Vatsan kasvutahti

  • Viestiketjun aloittaja Memmu
  • Ensimmäinen viesti
Jaana
Kerronpa oman vähäisen kokemukseni raskaudesta. Nyt mennään viikkoa 21 ja kärsittyäni koko alkuraskauden karmeasta turvotuksesta, vatsa onkin pienentynyt.

Jo viikolla 8 jouduin vaihtamaan housut isompiin, koska vatsa oli tosi pinkeä ja täynnä ilmaa. Toki koko vaihteli ja kohtu alkoi tuntumaan häpyluun yläpuolella muistaakseni joskus viikolla 10. Varsiainen vauvamaha tuli joskus viikolla 16-18 ja samalla se nosti läskejä ylöspäin, joten vatsani on nyt aika ylhäältä asti pyöreän muotoinen. Painoindeksi ennen raskautta oli noin 25. Nyt onnekseni turvotus on alkanut laskemaan ja viime viikolla pitämäni äitiyshousut prutkuvat. Vauva on vilkas ja potkii, joten en ole huolissani pienentyneestä vatsastani. Neuvolatätini mukaan, nyt alkaa vatsan kasvaminen todenteolla. Olokin on aivan toisenlainen, kun ahdistava paine on poissa.
 
ylläriraskaus
Olen itse myös neljättä lasta odottava ja nyt alkanut tosissaan miettiä että mitä tämä on kuin vatsa on kuin edellisistä viidennellä kuulla... Minulla oli hormonikierukka ja aloin vuotaa verta ja kun poistatutin kierukan, niin sielläpä olikin 5 viikkoinen sikiö. Äärimmäisen harvinaista kuulemma, nyt vuodan tuhruverta jo 9:ttä viikkoa mutta maha senkun paisuu ja ultrassa kaikki hyvin.IHMETYTTÄÄ VAAN TUO vuoto ja mahan koko, ei ainakaan näkynyt viimeksi kuin yksi lapsi, voiko olla toinen piilossa ja antaisko tuo paikalla ollut kierukka mahdollisuuttakaan kaksosiin?Meikälläkin on taaksepäin kallistunut kohtu että ollaan aikas samalla sortilla varustettuja
 
nyt vlo 35+
Hei, eli kyllä ittelläni tuo maha turposi aikamoiseksi palloksi jo viikolla 8. Ei se siitä hirveästi pienentynytkään, jossain vaiheessa kasvava kohtu alkoi vallata pallon sisällä tilaa itselleen. Ja se mun alkuraskauden kumpu kyllä näkyi ulospäin. Jo lapsia saaneilta sain kuulla että olisivat luulleet minun olevan kolmannella tai neljännellä kuulla. En sitä mahankasvua sen kummemmin itse ole miettinyt, siirryin suosiolla mammahousuihin. Mahani oli uskoakseni vain todella turvoksissa alkuun, neuvolassa sanottiin että lisääntynyt verenkierto vatsan alueellakin saattoi asiaan vaikuttaa. Ihanaahan se vain oli kun maha alkoi paisua. Hassua oli sekin, että oksensin aamusta iltaan viikolle 16 asti ja paino tippui n.5kg, mutta maha se pysyi silti pallona.
 
Nimimerkki
Eiköhän tuo vatsan koko, turvotus, ulostulo, vauvamaha yms. ole yhtä yksilöllistä kuin on vartaloitakin. Itse nyt rv 13 ja turvotusta on ollut rv 7 alkaen. Painoa tullut lisää tähän mennessä n. 4 kg (en kärsinyt oksentelusta). Rv 10 ostin ekat äippähousut. Eka raskaus menossa ja odotan mielenkiinnolla, miltä näytän missäkin vaiheessa. Mutta pahaa mieltä en kanna siitä, menenkö jollain käyrällä, minkä painoinen olen tai miltä vatsa näyttää missäkin vaiheessa. Se on elämää, ei sen kummempata! :)
 
tuota
Jos olet viikolla 8+jotain, niin oletkin jo periaattessa kolmannella kuulla.

