Vatsan kasvutahti

  • Viestiketjun aloittaja Memmu
  • Ensimmäinen viesti
Danzig
Minulla viikkoja nyt 15 ja tähän mennessä tissit ovat kasvaneet kuppikoon verran, mutta maha vain pikkuisen. Kokeilin juuri tänä aamuna lempparifarkkujani ja nappi meni kyllä vielä kiinni ilman ongelmia, mutta kiristivät sen verran, että en niitä kehdannut enää koko päiväksi jalkaani laittaa.

Mahan kasvaminen on tosi yksilöllistä. Mä käyn äitiysjumpassa, jossa on paljon naisia, joiden lasketut ajat ovat ihan lähellä toisiaan tammikuussa. Vatsojen koossa on tosi isoja eroja. Joillakin on aivan selvä, ihanan iso vauvamaha, aivan kuin paidan alla olisi isokokoinen rantapallo. Toisilla taas kumpu on niin pieni, että löysän hupparin alta sitä ei oikeastaan edes huomaa.
 
ellu123
Oikeastaan on mahdotonta, että vauvamaha näkyisi vasta tuossa vaiheessa. Alkio on noin nuppineulan pään kokoinen=D joten se tuskin mahaa isommaksi tekee;D <- joku oli tuon kirjoittanut vuonna 2006, mutta kokohan ei ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa, itse kävin ultrassa 6+5 ja silloin alkio oli 7,4 mm joten aikalailla suurempi kuin nuppineulanpää..
 
Torrakko
Ja kyllähän se kohtu työntää tieltään muita sisäelimiä ja pullistaa mahaa jo vaikkei vielä des tuntuisi päälle. Minulla viikkoja noin 9:n ja kaapista ei meinannut löytyä päällepantavaa :/ Toivottavasti pääsen pian ultraan tarkistamaan onko tuolla ketään (keskenmenoja taustalla), jotta voin sitten lähteä etsimään korkeavyötäröisiä housuja :)
 
Khaosan*
Vatsa alkoi hieman pömpöttää viikolla 19 ja vauvamahaksi sitä saattaa kutsua nyt viikolla 26.
Ensimmäinen siis tulossa. Kavereilla jotka oottavat 2sia vatsa on näkynyt paljon aiemmin.
 
Smirre
Mulla alkoi jo hyvin alussa (rv8-9) housut painamaan alavatsaa niin että kävin ostamassa mammafarkut vaikkei vatsa vielä ollut kasvanutkaan, mutta istuminen normaaleilla farkuilla oli kuitenkin jo hyvin epämukavaa.

Nyt rv 16 alussa vatsa näyttää selvästi vauvamahalta. Turvotusta siinä on varmasti paljon ja joinakin päivinä vatsa on sen vuoksi suurempi kuin toisina, mutta yhtä kaikki on turha näytellä ettenkö olisi raskaana.
 
mie..
Mulla on vatsa näkynyt selvästi ja näyttänyt vauvamahalta sitten kun sf-mitta on ollut 18cm, eli joskus puolivälin tienoilla. Tässä viimeisimmässä raskaudessa sf-mitta oli 18cm jo viikolla 15, eli maha on tullut selvästi näkyviin n. 1,5kk aikaisemmin, kuin aikaisemmissa raskauksissa.
 
Riina
Mulla nyt rv 20+3 ja nyt vasta alkaa vatsa näkyä. Tai itse huomaa vatsan kasvun, ensimäisiä vauva kyselyjä on tullut vasta nyt. pieni ylipaino tietysti hieman peittää pinkeää vauvavatsaa. olenkin ollut huolissaan "kasvun hitaudesta", mutta ihan normalia on.
 
hymy
En ymmärrä näitä teidän keskustelu kyllä yhtään. Itse odotan neljättä lastani, kaikki raskaudet ihan ollut normaaleja ja maha kasvanu rv 20.Toisen lapsen kohdalle mahani alkoi jo kasvaa rv8 tienoilla. Tiedän että se ei ollut mitään turvousta tai muuta. Kyllä se vaan niin menee että se on täysinb yksilöllistä kaikilla miten maha tulee. Normaalit lapset olen saanut vaikka toinen raskaus näkyikin aikaisin. Joten minun mielestäni kenenkään ei auta täällä ruveta mitään turhempia pätemään kenellekkään. Jos jotai on sanottuva, niin pitäköön asiallisena ainakin juttunsa.

Minusta parasta mennä sinne neuvolaan ja kuulla mitä he siellä sanovat. Turhaa tänne tulla asiaa pohtimaan ja pahottamaan mieltänsä joiden juttujen takia.

