rakenneultra

  • Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
ihmeissään
No nyt sitten oli se kauan kaivattu rakenneultra (rv19+1). Olen täällä palstalla lukenut kokemuksia, joissa ultraus kestää noin puoli tuntia, lasketaan sormet ja varpaat, on ehkä puhetta sukupuolestakin jne.

Tämän aamun kokemus oli mulla tällainen: ultraus kesti hieman alle viisi minuuttia. Kuulin (ja näin) että vauvallani on pyöreä pää, sydän jossa kaksi kammiota, mahalaukku ja virtsarakko. Kaksi jalkaa ja kaksi kättä. Istukka kohdun takaseinässä. Vastaa kuulemma tarkalleen laskettua aikaa. EIKÄ MITÄÄN MUUTA - THAT´S IT!

Lääkäri merkkasi neuvolakorttiini ainoastaan ""rakenneultra 19+1"" ja korttia vastaanottaessani kysyin, että minkäs mittainen tämä vauvani nyt onkaan, niin lääkäri totesi että ""enpä tuota mitannu"". Sitten se sanoi vaan, että jatka neuvolassa käyntejä, kiitos hei. Toki olen onnellinen siitä että vauva vaikutti olevan ok, mutta aika paska maku tuosta muuten suuhun jäi. Eikä siinä edes katsottu, onko lapsella maksa, munuaiset, keuhkot jne. Tai olisiko niitä edes näkynyt?

Että älkääs siskot liikoja rakenneultrasta odottako, niin ette pety niin pahasti kuin minä. Ultraus tehtiin Iisalmen äitiyspolilla. Ai niin, ja mukaan sain YHDEN kuvan, joka näyttää siltä kuin siinä olisi kananmuna kyljellään huonossa valossa. Karmeeta...
 
: )
Ompa outo ultraus. Voihan tietty olla että lääkäri ehti tarkistaa kaikki vaikka ei kertonutkaan sinulle ja kuvia ei meilläkään saa äitipolilta (np-ultra) kuin yhden. Mutta silti en ymmärrä tuollaista toimintaa, kyllähän he polilla tietävät miten tiedonjanoisia ja herkkiä olentoja me odottavat äidit olemme!

Meillä ei pääse kunnan puolesta rakenneultraan, joten kävin yksityisellä ja siellä kyllä mittailtiin ja tarkisteltiin n.20 min ajan vauvaa. Katsottiin aivot (onko puoliskojen koko ok), tarkistettiin että sydämessä on kaikki osat, laskettiin sormet ja varpaat, tarkistettiin että kaikki elimet löytyvät. Mittoja otettiin päästä ja vartalosta ja niiden perusteella sain arvion vauvan iästä (raskausviikkoina) ja koosta (paino).
 
tinz@
kyllä sieltä pitäis tarkemmin näkyä, kun mulla viime raskaudessa tehtiin np-ultra jossain 13 viikon kieppeillä ja katsottiin samalla rakenteita, kun meillä ei ollu erikseen rakenneultraa sit enää, niin lääkäri näki silloin jo huomattavasti tarkemmin noita rakenteita, ja todellakin katso kaikkia mittoja ja mm.seuraili sikiön verenkiertoa, et kiersi oikealla tavalla sydämeen ja sieltä pois, jne.
 
Sinnu
Heippa!

Kävin tampereella rakenneultrassa noin viikko sit. Samanlainen vastaanotto oli mullakin. Mitään se ei varmaan olis sanonu ellen olis kyselly, että onko oikee määrä sormia ym... Kuvaa en saanut ollenkaan mukaan, sillä sikiöä ei kuulemma saa kokonaisuudessaan kuvaan niin he eivät katso tarpeelliseksi antaa kuvaa ollenkaan.