""""Jo lapsia saaneilta sain kuulla että olisivat luulleet minun olevan kolmannella tai neljännellä kuulla. """"

Tuohon kommenttiisi viitaten.
 
mie
olen sitämieltä,että tuota raskautta vatsan seudulta voi päätellä kuin korkeintaan n 15 viikon jälkeen.tosi on että rinnat kasvavat heti,ja muutenkin kasvoiltaan raskaana oleva nainen muuttuu ""erilaiseksi"",tutut sanoivat ainakin minulle että sen huomasi heti katseesta.alussa paikat ovat turvoksissa,ja kaikki mikä ""kiristää""täytyy saada päältä pois.eli on normaalia jättää ne lempifarkut kaappiin.mutta suurin osa tuntemiani on niitä jotka käyttävät niitä farkkujansa pitempäänkin,ja niinhän se pitäis ollakkin!ei se ole mikään ylpeyden aihe lihoa pienessä ajassa itselleen mahaa.eli kannanatta vain uskoa tässä ketjussa aikaisemmin kirj.ammattilaisia,sikiö tosiaankin niin varhaisilla viikoilla on vain muutaman sentin,eikä sitä lapsivettäkään voi litroja vielä olla!!itse myös luulin omaavani jo hirveän vauvavatsan 10 rv.mutta ei sitä kukaan silti mahastani päätellyt kuin 16 viikolla,ja silloinkin tuumasivat,että on tullut syötyä hyvin.kaikkea hyvää kaikille,ja kyllä se maha varmasti aikanaan kasvaa!
 
r
Kuulun kyllä niihin, joidenmielestä vatsan kasvu on ihan yksilöllistä. Kuulun itse niihin, joilla vatsa tuntui siltä kuin se olisi pullahtanut ulos todella nopeasti. Nautin kuitenki odotuksestani niin kovasti, että huomasin todellakin ""pömpöttäväni"" mahaa ihan erilailla kuin yleensä. Jotenkin sitä ennen raskautta piti niin ryhtiä hyvänä ja jännitti vatsalihaksi, jotta vyötärö näyttäisi hoikemmalta. Kun aloin odottaa vauvaa, kaikki tämä ryhti jäi kun ihmetteli vain masuansa ja sen kasvua.

Alkuperäisellä vielä, että minulla oli myös vatsa alusta asti kova ja omasta mielestä selvä pieni raskausmasu. Välillä kuitenkin tuntui, että se ""pieneni"" , eli osaksi se on voinut olla turvotusta. Juurikin viikoilla 8 ja 10 tuntui silt, ettei sitä muka pystynyt piilottelemaan... Käytin löysempi vaatteita töissä, niin en heti jäänyt kiinni. ;)

Nauti odotuksestasi ja anna masun tulla vaikka minkä malliseksi, ei sillä ole mitään väliä. Se on se mikä se on. Äläkä anna muiden ihmisten kommenttien pahoitta mieltäsi. Olen ainakin itse huomannut, kuinka todella törkeästi jotkut naiset tulevat neuvomaan ja kertomaan minkälaisen sen masun pitäisi olla viikkoihisi nähden.

Minulla on aika iso masu ja olen saanut todella kuulla siitä! En välillä oikein ymmärrä, mitä jotkut (ihan tuntemattomatkin) miettivät, kun kehtaavat tulla arvostelemaan minulle minkälainen sen mahan oikeasti kuuluisi olla, kun heilläkin odotusaikana oli paaaaaaaaaljoooooooooon pienempi. Good for them, mutta antaisi mun mahan olla ihan mun oma asia.

No, meitä on moneen junaan... :)

Mukavaa odotusta sinulle!

 
Suru
Olipa surullista lukea tätä ketjua. Miksi ihmeessä joillakuilla on tarve haukkua toisia ihmisiä ja vähätellä ja kirjoittaa rumasti? Onhan meillä kaikilla erilaiset vatsat jo ennen raskauttakin, kyllä ne ovat ihan erilaiset raskauden aikanakin. Ei ole kenenkään toisen ihmisen tehtävä arvostella toisten vatsoja - ei raskaana ollessa eikä muutenkaan.

Minä olen hoikka, mutta vatsan toiminta on sellainen, että turvotus on minulle hyvin tuttua ollut jo ennen raskauttakin. Raskauden alussa turvotusta oli paljon, ja on vieläkin. Ja on varmasti koko raskauden ajan. Toisaalta ruuansulatushäiriöiden aiheuttama ""potkupallomaha"" on nimenomaan kova ja pinkeä kuten vauvamahakin, joten näitä ei kotikonstein erota toisistaan (ulkoapäin, itse tietysti erotan olosta).

Kuitenkaan ei ole minulle tullut mieleen, että tätä vatsaa nyt pitäisi jotenkin erityisesti peitellä tai vetää sisään - vain siksi, että joidenkin mielestä tuntuu olevan törkeää, jos on ylpeä raskaudestaan samalla kun ei ole täydellisen laiha ja turvotukseton ja vain vauvamahainen. Enpä ole ajatellut ruveta erottelemaan oikeaa vauvamahaa ja jotain muuta ja sen mukaan elämään.

Erityisen surullista minusta on, että joku neuvolan terkkari (tai sellaisena täällä esittäytyvä) kirjoittaa niin rumasti ihmisestä. Toki harmittavat myös muiden kirjoitukset. Mistä se paha mieli tulee? Onko meillä naisilla niin kamalat kompleksit vatsasta ja lihomisesta, että raskausaikanakin tekee mieli olla muille häijy tästä asiasta?

Minuakin on lihominen vähän huolestuttanut, mutta toisaalta en ole muuttanut ruokailutottumuksiani raskauden alettua, joten olen päättänyt hyväksyä itseni tällaisena kuin olen ja olemaan välittämättä ihmisistä, joiden mielestä tuntuu olevan hirveä häpeä, jos raskaana oleva nainen ei ole kukkakeppi jolla on jalkapallo vatsan kohdalla.

Nauttikaa hyvä kirjoittajat raskaudestanne ja koettakaa unohtaa kateellisten ja muuten pahansuopien ihmisten yritykset häiritä onneanne! Minut on ainakin yllättänyt se, kuinka paljon näitä pahoja puheita raskaana oleville puhellaan.
 
Tipsu
Olet oikeassa ""Suru""! Älkää välittäkö kaiken maailman kirjoittelijoista, raskaus etenee varmasti jokaisella tavallaan! Kysykää terkkarilta/lääkäriltä jos joku asiaa vaivaa tai ihmetyttää. Ne osaa asiantuntijoina sanoa varmasti!

 
Pallottelija
Hei! Olen hoikka ja pienikokoinen ja kaksi raskautta takana. Ekalla kerralla töissä oli kerrottava mahan peittelyn mahdottomuuden vuoksi viikoilla 15-16 ja toisella kerralla heti viikolla 13. Kohtu on ollut molemmilla kerroilla eteenpäin kallistunut ja istukka edessä, mitkä on pienen kokoni lisäksi syyt, että vatsa alkaa näkyä nopeasti. Sanoisin kuitenkin, ettei viikoilla 8-10 ole vielä näkynyt mitään ulospäin.
Ja kaikille tiedoksi (myös "terveydenhoitajalle" ja "kätilölle"), että vaikka sikiö on pikkuruinen, istukka kasvaa niin, että on vähintään nyrkin kokoinen viikoilla 12-13.
 
Jumppari.
Mullakin eteenpäin kallistunut kohtu ja olen todella hoikka. Ei kyllä ole mun mielestä sillä mitään vaikutusta siihen, että koska se maha näkyy. Ei kukaan olisi huomannut vielä 25 viikollakaan, ellen ois kertonut. Mun mielestä enemmän vaikutusta on ehkä sillä, että missä kunnossa on vatsalihakset, kun alkaa odottamaan. Helpommin antaa periksi siksikin uusissa raskauksissa. Laiha ei aina tarkoita välttämättä sitä, että vatsalihakset olisi teräs kunnossa.
 
5gtd
Mä en ala laskemaan mitään mahaa vauvamahaksi, kuin vasta sitten, kun sitä ei voi edes aktiivisella vatsan sisään vetämisellä saada sisään. Sitten kun se maha on siinä teki mitä hyvänsä, niin sitten se vasta on vauva maha. Muutoin se on vaan jotain löllöä, jonka voi oikeasti vielä vetää sisään.
 
Isotissinen
Alkuperäinen kirjoittaja raskaana myös:
aika kumma tapa lihoa jos pelkästään rinnat kasvavat ja vatsaa hieman turvottaa ja muuten yhtä laiha kuin aina ennenkin... mutta ihan miten vaan...
Kyllä mulla vaan kasvaa ;-) On meillä "sukuvika", että kilot kertyy ensimmäisenä tisseihin. Ja näemmä mysö raskaus "meni ensin rintoihin", jotka pullahti kaksi kuppikokoa kookkaammiksi parissa kuukaudessa. Vatsa on vasta näin keskiraskaudessa alkanut näkyä.

Jokaisen keho on yksilöllinen, myös lihomisen ja "vauvamahan" kasvun suhteen.
 
ortti
Mulla on kolmas raskaus nyt. Ekasta en muista, milloin se alkoi päällepäin näkymään. Toisen abortoin rv 10, en itsekään tiennyt olevani raskaana. Vähän olin lihonut toki, mutta laitoin sen herkuttelun piikkiin. Nyt on rv 8 suunnilleen, ja farkuista on ollut nappi auki jo pari vko. Vetskari kiinni ja vyö reikää löysemmällä kuin tavallisesti, niillä housut pysyy jalassa jotakuinkin ;) Pomo tänään tuumaili, että huomaa minun nyt paksuuntuneen. Kerroin hänelle asiasta viime viikolla, kun olen tämän takia ravannut lääkärillä ja ultrassa yms työaikana. Kohdun tunnen alavatsassa selvästi, mutta ei se valtavan iso vielä ole, eli turvotuksen sekä ylimääräisten välipalojen piikkiin laitan masuni. Olen sitä tyyppiä, että lihoessani lihon nimenomaan keskeltä, rintoihin ja reisiin ei juurikaan kerry kuten naisilla yleensä. Nyt on toki rintoihinkin tullut hiukan lisää painoa :)
 
näinpä näin
Itse olen raskausviikolla 12 ja tänään töissä pomo kysyi odotanko vauvaa? Maha selvästi näkyy ja tuntuu vaikka miten yrittäisi peitellä. Olen 172cm ja painan 55kg, ettei ainakaan läskistä johdu, en liho vaikka söisin mitä. (En nytkään, painan edelleen 55kg.) Nyt saa lopullisesti siirtyä isompin housuihun, vanhoista juuri mitkään ei mene enää päälle.Eli näkyy ja tuntuu. Jopa ulospäin.
 
hbj
Minä menen ilmeisesti alipainon puolella, eikä näy eikä tunnu missään ja täälläkin rv 12, eikä kyseessä ole edes eka raskaus. Joitain voi masu turvottaa ja joitain ei.
 
Pienimahainen
Alkuperäinen kirjoittaja hbj:
Minä menen ilmeisesti alipainon puolella, eikä näy eikä tunnu missään ja täälläkin rv 12, eikä kyseessä ole edes eka raskaus. Joitain voi masu turvottaa ja joitain ei.
Äh, suotta huolehdiaan vatsan kasvusta. Mä olen viidennellä kuulla, painoa on tullut vasta 2kg, tuohon 12:sta viikkoon mennessä ei ollut tullut sitäkään - ja vatsa alkaa vasta nyt näkyä. Sikiö on ihan normaalimitoissa ja kaikki hyvin :)

Se on niin yksillöllistä jopa saman naisen eri raskauksien välillä.
 
Pinki
Katsokaapa tuo kuvasarja, oli mun mielestä tosi hyvä. Havainnollistaa hyvin sitä, mikä on turvotusta ja mikä kohdun, lapsiveden määrän tai sikiön kasvua!