Toivotan ainakin paljon onnea kaikille odottaville äideille ja pitäkää mahasta huolta!
Syökää terveellisesti ettei ainakaan mahan lisäksi kerry muita lisäkiloja, eikä tulee turhaa turvotusta sit :)
 
apua
Voinko olla raskaana ? minulla on ollut menkat 3kk mutta nyt yhtä äkki ne loppuivat kuin seinään ja olen huomannut että mahani on kasvanut ja minulla on myös lisääntynyt ruokahalu en tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen vielä hyvin nuori ja juttelin asiasta äitini kanssa joka on sitä mieltä että olen raskaana pitäisikö minun tehdä raskaustesti?
 
Outoa
Voinko olla raskaana ? minulla on ollut menkat 3kk mutta nyt yhtä äkki ne loppuivat kuin seinään ja olen huomannut että mahani on kasvanut ja minulla on myös lisääntynyt ruokahalu en tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen vielä hyvin nuori ja juttelin asiasta äitini kanssa joka on sitä mieltä että olen raskaana pitäisikö minun tehdä raskaustesti?
Aika oleellista on myös se oletko harrastanut suojaamatonta seksiä. Jos äitisi on sitä mieltä, että olet raskaana niin miksei hän neuvonut sinua tekemään raskaustestiä tai hankkinut sitä sinulle? Olet ilmeisesti todella nuori jos kuukautisesi ovat olleet vasta 3 kk. Kait tiedät sentään miten raskaaksi tullaan?
 
Viimeksi muokattu:
Vauvamaha
Älytöntä vertailla mahan kokoja.. jokaisella maha kasvaa omaa vauhtia. Itselläni kolmas tulossa ja maha on näkynyt aina noin rv 10 kohdalla niin että muutkin on sen huomanneet eikä turvotusta ole ollut ja olen hoikka. Tästä kolmannesta kohtu on jo navan korkeudella vaikka viikkoja vasta 11 ja neuvolan mukaan ihan normaalia. Mutta tiedän myös naisia jonka maha ei tule koko raskauden aikana näkyviin. Jokainen on niin erilainen ja hyvä niin :) Ketjun alussa kiisteltiin että voiko vauvamasu näkyä jo ennen rv 10.. kyllä voi vaikka sikiö onkin hyvin pieni.. on siellä muutakin kuin pelkkä sikiö. Jokainen olkoon tyytyväinen omaansa :)
 
taruna
Loistavia nämä arviot "siellä on varmaan kaksoset, niistähän vatsa ja rinnat kasvaa hurjaa vauhtia"... joo-o, odotan itse kaksosia rv 30+muutama päivä päälle, ja ihan normaalin rajoissa on vielä vatsa, samoin kuin rinnatkin... ja vatsa alkoi kasvaa joskus rv 20 tienoilla, silloin sitä ei enää kokonaan saanut vedettyä sisään..
 
nopeakasvuinen
Onpas kummallinen keskustelu. Kaikilla vatsa kasvaa miten kasvaa. Minulla nyt kolmas raskaus. Aikaisemmat lapset täyttivät juuri 3 ja 1v. Ensimmäisessä raskaudessa vatsani oli selkeä pallo ja ainoastaan äitiyshousut mahtuivat päälle rv18 eteenpäin.

Toisessa raskaudessa oli pakko kertoa asiasta töissä viikolla 9, koska kaikki katselivat vatsaani. Pomoni naureskeli, että "Olenkin tässä jo katsellut ja miettinyt, että taidat olla raskaana." Ensimmäinen kaveri kysyi asiasta rv6.

Nyt kolmannen raskauden tajusin siitä, että en saanut vatsaa vedettyä sisälle. Emme olleet suunnitelleet raskautta ja siksi ihmettelin aluksi vatsaa. Silloin rv5. Nyt menossa vk 15 ja vatsa on jo samankokoinen iso pallo kuin monilla vk 25 aikoihin. Enää pitkiin aikoihin en ole voinut millään vaatteilla peittää raskautta.

Olen hoikka ja kapea vajaa 170cm. Aikaisemmatkaan vatsat eivät ole näkyneet sivuille ollenkaan vaan ainoastaan kasvaneet eteenpäin. Vk 30 jälkeen vatsa ei ole aikaisemmissa raskauksissa enää merkittävästi kasvanut vaan siihen mennessä jo ulospäin kasvunsa kasvanut. Kaikki arvot ovat aina olleet normaaleja ja raskausvaivoja aika vähän.

Lapset ovat olleet pienehköjä ja terveitä. Ensimmäin vähän alle ja toinen vähän päälle 3kg.