Tämä herra laitto rv:t väärin neuvola korttiin, heitti kahdella päivällä, siis merkintä tapahtui ennen ultrausta. Ja sit kun kysyin painoa se katto jostain vihkosesta mitä tässä vaiheessa yleensä painetaan, että mitähän kaikkea se sit siittä ultrauksesta katto?!?!?!

Niin meinas unohtua pahin sen mokista. kun kysyin että onko tossa sen kasvot (en osaa yhtään hahmottaa sitä kuvaamista) niin tämä tokas että ei vaan siinä on sukukalleudet. Eikö juuri ja ainoastaan poikien ""vehkeistä"" käytetä moista nimitystä. Ei todellakaan oltais miehen kanssa haluttu tietää kumpi on tulossa! No eihän se sitä suoraan sanonut, mutta nyt ei osaa yhtään ajatella että sieltä tulis tyttö :( Olis kiva ollu olla täysin arvailujensa varassa!!!

Paska paikka toi keskusäitiys neuvola.Menkää ihmeessä tamperelaiset, ja lähikunnista, yksityiselle. Saatte varmasti rahoillenne vastinetta. Ettei tuu sellanen liukuhihna olo!!!

Sinnu rv20+3
 
tulppaani
Ei meilläkään täällä salossa rakenneultra kestänyt kuin noin viisi minuuttia. Ja ei tosiaan näkyny muuta, kuin että pää oli ja vartalo ja kaksi jalkaa ja kättä. Ei tosiaan olisi mitään varpaita sieltä pystynyt erottamaan. Eli varmaan aika erilaisia ne eri neuvoloiden koneet. En mä kyllä ihmeempää odottanutkaan. Ja tosiaan jos jotain poikkeavaa olisi ollut, kyllä siitä varmaan olisi sanottu. Ja ei tosiaan näkynyt onko poika vai tyttö vaikka erikseen kysyin. Lääkäri sanoi, että ei pysty erottamaan vielä tässä vaiheessa mitään. Vehkeitä ei siis kuulemma näkynyt, muttei kuulemma merkaa vielä mitään, kun ei niillä laitteilla kuulemma pysty erottamaan niin trakkaan.
 
Sinnu
Tampereella on 4D ultraus laite.... pitäis erottaa hyvinkin täällä tässä vaiheessa. Sen takia tänne on tullu 4D kone, että ei tarvis enään tehdä kuin yks ultraus sillo 13 viikolla, kun sillä pystyy näkeen ne rakenteet jo silloin...
 
aino
Juu sinuna tekisin kyllä valituksen johonkin!

Minä kävin Lahdessa yksityisellä ja käynti kesti liki tunnin, tosin lääkäri tarkisti samalla kohdunsuun ja kohdunkaulan tilanteen.

Lääkäri oli tosi hyvä ja ammattitaitoinen, tosin kävinkin yksityisellä ja maksoi 120€ miinus kelan korvaukset.

Lääkäri selitti vauvan päästä varpaisiin ja en edes itse jaksanut kuunnella kaikkea kun ihastelin vauvaa;).

Vauvan painon määrittäminen voi todellakin olla hankalaa noilla viikoilla koska pituutta ei saada mitatuksi, meillekin annettiin vain painoarvio 280g-310g, rv 19+2.

Sukukalleuksista; meiltä lääkäri kysyi että katsotaankos sukukalleuksia, että haluatteko tietää kumpi tulee. Ja oltais haluttu kyllä, mutta kaverillapa oli jalat tiukasti yhdessä joten ei näkynyt:) En siis olisi kovin huolissaani tuosta ""sukukalleudet"" ilmaisusta, näyttää olevan sellainen yleismaallinen ilmaisu:)

Kaikille jotka haluavat kunnollisen rakenneultra käynnin, suosittelen lämpimästi yksityistä puolta!
Meillä tosiaan katsottiin nenävarren pituus ja muoto, kaulan pituus, leuan muoto, sormien taipuisuus ym. mistä voi saada osviittaa esim. downista.
 
tatti
Jos kävit, oliko tutkimuksen tekijä erikoistunut raskauden aikaisiin sikiötutkimuksiin?
Me olimme juuri rakenneultrassa ja olin lääkäirn huoneessa kaiken kaikkiaan 40 min. EN osaa sanoa kauanko ultrattiin, mutta perusteellisesti kyllä. Katsottiin kyllä kaikki tärkeät rakenteet (aivot, sisäelimet, sydän, munuaiset, virtsarakko ym.) . Olimme yksityisellä, ja koimme saaneemme rahoillemme vastinetta.
 
