Toistuva hiivatulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Marimekko
  • Ensimmäinen viesti
Marimekko
Jos jollakulla on keino päästä sitkeästä hiivasta, kertokaa ihmeessä. Kaikki tietämäni konstit olen kokeillut, Lactalit, maitohappokapselit suun kautta ja alakautta, karpalomehut, akupunktion jne jne puuvillapöksyistä puhumattakaan. Nyt olen ottanut jo kerran viikossa 6 viikkoa Diflucaninkin... se vie hiivan pois, mutta viikko kun menee alkaa valkovuoto ja kutina joka pahenee vaan... hiivatulehduksesta on kyse, olen ravannut kolmella eri gynellä asian vuoksi. Käytän Vagifem estrogeeniä, voikohan johtua siitä ? Seksiäkin on säännöllisesti (saman ihmisen kanssa) ja tuntuu, että seksin jälkeen alkaa aina hiivahommat. Alkaa kypsyttää todella paljon. Olen aiemmin kärsinyt toistuvista virtsatietulehduksista, ja niistä pääsin eroon 6 kk:n sulfakuurilla ja tuon kuurin aikana hiiva minusta pesiytyi minuun. Nytkin otan kyllä seksin jälkeen yhden 160 mg:n Trimopanin (tuota sulfaa) koska pelkään vt-tulehduksia... hitto tuleekohan tuo hiiva siitä ??? Gynet ei osaa sanoa mitään varmaa mistään, arvelevat vain. Kyselen nyt siis käytännön kokemuksia. Olisi ihanaa olla joku kaunis päivä terve ilman MITÄÄN oireita tuolla alapäässä... ja ilolla harrastaa seksiä pelkäämättä seuraamuksia. Olen 39, hyvässä kunnossa, mutta limakalvot ei kyllä tykkää yhtään tästä toistuvasta hiivasta. Syön jonkun verran leipää (vaaleaa) 2-3 palaa päivässä ja karkkiakin muutamana päivänä viikossa... voikohan ruokavalio vaikuttaa tähän ??? Kiitos etukäteen kaikille.
 
entä partneri
Vagifem kyllä auttaa limakalvoja torjumaan pöpöjä. Jatka käyttöä.

Onko partnerisi hoidettu. Hänellä on myös hiivatulehdus, vaikka ei kärsikään oireista. Ottakaa yhtäaikaa kunnon hoitokuuri, muuten saat hiivat aina uudelleen häneltä.
 
hiivatonta,kiitos.
Mulla vaikutti juuri tuo ruokavalion muuttaminen.Jätin pois hiivan,valkoisetjauhot ja sokerin.Tutki tuoteselosteet tarkkaan.Aloita sen jälkeen uudestaan maitohappobakteerit ja koita olla syömättä turhaan lääkkeitä!!Mulla oli jatkuvasti jonkinlainen lääkekuuri..nyt en enää lääkkeitä syö kuin pakon edestä.

 
koettu on
Mulla lähti hiiva kun jätin ruokavaliosta sokerin ja valkoiset jauhot pois (putosi muuten paino 7 kg/3kk!!) Ja mieskin hoidettiin samalla (söimme jonkun suun kautta otettavan pillerin)

Nyt siitä aikaa 2vuotta ja alapää taas kesästä asti kutinassa. Ruokavaliossa liikaa sokeria. Myös alkava diabetes voi kuulemma oireilla toistuvin hiivatulehduksin.

Nyt siis viikko sitten jätin sokerit kokonaan pois, ja taitaa käydä myös valkoisille jauhoille samoin. Aika paljon meni kesällä makeata ja karkkia + limut, sidukat, viinit ja oluset.

Eli epäterveet elämäntavat ainakin mulla osasyynä. Ja niitä pissatulehduksia oli mullakin aikoinani jatkuvasti. Lääkärin mukaan (liian?) aktiivinen seksielämä nykyisen mieheni kanssa oli syynä.

Se on vaan niin pirullista jos alapäässä kirvelee tai kutisee...
 
abbila
Jatkuva antibioottien syönti aiheuttaa hiivaa ja olet tartuttanut miehesi, joka taas tartuttaa sinut aina yhdynnän jälkeen. Lopeta Trimopanin syönti ja kokeile estolääkkeenä karpalokapseleita.
 