http://www.babycenter.com/fetal-development-images-gallery.htm
 
sdklf
Itse rv 17 eikä sinänsä vauvamaha vielä näy. Huomaan kyllä että suurin osa takeista (ja muista vaatteista) jotka ei ole ikinä kiristäny kiristää jos laittaa kiinni ja äitiyshousuihin piti normifarkut vaihtaa pari viikkoa sitten kun puristi niin alavattalta. Selällä maatessa tuntee alavatsalla kovan mötikän vähän navan alapuolella joka kyllä pullottaa ulospäin. Mutta kun nousen seisomaan se ei enää tunnu niin hyvin. Taaksepäin kallistunut kohtu eli ehkä siitäkin johtuen ei ole pulpahtanut esiin. Viime neuvolakäynnillä 4 vkoa sitten kun lääkäri tutki paikat, kertoi että kohtu alkanutkin jo hyvin nousemaan, sain käsityksen että oli hieman yllättynyt. Saisi jo kohta alkaa näykyä, malttamaton kun on, tosin ehkä on ihan hyvä näin, jos vaikuttaisi siihenkin ettei tulisi jättimahaa loppujen lopuksi. Normaalipainonoinen olen ja vähän lyhyenläntä. Kuullut olen, että kun maha alkaa näkymään se alkaa kasvaa hurjaa tahtia siitä eteenpäin.
 
jättimaha rv 15
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Niin sitä piti vielä sanoa, että jos ulkopuoleiset huomaa raskauden siinä vaiheessa. Niin todennäköisesti vain siksi, että olet alkanut työntää vatsaa eteen ja kävelet kuin sinulla olisi paskat housussa.
Voivoilla taitaa olla paskaa päässä. Sinähän näitä kaikkien pieniä maha-asukkeja kannat ja voit sitten näin ollen sanoa kaikkien "isojen" mahojen olevan turvotusta. Ottaa päähän tommonen pätemisen yrittäminen... Taitaa olla kateellisen panettelua.

Ruumiinrakenne sanelee aika lailla, joten olkaa isomahaiset alkuraskauden tulevat äidit ylpeitä mahoistanne.
 
möhkömasu
Nautitaan nyt siitä, että saadaan kerrankin olla luvan kanssa lihavia:D Mulla on aina maha vähän pömppö ja ihanaa, että nyt se ei ole pelkkää läskiä.

Henk.koht. mua ärsyttää ne odottajat, jotka korostaa sitä, että olen normaalisti niiiiin hoikka tai pienikokoinen, että mulle tulee vaan pieni, nätti, kiinteä vauvamasu. Ihmeellistä, miten naiset saa mahankasvamisestakin aikaan jonkinlaisen kilpailutilanteen...

Maha kuin maha, ei mikään esittelykappale, vaan sieltä tulee ihan oikea pieni ihminen ulos. Jos vaikka yritettäis kasvaa aikuisiksi sitä ennen:D
 
Alma
Mä en käsitä miten se liittyy mihinkään, johtuuko se iso maha turvotuksesta, vai vauvasta. Jos se turvotus johtuu raskaudesta, ni sillon se raskaus pullistaa sitä mahaa.
Mulla itsellä menossa viikko 6+ ja mitkään housut ei mahdu jalkaan. Tiedän, että vatsan kasvu johtuu turvotuksesta, mutta se ei silti poista sitä faktaa, että näytän ihan raskaana olevalta ja töissä on tosi vaikee piilotella jo mahaa.
Toivon, että tää turvotus tästä vielä laskee, ettei tarvis äitiysvaatteita vielä ostella, mutta katsotaan miten käy.
 
Pienimahainen
Mulla on taas niin päin että viikkoja 30 ja maha ei vieläkään näy niille jotka ei asiasta tiedä (esim töissä vaan muutama ihminen tietää ja junassa on turha toivoa istumapaikkaa). Voin sanoa että ei sekään ole kivaa kun ensimmäinen kommentti ihmisiltä raskaudesta kuultuaan on tyyliin "vähän sä oot peittänyt ton hyvin", "onks se kasvanu ihan normaalisti??", "siis ootsä adoptoimassa vai??", "ootsä muka raskaana?" . Tällaisten kommenttien jälkeen alkaa hirvee spekulaatio asiasta jossa muun muassa epäillään että mun laskettuaika on ainakin 2kk pielessä ja syönkö mä varmasti. Sit vasta tulee "ai joo mut onneksi olkoon kuitenkin" jonka jälkeen katotaan mun mahaa vielä kerran epäilevästi.

Asia ottaa tässä vaiheessa jo niin paljon päähän että ottaisin mieluummin jonkun mega ison mahan jota ei olisi voinut peittää rv 6 jälkeen.
 

Yhteistyössä