Rinnat kipeät/turvonneet ennen menkkoja?

  • Viestiketjun aloittaja minä..
  • Ensimmäinen viesti
tietämätöntuisku
entäs sitten liittyykö sekin vain kuukautisten alkuun että nännit ovat kipeät mutta rinnat eivät
lainkaan sillä yleensä kun on menkat alkaneet niin on rinnat olleet kipeät ei nännit .
 
muimai
Moikka,

Olen juuri kolmekymmentä täyttänyt nainen, ja ongelmanani on kipeät rinnat ennen menkkoja. Outoa tästä tekee sen, että vaikka olen aina kärsinyt erilaisista menkkakivuista, ei rintani ennen ole oireilleet.

Rintojen arkuus alkaa oviksen aikaan ja kestää siihen asti että menkat alkavat. Rinnat myös turpoavat. Viimeiset kolmet menkat on mennyt niin, että tulee rinnat tosi aroiksi.

Pelkään että kyse on rintasyövästä, vaihdevuosista tai raskaudesta. Menkat kun kuitenkin on olleet, ja raskaustestit näyttäneet negaa, niin raskauden voin varmaan sulkea pois.

Onko muilla yhtäkkiä muuttuneet kuukautiskivut noin, että mahakivun sijaan tuleekin rintakipu? Mistä tälläinen voisi johtua?
 
nainen43v
Minulla on lähes koko ikäni rinnat kipeytyneet 1-2 vk ennen menkkoja. Nyt on ikää 43 v. Johtuu hormonivaihteluista. Ei vaikutusta, vaikka olen välillä käyttänyt e-pillereitä, ollut ilman ehkäisyä, kuparikierukka ja nyt hormonikierukka. Rinnat ovat aina turvonneet ja tulleet aroiksi ja kosketusherkiksi ennen menkkoja. Kipu loppuu kuukautisten alettua.

En syö juurikaan punaista lihaa, E-Epa kalaöljykapselit on käytössä, samoin sinkki+b-vitamiini, maitohappokapselit ja monivitamiinit. Ehkä vain silloin, kun olen syönyt hyvin kasvispainotteisesti ja jättänyt sokerit ja vaaleat jauhot minimiin, on oireilu ollut lievää. Saattaa siis ruokavaliolla todellakin olla vaikutusta tähän hormonioireilun voimakkuuteen.
 
pömpöösi
Rintoihin kertyy ennen mensuja nestettä joka ärsyttää hermopäitä rinnoissa. Eli kaksi vaihtoehtoa, kumpikin ruokavalio. Rasvat pois ruokavaliosta oviksen jälkeen tai sitten kun kivut alkaa niin pelkkä keittokuuri. Sillä se tissiturvotus lähtee. Mulla kyllä häippäs kaikki pms oireet kalanmaksaöljyllä.
 
Niiskuneiti
Moikka,

Olen juuri kolmekymmentä täyttänyt nainen, ja ongelmanani on kipeät rinnat ennen menkkoja. Outoa tästä tekee sen, että vaikka olen aina kärsinyt erilaisista menkkakivuista, ei rintani ennen ole oireilleet.

Rintojen arkuus alkaa oviksen aikaan ja kestää siihen asti että menkat alkavat. Rinnat myös turpoavat. Viimeiset kolmet menkat on mennyt niin, että tulee rinnat tosi aroiksi.

Pelkään että kyse on rintasyövästä, vaihdevuosista tai raskaudesta. Menkat kun kuitenkin on olleet, ja raskaustestit näyttäneet negaa, niin raskauden voin varmaan sulkea pois.

Onko muilla yhtäkkiä muuttuneet kuukautiskivut noin, että mahakivun sijaan tuleekin rintakipu? Mistä tälläinen voisi johtua?
Sama täällä.. nuorena oli tosi voimakkaita alavatsakipuja menkkojen aikaan, mutta nykyään ei ole enää mitään. rintakipu on tullut tilalle. Vaikka rintojen turpoamista on aina ollut niin olen ihmetellyt nyt kahtena kertana ennen menkkojen alkua että rinnat kipeytyy tosi kipeäksi.. en voi olla ilman liivejä selälläni kun rinnat "leviää" tuntuu kun ne repää irti kehosta.. samoin rintalastan päälle on kumpaankin rintaan tullut kipupiste. yritin googlen kautta etsiä mitä se voisi olla ja vastaan tuli mastopatiaa, kystia ja vaikka mitä :/ mutta kun menkat on niin se häviää! Hormoneista johtuvaa se on mutta ihmettelen että näin alle 30 vuotiaana tulee yhtäkkiä ihan uusia oireita.. ja ei meidän suvussa ole mitään rintasyöpää, outoa. Pillerit jätin kaksi vuotta pois kun sain niistä oireita rintoihini.. voiko ne niin hitaasti hävitä kehosta että aiheuttaisi vielä jotain oireita??
 
Viimeksi muokattu:
Ölliäinen
Kärsin lähes joka kuukausi ainakin toisen rinnan kipeydestä! Yleensä oviksen ja menkkojen välillä. Toisesta rinnasta tulee myös puristamalla nestettä, toisinaan kirkasta ja "vesimäistä", toisinaan jotain vaaleaa nestettä, joka hetken kuluttua muuttuu "voimaiseksi" eli on koostumukseltaan kuin rasvaa. Onko kenelläkään tälläistä havaintoa itsestään? Rinnat ovat kipeät samalla tavalla, kuin alkuraskaudessa ja toisaalta samalla tavalla kuin imetysaikana, jos ei päässyt heti imettämään kun rinnat alkoivat täyttyä. Oletteko muut synnyttäneet? Olis kiva kuulla vielä toisten kommentteja, kuulostaako omat oireeni tutuilta? Kenelläkään samankaltaisia? Olen myös ollut huolissani, vaikka gyne tutki rinnat n. puoli vuotta sitten ja totesi olevan "normaalit" eli ei mitään vikaa. AI niin vielä: itselläni molemmat nännit kääntyvät sisäänpäin, tosi vastenmielinen vaiva, sattuukin aikalailla! kenelläkään vastaavaa?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Keltarauhashormoni aiheuttaa tuon kipuilun ja turvotuksen ja sen määrä lisääntyy ennen menkkoja kun estrogeeni laskee. Käsittääkseni hormonikierukka sisältää myös keltarauhashormonia.
 

Yhteistyössä