Marimekko
Kovasti kaikille vastanneille. Tarkistan vielä tiukemmin tuota ruokavaliota. Taidan myös jättää tuon Trimopanin popsimisen estolääkkeenä ja tosiaankin kokeilla noita luonnon omia konsteja...
 
karox
Eihän kertakäyttöiset pikkuhousunsuojat tai terveyssiteet ärsytä ihoa/limakalvoja? Joillain ne aiheuttavat hiivaa. Jos epäilet yhteyttä niiden käytöllä ja oireillasi, niin kannattaa vaihtaa kertakäyttöiset kestositeisiin, moni on saanut helpotuksen erilaisiin kutinoihin näin yksinkertaisesti.
 
"Parantunut"
Kärsin tulehduskierteestä vuosia.

Inhottava olo ja häpeä alkoivat häiritä jopa sosiaalista elämää: ei tehnyt mieli poistua kodista niinä päivinä, kun tulehdus kävi oikein ärhäkäksi ja odottelin vain tuskaisena lääkekuurin vaikutusta. Lisäksi parisuhteessa puoliso oli sivustakärsijä, sillä seksi tulee viimeiseksi mieleen, kun alapää kutisee, kirvelee ja kuumottaa niin, että siitä haluaisi vain lopullisesti eroon! Muutoinkin tuli vain rähistyä pahan olon vuoksi lähelle pyrkivälle puolisolla. Kerrassa kamalaa aikaa, kun näin jälkeenpäin muistelee!

Kävin lääkäreillä kuuntelemassa vinkkejä, kokeilin erilaisia vippaskonsteja, kuten hapanmaitotuotteiden ruiskuttamista alapäähän, etikka-kylpyjä ja maitohappolisien säännöllistä nauttimista. Varmasti oivia keinoja joillekin, mutta itselläni eivät tehonneet pitkällä aikavälillä ja temppuilu tuntui turhalta!

Lueskelin usein keskustelupalstoja ja nappasin sieltä järkeenkäyvän kuuloisia vinkkejä. Testasin kaikkia ja lopulta muotoutui itselle sopivat niksit. Yhtäkkiä tajusin, etten ollut pariin kuukauteen kärsinyt hiivasta! Sitten huomasin, että lääkeresepti meni vanhaksi! Nyt olen ollut jo muutaman vuoden ns. kuivilla ja voi että on ihanaa!!!

Nykyisin en edes muistele vaanivaa hiivatulehdusta, mutta uusista elämäntavoista on tullut rutiineja ja noudatan niitä edelleen. Joskus havahdun pieneen kutinaan tai kuumotukseen ja säikähdän. Se toimii hyvänä muistutuksena jatkaa näiden terveellisten tapojen parissa.


Tässä omat ohjeeni, toivottavasti niistä olisi iloa myös sinulle:


RUOKAILU:

