Ulosotto avoliitossa

  • Viestiketjun aloittaja -PiLvI-
  • Ensimmäinen viesti
-PiLvI-
Mitenkäs on, jos avomiehellä menee omat velat ulosottoon, vaikuttaako se mitenkään minuun? Meillä on yhteinen asuntolaina, ei muuta yhteistä omaisuutta. Kyse ei siis ole hirvittävästä summasta, alle 10 000 euroa.
 
ei vaikuta
etenkin jos ei ole normaalielämiseen liittyvä esim yhdessäolon ajalta ruokakaupan lasku. Aiempi ja jokatapauksessa ns oma velka on ja pysyy omana. Ainoa mihin äkkiä ajateluna voisi vaikuttaa avoparilla, on toisen eli sinun jokin (työttömyys tms) etuus jossa katsotaan talouden yhteistulot.
 
jooooo
Riippuu tosiaan velasta. "Jos velka on itse otettu, on se itse maksettava", eli ei sinun tuloihisi tms. vaikuta mitenkään. Sinultahan ei olla mitään ulosmittaamassa. Kannattaa tosin kontrolloida, kenen esim irtain omaisuus on, etteivät lähde kun ovat miehen ostamia. Ensin mitataan ulos miehen palkka (max 3/4 osa muistaakseni). Ei kannata antaa miehelle rahalahjoja, menevät ulosottomiehelle ;)
Toinen juttu on sitten, että riittääkö nuo muut varat kattamaan velat. Jos ei, niin voihan sitä tulla asunnon myynti sitten kyseeseen.
 
-PiLvI-
Kiitos vastauksista. Otetaankohan tuossa ulosotossa huomioon ollenkaan asuntolainaa? Jos palkasta viedään 3/4, niin eihän siitä jää edes tarpeeksi asuntolainan maksuun. Eli toisin sanoen joutuisin itse maksamaan suurimman osan asuntolainasta ja kustantamaan koko elämisemme? Ja siinä mielessähän se vaikuttaisi minun tuloihin ja elämiseen melko paljonkin. Missä vaiheessa aletaan tavaroita ulosmittaamaan ja voiko siihen itse mitenkään vaikuttaa mitä ulosmitataan? Mies ei ole edes minulle vielä kertonut veloista vaan olen sen saanut itse selville...
 
ulosotettu
Ulosotossa ulosotto kohdistuu pääsääntöisesti palkkatuloon. Palkasta vouti voi ulosmitata 1/3. Jos veronpalautuksia, perintöä, lahjoituksia tms. tulee, ne menevät kaikki voudille.

Jos palkkatulosta saatu määrä ei kata kuukausittain edes ulosotossa olevan velan korkoja, vouti voi velkojan pyynöstä ulosmitata esimerkisi asunnon. Jos asunnosta on pankkilainaa jäljellä, pankkiin menee voudilta ilmoitus, että asunto on ulosmitattu. Pankki ilmoittaa asiasta asuntovelalliselleen. Asunto on nyt siltä osin velan panttina, mitä velallinen on velkaa velkojalle.

Asunnossa voi silti asua normaalisti, mutta asunnon vaihto tai myynti suoraan jollekin ei onnistu.

Jos velkoja sitten kyllästyy odottamaan saataviaan, hän ilmoittaa ulosottomiehelle ja velalliselle, että vaatiin velan takaisinmaksua välittömästi. Miehesi pitää silloin myydä omistamastanne asunnosta oma puolensa jollekin - vaikkapa sinulle. Vouti vie myyntirahoista sen osan, jonka mies on velkaa.

Jos et halua ostaa miehen puoliskoa, pitää koko kämppä myydä. Myyntihinnasta sinä saat puolet ja mies puolet, mutta vouti vetää miehen puolikkaasta osansa välistä.
 
ulosotettu
Ai niin. Tavaroista ulosottomies voi ottaa esim. arvotaulut, arvosoittimet, mönkijät, moottoripyörät, kakkosautot, moottorikelkat, moottoriveneet yms. Siis sellaiset arvotavarat, jotka saa huutokaupassa myydyksi ja jotka taatusti kelpaavat jollekin. Päivittäiseen elämään kuuluvia huonekaluja, astioita, vaatteita, lasten leluja ja ammatinharjoittamiseen liittyviä työkaluja ei voi ulosmitata. Kirjailija saa pitää tietokoneensa tekstinkäsittelyohjelmineen, timpuri sirkkelinsä, muusikko pianonsa.

