Rannekanavaoireyhtymä

  • Viestiketjun aloittaja Kädet sökönä
  • Ensimmäinen viesti
Kädet sökönä
Onko kellään kokemusta rannekanavaoireyhtymästä raskauden aikana?
Olen viikolla 32 ja nyt on muutaman kerran ranteet, kämmenet ja sormet kipeytyneet todella pahasti, kipu on niin ilkeää ettei kädellä käytännössä voi tehdä mitään. Myös levossa kättä juilii ja jomottaa. Kivun laukaisee pienikin rasitus, esim. perunoiden kuorinta. Kipu kestää 2-3 päivää eikä Panadolista ole oikein apua.

Etsin netistä tietoa asiasta ja huomasin, että rannekanavaoireyhtymä voi puhjeta raskauden loppuvaiheessa ilman mitään syytä ja hävitä raskauden jälkeen. Kellään tietoa/kokemusta?
 
susineito
Mulla on ollut samanlaisia tuntemuksia. Varsinkin öisin sattuu toiseen ranteeseen todella paljon. Joskus aamulla ei saa edes pedattua sänkyä, kun on ranne niin kipeä. Tätä on jatkunut n.3viikkoa lähes joka yö. Kummallista, että päivisin kipua ei ole. Tänään on lääkäri, kerron sitten mitä hän sanoo.

susineito rv 36+2
 
Katina
Mulla oli rannekipua ja kädet puutui tosi pahasti ekan raskauden loppupuolella.
Vaiva helpotti vasta kun lapset oli n.2 kuukauden ikäiset,
jotenkin se hermopaine helpotti.
Vettä pitää juoda tosipaljon, se ainakin auttaa.
Muuta ei silloin -98 todettu asiasta.

2003 sain yhden lapsen vielä ja silloin koko oikea käsi meni toimimattomaksi.
Se alkoi pikkuhiljaa toimia kun lapsi n.6 kk.

Nyt olen ollut jo rannekanavan leikkauksessa, ja odotan toista leikkausta,
kun kaularangassa nikaman välissä patti,
joka painaa oikean käden hermon niin, ettei oikein mitään voi oikealla tehdä
( olen oikeakätinen, joten elämä suht vaikeaa näin )
Sairaslomaa pian 1,5 vuotta takana.

kannattaa ajoissa hakeutua asiantuntevan lääkärin pakeille,
jos yhtään epäilee rannekanavan hermoista johtuvaa kipua.
 
ap.
Ihmeellisiä kyllä nuo lääkärit... :/

Kerron vielä, josko vaikka olisi jollekin muullekin apua, eli minä tunnun saaneen avun magnesiumista. Kävin luontaistuotekaupasta kyselemässä apua, kun ajattelinkin että lääkäriin on ainakin nyt raskauden aikana turha mennä, ja he ehdottivat diagnoosiksi lihasheikkoutta ja avuksi tosiaan magnesium-poretta. Ja ainakin nyt on kaikki kivut hävinneet, vaikka olen touhunnut ja tehnyt töitä ihan entiseen malliin :) Eli suosittelen kokeilemaan. Ja mullahan se kipu tuntui erityisesti kämmenessä ja sormissa, ei niinkään ranteessa.
 
senora
Heips

Mulla on kans särkeny yöllä sormia - siis nii lujaa että niihin kipuihin on heränny. Kyselin neuvolasta apua... ohjeeksi voi voidella kylmägeelillä tai mobilatilla... lisäksi voi käyttää särkylääkettä...

Kummastakin kyynärtäipeesta löysin tosi kivan kipeän lihaksen... Niitä oon hieronu ja mies hieroi hartiat ja selän - ja viime yön sain nukuttua ihan hyvin... Nyt on vaan sormenpäät turrana... Eli jotain hermopinnejuttuja... ehkä...

viikkoja tänään 35 tasan...
 

Yhteistyössä