Vauva ei ymmärrä nokkamukia

  • Viestiketjun aloittaja vauhdikas
  • Ensimmäinen viesti
vauhdikas
Minulla on pian 8 kk ikäinen vauva, joka ei osaa juoda nokkamukista: Ei osaa pitää kiinni pullosta tai sangoista ylipäätään (muuten kädet ihan "toimeliaat") ja alkaa vaan jäystämään nokkaosaa hampaillaan juomisen sijaan. Sylissä suostuu "vauva-asennossa" imaisemaan, mutta siihen sitten meinaakin heti tukehtua. Juoma on siis annettava tuttipullosta. Hörpyttäminen mukista ei onnistu kovinkaan hyvin, vaikka ollaan sitä tehty ihan kuukauden ikäisestä lähtien. Hörpyttäessä vauva tunkee kielensä mukiin ja lipsuttelee kuin kissa. Milloinka teillä muilla nämä pullon/mukin pitämiset ja juomiset on onnistuneet? Lisäksi, onko muilla vauvoja, jotka ryystävät maidon tuttipullostakin sellaisella voimalla, että etenkin väsyneenä siihen meinaa tukehtua (käytössä Aventin newborn tutit) ja samalla menee sitten niin paljon ilmaa mukana, että puklailu on valtavaa. Vinkkejä otan mieluusti vastaan.
 
faaf
meillä 1-v vauva ja osaa vasta nyt pitää nokkamukia itse. Aikaisemmin tuntui, että vauvan kädet ovat yksinkertaisesti liian lyhyet, jotta hän saisi itse kallistettua mukia riittävästi (istuma-asennossa siis).

Oletko kokeillut mukia, jossa on pehmeä nokka (kuten tuttipullon tuttiosa) ja venttiili? Venttilittömästä mukista ei meillä osata vieläkään juoda, samoin hörpyttäminen on aika hankalaa.
 
äityli ...
Alkuperäinen kirjoittaja faaf:
meillä 1-v vauva ja osaa vasta nyt pitää nokkamukia itse. Aikaisemmin tuntui, että vauvan kädet ovat yksinkertaisesti liian lyhyet, jotta hän saisi itse kallistettua mukia riittävästi (istuma-asennossa siis).

Oletko kokeillut mukia, jossa on pehmeä nokka (kuten tuttipullon tuttiosa) ja venttiili? Venttilittömästä mukista ei meillä osata vieläkään juoda, samoin hörpyttäminen on aika hankalaa.
meillä on käytössä EMMA -merkkinen nokkamuki, siinä on hyvät isot kahvat tottumattomille käsille ja pehmeä nokkaosa, ainakin meillä tuo on osoittautunut hyväksi. Vauva, 8 kk osaa juoda siitä itse.
 
Ulpu74
Meillä tyttö 11kk ei osaa imeä siitä "taikamukista", jossa on se sellainen venttiili. Tavallisesta nokkamukista osaa, mutta pitää kyllä auttaa, ettei hulahda juomaa ihan suun täydeltä...
 
Alessia
Meillä vauva täyttää 9 kk eikä mulle tullut mieleenkään, että sen pitäisi itse osata juoda nokkamukista. Osaa kyllä, kun mä kallistan. Käytössä sellainen nokkamuki josta tulee aika vähän, joten ei roisku rinnuksille; taikamukia kokeilin aluksi, mutta sitä ei älynnyt. Olen juottanut nokkamukista pelkästään vettä, koska harjoittelua tämä vasta on. Maito menee edelleen tuttipullosta.
 
ei kiirettä
Ei meilläkään osannu vielä tuossa iässä. Itsekin olin ihan ihmeissäni, kun kuvittelin että kaikki osaa juoda siitä heti. Meni pitkään, ennen kuin oppi - oliskohan ollu tuossa vuoden iässä kun ymmärsi, että siitä pullosta voi juodakin eikä vain jyrsiä hampailla! Joten ei hätää eikä mitään kiirettä - kyllä lapsi vielä oppii!
 
