Vaikea löytää sopivaa kummia tulevalle lapselle

  • Viestiketjun aloittaja mieiskelijä
  • Ensimmäinen viesti
mieiskelijä
Onko muilla samoja ongelmia? Emme millään tunnu keksivän ketään kummiksi lapsellemme. Meillä on jo esikoinen, ja hänen kummeinaan ovat siskomme ja yksi yhteinen kaverimme. Nyt tälle kakkoselle ei tunnu löytyvän yhtään hyviä kummiehdokkaita. Kyse ei ole siitä etteikö tuttavat kuuluisi ev.lut kirkkoon vaan kertakaikkiaan tuntuu ettei ole ketään joka olisi sopiva!

Mulla on 2 hyvää kaveria, joita olen miettinyt, mutta toinen heistä on (itse asiassa kumpikin, mutta tän toisen kohdalla se korostuu) erittäin urakeskeinen sinkku, joka esim. arvostelee sitä että haluan olla kotiäitinä. Olenko liian herkkänahkainen kun pahotan siitä mieleni? Hän kovasti multa aina kyselee milloin palaan töihin (olen ollut nyt reilun vuoden kotona esikoisen kanssa) ja hänen mielestään kotiäidit elävät verovaroilla loisien. Tämä kaveri ei myöskään kauhean hyvin ymmärrä perheellisen kiireitä, vaan ns. syyllistää mua siitä jos en ehdi tavata yhtä usein kun ennen lapsia. Onko nämä ihan tyhmiä syitä olla pyytämättä häntä kummiksi? Muuten hän on todella sydämellinen ja lämmin ihminen ja hyvä ystäväni.

Toinen läheinen kaverini taas ymmärtää hyvin perheellisyyden haasteet ja tekee aina omasta aikataulustaan tilaa nähdä meitä, ja jopa melkein aina suostuu matkustamaan meidän luokse, eli me harvoin reissataan hänen luokseen kun asutaan kaukana. Myös erittäin sydämellinen ja lämmin ihminen, mutta hänessä taas muutamia muita asioita jotka hieman arveluttavat. Hänen perusarvonsa elämässä ovat täysin erilaiset kuin omani, esim. hän ei halua mennä töihin vaan elää tällä hetkellä sossun tuilla, hänen mielestään yhteiskunnan pitäisi tukea "kaikkia", ja hänen koko nykyinen kaveripiirinsä koostuu samantyyppisistä ihmisistä (olemme yli kolmekymppisiä). Hän mm. tuntee kaikenlaisia sekakäyttäjiä jne. En kyllä usko että hän heitä toisi lapsemme elämään muuten, mutta hänen tämänhetkinen ihastuksen kohteensa on myös tällainen moniongelmainen, ja hieman arveluttaa, jos tuosta suhteesta tulee joskus jotain vakavaa, ja ystäväni olisi lapsemme kummi, myös tämä poikaystävä olisi tuotava lapsemme elämään ystäväni mukana (mukaan synttäreille jne). En ole siitä asiasta yhtään innostunut. Ystäväni ei siedä kritiikkiä tätä miestä kohtaan.

Olenko tosi kylmä ihminen kun tällaisista syistä mietiskelen olisivatko sopivia kummeiksi lapsellemme? Molemmat siis hyviä ja rakkaita ystäviäni, ja pyytäisin heitä esim. kaasoksi jos naimisiin oltaisi menty kirkossa, eikä mitään ongelmaa muuten olla heidän hyvä ystävänsä, mutta jotenkin epäilyttää lapsen kummiksi pyytäminen.

Tämän lisäksi vaihtoehtoina olisi muutama kaveripariskunta mieheni "puolelta" joita itse en tunne kauhean hyvin, mutta mieheni tuntee. Toinen näistä pariskunnista on superkiireinen, nähdään ehkä 1-2 krt vuodessa porukalla, enkä usko että asia muuttuisi vaikka olisivat kummeja. Toinen kaveripariskunnista taas on joustavampi tapaamisiin, mutta heitä ei miehenikään tunne kovin hyvin, ollaan tutustuttu vasta reilu vuosi sitten lasten myötä.