- Vältä kaikkia valkoisia vehnäjauhoja (Täysjyväpasta on oikeasti parempaa kuin se täysin valkoinen, kun makuun tottuu! Kuitupitoiset levät (kuitua vähintään 6%) ovat herkullisia ja muutenkin terveellisempiä aineenvaihdunnankin kannalta, kuin vitivalkoinen puppu)
- Sokeri on pahasta kaikelle: se toimii hiivalle ihanteellisena kasvualustana, pilaa hampaat, lihottaa ja toimii nälänkarkottimenakin surkeasti.
- Lopeta karkkien syöminen kokonaan, nauti herkkuhetkinä kuivattuja hedelmiä ja marjoja ja tummaa suklaata! Ne ovat muutenkin ravintorikkaampaa eikä niitä tule vahingossa ahmittua satoja grammoja
- Limun litkimisestä eroon!! Osta Soda Streame tai raahaa kaupasta kivennäisvettä. Mausta vaikka sitruunamehulla (hapanta, eli tekee hyvää!) tai omatekoisella vähäsokerisella mehutiivisteellä
- Tarkkaile tuoteselostuksia ja huomaat missä yllättävissäkin elintarvikkeissa on tajuton määrä sokeria, esim. jogurtti. Siirry maustamattomaan tai vähäsokeriseen! Mieluummin enemmän rasvaa, niin maku on hyvä!
- Herkut, kuten keksit, leivokset, jäätelö yms. nauti kohtuudella ja koita löytää vähäsokerisia ja kuitupitoisempia vaihtoetoja
- Kaikki vihreät kasvikset ja yrtit yms. sisältävät tulehdusta poistavia ainesosia. Nauti mahdollisimman paljon tummanvihreitä salaatteja, tuoreita yrttejä, parsakaalia jne. mitä tummempi vihreä, sitä parempi!! :)
- Suomalaisen jalostetun maidon litkiminen kannattaa lopettaa. En tiedä onko ulkomainen erilaista, mutta itselläni viimeisen sysäyksen hiivakierteen loppumiselle teki selkeästi maidon janojuomisen lopettaminen. Ennen join maitoa ruokajuomana ja käytin runsaasti muutenkin murojen kera yms. Maitoa kului viikossa ainakin 2 litraa. Epäilin laktoosi-intoleranssia ja siirryin Hyla-maitoon (Ingmannilla vastaan nimi on Into, Hyla on Valion oma termi!). Hylamaitoa tulee käytettyä lähinnä ruoanlaitossa ja kahvin kanssa, joten kulutus pieneni alle 0,5 litraan viikossa. Joko sattui vain tsägä, tai sitten ihan oikeasti maidon juominen oli edesauttanut hiivan uusiutumista. Kun tajusin kierteen loppuneen, olin toteuttanut näitä muita vinkkejäni jo pidempään, mutta maidon juomisen lopettanut vasta n. Kuukautta ennen. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tämä!!!
- Jogurttia saa soijamaidosta valmistettuna. Soijamaitojuomaan voi itse valmistaa kaakaota tai muita juomia, joissa normaalisti käyttää maitoa (kahviin ei käy!). Soija on hyvää ja terveellistä muutenkin!
- Vältä hiivoja sisältäviä tuotteita, mm. olut, osa leivistä, omenan kuori, vappu-sima
- Basmatiriisi on kuulema terveellisin niistä valkoisista. Hieman arvokkaampaa kuin perusriisit, mutta paremman makuista
- Happamat tuotteet hyvästä, kuten sitruuna ja greippi, mutta muista, että elimistölle ja hampaille liika happamansaanti aiheuttaa turhaa kuormitusta. Näitä siis vai kohtuudella.


HYGIENIA:

- Ceridal Lipolotion on maailman paras tuote hiivasta kärsivälle!! Käytä sitä aina, kun kutina alkaa tai alapää tuntuu kuivalta. Ceridal ihoöljyä saa apteekista. Öljyä myydään erilaisissa pakkauksissa, mutta apteekkarin mukaan aine on samaa. Älä turhaa maksa kalliimpaa litrahintaa intim-pakkauksesta, vaan osta perus Ceridal suihke-pullo. Kotiin alapääpesulle ja suihkaus Ceridalia. Olo paranee heti!!
- Suihkusaippua miedosti hapan ja ilman turhia hajusteita ja tai väriaineista tms. Itse suosin Lactoline –suihkugeelia, saatavilla ruokakaupoista. Hajusteeton ja mieto suihkusaippua on hyväksi myös näppyläiselle iholle ja sopii jopa vauvan kylpyveteen. Jos haluat suihkun jälkeen tuoksua hyvälle, suihkauta mieluummin omaa hajuvettäsi kaulalle, kuin hierot koko iholle tuoksuvaa suihkugeeliä ja saat siitä alapäähän shokkitilan.
- Alushousut pitää ehdottomasti olla hengittävää kangasta, kuten puuvilla. Tiukat tekokuitu-stringit hiostavat alapäätä ja bakteerit muhivat ilmatiiviissä tilassa onnessaan. Sorry, poikaystävä varmaan harmistuu, mutta puuvillaiset Sloggin ”mummopikkarit” on ihan parhaat! Ne eivät hierrä, kiristä tai hiosta mistään kohtaa… Itse käytän puuvillaisia tai pitsisiä stringejä ja normimallisia pikkareita. Joskus säväytän näyttävällä alusasulla, mutta sen voi pukea varta vasten riisuttavaksi, turha sillä on kokopäivää kärvistellä ;)
- Alushousujen pesu kuumassa! Itse pesen alkkarit edelleen n. 80 asteessa. Aloita tämä rutiini pesemällä kaikki alushoususi 90 asteessa ja varmistat bakteerien kuolemisen. Normaalissa pesussa bakteereita jää puhtaaseen pyykkiin. Ainoa harmi on, etteivät kauniit kuosit kestä moisia pesuasteita, joten valkoiset alusvaatteet ovat parhaita. Tämä kuitenkin kannattaa, koska turha syödä lääkkeitä hiivaan ja ottaa pyykistä puhtaat, mutta bakteereita sisältävät alushousut jalkaan..
- Myös muuta kosketuksisssa olevat tekstiilit kannattaa pestä vähintään + 60 asteessa, tulehduksen jälkeen 80-90 asteessa (pyyhkeet ja sänkylakanat)
- Käytä hajusteettomia pyykinpesuaineita ja jätä huuhteluaine pois! Huuhtelun toistamisella varmistat, ettei pesuainejäämiä varmasti jää pyykkiin ja joudu iholle.
- Suikun jälkeen kuviaa alapää huolellisesti. Hygieenisintä tehdä se wc-paperilla, jonka voi sitten heittää pönttöön
- Aina kun bakteeritasapainoa koetellaan, tee huolellinen pesu ja suihkauta Ceridal öljyä päälle (esim. uimahallikäynnit ja seksin jälkeen)
- Käytä valkaistua wc-paperia. Keltaiseksi värjätty voi ärsyttää ihoa
- Vältä turhaa pikkuhousunsuojien käyttöä! Se kuivattaa ihoa ja edesauttaa tulehduksen uusiutumista
- Käytä hengittäviä kuukautissuojia, esim. Vuokkosilla on vaalean sininen pakkaus puuvillaisille siteille (tamponeja itse vältä, tuntuivat ärsyttävän limakalvoja kuivattamalla niitä liikaa)



MUITA TÄRKEITÄ VINKKEJÄ:

- Hanki reseptilääke hiivaan, apteekin reseptittä saatavat puikot ja muut eivät ole yhtään niin tehokkkaita! 1 pilleri ja parissa päivässä oireet on päihitetty!
- Nuku alasti, annat ihon hengittää edes puolet vuorokaudesta
- Käytä kotona joustavia housuja, jotka eivät kiristä. Hameet, trikoot ja kolistishousut eivät purista alavatsaa ja alapäätä turhaan!
- Vältä stressiä, se saa koko kropan hälytystilaan ja aiheuttaa aina harmia siellä, missä heikko kohtasi on (esim. tulehdus)
- Liiku säännöllisesti! Ulkona, salilla, jumpassa, kotona. Liikkuminen saa elimistön kuona-aineet liikkeelle ja koko kroppa voi paremmin!
- Nauti elämästä! Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Jos surkeilet yksin sisätiloissa, koko kroppa voi huonosti.


Tulipas tekstiä!
Toivon todella, että jaksat kokeilla näitä hyväksi ja toimivaksi todettuja vinkkejä ja että saat niistä apua myös omaan tilanteeseesi. Kuuntele omaa kroppaasi ja toimi niin kuin hyvältä tuntuu. Löydät omat elämäntapasi ja tasapianon sitä kautta.

Jos vinkeistä on iloa, jaathan niitä eteenpäin ja autat jotakuta toista!
 
tyttö22
seurustelin 3,5 vuotta ja kärsin jatkuvasta hiivasta koko tuon ajan. Juoksin tämän tästä lääkärissä ja tutkittiin, muttei selvyyttä saatu mistä johtuu ja joka kerta myös kumppani hoidettiin.
Seurustelu aikanaan päättyi, eli siis kumppani vaihtui ja sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan hiivatulehdusta :) Eli voi olla, että kumppanisi eritteet eivät vain sovi yhteen omiesi kanssa. Itse päättelin, että mulla ainakin asia oli näin.
 
Pilleristi
Itse kärsin jatkuvasta hiivasta kun söin pillereitä ja mies lauksesi sisälle, nyt kun olemme raskauksien välin ja imetyksen ajan olleet kondomiehkäisyllä ei ole minulla ollut ainuttakaan hiivatulehdusta, eli on vain niin että sperma muuttaa emättimen tasapainoa niin että siellä helpommin pöpöt pääsee jylläämään....
 
sanna
Vaikka tämä onkin jo vanha keskustelu, eli a.p. ei varmaan enää tätä lue niin silti moni muu kaltaiseni asian kanssa kärvistelevä voi saada vielä tästä hyötyä. Itselläni oli yli vuoden ajan hiivatulehdus jokaisten kuukautisten jälkeen. Vaihdoin (ihan muista syistä) kuukautissuojat kuukautiskuppiin ja sen jälkeen kärsin hiivatulehduksesta enää kerran tai kaksi vuodessa.

