Täytyykö teidän mielestä kaikkeen lasten väliseen kinaan puuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tähän lähelle muutti uusi perhe ja sen jälkeen tuntuu, että on ollut pelkkää selvittelyä. Omat lapsemme ovat tuoneet ihan samanlaista viestiä kotiin eli sitä tavallista lasten välistä kinaa ja nahinaa, pääasiassa toki sujuu hyvin, mutta ainahan lapsille jotain nahinaakin syntyy. Minä olen lapsilleni sanonut, että koittakaa selvitellä itsekin ja että ei tarvitse aina nahistella kaikesta ja lähteä kaikkeen mukaan jne jne. Tätä tavallista.

Mutta tämä toinen perhe - ne on aina naputtamassa oven takana. "Teidän lapsi nimitteli meidän lasta". "Aijaa. No niin minä olen kuullut teidänkin lapsen nimittelevän meidän lasta, mutta en ole ottanut sitä niin vakavasti." Ja tätä rataa siis ihan koko ajan.

Meidän eskaripojasta ei ole koskaan tullut mitään negatiivistä viestiä eskarin tai kerhojen suunnalta ja nyt tuntuu, että hänestä on tullut oikein pahisten pahis. Eräs naapuri sanoi seuranneensa sivusta aika paljon ja totesi, että tuo toinen poika tuntuu aika erilaiselta mitä meidän lapsi. Eli siis sellaiselta kiusanhengeltä. Ja naapuri siis tuli sanomaan tämän minulle, vaikka en mitään häneltä kysellyt.

Harmittaa, kun naapurit on muuten tosi mukavat, mutta ei tässä välit pysy kauaa hyvinä jos se on tälläistä että "ei meidän lapset, mutta siis teidän lapset".

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Ymmärrän tunteen. Kun joku perhe saa SEN leiman niin KAIKKI on heidän lasten syytään!

Ja tuon perheen vanhin lapsi on satuttanut omaani oikein oikeastikin kaksi kertaa. Siis niin, että on sattunut tosi paljon. Toisella kerralla luulin hetken, että lapsen sääriluu murtui. Niin kova oli huuto. Tuo kaikki muu on tosiaan ollut sellaista lasten ihan tavallista nahinaa mitä aika ajoin aina on.

Mutta nuo kaksi kertaa niin on kuitattu sillä että "xx kyllä sanoi, että se oli vahinko ja joka tapauksessa xx sanoi pyytäneensä anteeksi". Eli eihän meidän lapsi ole mitään tahallaan voinut tehdä ja oikeastaan silläkään ei ole väliä, vaikka olisi tehnyt koska hän on pyytänyt anteeksi. :/

Ja siis kun mitään tälläistä ei ole koskaan lapseni kohdalla tarvinnut ennen selvitellä. Kaikki palaute on aina ja vain positiivista.

Ja sen takia tuntuu pahalta, kun tykkäisin olla tuon perheen kanssa tekemisissä. Ovat muuten tosi mukavan oloisia, mutta ei tälläistä nokkimista jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
minusta ei kaikkeen kuulu puuttua. pitää lasten itsekin osata selvittää välejään, siinähän oppii sosiaalista elämää, kanssakäymistä.

Niin minustakin on noin ja samoin sanoi eräs ystäväni, joka on ns. alan ihmisiä eli lastentarhaopettaja. Ja tuollainen jatkuva kantelu on tosi rasittavaa. Omat lapseni eivät jatkuvasti kaakata, että tuo sanoi sitä ja tuo tätä jne jne mutta tuon toisen perheen lapset sanoo heti ja kaikesta. Ei ole kiva, että lapset opetetaan kantelupukeiksi ja sehän vain ruokkii sitä, että vanhemmat heti kolkuttaa naapurin ovella, että "meiädn lapsi sanoi että teidän lapsi sanoi"

ei tartte aina aikuisten puuttua, meillä oli samanlaista ja oli jo aika inhottavakin tilanne (naapuri väitti että tyttäreni kiusaa heidän tyttöä) jouduttiin vaihtamaan eskariryhmä yms yms. paljastui että naapuri elää uskossa ettei hänen lapsensa tee koskaan mitään väärää vaan aina vika muissa. eihän semmose kanssa voi selvitellä mitään. totuuden soitti heidän rajanaapurinsa. onneksi. leikit loppui siihen ja rauha palasi maahan.

No jos perheen lapset vahingoittavat teidän lastanne ja teidän lapsi ehkä tekee jotain (josta ainakin toisessa perheessä nostetaan äläkkä), niin miksi sinä et haluaisi seurata tilannetta tarkemmin?

Ei todellakaan tarvitse. Ottaisi todella päähän, jos olisi tuollaiset naapurit.
Omalla pojalla on yksi jatkuvasti vanhemmilleen kanteleva kaveri ja se on tosi rasittavaa. Lasten pitäisi selvitellä itse asiansa eikä valittaa joka pikkuasiasta vanhemmilleen.

Siis ei ole mitään erityistä seurattavaa. Nuo kaksi kertaa oli rajumpia, mutta ei ole toistuneet.

Mutta siis tuota jatkuvaa kantelua ihan kaikesta niin ei sitä jaksa. Tuntee itsentäkin todella typeräksi, kun vatvoo jatkuvasti jotain tälläistä toisen aikuisen ihmisen kanssa. Etenkin, kun en keksi mitään järkevää sanottavaa. Olen sanonut, että minusta heidän pitäisi keskenäänkin selvitellä enkä jaksa joka asiaan puuttua. Ja kun ne asiat mistä puhutaan niin on ihan hölmöjä minusta.

Pääasiallisesti on hyvä antaa selvittää keskenään, mutta välillä joutuu laittamaan pelin poikki.

Seuraavan kerran kun naapuri tulee valittamaan, niin kysy ihan asiallisesti, että mitäpä se teidän 'Mikko' teki ensin jne.

Yhteistyössä