Tuntuupa tosi erakolta! Tuntuu että kaikilla muilla olisi kummiehdokkaita vaikka muile jakaa ja me ei oikein tunneta ketään sopivaa...
 
ymmärrän..
..huolesi. Minulla on ehkä vielä kurjempi tilanne; ei yhtään ystävää - siis ihan oikeasti. Olen erakkoluonne eikä tutustu kovin herkästi keneenkään. Ja tietysti mies on samanlainen. Hankalaa on.
 
Alessia*
Mun mielestä kummiksi kannattaa valita sellainen henkilö, jonka uskot pitävän lapseen mielellään yhteyttä. Perheelliset ovat hyviä, koska heillä on kokemusta lapsista ja ehkä hoitaisivat kummilastakin joskus. Tietysti lapsetonkin voi olla ihan yhtä hyvä, mutta se riippuu kovasti luonteesta. Itse olen yhden sellaisen lapsen kummi, joka on omaa esikoistani 9 vuotta vanhempi, joten (luonteestani johtuen) en ole osannut luoda häneen läheistä suhdetta. Tavataan vaan lapsen tai muiden sukulaisten synttäreillä :( Sen sijaan kaksi muuta kummilastani ovat lähes samanikäisiä esikoiseni kanssa, ja olen heitä molempia hoitanut ja isompina varmasti tulevat usein leikkimään lastemme kanssa. Näin suhdekin muodostuu läheisemmäksi, mistä kummilla on parempi omatunto.

Kummiuden pitäisi olla postiivinen asia molemmille osapuolille, ei rasite!
 
Sinkku vastaa
Sattumalta huomasin tämän keskustelun (olin muulla palstalla, kun osui otsikko "uusissa keskusteluissa" silmiin).

Minua pyydettin muutama vuosi sitten yllättäin kummiksi. Hyvä ystäväni, johon en ollut omien kiireitteni ja toisaalta lapsiperheen erilaisten menojen takia tullut pitäneeksi kovinkaan paljon yhteyttä, pyysi minua kuopuksensa kummiksi. Perustelut olivat: ystäväni haluaa sitoa minut heidän perheeseensä. Olin erittäin liikuttunut tästä pyynnöstä ja mielelläni kummiksi ryhdyin. Olemme tämän jälkeen pitäneet säännöllisesti yhteyttä, tapaammekin monta kertaa vuodessa, vaikka asumme satojen kilometrien päässä toisistamme. Kummius on minulle suuri asia ja vaikka en mikään esimerkki-kummi olekaan, niin kummilapsi on minulle hyvin tärkeä ja seuraan hänen elämäänsä. Onpa kummilapsi ollut tämmöisellä lapsettomalla kummilla hoidossakin ja olemme yhdessä viettäneet mukavia hetkiä. Onneksi ystäväni luottaa minuun, vaikka minulla ei omia lapsia olekaan.

Rohkaisen siis pyytämään kummiksi sinkkua, sillä tästä saattaa paljastua kummiuden myötä sinulle uusia piirteitä.
 
Näkökulmaa...
Mielestäni on todella naurettavaa, että kirkkoon kastamiseksi vaaditaan lapselle kaksi kriteerit täyttävää kummia. Tiedän tapauksia, että vanhemmat ovat joutuneet pyytämään lapsen kummiksi jopa seurakunnan tuntemattomia työntekijöitä, kun muuten ei ole ketään löytynyt ja lasta saatu kastetuksi..

Onhan se tietty lapselle mukavaa, että on muitakin "omia" aikuisia, kuin vanhemmat, mutta mielestäni tuo kummius vaatisi käsitteenä päivittämistä. Miksei kummille voisi riittää kriteeriksi jokin tietty ikä? Kirkko on ominut kummiutta melko tehokkaasti, mutta uskon sen muuttuvan yhä enemmän tulevaisuudessa..

Jos ei ole ketään sopivaa ihmistä kummiksi juuri silloin, kun lapselle nimi annetaan, niin miksei voisi jättää nimeämättä kummia ja lisätä sellaisen lapselle myöhemmin. Ja voisiko ap. harkita samojen kummien käyttöä myös toiselle lapselle? Eihän siihen mitään sääntöjä ole, etteikö voisi olla samat kummit lapsilla..