Ikävä kyllä nyt tämä vaiva on taas alkanut tulla useammin ja ärhäkämmin jostain ihmeen syystä ja taas olen apua vailla. Joka tapauksessa kuukautiskupin käyttö piti minut muutamia vuosia lähes kokonaan oireettomana.
 
rasvakarppi
Ikävä kyllä nyt tämä vaiva on taas alkanut tulla useammin ja ärhäkämmin jostain ihmeen syystä ja taas olen apua vailla. Joka tapauksessa kuukautiskupin käyttö piti minut muutamia vuosia lähes kokonaan oireettomana.
Mulle auttoi vain kaikkea viljaa (myös täysjyvää), sokeria ja tärkkelystä välttelevä karppaus. Silloin kun karpatessani muuten käytin vielä säännöllisesti kokojyväleipää aamupalalla, mulla oli melkein joka kuukausi hiivatulehdus ennen menkkoja, vaikka käytin kuppia. Hormoneilla oli ilmeisesti jotain tekemistä tän asian kanssa.

Viljan tärkkelys eli kasvin varastointisokeri ja siitä aineenvaihduntatuotteena syntyvä mannoosi kun on mitä oivallisinta sapuskaa sille hiivasienelle, eli käytännössä sokeria. Siinä ei runsaskaan kuitu auta, ei ainakaan minua auttanut. Siksi hiivattoman leivän suosiminen on vähän loogisesti ontuva juttu; ei se hiivasieni sitä hiivaa käytä ravintonaan, vaan sitä leivän tärkkelyssokeria.

Nyt mulla ei ole ollut hiivatulehdusta... en muista milloin oli viimeksi. Voin tehdä pieniä poikkeamia ruokavaliooni harvakseltaan, mm. syödä neljäsosa pizzan ravintolassa, mutta enää siitä ei tule viikon "riemunäytelmää", kuten ennen.
 
Viimeksi muokattu:
iivi
Itse sain kierteen loppumaan näillä keinoilla:
-lääkäriltä resepti suun kautta otettavalle diflucan-lääkkeelle (1 tabletti kerran viikossa neljän viikon ajan)
-sokerin välttäminen ruokavaliossa, HUOM. myös paljon sokeria sisältävät hedelmät kuten ananas, appelsiini, omena... Tästä hedelmäasiasta ei yksikään gynekologi kertonut minulle.
- c-vitamiini -kuuri
- karpalokapselikuuri
- maitohappobakteerit suun kautta jatkuvaan käyttöön
- ilmakylvyt öisin
- bepanthenin käyttö limakalvoille etenkin seksin jälkeen.
 
VHH-ruokavaliolla vuosia
Mulle auttoi vain kaikkea viljaa (myös täysjyvää), sokeria ja tärkkelystä välttelevä karppaus. Silloin kun karpatessani muuten käytin vielä säännöllisesti kokojyväleipää aamupalalla, mulla oli melkein joka kuukausi hiivatulehdus ennen menkkoja, vaikka käytin kuppia. Hormoneilla oli ilmeisesti jotain tekemistä tän asian kanssa.

Viljan tärkkelys eli kasvin varastointisokeri ja siitä aineenvaihduntatuotteena syntyvä mannoosi kun on mitä oivallisinta sapuskaa sille hiivasienelle, eli käytännössä sokeria. Siinä ei runsaskaan kuitu auta, ei ainakaan minua auttanut. Siksi hiivattoman leivän suosiminen on vähän loogisesti ontuva juttu; ei se hiivasieni sitä hiivaa käytä ravintonaan, vaan sitä leivän tärkkelyssokeria.

Nyt mulla ei ole ollut hiivatulehdusta... en muista milloin oli viimeksi. Voin tehdä pieniä poikkeamia ruokavaliooni harvakseltaan, mm. syödä neljäsosa pizzan ravintolassa, mutta enää siitä ei tule viikon "riemunäytelmää", kuten ennen.
Itse luin juuri Tiiina Jokelan väitöstutkimuksesta, jonka mukaan mannoosi nimenomaan estää tulhdusta ja auttaa esim. reumatautien, astman ja syövänkin hoidossa. Lääkärilehti 30.10.2014
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä