Rinnat kipeät/turvonneet ennen menkkoja?

  • Viestiketjun aloittaja minä..
  • Ensimmäinen viesti
minä..
Hei,
onkohan täällä muita joilla samanlaisia tai - tyyppisiä kokemuksia? Ennen menkkoja on rinnat usein jotenkin turvonneet ja kipeät? ainakin toinen rinta.

Onko normaalia?
 
ihan normaalia
On normaalia, mulla on niin kipeät rinnat, että rintsikatkin sattuu. Juoksemista tms. ei voi kuvitellakaan parina päivänä ennen kuukautisia. Saman tien kyllä helpottaa kun kuukautiset alkavat.
 
43 v
Alkuperäinen kirjoittaja ihan normaalia:
On normaalia, mulla on niin kipeät rinnat, että rintsikatkin sattuu. Juoksemista tms. ei voi kuvitellakaan parina päivänä ennen kuukautisia. Saman tien kyllä helpottaa kun kuukautiset alkavat.
Törmäsin tähän nyt ensimmäistä kertaa, että toinen rinta (erityisesti nännin ympäriltä) on todella arka ja tietynlainen kosketusherkkyys koko bodyssa. Itselläni on hormonikierukka eikä mitään tähän viittaavaa ole aikaisemmin ollut. Voiko olla mitään muuta, hieman huolestuttaa. Kierrostani en tiedä, koska kuukautiset jäivät pois hormonikierukan ansiosta.

 
Tiina73
Sinuna en olisi huolestunut. Jos rinnassa olisi jotain huolestuttavaa muuta - rintasyöpää tarkoitat? - se ei tietääkseni aiheuta kipuja. korjatkaa jos olen väärässä. Veikkaisin kyllä hormonien vaikutukseen, minä tutustuin kyseiseen vaivaan kolmikymppisenä ja nykyisten pillerien aikana ei ole ollut rintakipuja.
 
On...
Nännipiha-alueella maitorauhasesi turpoilevat. Muistatkos murrosiässä, kun rinnat aloittivat kasvunsa? Minulla ainakin oli kunnon huippuarat möykyt nännipihan alueella ja sitä kehon herkkyyttä. Hormonit ja niiden muutokset vaikuttavat aina, sehän on niiden tarkoitus! Tehdä vastaanottavaikseksi tai etäyttäväksi, riippuen ihan siitä, mikä hormonitilanne kehossa milloinkin on, kun luonto saa määrätä.
 
Pihla-73
Alkuperäinen kirjoittaja minä..:
Hei,
onkohan täällä muita.....
Juu juu, tuttua on, joskin aika paljon mulla ainakin vaihtelee miten kipeät rinnat on. Joinain kuukausina ei juuri ollenkaan, ja joinain taas - kuten tässä kuussa - ihan kamalan kipeät ja kosketusarat. Menee mulla myös ohi ihan saman tien kun menkat alkaa.

Juoksemista ei todellakaan voi ajatellakaan silloin kun rinnat on kipeet. Myös fillarilla ajaessa tekee kipeetä kun vähänkään ajaa epätasaisella maalla. Erityisen ilkeää mulla tekee riisuessa kun otan rintaliivit pois, jotenkin se tekee niin pahaa kun se tuki ja turva lähtee. Tekis melkein mieli nukkua liivien kanssa. (Mulla kuppikoko C.)

On tää naisen elo tuskaa... :)
 
-arja-
Minulla oli myös aikaisemmin rinnat hirveän arat, mutta muutin ruokavalion kasvisvoittoiseksi ja vältän suolaisia ruokia varsinkin kriittisinä aikoina. Nykyisin ei turvotusta ja muita MPS- vaivoja ole ollenkaan. Jumppa ja juokseminenkin onnistuu. Painokin nousi 1-2 kiloa. Joulun aikaan ja nyt lomalla huomasin ruokavalion merkityksen, kun syömiset olivat raskaampia ja suolaisempia.
 
RouvaS
Sama vaiva minulla. Oltiin ystäväpariskunnan kanssa reissussa ja he ovat himohalaajia. Halailtiin ihan mennen tullen, tavatessa, nimipäivän kustannuksella, kun kadonnut kamera löytyi ja välillä ihan silkasta ilosta.... Varsinkin herra halasi niin lujalla otteella, että ihan kiljahtelin. Mahtaa vaikuttaa hölmöltä, mutta halaaminen TODELLA sattuu, enkä kehtaa kertoa syytä.

Minulla on rinnoissa n. sentin kokoisia ja sitä pienempiä vesitäytteisä kystiä ja luulen, että kipu johtuu osittain niistäkin.
 
