rakenneultra

  • Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
Sudenmarja
Todella kummalliselta kuullostaa, että rakenneultrasta selviäisi viidessä minuutissa ja mitään mittailematta. Kyllä ainakin kysyisin neuvolasta, että mahtoiko tämä nyt olla ihan oikein hoidettu juttu...

Minä olin kyllä ihan tyytyväinen Turun kaupunginsairaalan ultriin. Sekä np- että rakenneultra kestivät jotain parikymmentä minuuttia ja minulle selitettiin koko ajan mitä näkyy. Kaikki ruumiinosat, napanuora jne käytiin läpi ja mittailtiin, ja kyllä siitä minun mielestäni näkyi varsin selvästi aivojen rakenne, sydämen kammiot, luut, jne. Mutta onhan niissä laitteissa varmasti eroja sairaaloiden välillä.

Ilmoitin rakenneultrassa, että mielellään voitaisiin katsoa myös sukupuoli jos vaan näkyy, ja lääkärin mukaan "minusta tämä näyttäisi tytöltä mutta koskaan ei voi olla ihan varma". Ihmettelen jos poika tulee, koska ei siellä jalkovälissä kyllä mitään näkynyt.

Saimme molemmista ultrista myös muutaman kuvan, vaikka rakenneultran kuvat onnistuivatkin aika huonosti kun vauva liikkui koko ajan. Eivät ne kuvat nyt minulle niin hirveän tärkeitä edes ole, "hupikuviksi" lääkärikin niitä sanoi ;)

Kyllä minä vähän tuota väitettä ihmettelen, että joku nostaisi oikeusjutun jos sukupuoliarvio (tai pikemminkin arvaus) menee pieleen... Tai että sellaisen oikeusjutun ylipäätään voisi nostaa Suomessa, yrittää ehkä voi. Eihän sekään ole mitenkään taattua, että lapsi on täysin terve, vaikkei ultrassa olisikaan näkynyt mitään poikkeavaa. Ei siitäkään voi haastaa sairaalaa oikeuteen jos syntyy down-lapsi vaikkei np-ultrassa näkynyt minkäänlaista turvotusta, ja se on sentään vähän tärkeämpi juttu kuin sukupuoli.

Tietenkin ultraajan pitäisi aina korostaa, ettei sukupuoli ole koskaan 100 % varma, ja toiseksi kyllä vanhempien pitäisi se muutenkin ymmärtää. En oikein ymmärrä mitä haittaa siitä voi olla, että ultraaja kertoo oman arvauksensa jos vanhemmat sen haluavat kuulla.
 
totta on
Ihan oikeasti on olemassa sellaisia dillejä jotka ovat uhkailleet haasteella kun lapsen sukupuoli arveltiinkin väärin. Ja sitten kultamussukan vaunut ja huone ja vaatteet on kaikki väärää väriä ja kuka sellaista nyt kestää. Ymmärrän ihan hyvin että lääkäreitä ei kiinnosta altistua tuollaiselle idiotismille työssänsä.
 
Sudenmarja
Ihan oikeasti on olemassa sellaisia dillejä jotka ovat uhkailleet haasteella kun lapsen sukupuoli arveltiinkin väärin. Ja sitten kultamussukan vaunut ja huone ja vaatteet on kaikki väärää väriä ja kuka sellaista nyt kestää. Ymmärrän ihan hyvin että lääkäreitä ei kiinnosta altistua tuollaiselle idiotismille työssänsä.
Siis joo voihan sillä uhkailla, mutta tuollaisia syytteitä voi oikeasti nostaa lähinnä amerikkalaisissa tv-sarjoissa.

Tietenkään lääkäri, kuten kukaan muukaan, ei halua ketään dilleä kimppuunsa, mutta jos siinä ultratilanteessa selvällä suomella sanotaan, että "ymmärrättekö nyt ihan varmasti, että tämä ei ole 100% varmaa" niin ei luulisi olevan hirveän suurta riskiä mihinkään syytöksiin. Minusta olisi typerää, että kun joku voi olla idiootti, niin sen takia myöskään niille 99,9% vanhemmista jotka on varustettu normaaliälyllä ei voisi kertoa näyttääkö lapsi nyt enemmän tytöltä vai pojalta.
 
Viimeksi muokattu:
2.oululainen
Minulla taas oli Oulun neuvolasta niin huonot kokemukset ensimmäisestä raskaudesta, että tässä toisessa olen ihan vapaaehtoisesti ostanut kaikki ultrat ja muut mielestäni tarpeelliset palvelut yksityiseltä. On kivempi mennä neuvolaan kun kaikki hommat on jo asiallisesti hoidossa, eikä tarvitse itse muistutella terkkarille että mitä neuvolakäynneillä pitäisi tehdä. Nyt esimerkiksi menossa rv 23 eikä minulta vieläkään ole otettu verikokeita ja suoraan sanottuna en edes muista yhdenkään terkkarin nimeä jonka olen tavannut, eikä kukaan heistä taatusti muista minun nimeäni. Mä voin siellä aivan hyvillä mielin viipyä sen kolme minuuttia mitä yksi käynti kestää, kun tiedän että lapsella on kaikki hyvin ja minulla on kaikki hyvin, eikä odotukset julkista palvelua kohtaan ole liian korkealla.

Mulle se hetki, kun lapsi näkyy monitorissa, on niin tärkeä ja herkkäkin, että haluan että tilanne on rauhallinen ja ultraajalla oikea asenne, ja tämä on tärkein syy miksi olen ostanut ultrat (varhaisultra, rakenneultra ja vielä yksi ultra ennen synnytystä lapsen koon varmistamiseksi) yksityiseltä. Viimeksi neuvolan ultra meni niin, että joku elämäänsä kypsähtänyt täti paineli ja survoi vatsaa jollain neuvostoaikaisilla mokkuloilla eikä puhunut juuri mitään koko aikana ja mä koin olevani lähinnä pelkkä riesa, en asiakas.

Silloin kun odotin esikoista, aika monella oli jäänyt vähän paha maku suuhun julkisen puolen palveluista. Hienoa kuulla, että joku on saanut hyvää ja ystävällistä palvelua ja on ollut siihen tyytyväinen.
 
3. oululainen
Minulla taas oli Oulun neuvolasta niin huonot kokemukset ensimmäisestä raskaudesta, että tässä toisessa olen ihan vapaaehtoisesti ostanut kaikki ultrat ja muut mielestäni tarpeelliset palvelut yksityiseltä.

Mulle se hetki, kun lapsi näkyy monitorissa, on niin tärkeä ja herkkäkin, että haluan että tilanne on rauhallinen ja ultraajalla oikea asenne, ja tämä on tärkein syy miksi olen ostanut ultrat (varhaisultra, rakenneultra ja vielä yksi ultra ennen synnytystä lapsen koon varmistamiseksi) yksityiseltä.
Täällä kans tänä aamuna käyty Oulun Maikkulan keskusneuvolassa rakenneultrassa ja vähän paha mieli jäi. :( En tajunnut kelloa katsoa, mutta veikkaanpa, että max 10 minuuttia olimme siellä lääkärin huoneessa sisällä kaiken kaikkiaan. Kaikki tutkimuksen kohteena olevat rakenteet kyllä löytyi ja oli kunnossa, mikä nyt tärkeintä on, mutta sellaisella vauhdilla hän niitä sieltä katsoi ja selitti, että juuri ja juuri ehdin tajuta mistä kyse, kun oli jo seuraavassa asiassa menossa.

Kotiin päästyä alkoi harmittaa tosissaan, että se oli julkisen viimeinen ultra, enkä kerennyt niin kuin minkäänlaista fiilistä siinä hötäkässä siitä omasta pienestä saada. Odotukset kuitenkin oli korkealla sen ultran suhteen.

Sukupuoltakin kysyttiin ja lääkäri vain yhden kerran yritti sinne näkymää saada, ja sitten totesi, että vauvalla on käsi siellä jalkovälissä vähän edessä, että ei kyllä yhtään helpota, mutta tytöltä vaikuttais. Joo ymmärrän, ettei se ole todellakaan se tärkein asia siellä ultrassa, mutta varmaan arvata saattaa, että kun sanoo veikkauksen haluavansa kuulla, että sitä asiaa on jännännyt mielessään tosissaan, niin sitten vaivainen yksi yritys katsoa sitä ja kun ei kunnolla näkynyt, niin tuli olo, että kunhan vaan jotain heittää arvaukseksi. Hohhoi.

Vastineeksi täytyy sanoa, että nt-ultra siellä meni mukavasti. Naiskätilö silloin ultrasi eikä hänellä ollut mihinkään kiire vaan ultrasi tasan niin kauan, että varmasti näki kaiken tarvittavan ja itsekin sain siihen tilanteeseen rauhoittua.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä