Vatsan kasvutahti

  • Viestiketjun aloittaja Memmu
  • Ensimmäinen viesti
Memmu
Olen rv 8 ja vatsani kasvutahti on yllättänyt minut. Olen melko hoikka ja ueheilullinen, joten pieni kumpu alkaa näkyä ja tuntua melko hyvin. Minusta tuntuu, että joidenkin maha on tämän kokoinen vasta 3:lla tai neljännellä kuulla...? Ensimmäistäni odotan, joten en oikein tiedä miten tuon kasvun pitäisi mennä. Samaten rinnat ovat selkeästi kasvaneet (niin, että kohta joutuu rintsikkaostoksille:)). Luin jostakin, että jos on raskausajan diabetes, vauva voi kasvaa liian nopeasti liian suureksi. Itselläni ei mitään sairauksia pitäisi olla, joten sen suhteen kaikki ok.

Olisikin mukava tietää muiden odottajien masujen kasvutahdista. Voisi sitten suhteuttaa omaani siihen.
 
jep
Kaikki sanoo aina huomaavansa kummun joo noin aikasin. kaksosraskauksissa maha kasvaa hirmuvauhtia ja voi ihan alusta asti olla ""Valtava"", muttei tossa vaiheessa oikeesti oo ku turvotusta. Kyllä se todellinen vauvamaha tulee vasta myöhemmin näkyviin.

Uskokoon ken mitä tahtoo
 
kaisa
Oikeastaan on mahdotonta, että vauvamaha näkyisi vasta tuossa vaiheessa. Alkio on noin nuppineulan pään kokoinen=D joten se tuskin mahaa isommaksi tekee;D

Turvotusta vaan mikä sitten suurimmalla osalla vaihtuu siihen vauvamahaan. Toisilla turvotus laskee ja sitten tulee vauvamaha.

Monet sanovat että rv 12 on menossa ja on jo hirmuinen maha siinä navan kohdilla.. Sekin on mahdotonta, koska siinä vaiheessa kohtu on vielä tosi pieni ja tuolla häpyluun yläpuolella, eli sen ei pitäisi vielä mahaa kasvattaa, sekin on siis turvotusta vaan.

Onnellista odotusta!:)
 
Nenna
Mulla nimenomaan vauvamaha pullahti vk 8. Siitä asti olen käyttänyt äitiyshousuja. Hoikilla ja ns pienirakenteisilla maha todellakin kasvaa nopeasti. Esim mulla lapsivettä kehittyy alusta alkaen runsaasti,joten ei todellakaan ole mitään turvotusta !! Hyvä esimerkki on,kun olin np ultrassa vk 12 vauva käytti kohdusta vain yhden neljänneksen. Tästä 2vk eteenpäin ultrassa vk 13+5 vauva täytti koko kohdun. Eli kaikilla ei tule sitä turvotusta vaan ihan aito vauvamaha. Joillain käy myös niin,että vauva maha ei koskaa pullahda,vaikka raskaana onkin. Tällöin kohtu enemmän selän puolella. Ystäväni on näitä joilla raskaus on täysin päällepäin näkymätön,ja lähisukukin tiesi raskaudesta vasta vauvan synnyttyä. Nyt olen viikoilla 14+1 ja mulla on todella iso maha. Joka raskaudesta (3) mulla on vatsa kasvanut kokoajan hurjaa vauhtia aina viikkoille 20-22 asti ja loppuu. Silti lapseni ovat komiasti yli kolmekiloisia! Paitsi enkeli tietenkin. Että kyllä se ihan vauvamaha on joka sulla pullottaa! =)
 
Äiskä
Oikea vauvamaha ei ole ""pehmeä"". Kohtuhan tuntuu hieman kovalta, vaikkei supistelisikaan. Itselläni neljäs raskaus ja olen hento ja pienikokoinen. Muissa raskauksissa vauvamaha näkynyt hyvin myöhään ( rv 20+ ) . Nyt kaksosraskaus ja ""kovahkoa kumparetta"" tuli jo kymmenennen viikon jälkeen. Nyt rv 22+2 iso pinkeä pallo.
Minulla kyllä jonkin verran taaksepäin kallistunut kohtu, joka hidastaa mahan näkymistä ns. normaaliraskaudessa.
Kyllä alkion/sikiön koko huomioonottaen melko mahdotonta todellisen vauvamahan näkyminen alkuraskaudessa. Jospa ap:lla onkin kaksi kasvamassa. Minulla toinen huomattiin vasta 9+0 ja ensimmäinen 6+4...
 
tyttö82
Masun kasvusta sen verran et tottakai jokaisella aika oman tahtiin kasvaa toisilla ihan super iso masu vkol 18 ja toisilla sit vast 30 vkol...Itellä masu oli turvoksissa just alkuviikoilla mut turvotus laski sit ja tuntu et masu samal hävis joten tuos inun masun kasvu voi olla ihan alkuturvotuksia myös,mikäli ei sit ole niin et saatkin vaik kaksoset nehän kasvattavat vatsaa just aika rajusti ja rintoja... vasta tosiaan kasvun huomas tossa 3:lla kuulla tai jotain eikä se silloin viel kauhean suuri ollut,joskus tos vkol 25 pullahti oikein kunnolla näkyviin ja nyt vkol 36 on masu sellasen suloisen pyöreä reilun jalkapallon kokoinen ja yläkäyrillä mennään masun koon kanssa,mutta olen niin lyhyt siksi masua ei voi verrata sellasen kanssa joka on pitkä koska selät jne meillä ihan eri luokkaa pituudelta.
Onnellista odotusta sinnepäin!!!
 
Mariia
Mulla on ainakin ihan hirveän kokoinen maha. Ei käy enää peittelminen vaikka viikkoja kasassa 10+3 ja vain yksi on tulossa. On mulla kyllä vatsamakkaroitakin ja nekin on varmaan vaan lisääntyneet. Yhdetkään entiset housut eivät mene lähellekään kiinni. Hirvittää ihan ajatellakin että minkähän kokoinen sitä tulee olemaan kun jo nyt on ihan turvonnut...
 
elli
Jos se teistä tuntuu vauvamahalta vkolla 8, niin ok. Kyllä se maha kuitenkin alkaa muille näkyä vasta rv 20 tienoilla. Itselle oma napa on raskausaikana niin näkyvä ja tärkeä, että luulee kaikkien muidenkin huomaavan oman pienen kumpareen. Mutta ei sitä kyllä muut huomaa.
 
ap
Luulen kyllä, että osa on tuota turvotusta, mutta kun kokeilin vatsaa, se on osittain kova. Koska olen ahkera liikkuja ja omistan (siis omistin:)) pyykkilautavatsan, niin kyllä tuommoinen pyöristyminen näkyy. Toisaalta olen ollut viimeiset viikot tosi väsynyt ja huonovointinen, joten en ole jaksanut/pystynyt liikkumaan normaalisti, mistä on tietenkin voinut aiheutua turvotusta. Ilmeisesti se on tosi yksilökohtaista tuo mahan näkyminen. No, ens viikolla menen ekalle käynnille terkkarille, joten sielläpä se voi sitten kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa miten asia on.

Ai niin, yksi juttu askarruttaa. Mielestäni luin jostakin, että vatsalihaksien tulee antaa periksi kun on raskaana, joten niitä ei saisi kovin harjottaa?! Soittaessani terveyskeskukseen sieltä sanottiin, että voi huoletta alkuraskauden aikana liikkua miten vaan. Kuitenkin minulle ainakin kovin raskaat vatsalihakset ovat alkaneet tuntua pahoilta (vaikka siis jaksaisi hyvin, niin vatsaa ""kiristää""). Millaisia neuvoj ateille on annettu/ miten olette toimineet?
 
voivoi
Joo, siitä vauvamahasta. Lukekaahan hyvät naiset siitä sikiön kehityksestä ja kasvamisesta.
Jos lapsivettä tulee jo alussa niin hirveästi, niin se voi olla merkki jostain kehityshäiriöstä!!!

Vasta puolessa välissä kohtu alkaa olla navan korkeudella, siis kohdun korkein kohta navan korkeudella. MIten on siis muka mahdollista, että kellään on vielä rv 10 MAHA kasvanut??

Ja itsestä se mahan kasvu tuntuu hirveältä, mutta ei sitä tosiaan ulkopuoleiset näe.
 
voivoi
Niin sitä piti vielä sanoa, että jos ulkopuoleiset huomaa raskauden siinä vaiheessa. Niin todennäköisesti vain siksi, että olet alkanut työntää vatsaa eteen ja kävelet kuin sinulla olisi paskat housussa.
 
tyttö
Kaverillani maha alkoi näkymään rv 8. Myöhemmissä tutkimuksissa rv 12 selvisi, että kyseessä oli rypäleraskaus eli rypäleitä kasvoi istukassa, joka suurensi mahaa. Kun tämä todettiin, vauva oli ollut jo viikon kuolleena mahassa. En halua pelotella, mutta ajattelin vain kertoa mitä olen nähnyt. Tämä on kuitenkin aika harvinaista, mutta sellaistakin sattuu. Toivon kuitenkin, että sinun raskautesi etenee hyvin.
 
Inhottavaa
Voi voi taitaa olla aika katkera ihminen. Miksi et antaisi muiden olla vaan onnellisia raskauksistaan. Itse olen toiminut raskausneuvola ""tätinä"" jo 8 vuotta,ja tosi on,että joillakin vatsa kasvaa todellakin vk 8 alkaen. Vk 8 sikiö kun on jo vauvan näköinen,ja kasvu vauhti on hurjaa. Voi voille suosittelisin lukemaan kirjan Näin Kehityn Kohdussa kirjan,jossa on 4d kuvat aina hedelmöittymisestä alkaen. Siinä vauvan hurja kasvu ja kehitys on selvästi nähtävissä. Tiesitkö,että sikiö kasvaa nopeimmillaan 5-8 cm viikossa??? Mitä enemmän lapsivettä,sen nopeampaa kasvu on,uusien tutkimusten mukaan.
 
voivoi
Itse olen kätilö ja toimin myös neuvolassa terveydenhoitajana. Kyllä, raskausviikolla 8 sikiö on ihmisen näköinen, mutta kokonaispituus on silti alle 2 senttiä!!

Miten vatsa voi mielestäsi silloin olla sikiön johdosta kasvanut?

Mille minä olen katkera? Toki annan ihmisten nauttia raskaudestaan ja olla onnellisia. Ei kai yksi biologinen totuus sitä onnea tuhoa.

Jos todella olet terveydenhoitajana niin toivottavasti et ole tuollainen työssäsi. Ei uskoisi että olet kahdeksan vuotta neuvolan tätinä tominut.

Ja vielä tuosta sikiön kasvusta, rv 14 sikiö on noin 10-12 senttiä pitkä ja tässä vaiheessa kohtu saattaa alkaa jo hieman pullottaa.
 
Raskaana minäkin
Kyllähän se on niin että toivottavasti et itse ole tuollainen työssäsi nimim voivoi!!!Karmeaa luettavaa.....
""kävelet kuin olisi paskat housussa"" jne

Ja itse olen viikoilla 13+4, housut on jääneet pieniksi jo aikoja sitten ja jo kolme viikkoa sitten kysyttiin suoraa että olenko raskaana. Vaikka silloinkin pidin nimenomaan sellaisia vaatteita joissa se ei mielestäni näkynyt ja melkeinpä vedin vatsaa sisään ettei sitä vielä kukaan huomaisi.

Ihmiset on yksilöitä, kaikilla varmaan näkyy ja tuntuu erilailla. Eikä kukaan eritoten väittänytkään sen kaikilla olevan ""oikea vauvamaha"", turvotustakin on. Eiköhän se ole yksi lysti mistä se maha johtuu, kunhan vauvalla ja äidillä on kaikki hyvin. Nauttikaa odotuksestanne!
 
äiti23v
itse odotan toista lastani rv 7 :llä ja mittani ovat 160\53
eli olen lyhyt ja hoikka.

ekassa raskaudessa pieni turvotus oli jo alussa,mutta mä käytin omia tiukkoja farkkuja kuitenkin kun ne mahtui päälleni ihan mukavasti.

periksi antaviin college housuihin jouduin siirtymään rv 20+ vasta.
laihduinkin 5kg pahoinvoinnin takia joten vatsa jopa pieneni siinä alkumetreillä.