Oh damn
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaS:
Sama vaiva minulla. Oltiin ystäväpariskunnan kanssa reissussa ja he ovat himohalaajia. Halailtiin ihan mennen tullen, tavatessa, nimipäivän kustannuksella, kun kadonnut kamera löytyi ja välillä ihan silkasta ilosta.... Varsinkin herra halasi niin lujalla otteella, että ihan kiljahtelin. Mahtaa vaikuttaa hölmöltä, mutta halaaminen TODELLA sattuu, enkä kehtaa kertoa syytä.

Minulla on rinnoissa n. sentin kokoisia ja sitä pienempiä vesitäytteisä kystiä ja luulen, että kipu johtuu osittain niistäkin.
Vesikystiä??? Vai oisko ihan vaan rauhasia ja rasvasoluja?
 
täälläkin
kyllä vesikystiä on olemassa, itse olin mammografiassa, kun siinä samalla myös tyhjennettiin isolla ruiskulla nestettä rintojen sisältä, ja diagnoosi oli tosiaankin kystinen mastopatia.
ja kipeetä mokomat tekevät, joka kuukausi ennen kuukautisia!
 
Nipottaja aina
Anteeksi vain pilkun viilaaminen, mutta kyseessä on kysta ei kystä. Joululaulussa sanotaan, että "On äiti laittanut kystä kyllä" ja siinä ei todellakaan tarkoiteta näitä patteja.
 
"tiiraaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Pihla-73:
Alkuperäinen kirjoittaja minä..:
Hei,
onkohan täällä muita.....
Juu juu, tuttua on, joskin aika paljon mulla ainakin vaihtelee miten kipeät rinnat on. Joinain kuukausina ei juuri ollenkaan, ja joinain taas - kuten tässä kuussa - ihan kamalan kipeät ja kosketusarat. Menee mulla myös ohi ihan saman tien kun menkat alkaa.

Juoksemista ei todellakaan voi ajatellakaan silloin kun rinnat on kipeet. Myös fillarilla ajaessa tekee kipeetä kun vähänkään ajaa epätasaisella maalla. Erityisen ilkeää mulla tekee riisuessa kun otan rintaliivit pois, jotenkin se tekee niin pahaa kun se tuki ja turva lähtee. Tekis melkein mieli nukkua liivien kanssa. (Mulla kuppikoko C.)

On tää naisen elo tuskaa... :) Juoksemista juoksemista, oottekts te kaikki naiset maratoonareita kun te aina vaan juoksette, en minä ainakaan normaalielämässä juosevia naisia nää, kävelkää jos kerran tisuin sattuu.
 
Mirha
Kärsin lähes joka kuukausi ainakin toisen rinnan kipeydestä! Yleensä oviksen ja menkkojen välillä. Toisesta rinnasta tulee myös puristamalla nestettä, toisinaan kirkasta ja "vesimäistä", toisinaan jotain vaaleaa nestettä, joka hetken kuluttua muuttuu "voimaiseksi" eli on koostumukseltaan kuin rasvaa. Onko kenelläkään tälläistä havaintoa itsestään? Rinnat ovat kipeät samalla tavalla, kuin alkuraskaudessa ja toisaalta samalla tavalla kuin imetysaikana, jos ei päässyt heti imettämään kun rinnat alkoivat täyttyä. Oletteko muut synnyttäneet? Olis kiva kuulla vielä toisten kommentteja, kuulostaako omat oireeni tutuilta? Kenelläkään samankaltaisia? Olen myös ollut huolissani, vaikka gyne tutki rinnat n. puoli vuotta sitten ja totesi olevan "normaalit" eli ei mitään vikaa. AI niin vielä: itselläni molemmat nännit kääntyvät sisäänpäin, tosi vastenmielinen vaiva, sattuukin aikalailla! kenelläkään vastaavaa?
 
kipuileva
Mulla on kans muutama pvä ennen menkkoja tissit tosi kipeet ja turvonneet.. Arviolta viikon kestää tällaista jaksoa! Kuppikoko on normaalisti siinä A:n ja B:n rajoilla, mut sillon ku tissit turpoilee, niin se on se B.
Ei ollenkaa kivaa tuo kipuilu.. Ei mitään pysty tekemään ;)
 
75B
Ei riipu koosta tuo kipeytyminen :) Mutta olen helpotuksenkin löytänyt, nimittäin kalaöljykapselit yhdistettynä kevyeen (punaiset lihat minimiin, paljon marjoja ja kasviksia) ruokavalioon. Mutta noita kalaöljykapseleita pitää muistaa syödä kuukauden jokaisena päivänä. Nyt onnistuu jopa ratsastus ennen menkkoja.