älä hätäile!
Meillä on nyt 1v 2kk tyttö ja neuvolassa alettiin jo tosi aikaisin painostamaan nokkamukin käyttöön. No, niitä hankittiinkin ainakin kolme erilaista, mutta mitkään eivät KOSKAAN kelvanneet... Kun tyttö oli 11kk alkoi juoda tosi sievästi suoraan mukin reunalta. Eli me hypättiin se nokkisvaihe yli kokonaan. Tokihan on vielä vähän ongelmallista, kun neiti ei pysty tietenkään itse juomaan, kun käden koordinaatio ei tietenkään ole niin tarkka, vaan kaataisi maidot/vedet päälleen. Mutta itse olen tilanteeseen enemmän kuin tyytyväinen. Kaikki ei vaan kaikkia juttuja huoli, eihän kaikki lapset huoli tuttiakaan, niin voi olla myös nokkiksen kohdalla. Ja onpahan yksi vieroittaminen vähempänä:)
 
Äitiliinukka
Meilläkään ei kumpikaan lapsista ole juonut nokkamukista. Esikoiselle aluksi kokeilin nokkamukia, mutta kun ei koskaan oppinut siitä edes juomaan (pureskeli vain "nokan" päätä), niin ajattelin että miksi stressata asiasta ja vaihdoin tavalliseen mukiin. Suoraan mukin reunalta ovat hörppineet siis juotettuna n.6-8 kk iästä alkaen ja hienosti on sujunut. Ajallaan sitten oppineet nätisti itsekin juomaan mukista. Ihan turha kapistus koko nokkamuki minusta!!!
 
heiop
Ei noin nuorena tarviikaan osata juoda nokkamukista. Mutta kokeile pehmeä nokkaisia. Meillä paras on ollu tupperwaren pehmeä muki. Myös emmalla on edullinen ja ihan ok muki. Kovista nokista voi kaataa lapsen suuhun itse pieniä määriä helposti. Meidän tyttö vaan "tukehtuu" aina kun hänelle juotetaan tavallisesta mukista.
 
ap.
Tuttujen vauvoista on tullut sellainen olo, että ovat kaikki niin omatoimisia. Ja meillä tilanne on tosiaan se, ettei mukin kallistelu tai pitäminen riitä, vaan vauvani ymmärtää alkaa juoda siitä vasta tuossa "vauva-asennossa" sylissä (ja meinaa sitten siinä asennossa tukehtua saamaansa annokseen). On sitten jotenkin varmaan ehdollistunut, ettei muissa asennoissa tai ilman syliä voi juoda (Sormiruokailu kyllä onnistuu hienosti syöttötuolissa). Tähän mennessä nokkamukikokeilussa ovat olleet nuo pehmeänokkaiset mallit. Kiitos kommenteista ja ehkäpä minun ei pitäisi kiirehtiä turhia. Tuntuu vaan, että kun tyttöni aloittaa pian tarhan, niin olisi hyvä osata tuo nokkamukeilu.
 
patonki)
Eiköhän se ole ihan normaalia, että vauvalla liikkeet ovat suuria, joten nokkamukistakin kaadettaisi heti kaikki päälle. Minusta siis kannattaa vaan treenata niin, että aikuinen kaataa nokkamukista vähän lapsen suuhun, joten kun lapsi saa vähän maitoa (vettä) suuhunsa mukista, niin hän oppii tajuamaan, että kun juuri tätä mukia käyttää tällä tavalla, niin saa juomaa suuhunsa.

Kun lapsi oppii istumaan, niin siitä vaan hänet syöttötuoliin mukaan syömään. Sormiruokaa ja nokkamuki sopivat siihen hyvin. Kyllä se ahaa-elämys tulee äkkiä, kun näkee muidenkin syövän pöydän ääressä. Varsinkin, kun näkisi jonkun toisen vauvan tekevän samaa, niin hoksaa äkkiä.
 

Yhteistyössä