nyt olen joutunut pitämään pelkkiä college housuja ja huppareita(no,ei se haittaa nen on muodissa ja kivan näkösiä,enkä tavalisia äityisvaatteita halua käyttää)

yksinkertaisesti housuni eivät vain menen enää kiinni!!
minulla on alavatsa kivikova ja navasta ylös on ""löysempää"".
mä en ole kertonut kenellekkään raskaudesta enkä aio kertoakkaan,huomaavat sitten aikanaan itsekkin.
mutta,tänään oltiin mieheni vanhemmilla ja otin hupparin pois ja vedin vatsaani sisään ettei kukaan vain vahingossakaan huomaisi mahaani.kas kas mieheni äiti huudahti:""se näkyy,sä olet raskaana!""(voi,elämä mikä vitutus iski!)
hmmm..joo,just näin sen piti mennäkkin..
ja tiedoksi muille:mä en todellakaan työnnä mahaani ulos enkä kävele kun olis paskat housuissa.
mä olen aina ollut todella tarkka vatsamakkaroista ym ja arvatkaas vaan käykö tämä itsetunnolle kun on tällänen turvonnu pallo sen normi vatsani tilalla??
selllainen mega iso pinkeä pyöreä maha olis ihan jees,mut tällänen puoli turvonnu pallo?..yök...

enkä mä jaksa jatkuvasti vetää sitä mahaa sisään kun se ei edes paljoa sisään mene!ja ei fyysisestikkään jaksa...

uskon toki,että siellä on paljon sitä turvotustakin,mutta kyllä se maha voi pienesti pullistuakkin näin alussakin.ei se ole täysin mahdotonta ollenkaan.
se on niin yksilöllistä.




 
voivoi
en tietenkään ole työssäni tällainen!:) Jos olisin täällä kuten työssäni, kaikki potilaani varmasti tunnistaisivat minut ja uskon että niitä tälläkin palstalla pyörii paljon.

Olenkin miettinyt, että jätetäänkö paljon kysymyksiä kysymättä neuvolassa ja kysytään ne täällä. Kukaan ei ole koskaan nimittäin väittänyt että on rv 7 ja joku ulkopuoleinen huomannut jo raskauden...

Minä poistun takavasemmalle työn touhuun. Onnellista odotusta kaikille!
 
raskaana myös
Kaikki on todellakin yksilöllistä. Mulla on menossa rv 9 ja vatsa on hiukan turvonnut, samoin rinnat ovat kasvaneet. Olen myös pienikokoinen, 166 pitkä ja 51 kg, joten pelkkä turvotus näkyy kyllä, samoin rintojen kasvu! Joten mä ihan vaan odottelen että milloin ihmiset alkaa kyselemään, töissä ainakin katsovat (lähinnä miehet..nehän sellaisen ainakin huomaavat) sillä tavalla et joku on jo huomannut jotakin, minä kun en yleensä näytä turvonneelta. Ystävätkin varmaan tajuavat pian, kyllähän sen itsekin huomaisi muista, että joko ovat syöneet viime aikoina paremmin tai sitten ovat raskaana. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole kertoa kellekään vielä muutamaan viikkoon.
 
raskaana myös
Mun käsittääkseni miehetkään ei ihan tyhmiä ole, joten osaavat varmaan arvata ihan samoin kuin naisetkin mistä on kyse... Eiköhän aika moni mies jolla on vaimo kotona joka on ollut raskaana osaa laskea yhteen yksi plus yksi... mulla ei ainakaan rinnat kasva syömisestä.
 
jutta
mulla eivät enää menneet vanhat juuri sopivat housut päälle n. rv 9, sen sijaan jotkin vähän reilummat mahtuivat pitempään. Turvotustakin oli etenkin iltaisin, mutta mielestäni myös pienenpieni vauvamaha. Alavatsalla oli sellainen pienenpieni kumpare. Koska olen hoikka, näkyi raskaus selvästi ulospäin jo varhain. Löysillä vaatteilla sain peiteltyä rv 16 saakka, jolloin ulkopuoliset arvasivat, että olen raskaana. Rinnat kasvoivat kuppikoolla alkuraskauden/keskiraskauden alun aikana, sen jälkeen niidenkin kasvu hidastui.
Kuitenkin vatsan kasvu (sf-mitta) on mulla koko ajan mennyt hieman keskikäyrän alapuolella, eli varhainen vatsan ilmestyminen ei välttämättä kerro siitä, että tulossa olisi iso vauvamaha - vaan pikemmin hoikilla/laihoilla vatsa varmaankin vain näkyy usein aiemmin! Mulla nyt jo rv 39.
 

Yhteistyössä