Sanna
Itse kävin myös yksityisella ultrassa vko:lla 11 ja jo silloin näky selvästi sydän ja kädet ja jalat ym. Sisäelimet ei olleet vielä kunnolla kehittyneet, kuvia sai mukaan roppakaupalla ja videosta koko ajan näki realiaikaisesti mitä se siellä mahassa hommaili. Eli yksityisella kannattaa käydä, saa varmasti rahan edestä palvelua.
 
Juuli
Hei vaan,
Minulla oli 14.7. kanssa ru, ja aivan samanlaiset kokemukset sekä kesto. Kätilö oli kyseessä ja vähän ihmeissään lähdin pois, olin kanssa odottanut kyseistä tapahtumaa kovasti
(jätin niskaturvotus seulannan väliin ).
Kuvan sentään sain mukaan vaikkei siitä oikein saanut selvää...
E
Pitääkin harkita josko menisi yksityisellä vielä käymään,
vaikka jo rv 23 jo menossa.
 
Riinuska
Juuri tulin Kotkasta rakenneultrasta. Kätilö katsoi kaikki oikein tarkkaan ja selitti myös meille. Ultra kesti ehkä jotain vartin verran. Olin tosi tyytyväinen. Yksi kuva saatiin muistoksi.
Tämän jälkeen mulla oli lääkäri, joka myös ultrasi mahan päältä ja myös sisäkautta.
Uskon siis, että tuollainen käynti ottaa päähän. Varsinkin, jossei ole käynyt aiemmin ultrassa.
 
Raisa
Mä kävin Kätilöopistolla rakennultrassa ja olin tyytyväinen. Ultraaja oli kätilö, joka katsoi paikat tarkkaan ja selitti koko ajan niin, että maallikkokin tajusi:) Sukupuolta ei täällä Helsingissä katsota, mutta kaikki muu selvisi tosi hyvin.
 
Iina
Me oltiin eilen seinäjoen keskussairaalassa rakenneultrassa. Oltiin tutkimushuoneessa noin vartti. Tutkimuksessa katsottiin pään mitat ja että sydän toimii. Mitään ultraaja ei meille selostanut, jotain se välillä mutisi itsekseen, en kuullut mitä. Lopuksi totesi, että kaikki ok ja näkemiin. Pari kuvaa saatiin.

Eipä tässä muuten mitään olisi, mutta on hieman pettynyt olo, kun tiedän minkälaista palvelua ystäväni sai reilu puoli vuotta sitten samassa paikassa. Ensinnäkin ultrauksesta on video, jonka kesto on lähes puoli tuntia. Lisäksi ultraaja oli sanonut, että jos tulevat vanhemmät haluavat katsoa sukupuolta se olisi mahdollista. Tätä varten oli sitten pysäyttänyt kuvan, mistä tarkemmin katsottuna asia sitten selvisi, vaikka ultraaja ei asiaa sanonut suoraan.

Meille ei videoita tippunut kummastakaan ultrasta, eikä muutenkaan palveluun kuulunut mitään ""ylimääräistä"".
 
tiinuska
Iina!