Kirkkoon kuulumattomina emme tule tulevaisuudessa lapsiamme kastamaan, mutta kummeja pyydetään parit kipaleet silti. Ihan vain aikuisten välisellä sopimuksella, siihen emme kirkkoa tarvitse. :) Saa tehdä itse just niinkuin lystää. Onneksi sekä minulta, että mieheltäni löytyy läheisiä ihmisiä runsaasti, joissa on potentiaalia olemaan kiinnostunut tulevien lastemme elämästä.
 
ap kysyjä
Kiitos vastauksista! Mukava myös kuulla sinkun mielipide, että ryhtyy mielellään kummiksi. Juuri sitä itsekin haluaisin, että kummi olisi lapsen elämässä sitten mukana sekä lapsena että aikuisena. Jotenkin itse alan kallistua tuon mainitsemani urakeskeisen sinkun puoleen koska toinen ystäväni tosiaan liikkuu niin omituisissa piireissä että pelkään sen vaikuttavan sitten sitä kautta myös lapseen... Tiedän että on aika rajoittunutta ajatella näin, mutta siltä tällä hetkellä tuntuu

Kuinka hyvin olette tunteneet lapsen kummit etukäteen? Onko hölmöä pyytää pariskuntaa, jotka olemme tunteneet vasta reilun vuoden?

 
jaa-a-a
AP:lle: urasinkku on tosiaan parempi kuin hämärissä piireissä liikkuva, ethän voisi koskaan päästää lasta edes isompana sinne kyläreissuille kun saisit pelätä miten siellä hommat sujuu ja mitä lapsi näkee tai kokee.

Ja kyllä voisin pyytää kummiksi pariskuntaa jonka olisin tuntenut vasta vuoden, kaikki tuttavuudethan alkavat joskus, pitkätkin. Ehkä lisäksi pyytäisin sitten kummiksi jonkin sukulaisen... Tai sitten en, minusta on jotenkin rasittavaa jos lapsella on "liikaa" kummeja, joillakin siis 6kpl -huh huh, mielestäni 2-3 on sopivampi määrä.
 
samoja pulmia
Minusta ei kannata pyytää ihmistä, jonka on tuntenut vasta vuoden, koska häntä ei voi tuntea kunnolla. Itse meinasin pyytää toiselle lapsellemme kummiksi työkaverianin, jonka kanssa olimme olleet pari vuotta samassa työpaikassa ja lisäksi hän tuntui todella mukavalta ihmiseltä ja tapasimme myös työn ulkopuolelta. Pitkään pähkäiltyäni en pyytänyt, onneksi. Aika on näyttänyt hänen todellisen luonteensa: hän on turhan utelias ja lisäksi arvostelee minua nykyisin joka käänteessä.

Mutta voiko pyytää
kummiksi henkilöä, jonka lapselle itse on kummi?
 
samojaa pulmia
Muutetaan kysymys: kannattaako pyytää kummiksi henkilöä, jonka lapselle on itse kummi? Jos kannattaa, niin mitä hyviä puolia? Tai onko tullut esiin jotain negatiivista? Itse ajattelin pyytää hyvää ystävääni kummiksi syntyvälle lapselle. Olen itse hänen lapsensa kummi.
 
ilman kummeja,
Meillä päädyttiin siihen, että kummeja ei lapselle nimetty ollenkaan. Meillä tosin ei kukaan perheestä kuulu kirkkoon, joten lasta ei kastettu. Ajattelimme näin, että ne aikuiset jotka ovat todella kiinnostuneita lapsestamme tulevat pysymään hänen elämässään aina. Kummius ei kuitenkaan takaa sitä. Myöskään lapsen ja kummin välinen kemia ei selviä vielä vauva-aikana.
Meillä muutama ystävä on kysynyt mahdollisuutta siihen, että itse liittyisimme kirkkoon siksi aikaa, että voisimme olla virallisia kummeja joillekin kaverimme lapsista. Minusta taas on kornia liittyä kirkkoon uskomatta jumalaan!
 

Yhteistyössä