Tilin avaaminen lapselle

  • Viestiketjun aloittaja rahaa pankkiin
  • Ensimmäinen viesti
rahaa pankkiin
Olisi tarkoitus avata pankkitili pian vuoden täyttävälle lapselle. Käytännön kysymys: riittääkö jos minä menen lapsen kanssa pankkiin, vai pitääkö miehenkin olla mukana? Ja jos voin avata tilin yksin eikä mies ei tule mukaan, hän ei ilmeisesti saa hallinnointioikeutta tiliin? Ajattelin vaan kysäistä täällä ettei tule hukkareissua pankkiin, niissä kun joskus on aikamoiset jonot.
 
beetu
Ei välttämättä tarvitse olla molemmat vanhemmat paikalla. Voit tehdä miehellesi valtakirjan (tai hän voi tehdä sinulle), jolla valtuutat hänet hoitamaan tilinavaamisen yksinään. Kysy lisätietoja pankistasi tai etsi valtakirja (voi usein tehdä sähköisesti) nettipankistasi. Voitte yhdessä päättää mitä tilin käyttöä koskevia oikeuksia teille molemmille tai vain toiselle vanhemmista (sekä myös lapselle) annetaan.

Meillä mies kävi itse avaamassa tilit lapselle. Minä ja poika odoteltiin kotona. Täytin valtakirjan nettipankissa (op).
 
katju'
Meillä mies kävi pankissa ja toi mulle lapun allekirjoitettavaksi, johon siis tuli molempien vanhempien nimi, kun avasimme pojalle tilin. Molemmilla meillä on siihen käyttöoikeus, mutta tiliin ei kyllä kosketa, koska on siis nimenomaan lapsen tili.
 
mii83*
Meillä molemmilla lasten tileihin käyttöoikeudet (toimivat joskus omina säästötileinämmekin ja kyllä lasten isoja hankintoja ostetaan heidän rahoillaan). Kuitenkin käytännössä mä kävin pankissa ja sitten sain papereita mukaan (kuten käyttöoikeuksista) miehen allekirjoitettavaksi. Ne sitten toimitettiin takaisin pankkiin ja asia sillä selvä. Pankeilla voi olla erilaisia käytöntöjä.
 
Aaja76
Lisäys vielä edellisiin että meidän pankki vaatii lapsen kelakortin josta henkilöllisyys varmennetaan. Ensi viikolla meen avaamaan lapselle tilin (tai siis itse asiassa se siirretään meidän vanhasta pankista uuteen) mutta molempien huoltajien allekirjoitukset se vaatii mun käsittääkseni vaikka käyttöoikeus ei olisikaan kun vaan esim. äidillä... En ole kyllä 100 varma asiasta.
 
kysäise pankista
Taitaa käytännöt vastauksista päätellen vaihdella, eli täällä et viisastu. Meidän pankissa minulle sanottiin, että alaikäisen lapsen tilin käyttöoikeudet ovat automaattisesti molemmilla huoltajilla, eikä tarvittu mitään lapsen henkilöllisyyden todentamisia, että tiedä sitten...
 
vlkejls
Käsittääkseni pankit eivät saisi automaattisesti antaa oikeuksia tilin käyttöön molemmille vanhemmille, sillä onhan esimerkiksi eronneita vanhempia tai vaikkapa alkoholiongelmaisia isiä, jolloin täytyy olla mahdollista, että esim. äiti avaa lapselleen tilin ilman, että tarvitsee pelätä isän kähveltävän lapsensa rahat juomiseensa.

Meillä myös kysyttiin, että saako lapsi itse nostaa rahaa tililtään. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että kun lapsi on isompi (esim. yläasteikäinen), niin saako hän käydä nostamassa rahaa itsenäisesti vai pitääkö mukana olla tilinkäyttöoikeuden omistava vanhempi vai onko nosto-oikeus vain tilinkäyttöoikeuden omistavalla vanhemmalla.

Itse en ole edes ottanut tunnuslukuja lasten tileihin, vaan nettitunnuksilla pääsen katsomaan ja operoimaan kahta omaa tiliäni. Siirrän ajoittain rahaa lasten tileille, mutta tarkoituksella nosto-operaatio vaatii sen, että pitää käydä pankissa. Olen ajoittain taloudellisesti tiukoilla ja sen vuoksi olen tehnyt tämän systeemin, jottei ole kiusausta käydä lainaamassa lapsen tililtä rahaa.
 
ei meillä ainakaan tarvittu
minä avasin yksin kahdelle lapselleni tilit osuuspankissa, vaikka itse olen nordeassa. mies on myös osuuspankissa ja hän näkee lasten tilit.. ei tarvittu toisen vanhemman allekirjoitusta
 
op:ssa
Meillä mummo avasi vauvalle tilin eikä tarvinut mitään papereita jotta sai käyttöoikeuden minulle. Jos miehellä olisi samassa pankissa tili olisi hänkin saanut automaattisesti, mutta kun ei ole, vaatii allekirjoituksen.
 
ap rahaa pankkiin
Alkuperäinen kirjoittaja Mikset:
jo kysy sieltä pankista!? Ei voi oikeasti olla noin vaikeeta
No on se nyt kumma kun ei täällä saa kysyä... Tottakai voin soittaa pankkiinkin, mutta ajattelin nyt vaan kysyä täältä ensin. Relaappas sinäkin.
 

Yhteistyössä