Käydään kanssa Seinäjoen keskussairaalassa/äippäpolilla rakenneultrassa ja mietityttääkin, että eikö kätilö suostunut kertomaan omaa arvaustaan sukupuolesta??
Vai kysyittekö te eds sitä?
Olen myös kuullut siitä, että ennen sai videolle ultrausta, muttei enää. Ovat uusineet laitteensa.
Varmaan riippuu ultraajastakin, että miten kohtelee asiakkaitaan. Internetissä on kaavakkeet palautetta varten, eli sinne vain antamaan palautetta! Minä ainakin aion näin tehdä jos en saa palvelua joka minulle kuuluu! Eihän se ultraus ilmainenkaan ole!!

http://www.netikka.fi/epshp/
 
Iines
Minulla rakenneultra vasta ensi viikolla (silloin rv 19+2), joten kokemuksia ei ole vielä. Mutta np-ultra kesti tunnin (kaksoset tulossa) ja siellä mitattiin kaikki mahdollinen, katsottiin tärkeät elimet (sydän, vatsalaukku, aivot, ), sormetkin laskettiin... Mukaan sain vielä n. kymmen kuvaa. Hyvää palvelua naistenklinikalla.
 
Tamperelainen kokemus
""Jouduin"" käymään ultrassa keskusäitiysneuvolassa kolmesti, kun vasta kolmannella kerralla ja parhaalla laitteella saatiin sydämen rakenne näkymään tarpeeksi hyvin. Kokemukseni olivat hyvin erilaisia. Kahdella ensimmäisellä kerralla kätilö ultrasi, selitti hyvin seikkaperäisesti, mitä oli tekemässä, eikä pitänyt kiirettä. Kolmannella kerralla oikein asiaan erikoistunut lääkäri ultrasi hyvällä laitteella, ei kertonut minulle juuri mitään siitä, mitä teki eikä näyttänyt monitoria minulle kertaakaan! Joku muu tällä palstalla oli puolestaan saanut kyseiseltä lääkäriltä oikein hyvää palvelua.

Eli kyllä Tampereen keskusäitiysneuvolassa paljon on kiinni omasta onnesta ja lääkärin päivän onnistumisesta (?). Mutta jos ei ole tyytyväinen palveluun, niin aina tosiaan voi mennä yksityiselle. Toki sielläkin palvelu riippuu lääkärin ammattitaidosta.
 
mutta mutta..
Esim. sukupuolen paljastaminen ei ole ""palvelua joka sinulle kuuluu""

Lääkäreille on tullut oikeastaan kiellot ylemmiltä tasolta ettei saisi kertoa sukupuolta, koska arvio ei koskaan ole varma.. sitten voidaan varmasti kertoa lapsen sukupuoli kun lapsi on syntynyt.
Ei ole yksi tai kaksi tapausta kun ennuste on mennyt väärin, ja vanhemmat on nostaneet oikeusjutun.

Siskolleni sanottiin kolmessa ultrassa rv 13, rv 20 ja rv 36 että poika tulee, tyttö syntyi.
Rv 13 ei oikeastaan voida edes vielä nähdä sukupuolta..

Kätilöt eivät siis saisi kertoa omaa arvaustaan.
 
Iina
Kokeilematta jäi, olisiko kertonut, sillä tunnelma oli niin jotenkin kiireinen ja ultraaja (vanhempi nainen) niin poissaoleva, että kumpikaan meistä ei halunnut/uskaltanut kysyä siltä yhtään mitään, vaikka yleensä ainakin minä kyselen kaiken mahdollisen mitä mielessä liikkuu.

Np-ultrastakin jäi hirveän kiireinen tunnelma. Mietittiin, että johtuisiko siitä, että meidän ajat on ollut aina myöhään ja varmaan päivän viimeisiä ja henkilökunnalla jo kova kiire kotiin...

Varmaan mennään lääkäritaloon vielä yhteen ultraan. Tässä vaiheessa alkaa olla jo valmis maksamaan suurempiakin summia yhdestä hyvästä ultrauksesta.
 
