkin ihmettelin. Meillä tosiaan pitää virkavapauslappuun kirjoittaa miehen työnantaja. Olen ajatellut, että sillä tsekataan tarvittaessa, etteivät molemmat vanhemmat hae sairaan lapsen hoidon järjestelyyn vapaata.
 
Santtu*
Alkuperäinen kirjoittaja joonoutoa:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeeellistä:
siis oikeestiko joku työpaikka haluaa MIEHEN työpaikalta erikseen lapun ettei mies ole ollut kotona? Voi päivää! siinäpä luottamuslause työnantajalta!!
Tätä minäkin ihmettelin. Meillä tosiaan pitää virkavapauslappuun kirjoittaa miehen työnantaja. Olen ajatellut, että sillä tsekataan tarvittaessa, etteivät molemmat vanhemmat hae sairaan lapsen hoidon järjestelyyn vapaata.
Kyllä meilläkin erikseen kysytään onko mies ollut töissä tuona aikana (siis siinä lapussa), muttei miehen töistä mitään lappua pyydetä.
 
ap apua kaipaava
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeeellistä:
siis oikeestiko joku työpaikka haluaa MIEHEN työpaikalta erikseen lapun ettei mies ole ollut kotona? Voi päivää! siinäpä luottamuslause työnantajalta!!
Sanos muuta... Kyllä sitä vähän epäluotettavaksi itsensä tuntee. Mut ei voi mitään... :/
 
sekepk
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjän arkea:
Olisipa meillä yrittäjilläkin palkallista sairaslomaa lapsen sairastaessa. Nyt kun pitää vapaapäivää lapsen sairauden takia, tietää, että tämä viikko romuttaa myös tämän kuun palkan saannin. Olkaa onnellisia tästäkin etuudesta :)

niin vittuako täällä sitä itket
 

Yhteistyössä