 
C-D
Olen huomannut kantapään kautta tuon ruokavalion merkityksen. Pari vuotta olin ihan äimänä, miksi rinnat ovat jatkuvasti kireät ja kipeät. En osannut yhdistää painon nousuun (vain muutaman kilon). Sitten aloin syömään enemmän kasviksia, kalaa, ja pehmeitä rasvoja (öljypohjaisia salaattikastikkeita, pähkinöitä). Paino tippui muutaman kilon, ja kas! Kipeät rinnat olivat tiessään. Sitten kesän ja lomareissujen myötä ruokavalio lipsui taas ja kuukaudessa rintakivut tulivat takaisin. Nyt rinnat ovat kipeät ja turvonneet joka päivä, kipu säteilee kainaloon ja käsivarteen. Nyt kova tavoite on saada ruokavalio jälleen kohdalleen ja päästä ainaisesta ja kuluttavasta tissikivusta. Olen yli kolmekymppinen nainen eikä lapsia ole.
 
Charade
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina73:
Sinuna en olisi huolestunut. Jos rinnassa olisi jotain huolestuttavaa muuta - rintasyöpää tarkoitat? - se ei tietääkseni aiheuta kipuja.
Rintasyöpä tietääkseni voi aiheuttaa koviakin kipuja koko rintakehässä (ei siis yksin tississä) ja jopa selässä asti.
 
Täällä minä ,vierailija
Olen 40 v. Kolmen lapsen äiti.
Olen aina - siis ihan aina, muistan jo kouluajoista - kärsinyt siitä,
että rinnat kipeytyy jo viikon ennen menkkojen alkamista niin,
että jopa kävely on tuskallista.
Kuppikokoni on 70 F , silloin kouluaikoina noin 60 D,
eli olen pieni ihminen, mutta isoilla rinnoilla " siunattu ".
Mammografiassa olen käynyt juuri kipeytyvien rintojen vuoksi
kerran elämässäni, mutta se sattui niin paljon, etten ikinä enää siihen suostu.
Siellä ei mitään löydetty, vain arpikudosta rinnoissa paljon.....
mitähän sekin tarkoittanee...?

Raskausaikoina ei voinut edes kuvitella jonkun tulevan metriä lähemmäs,
rintoja suorastaan poltti, kun olivat niin kipeinä.
Kuljin villasukat liiveissä helpottamassa, en kylläkään tiedä oliko siitä
todellista apua kipuiluun, vai kuvittelinko vaan.

Olen monesti kysellyt tähän apuja lääkäriltä, kärsittävä vaan kuulema on.
Ei ole yksikään tarjonnut muuta kuin kipulääkettä,
joka ei todellakaan siihen vaivaan auta yhtään.

Sama vaiva on siis täälläkin kuin ap:llä, mutta 2-3:n päivän sijaan kärsin koko viikon,
ja menkkojen ajan myös.
Liekö mitään apua tähän vaivaan ?

Ekassa raskaudessa lääkäri käski koittaa IcePower- geeliä,
mutta tuntui että koko rinnat irtoaa kohta, kun sitä koitin.
Oli pestävä heti pois koko töhnä, niin kamalaa se oli.
Sitä en siis suosittele kokeilemaan !
 
MAMMA-72
Minulla on ollut hormonikierrukka kohta kaksi vuotta ja oikeastaan viimeisen puolen vuoden ajan ovat rinnat alkaneet olemaan arat ja turvonneet. Minulla se alkoi niin et ensin oli vain toinen rinta kipeänä ja kävinkin lääkärissä, kun ajattelin et siellä on jotain vakavaa. Mutta onneksi kaikki oli hyvin ja lääkäri vain tuumas et johtuu hormoneista. Nyt arkuus ja turvotus on kestänyt viikon ja tein raskaustestinkin, kun tää tuntuu niin kummalle. Testi oli negatiivinen. Ei kait siinä auta muu kuin oppia elämään tuon arkuuden kanssa.
 
omppu-mansikka
Täälläkin melkein joka kierrossa rinnat kipeät ja turvoksissa noin viikon ajan ennen menkkkojen alkua. Mulla myös sattuu kun otan rintaliivit pois vaikkeivat rintani niin isot olekaan A/B-kuppi. Rinnat tosi kipeät ja nännit myös, varmasti halaaminen myös sattuisi. Turvotusta myös muualla kehossa, masussa, kasvoissa. Kannattaa kokeilla monipuolista B-vitamiinivalmistetta, itse kokeilin Bevitabsia, sitä kun söi koko kierron ajan niin ei tullut yhtään rinnat kipeäksi, mutta heti kun lopetti niin taas samat vaivat. Kärsinkin muutenkin myös henkisistä oireista ennen menkkoja erityisesti muutama päivä ennen alkamista, ärtyisyyttä, masentuneisuutta, puhti pois, haluais vaan olla yksin. Ei ole helppoa olla nainen!
 

Yhteistyössä