Joillain vatsa näkyy eri tavoin kuin toisilla. Olisi toki kätevämpi, että voisi vähän pidempään olla kertomatta raskaudesta, mutta kyllä minulla vk 10 on ollut sellainen rajapyykki, että sen jälkeen asiaa on mahdotonta peitellä ja helpompi kertoa kuin aiheuttaa supinaa.
 
juu juu
huvittavia juttuja osalla kyllä.. Mulla huomenna laskettu aika. Pystyn vetämään vatsan vieläkin sisään ja menisi ihan läskin piikkiin silloin koko vatsa oudoimmille. Eli tämän palstan perusteella mulla ei ole vauvamahaa ollenkaan koko raskauden aikana ollutkaan. :D kyllä minä olen koko raskausajan pitänyt vatsaani vauvamasuna näkyi se tai ei. Ei se sikiötä vatsasta vie näkyi tai ei miten paljon. Ja kun koko on kohtuullinen niin olokin on kuin olisi vasta puolessa välissä. Ei vaivaa sukkien pukemiset ym. Painoa on tullut vasta viimeisen kolmanneksen aikana yhteensä 8 kg ja turvotusta se on isoin osa. Tissit kasvoi ensin ja jouduin vaihtamaan alkuraskaudessa liivit jo 2 kuppia isompiin. Olisi jo taas pari kk sitten jo pitänyt mennä ostamaan isompia mutta en raaskinut kun pian on imetysliivien vuoro. Eli mulla on tissit kasvaneet suhteessa vatsaan ihan sikana. Joten ei kaikki mene standardien mukaan. Ei ne vauvatkaan ole syntyessään kaikki samanlaisia. Minä jo tästäkin vatsasta luopuisin, että vauvan saisi syliin, onneksi saa huvia tä
hän loppuodotukseen lukemalla näitä hassuja juttuja. On se kuulkaa masukateus kamalaa toisilla. ;) onnea kaikille odottaville ja joulun odotusta!
 
vieras
Ihan hauskojahan tällaiset keskustlut on, pitäen kuitenkin mielessä ne yksilölliset eroavuudet, kahta samanlaista ei ole.

Minulla takana kuusi raskautta, viimeisessä maha pysyi pisimpään piilossa, vähän yli puoliväliin asti. Muissa on vaihtelevasti tullut esille joko ihan alusta tai vähän myöhemmin. Turvotus ainakin minulla riippuu paljon esim. ruokavaliosta.

Mahan lopullinen koko on sitten kuitenkin ollut kaikissa raskauksissa lähes sama, kuten sen mahan mallikin. Olen hoikka ja painon lisäyskin on aina jäänyt alle 10 kiloon ja lopputulos on ollut aika iso maha kuitenkin.
 
Touhu
Olen rv 8 ja vatsani kasvutahti on yllättänyt minut. Olen melko hoikka ja ueheilullinen, joten pieni kumpu alkaa näkyä ja tuntua melko hyvin. Minusta tuntuu, että joidenkin maha on tämän kokoinen vasta 3:lla tai neljännellä kuulla...? Ensimmäistäni odotan, joten en oikein tiedä miten tuon kasvun pitäisi mennä. Samaten rinnat ovat selkeästi kasvaneet (niin, että kohta joutuu rintsikkaostoksille:)). Luin jostakin, että jos on raskausajan diabetes, vauva voi kasvaa liian nopeasti liian suureksi. Itselläni ei mitään sairauksia pitäisi olla, joten sen suhteen kaikki ok.

Olisikin mukava tietää muiden odottajien masujen kasvutahdista. Voisi sitten suhteuttaa omaani siihen.

Juu tässä ootellaan kolmatta mini-ihmistä ja samanlainen vatsa minulla...siis on niin kuin neljännellä..viidennellä kuulla ja 7 vko menossa =)
 
Viimeksi muokattu:
sandra
Tässä ketjussa jokunen päsmäri on väittänyt, ettei maha voi näkyä viikoilla 8-12 ja neuvolassakin tyynesti väittivät sen lähtevän tiehensä... turvotusta kun on?! Ei kyllä lähde. Onhan se kasvava ötökkäkin jo tulitikkuaskin kokoinen!

Höpöhöpö siis. Turvotusta tai ei ja mistä ikinä koostuukaan, niin tismalleen vauvamahan kohdalla tuo on. Ehkä alkuun hivenen pehmeämpää. Mulla 13+0 ja kova, selvästi tunnusteltava alue navan alla, joka kyllä vatsanpeitteiden päältä tutkittuna ultrassakin vahvistui ajankohtaan sopivaksi kohduksi.

Helposti voi siis näkyä, (osa toki on alueen turvotusta... joojoo...). Jos hoikan naisen housujen ja paidan alle laitetaan tennispallo, niin kyllä se nyt vaan näkyy.
 
Rakennekysymys
Eiköhän sen vauvamassun näkyminen ole myöskin kiinni siitä kuinka paljon tilaa vauvalle on. Laaja lantiopohja ja pitkäselkäinen ihminen hukkaa näppärästi massun. Olin 59 kg kun aloin odottamaan tytärtäni ja raskauteni näkyi vasta seitsämännellä kuulla, jolloinka aloitin äitiysvaatteiden käytön. Työkaverit sanoivat vain, että kylläpä näytän naiselliselta nuorelta, johonka vastasin, että jään äitiyslomalle kuukauden kuluttua. Painoa raskausaikana tuli viisi kiloa, josta jäi muutama jäljelle lapsen synnyttyä.
 
yksilöllistä on
Mulla alkoi näkyä joskus rv 27 tienoilla kunnolla ja oli "oikea" maha vasta kk ennen synnytystä. Äippähousut laitoin tosin jo rv20 tienoilla vaikka tavallisetkin mahtui kun se vyötärö tuntui inhottavalta. Äitiyspaitoja en edea tarvinnut.

Näihin "mulla näkyi jo rv 8" kommentteihin voin sanoa että mulla oli rv 8-10 niin kamalaa turvotusta mahassa varsinkin iltaisin että näytin siltä kun "oikean" mahan kanssa rv 20. Se meni kyllä onneksi ohi.
 
Myy
Alkuperäinen kirjoittaja yksilöllistä on;11214802:
Mulla alkoi näkyä joskus rv 27 tienoilla kunnolla ja oli "oikea" maha vasta kk ennen synnytystä. Äippähousut laitoin tosin jo rv20 tienoilla vaikka tavallisetkin mahtui kun se vyötärö tuntui inhottavalta. Äitiyspaitoja en edea tarvinnut.

Näihin "mulla näkyi jo rv 8" kommentteihin voin sanoa että mulla oli rv 8-10 niin kamalaa turvotusta mahassa varsinkin iltaisin että näytin siltä kun "oikean" mahan kanssa rv 20. Se meni kyllä onneksi ohi.
Mulla kolmas raskaus, raskausviikkoja takana 28 ja maha on valtava omasta mielestäni aiemmiin verrattuna. Ihan keskikäyrällä on kuiten menty. Ärsyttää ihan suunnattomasti ku ihmiset taivastelee koko ajan et vähintään kolmoset on mahassa. Mulla maha on näkyny melkein alusta asti ku kaikki sisuskalut työntyy ylös- ja ulospäin ku muualle ei mahdu. Ei tää olo muutenkaan mitenkään helppo ole nukkumisvaikeuksien ja särkyjen kera et siihen vielä kaipais muiden jeesustelua !
 
Hilkkunen
Olen erittäin hoikka nainen, ensimmäisessä raskaudessa vatsa alkoi kasvaa jo ennen viikkoa 8, viikolla 10 painoa oli kertynyt jo 5kg. Ja kyllä se ihan raskausmaha oli, koska turvotuksessa mahan voi litistää vatsalihaksia jännittämällä. Aikaisen vauvamahan kanssa se ei onnistunut, vaan kumpu pömpötti itsepintaisesti! Ja lihasten huonosta kunnosta se ei johtunut, sen voin taata.

Joten onnea niille, joilla vauvamahasta saa nauttia jo alusta saakka, selkeä vauvamaha auttaa kuulemma muodostamaan vahvan siteen vauvaansa. Ja voin sanoa että masulle tuli juteltua tosi paljon! :D

Niin ja sanottakoon vielä että minulla on erittäin voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu, sekin voi monilla olla syy siihen, että ulkopuolelle alkaa näkyä heti. Skeptikot pitäytykööt biologiassa. Kyllä jokainen raskaana oleva on itse oman raskautensa asiantuntija!

Tsemppiä odottajille!
 
Jasmine
Itsellä myös sama, eli esikoista odottelen. Nyt menossa rv. 10+3 ja raskausvatsa näkyi mielestäni jo viimeistään rv. 7.

Viikko sitten raskaana oleva ystäväni kävi kylässä (odottaa kolnatta) jaon minua muutaman viikon "jäljessä" odotuksessa. Sanoi, että minulla on vain turvotusta, noh, jännä, että esim. eilen aamusta asti on ollut vatsakumpu näkyvillä... Eli kyllä nyt itsekin alan uskoa siihen, että kyllä se jo aikaisessa vaiheessa saattaa näkyä.

Itsekin kun olen hoikka niin työkaverikin sanoi minulle jo rv. 6-7 että pieni raskausvatsa kumpu näkyy ihan selkeästi mulla. =)
 

Yhteistyössä