Vatsan kasvutahti

  • Viestiketjun aloittaja Memmu
  • Ensimmäinen viesti
mamanaatti
Itse huomaan toisessa raskaudessa, että todellakin ne löystyvät/löystyneet vatsalihakset tekevät osaltaan vauvavatsaa - mutta ihan kuin turvotuskin, raskaudestahan sekin johtuu (välissä jumppasin kyllä vatsalihakset suht hyvään kuntoon).
Ja jumppareille vinkiksi: kaikkea voi tehä, mutta jos se tuntuu pahalta, aina löytyy korvaavia liikkeitä.
Toki pikkuinen vatsamakkara avittaa asiaa hyvästi :D mutta 13. viikon lopulla oottelen kyllä jo kovasti, että pääsisin kunnon vauvamasuvaiheeseen tämän "olen läskistynyt viisi kiloa"-ulkonäön sijaan. Viime raskaudessa massu oli tosin ISO eli ehtinen katua tätäkin kommenttia vielä monta kertaa. Minulla vatsa näkyi tosi aikaisin jo ekassakin raskaudessa, koska olen lyhyt (hoikan ja normaalin väliltä) ja kohtu pullistui eteenpäin, siihen vielä lisäksi laiskat vatsalihakset. Kun katsoo ekan raskauden loppupuolen kuvia, niin olin kyllä aikamoinen norsu ja suoraan sanottuna kadehdin kanssaäitejä, joilla oli pienempi massu. Mutta massut ovat yksilöllisiä, samoin kuin raskausoireet. Ihanaa odotusta kaikille joka tapauksessa :)
 
Minävaan
Mulla rv8 ja viikon verran ollut maha todella turvonnut/kasvanut. Navan yläpuolella tosi kova kohta. Joudun käyttämään töissä paitoja joista lähtee rypyt rinnan alta ja vähän väliä joku mulkoilee mahaani.
 
sutkuliini
Oikeastaan on mahdotonta, että vauvamaha näkyisi vasta tuossa vaiheessa. Alkio on noin nuppineulan pään kokoinen=D joten se tuskin mahaa isommaksi tekee;D

Turvotusta vaan mikä sitten suurimmalla osalla vaihtuu siihen vauvamahaan. Toisilla turvotus laskee ja sitten tulee vauvamaha.

Monet sanovat että rv 12 on menossa ja on jo hirmuinen maha siinä navan kohdilla.. Sekin on mahdotonta, koska siinä vaiheessa kohtu on vielä tosi pieni ja tuolla häpyluun yläpuolella, eli sen ei pitäisi vielä mahaa kasvattaa, sekin on siis turvotusta vaan.

Onnellista odotusta!:)

tuskin se masu vielä näkyykään mutta olin itse viimeviikolla varhaisultrassa ja yhtä pitkällä (8vko lääkärin mukaan) ja pikkuinen oli jo 19,5mm eli pikkasen enemmän ku nuppineulan kokoinen :)ei ole kyllä vieläkään täysin uponnut päähän että sisälläni kasvaa pieni ihminen.. pillahdin kyllä itkemään ultrassa kun lääkäri käänsi näytön ja pikkuinen sydän löi :) sama juttu raskaustestin kanssa :D en vaan osaa uskoa todeksi <3
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
tuskin se masu vielä näkyykään mutta olin itse viimeviikolla varhaisultrassa ja yhtä pitkällä (8vko lääkärin mukaan) ja pikkuinen oli jo 19,5mm eli pikkasen enemmän ku nuppineulan kokoinen :)ei ole kyllä vieläkään täysin uponnut päähän että sisälläni kasvaa pieni ihminen.. pillahdin kyllä itkemään ultrassa kun lääkäri käänsi näytön ja pikkuinen sydän löi :) sama juttu raskaustestin kanssa :D en vaan osaa uskoa todeksi <3

Hei, tuohon vaan tarkennuksena ajattelin sanoa, että 19,5 mm on siis 1,95 cm eli melkein 2cm. Sen mittaisen voi jo hyvin nähdä ja on tyypillinen 8.vkon pääperä-mitta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Valo
Pitääpä laittaa vanhaan ketjuun omiakin ajatuksia vatsan kasvusta, kun nyt mietityttää. Eli ensimmäisestä näkyi vatsa rv 17, toisesta ei pystynyt piilottamaan rv 14, ja nyt odottelen kaksosia ja maha on yhtä iso rv 12 kuin ensimmäisestä oli puolessavälissä. Mutta vatsa kasvaa tällä hetkellä niin kovaa vauhtia, ettei selkä meinaa pysyä tahdissa mukana ja huomaan helposti notkottavani selkää. Vaan onpa siitä notkotuksesta huolimatta vatsa jo selvä vauvamaha. Niin ja Bmi 20 ennen raskautta ja pari kiloa tullut painoa.
 
Calc
Apua, miten hyökkääviä ihmisiä täällä liikkuu! Varsinkin nämä, jotka väittävät olevansa kätilönä/terveydenhoitajana. Toivon, että en tule oman raskauden aikana kohtaamaan tuollaisia ihmisiä.

Raskauden näkyminen on hyvin yksilöllistä. Älkää stressatko näistä hölmöistä kaikkitietävistätädeistä, joita täällä liikkuu pahaa oloa levittämässä. Tiesittekö, että kohtu on greipin kokoinen jo rv 11? Ajatelkaapa esim. erittäin hoikkaa ihmisistä, jolle yhtäkkiä laitetaan greippi masuun ja varsinkin, jos vielä kohtu on sopivalla paikalla? Kyllä ihan varmasti tulee esiin raskausmaha jo aikaisessa vaiheessa. Turvotusta toki on usein myös mukana, joillakin raskausmaha voi olla aluksi vain turvotusta, pitää myös ottaa huomioon alkuperäinen masun koko. Sikiön koolla ei ole vielä raskausviikkoon 12 mennessä paljoakaan väliä, kohtuhan se siellä kasvaa, sikiö on vielä ihan pieni. Joillakin näkyy, joillakin ei.
 
vierailija
Håhhåå, mulla ei kyllä näy vielä (turvotuksen lisäksi) mitään oikeaa vauvamasua näin viikolla 12. Ei tunnu ees omilla sormilla tunnustelemalla, niin hyvin on vielä tuolla jossain piilossa. Sen sijaan tissit kyllä huomaa! Ne on ihan järjettömät ja hullummaksi vissiin menee. :,D
 
vierailija
Tuli vain mieleen lisätä, että kyllähän vatsan kokoa kasvattaa alkuviikoilla muutkin seikat kuin pelkkä alkion koko. Vaikka alkio on pieni noilla viikoilla, turpoaa kohtu kuitenkin jo ja veren määrä esim. lisääntyy kohdussa. Myös lapsiveden määrä on yksilöllinen ja vaikuttaa asiaan. Tokassa ja kolmannessa raskaudessa mun piti jo heti alkuun vaihtaa raskausleggarit jalkaan juuri tuon voimakkaan kohdun turpoamisen vuoksi. Ekaa raskautta en enää edes muista vaikka siitä vasta neljä vuotta. Ei mulla ainakaan rv 12 tavalliset farkut enää menny kiinni.
 

Yhteistyössä