Tavallisella ihmisellä on aika vähän sellaista irtainta, mikä kelpaisi ulosottomiehelle. Ei ulosottomies pelkästään vittuuksissaan mitään vie vaan kaupaksi menevän "luxuksen".
 
lisääjä
Normaalisti asunto käy pankissa velan vakuudeksi 70-prosenttisesti, eli jos vaikka lainaa olisi alunperin tarvittu 100 000, niin asunto kattaa lainasta vain 70 000. Jos olette lyhentäneet lainaanne niin, että sitä olisi enää esim. 60 000 jäljellä, asunnossa olisi vapaata vakuutta 10 000. Jos taas velkaa on enemmän kuin asunnon vakuusarvon verran, ja vouti ilmoittaa ottavansa asunnosta ulosottovelan pantiksi osan, niin mutkia matkassa. Pankille on pantattu asuntovakuus, ja jos sillä ei ole sitä käytettävissä, myöskään lainalle ei ole vakuutta.
 
kokemusta ja tietoa
Näissä perintähommissa on erilasia asteita. Jos jätät parkkisakon maksamatta, saat yhden "ystävällisen" karhun, sitten toisen vähemmän ystävällisen. Kaupunki laittaa laskun sen jälkeen perintään ulosottomiehelle. Usein käy, että tällaiset pienet summat tikittävät aikansa korkoa ulosottomiehen kirjanpidossa eikä niitä välttämättä edes yritetä periä esim. palkasta.

Osamaksuja, pikavippejä, kännykkälaskuja yms. firmojen laskuja yritetään ensin karhuta pari kertaa ao. firman perinnän kautta. Jos maksua ei tule, laskun 'ostaa' joku perintäyhtiö esim Intrum Justiinsa! Se karhuaa maksua aikansa ja jos ei onnistu, antaa homman ulosottomiehelle.

Tuossa vaiheessa ulosottaja selvittää velallisen työpaikan verotietojen perusteella ja lähettää vakituisen työnantajan palkanlaskentaan pidätysmääräyksen (1/3 nettopalkasta kuitenkin niin että työntekijän pitää saada käteensä lakimääräinen tukiosa = liittoihin kuulumattoman minimi työttömyyskorvaus).

Pankit ja verottaja suhtautuvat velalliseen kireämmin. Pankkivelka voidaan tuomita yksipuolisella päätöksellä välittömästi maksettavaksi, jos velallinen ei ole suoriutunut maksuvelvollisuuksistaan huomautustenkaan jälkeen.

Verottaja voi vaatia (aiheettomatkin) verot heti maksettavaksi ja tilanne korjataan, jos on tarvetta maksamisen jälkeen, joskus myöhemmin tutkinnan ja selvitysten jälkeen. Mahdollinen korjaus maksetaan veronpalautuksena, joka on ulosottokelpoista tuloa, jos on muita velkojia.

Maksua vastaan saat kihlakuntasi ulosottomieheltä listan, jossa on kaikki mieheltäsi ulosottoon menneet velat ja velkojat päivämäärineen ja summineen. (Näinhän iltapäivälehdet yms. seiskat ovat selvillä julkkisten veloista)

Omaisuuteen ulosottaja puuttuu vasta, kun velka korkoineen alkaa lähennellä 70% vakuuden (asunto tms. arvosta). Kymppitonni velkaa on siis aika pieni summa, jos on melkein kokonaan maksettu asunto.

Tuo kymppitonni saattaa kuitenkin olla vain jäävuoren huippuj, jonka olet saanut selville. Kannattaa kysyä voudilta, mikä on todellinen summa.
 