!
Eipä se valittaminen mitään auta. Tuollaista se kunnalinen toiminta on. Ultraaja ei ollut kovin pätevä, ei osannut kertoa enemmän Jos aikoo saada luotettavaa ja laadukasta palvelua ja tietoa kannattaa mennä yksityiselle, tapauksessasi esim. Kuopioon. Vielä ehdit hyvin, sillä yleensä rakenneultralle paras ajankohta on rv 20 jälkeen.
 
vierailija
Mä kävin eilen vko 12+3 ultrassa ja rakenneultra on vasta reilu kuukauden päästä, Lahden äitiyspoliklinikalla kävin ja tosi hyvin meille kerrottiin kaikki. Näytettiin elimet mitkä olivat jo kehittyneet,sydän ääniä kuunneltiin ja muutenkin n.puolisen tuntia saimme ihastella meidän pikkuista :) ultrauksen tekivät sekä alakautta että mahan päältä..kätilö suoritti ultran ja kolme kuvaakin saatiin :) lähtiessämme sanoi että rakenneultra kestää n.45 min minkä aikana tarkistetaan kaikki sormet,elimet yms.
 
Halia
^ Silloin kun meillä oli np-ultra niin oli tosi kivat kätilöt ultraamassa (toinen opiskelija ilmeisesti) :) Myöskin siis Lahden äitiyspoliklinikalla.

Hieman yli puoli tuntia siinä vierähti ja saatiin monta (muistaakseni 5) kuvaa muistoksi, ja aika hyvälaatuisiakin olivat eli erottaa missä on pää yms ja kätilöt naureskelivat kun vauva ei millään pysynyt aloillaan :)
NP-ultran tekivät ensin alakautta, sitten pikaisesti mahan päältä.

Rakenneultrakin oli tosi kiva kokemus ja ultrannut täti oli tosi ihana ja aika kauan siinä ultrasi. Kysyi vielä että tahdotaanko tietää sukupuoli ja tahdottiinhan me. Lähiviikkoina pitäisi sitten selvitä että tuleeko sieltä se mitä vahvasti veikattiin, eli poika :)
Muistoksi saatiin monta kuvaa.
 
emira
Itse kävin Oulun kaupungin Maikkulan neuvolassa ensin varhaisultrassa (12+5) ja ihastuin siihen naislääkäriin/kätilöön (jolla oli 25vuoden kokemus kys.alasta), oli erittäin perusteellinen ja kertoi minulle ja miehelleni kaiken rakenteista (keuhkot, sydän,maksa, nenänvarsi yms...)Tutkimme vauvaa noin 40min, jonka jälkeen lääkäri sanoi lapsemme olevan 70% varmuudella tyttö. Myöhemmin menimme rakenneultraan (21+4) samaiseen neuvolaan ja lääkärille, joka selitti meille vielä tarkemmin kaiken ja katselimme vauvaa 50min, jonka jälkeen tokaisi että tyttö sieltä tulee.. (terve tyttö tuli) Olen vieläkin niin onnellinen, että sain kaupungin ilmaisesta neuvolasta niinkin hyvää ja tarkkaa hoitoa ettei mielessäni edes käynyt että olisin mennyt yksityiselle. Muutenkin olen erittäin tyytyväinen Oulun kaupungin neuvolan palveluihin/henkilökuntaan. Pitivät kyllä minusta, miehestäni ja vauvastamme niin hyvää huolta ja vieläpä ilmaiseksi.. Niin ja jokainen neuvola käynti oli niin ilahduttava kokemus, kun sain kuulla tytön sykkeen joka kerta, arvot tarkastettiin huolellisesti ja tarkasti. Vähänkään jos oli jotain "poikkeavaa" niin ottivat kyllä hyvään ja tarkkaan seurantaan ja antoivat myös välineitä (esim verenpainemittari) kotiin mukaan että saimme kotona myös seurailla terveyttäni... :)

T:Onnellinen ja tyytyväinen äiti Oulusta
 

Yhteistyössä