Rytmihäiriöt alkoivat raskausaikana

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Tullero
Moikka!
Mulle ilmaantui raskauden noin rv8-viikolla rytmihäiriöitä, joita on nyt jatkunut muutaman viikon. Rytmihäiriöt tulevat aina rasituksen / stressaavan tilanteen jälkeen ja kestävät noin 10minuuttia. Sydän muljahtelee ja jättää sen jälkeen pienen tauon, eli kyseessä on ilmeisesti lisälyönnit. Tykytys tuntuu rinnassa ja joskus kaulassa. Olisi kiva kuulla muista saman kokeneista!
 
aamu73,
Mulla oli myös alkuraskaudessa rytmihäiriöitä ja lääkärin mukaan kuuluu asiaan. ELi toisilla niitä tulee, mutta pitäisi viimeistään keskiraskaudessa mennä ohitse. Mulla taisi loppua rytmihäiriöt siinä viikolla 14, jos oikein muistan.
 
Rytmihäiriöitä?
Mulla alkoi nyt rv 22, ja ovat juuri 1-2vk alkaneet... Seksi saattaa laukaista, mutta myös ihan istuaalteen koneen ääreellä on ilmaantunut... Onkos tämä vakavaa? Tuntuu että jokin kaulavaltimo jyskyttää todella voimakkaasti. Pitäisikö infota asiasta neuvolassa? En oo 100% varma että on noita, mutta kaipa on, kun noi kuvauksetkin sopivat oireisiini. Ihan kun sydän lyö välillä tyhjää tai suurella paineella... En oikeen osaa kuvailla. Lisäksi vielä semmoinen juttu, että isälläni on rytmihäiriöitä ollut syntymästä ja nämä ovat perinnöllisiä. Neuvolan täti kirjasi tämän ylös, mutta luultavasti enemmän sikiön kannalta. Meillä lapsilla näitä ei tosin ole todettu, muttei tutkittukaan. Kuulin juuri hiljattain, että raskaus saattaa myös laukaista piileviä sairauksia. Hmm... Eli kannattaako tuosta nyt hätääntyä? Osuiko kuvaukseni jotenkin oikeaan? Tämä voi kuulostaa tosi pööllöltä useankin mielestä täällä, mutta tosiaan en tiedä...
 
oli myös
Mulla oli raskauden aikana myös rytmihäiriöitä mutta en muista oliko niitä ihan koko raskausajan. On kyllä normaalia.
Mutta jos ne rupee vaivaa ja on perheessä taipumus sellaiseen niin kannattaa varmaan käydä lääkärissä ihan varmuuden vuoksi... :)
 
Tullero
Nostan taas tätä aihetta, jos saatais lisää kokemuksia. Kiitos teille jo vastanneille!

Rytmihäiriöitä?, kirjoitit kokemuksistasi ja kuvauksesi perusteella kyseessä saattaa olla rytmihäiriöt. Yleensä rytmihäiriöt ovat raskauden aikana joko lisälyöntejä (jotka tuntuvat muljahduksilta) tai nopealyöntisyyttä (eli pulssi kiihtyy hyvin nopeaksi). Mitä olen lukenut, niin olen ymmärtänyt, että rytmihäiriöt ovat yleensä vaarattomia, mutta saattavat viitata myös johonkin vakavampaan ja sen takia tietysti on hyvä ottaa asia esille neuvolassa / lääkärissä. En ole asiantuntija, joten jos joku tietää paremmin, niin korjatkaa!

Mulle tehtiin terveyskeskuksessa sydänfilmi (EKG), joka oli normaali, koska rytmihäiriö ei ollut parhaillaan menossa. Mutta näkyyhän EKG:stä toki muitakin juttuja. Sitten verikokeesta katsottiin Natrium, Kalium ja Kilpirauhasarvo, jotka olivat ok. Äippäpolilta laittoivat kuitenkin lähetteen sisästautien osastolle, jonne siis pääsen kuitenkin varuilta tarkempaan syyniin. Haluankin tarkistuttaa asian, vaikka suurella todennäköisyydellä (ja toivottavasti) kaikki on kunnossa. Sydän on kuitenkin niin tärkeä elin, että olen vähän hermoheikko, kun sen suhteen on nyt ongelmia...

Kuulumisianne odotellen, Tullero :)
 
Odottaja-alussa
Minullakin ihan ensimmäisiä raskausoireita olivat rytmihäiriöt - tosin en muista, että aiemmissa raskauksissa olisi ollut tässä määrin. On niitä joskus ollut toisinaan muutenkin, mutta nyt lähes jatkuvana... Pitäisikö huolestua, kun tosiaan pystyssä ollessa vähän väliä -yöllä ei.
 
tytteli83
kävin tänään lääkärissä kun säikähdin sydän ihmeellisiä "pamppailuja". Tuntuu kuin sydän yrittäisi kurkun kautta ulos.. ja välillä muljahtelee ikävästi.. tämmöstä noin 10 min välein! otettiin sydänfilmi ja mitään ei näkyny.. sillon niitä rytmihäiriöitä ei kyl tuntunutkaan. Lääkäri sano, että ne on kuulemma ihan normaaleja sydämenlisälyöntejä joita pitää nyt kuitenki vähä seurailla. Kuulemma esim. krapulassa niitä tulee useilla ja se ei osannut sanoa että miks just raskaana ollessa niitä tulee.. ku mullakaan ei oo ennen tommosia ollut. Meinas, että jos ei mene ohitse niin pitäis mennä sydämenultraääneen..toivotaan et nämä menis ohitse!
 
Kynsilakka
Täällä kanssa rytmihäiriöitä, mutta vain nukkumaan mennessä ja oikealla kyljellä ollessa.

Puolella terveistä aikuisista näitä on ajoittain ja tärkeää siinä on, että ne tulevat levossa, ei rasituksessa.

Aion nyt pärjätä näin ja menen sitten myöhemmin tutkimuksiin jos ei synnytyksen jälkeen lakkaa. Ei vielä häiritse niin paljoa, mutta kehotan selvittämään asian jos se vaivaa!
 

Yhteistyössä