-PiLvI-
Kyseessä on ilmeisesti suurimmaksi osaksi luottokortti velkoja, eli juurikin pankeille velkaa, enkä usko että tuosta kymppitonnista mennään paljonkaan yli. Asunnosta ei todellakaan ole maksettu vielä kuin pieni osa. Mutta silti on tullut mieleen, että pitäisikö todella pistää asunto heti itse myyntiin eikä niin että pankki pakottaa siihen? Kyseiset velat ovat tulleet vuoden sisällä, joten kuinka nopeasti ne menisivät ulosottoon asti? Hieman kauhistuttaa ja mies ei suostu puhumaan asiasta, vaikka olen sanonut että tiedän veloista...
 
velkaneuvoja
Veloista voi ja pitääkin neuvotella. Varsinkin jos tuntuu, ettei pysty niitä hoitamaan aikataulujen mukaan. Kun ottaa yhteyttä velkojaan heti siinä vaiheessa, kun maksuvaikeuksia alkaa tulla, velkoja tulee kyllä vastaan ja myöntää lykkäystä lyhennyksiin ja pidennystä aikatauluhin, kunhan edes korot tulevat maksetuksi.

Mutta, jos ei vastaa karhukirjeisiin, eikä ota minkäänlaista yhteyttä velkojaan, tämä tulkitesee tilanteen siten että velallinen ei halua tai aikokaan maksaa velkaa. Sitten kun homma karkaa ulosottoon asti on tilanne jo hankalampi. Silloin menevät luottotiedot ja tilanteen korjaaminen on jo paljon hankalampaa.

Ulosottomiehenkin kanssa voi neuvotella, mutta ainakin korkojen verran pitää kuukausittain löytyä rahaa.
 
Eema
Kehotan sinua miettimään hyvin tarkkaan, miten tämä salattu asia vaikuttaa teidän suhteeseenne. Avopuolisosi on velkaantunut eikä kerro siitä sinulle. Myös sinun asumisesi nykyisessä asunnossa voi olla uhattuna. Mitä voi vielä tulla esille? Oletko valmis elämään epävarmuudessa? Mitä velkaantuminen kertoo avopuolisosi asenteesta rahaan? Mitä salailu kertoo suhteesta sinuun? Kysymyksiin voit vastata vain sinä itse. Esitin ne sinulle kokemuksesta. Ex-avopuolisoni salasi minulta paljon em. kaltaisia asioita.
 
selvittäkää asia
Jos saman katon alla asutaan, ei voi olla rahasalaisuuksia. Ainakaan velkoja, joita karhutaan. Johan sen sanoo järkikin. Jos ei voi totuutta sanoa, ulos koko äijä. Rakkaus ei riitä kaikkeen. Eikä saa olla riittävä. Kyllähän toisen velkomiset vaikuttaa omaan talouteen, jos ei muuten, niin joutuuhan tuossa itse vetojuhdaksi talousasioissa ainakin!
 
kaukalo
Minä kyllä haluaisin kysyä tuollaisessa tilanteessa mieheltä, että eikö hän halua jatkaa parisuhdetta kanssani, koska salailee tuollaisia isoja asioita. Jos mies ei anna mitään selitystä käytökselleen, niin minä ainakin sanoisin suoraan miehelle, että ilmeisesti hän sitten haluaa suhteen päättyvän pikaisesti.

Ota samantien yhteyttä kotikuntasi talous- ja velkaneuvontaan tai oikeusaputoimistoon. Kerro asiasi ja pyydä, että saat mahdollisimman pian ajan ekalle käynnille. Siellä kysytään tulosi, joten jos olet pienituloinen, saat palvelut jopa ilmaiseksi ja keskituloisena saat palvelut ihan kohtuullisella hinnalla. Suurituloinen saattaa jäädä palvelun ulkopuolelle.

Älä lähde ominpäin myymään asuntoa tms, jottei käy niin, että koet joutuvasi huijatuksi raha-asioissa. Luota tästä eteenpäin vain ammattilaisen antamiin tietoihin. Oleellista on myös se, että teillä on avomiehesi kanssa erilliset asuntolainat. Jos teillä on yhteinen laina, tiedossa voi olla ongelmia. Jos teillä on yhteiseen asuntoon erilliset lainat, tilanne on parempi.
 

Yhteistyössä