vauvalle vettä

  • Viestiketjun aloittaja janoinen
  • Ensimmäinen viesti
janoinen
Kuinka pienelle vauvalle voi antaa vettä janojuomaksi? Aattelin,että kesällä kuumina päivinä varmaankin vauva tarvitsisi vettä janoonsa tissin lisäksi!?? Tiedän,että vesi kuuluu sitten ensin keittää 5 min. ja sen jälkeen jäähdyttää.

Vauvani on nyt kuukauden ikäinen.
 
*
periaatteessa vauva ei tarvii ku tissimaitoo...jos imetät.
mut voi vettäkin antaa, on helpompaa jos on jossain liikenteessä eikä voi vauva olla tissillä niin usein.
olen antanu reissussa ihan tuttipullosta ja kotona ollaan soseen jälkeen harjoiteltu mukista suoraan ja nyt 1kk jälkeen onnistuu aikas hyvin. aloin antaa vettä siin 2,5kk ikäisenä.
ite oon sitä mieltä et voit hyvin antaa jos tilanne niin on, mut ei hirveen paljoa. ennemmin noin pienelle tissiä vaan suuhun. ettei sit vahingossa nälkäänsä sitä vettä juo.
 
Espoo
Espoon lastenneuvolanettisivut kertovat aika tyhjentävästi, että:

""Pääkaupunkiseudulla ei vauvalle annettavaa vesijohtovettä tarvitse keittää. Muualla Suomessa vesijohtoveden laatu kannattaa tarkastaa asiasta vastaavalta viranomaiselta. Erityisesti imeväisikäiselle annettava kaivovesi (esim vapaa-ajan asunnoilla) on hyvä keittää. Kylmää vettä keitetään viisi minuuttia ja jäähdytetään. Imetetyillä lapsilla neste- ja elektrolyyttitasapaino säilyy parhaiten kun säätelyä ei häiritä veden juottamisella. Yhden vuoden iästä lähtien lapsen ateriajuomana on rasvaton maito tai piimä. Mehujen käyttö on vauvaiässä tarpeetonta.""

 
tampereella
Kysyin juuri samaa neuvolasta ja terveydenhoitaja sanoi että rintaruokinnassa olevalle vauvalle ei vettä tarvitse antaa, mutta mitään haittaa veden antamisesta ei ole, ja että esim. pitkällä automatkalla helteellä voi olla ihan hyvä antaa vettä niin ei tarvi välttämättä tissiä kaivaa esiin. Sanoi myös että vettä ei tarvi keittää, kunhan ottaa kraanasta kylmää ja antaa sen sitten lämmetä hiukan.
 
hn
Aloin antamaan pari kulausta vettä vauvalle ruoan jälkeen silloin kun aloitin kiinteät (3kk iässä). Keitin veden tuonne 5kk ikäiseen saakka.
Kyseessä on kuitenkin talvivauva, eli jos olisi kesä ollut, niin olisin kyllä ennen kiinteitäkin opettanut juomaan vettä. Ja siis ihan vähän, pari kulausta, ei näläntunnetta häiritsevää määrää. Hankaluuksia tulee silloin, jos tulee semmoinen mahatauti, ettei maito pysy sisässä. Semmoisestakin olen kuullut. Mitäs silloin juodaan?
 
Ohjeet
kyllä vaihtelevat suuresti kunnasta ja neuvolantädistä toiseen. Luottakaa omiin vaistoihinne, kyllä sen äkkiä opitte, milloin on janoitku, milloin nälkäitku. Molemmille lapsilleni olen antanut vettä pariviikkoisesta alkaen. Vanhimmalle sen takia, kun neuvolantäti sitä suositteli, kun maitoa meni niin hirveästi (en muista määrää, aikaa kulunut kohta 6v.), nuorimmalle sen takia, että oli hellekesä ja maito ei ruokana vauvan janoa vienyt.
Meilläkään päin ei ollut mitään syytä keittää vettä. Kylmää vettä vain hanasta ja alkuun ihan pikkasen lämmitin mikrossa, ellei ehtinyt pöydällä lämmetä, koska liian kylmä vain lisää janontunnetta. Molemmat vauvat osasivat jo parikuisina, eli ristiäisissään, ilmoittaa, että nyt on jano.
 
:)
Jos pääkaupunkiseudulla ei vettä tarvi keittää niin ei sitten juuri missään. Siellähän vesi on pintavettä, joka ei ole kovin puhdasta. Meillä päin se on pohjavettä. Silti kyllä keittäisin veden janojuomaksi.
 
Mulle taas terveydenhoitaja sanoi viime viikolla, että voi antaa vettä kohtuudella. Vedessä kun ei ole energiaa niin periaatteessa ei täytä mahaa tai ei siis pidä nälkää pitkään.
Meillä poika nyt 6kk.
 
Sini vai puna?
Nykyään ""yleinen suositus"" taitaa olla se, että lapselle (ja aikuisille) parasta on syödä maitotuotteet rasvattomina, lähinnä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyn takia. Kuulemma jo joillain kymmenenvuotiailla on havaittu verisuonten olevan tönkköinä kolesterolista...? Rasvaksi sitten lisätään vauvan ruokaan esim. rypsiöljyä tms. ""terveellistä"" rasvaa.

Mutta varmaan riippu aika paljon vauvasta: onko laiha/lihava, onko suvussa taipumusta verisuonitauteihin, paljonko syö jne.
 
*
Alle kouluikäiselle lapselle ehdottomasti kevytmaitoa. Rasvattomalla ei kannata vatsaa pilata. Rasvaton maito on liian ""puhdistettua"". Epävirallisesti on tutkittu, että se edistää laktoosi-intoleranssia. Itse pilasin vatsani kurrilla. Täysmaito on taas liian rasvaista.
 
annuli
Kun oma vauvani syntyi, oli hellekausi. Annoin siis vastasyntyneelle vettä, silloin kun vauva hikoili kovasti esim. autossa tai vaunutellessa. Ei se sitä nälkäänsä paljoa juo. Anna ensin maitoa normaalisti. Sitten vettä päällle, tai hetki ruokailun jälkeen. Jos ruoka-aika on lähellä, älä tarjoa vettä vaan maitoa.
Jos imetät, alkuun rinnasta tulee ohkaisempaa 'janoamaitoa' ja sitten vasta rasvaisempi takamaito.
Mutta jos on helle ja vauva hikoilee, niin tottakai vettä lisäksi. Niin minäkin tein.
 
Keski-Euroopassa
Täällä Keski-Euroopassa on iät ja ajat annettu jo synnytyssairaalasta lähtien vauvalle tarpeen mukaan teetä. Sopivia teelaatuja on lähes kaikki muut, muttei musta tee ja piparminttutee.
Suomessa tämä tee asia ei ole ollenkaan tunnettu, mutta jo kokemuksesta tiedän, että monilla teelaaduilla on esim ruoansulatusta parantavia vaikutuksia. Esim fenkolitee...
 
*:lle
Höpsis. Laktoosi-intoleranssi aikuisella on ""normaali"" asia. Laktaasigeenin mutaation takia jotkut aikuiset kuitenkin tuottaa laktaasia eikä saa mitään oireita laktoosista. Tämä geenivirhe on yleinen ""maitokulttuureissa"", kuten Pohjoismaissa. Kurri ei ole syyllinen :)
 
janoon
Itse sain neuvolasta ohjeen, kun poika oli ehkä 1-2 kk, että keitettyä vettä voi antaa janojuomaksi ihan hyvin. Poika on nyt 5 kk, ja enää en vettä keitä, kun kiinteitäkin syödään jo, mutta 3 kk ikään keitin (tosin suostui juomaan vettä tosi harvoin, vaikka onkin pullovauva, eikä nytkään juo kuin pari kulausta kerrallaan). Mutta suosittelisin myös tuota keittämistä, kuten itsekin mainitsit! Kunhan ei sitten säilytä liian kauan sitä keitettyä vettä, siihenkin tulee herkästi bakteereja.
 
*
Niin siitä voi olla monta mieltä, enkä ala asiasta väitteleen. Kurri on joka tapauksessa liian käsiteltyä. Esim. isäni kestää paremmin kevytmaitoa kuin rasvatonta, hänellä on laktoosi-intoleranssi.
 
Tie Don Janoinen
http://www.kellymom.com/nutrition/solids/baby-water.html

Jutut on englanninkielellä tosin, mutta hyvää matskua sekä kyseisellä sivulla että sivun omissa tutkimuksiin viittaavissa linkeissä.
 
ennizz
Meillä vauva sai vettä 4kk-> kun siirtyi vastikkeeseen, keitin veden (kattilassa). Keitin vettä varmaan 9kk ikään asti kun keitimme itsellemmekin teevedet niin siinä samassa jäi aina sopiva määrä vauvalle. (tais jäädä tapa kun vedenkeitin hajosi ja tuli vauvan tarvikkeita keiteltyä tarpeeksi..) Meillä on vesituttiplo tai tätä nykyä pillillinen juomaplo aina näkyvillä niin on osannut osoittaa kun tulee jano. 1v iässä siirryttiin rasvattomaan maitoon (neuvolan ohje), pari kertaa vastiketta ja maitoa 50/50 ja sitten alkoi maito menemään pelkästään.
 
Mari
Nykytutkimukset ovat kyseenalaistaneet rasvansaannin ja kolestorin yhteyden,
Ei lainkaan niin suora yhteys kuin on kuviteltu. Kevyttuotteet voivat olla jopa haitallisia,
koska niitä on teollisesti prosessoitu.
Ruotsissa esim. diabeteksen hoitosuosituksessa sokerit on vähennetty/lähes poistettu mutta rasvaa saa syödä yllin kyllin ja kolestoroliarvot jopa laskevat.
Niinpä, mitä siis uskoa?? ainakaan itsestään selvänä ei kevyttuotteita kannata lapsille antaa!
 
Mamu82
Äidinmaidossa on vettä 90% (suunnilleen), siksi en ole antanut vauvalleni vettä rintamaidon lisäksi. Helteillä vauva on syönyt (=juonut) useammin. Helteillä kuulemma rinnoista tulee automaattisesti enemmän "ohutta janojuomamaitoa". Tietysti äidin itse täytyy muistaa myös juoda riittävästi. Äidinmaidossa myös muut 'ainesosat' ovat juuri oikeat vauvan tarpeisiin... Sitten, kun vauva syö kiinteitä, alan tarvittaessa antaa vettä janojuomaksi.
 
mami mamm
Minä olen antanut melkein alusta asti maidon juonnin päälle pienen hörpyn vettä ihan siksi, että kummallakin vauvallani on ollut taipumusta kielen sammakseen, joten vesi on huuhdellut hyvin suun, jolloin sammasta ei tule niin herkästi.

Jotkut lastenlääkärit suosittelevat keskosena tai pienipainoisena syntyneille vauvoille punaista maitoa ihan siksi, että paino lähtisi nousuun ja vähäisestä ruokamäärästä saisi riittävästi energiaa kasvamiseen. Neuvolasuositus on rasvaton maito, jotta lapset alusta saakka tottuisivat vähärasvaisiin elintarvikkeisiin. Jo nyt näkyy, että alle kouluikäisten ja koululaisten sekä nuorten aikuisten (esim. armeijaikäiset) paino on keskimäärin noussut reippaasti verrattuna esim. 80-lukuun.
 
vieras
Minä olen antanut melkein alusta asti maidon juonnin päälle pienen hörpyn vettä ihan siksi, että kummallakin vauvallani on ollut taipumusta kielen sammakseen, joten vesi on huuhdellut hyvin suun, jolloin sammasta ei tule niin herkästi.

Jotkut lastenlääkärit suosittelevat keskosena tai pienipainoisena syntyneille vauvoille punaista maitoa ihan siksi, että paino lähtisi nousuun ja vähäisestä ruokamäärästä saisi riittävästi energiaa kasvamiseen. Neuvolasuositus on rasvaton maito, jotta lapset alusta saakka tottuisivat vähärasvaisiin elintarvikkeisiin. Jo nyt näkyy, että alle kouluikäisten ja koululaisten sekä nuorten aikuisten (esim. armeijaikäiset) paino on keskimäärin noussut reippaasti verrattuna esim. 80-lukuun.

No kyllä nykyajan tottumuksillakin on siihen lapsi- ja nuorilihavuuteen osuutensa, nykyään lapset tuijottaa telkkaria ja pelaa videopelejä päivät pitkät, sen sijaan että juoksisivat ulkona leikeissä. Tässä taas on vanhemmilla vastuunsa. Itse olen lapsi ollut 80-luvulla, ja kaikki illat säiden salliessa leikittiin ulkona. Liikuntaa tuli ihan huomaamatta, eikä lihottu huolimatta rasvasesta maidosta. Muistan että sisällä oli tylsää, ei mitään tekemistä muka. Siihen oon itekin kiinnittänyt huomiota, että jo esiteineillä on isot mahat, elintasokessit oikein. Järkyttävää :O
 
Viimeksi muokattu:
juuri näin
No kyllä nykyajan tottumuksillakin on siihen lapsi- ja nuorilihavuuteen osuutensa, nykyään lapset tuijottaa telkkaria ja pelaa videopelejä päivät pitkät, sen sijaan että juoksisivat ulkona leikeissä. Tässä taas on vanhemmilla vastuunsa. Itse olen lapsi ollut 80-luvulla, ja kaikki illat säiden salliessa leikittiin ulkona. Liikuntaa tuli ihan huomaamatta, eikä lihottu huolimatta rasvasesta maidosta. Muistan että sisällä oli tylsää, ei mitään tekemistä muka. Siihen oon itekin kiinnittänyt huomiota, että jo esiteineillä on isot mahat, elintasokessit oikein. Järkyttävää :O

Olen samaa mieltä. Ei niillä rasvattomilla tuotteilla ole juuri mitään merkitystä, vaan elämäntavoilla ja ruokavaliolla ylipäätään. Itse olen lapsena syönyt ihan kaikkea rasvaista ja suorastaan laiha olen ollut. Isä paistoi meille usein leipäpaloja sianrasvassa, joka oli herkkua. Illat leikittiin pihalla, mitä sitä kotona olisi istunut. Kyllä kaikki kalorit tuli kulutettua kun juostiin ympäri pitäjää. Ja nälkäisenä tultiin sitten kotiin. Itse en aio hankkia mitään pelikonsolia lapselleni. Olen aivan ehdoton siinä asiassa, vaikka mieskin siitä purnaa...

Vesiasiasta. Helteillä annoin vauvalle keitettyä vettä vähän, ainakin jos oltiin reissussa eikä pystynyt niin usein imettää. Lehmänmaitoa en kyllä antaisi alle 10 kk ikäiselle ennen kuin on totutettu lehmänmaitotuotteisiin ensin hapanmaitovalmisteilla. Ettei vain mene vauvan vatsa sekaisin. Ihmettelen kyllä tuota neuvoloiden rasvaton maito -suositusta. Mutta nykyään kait sitten on lihavia lapsia, kun vanhemmat tarjoavat sipsejä sun muita eivätkä lapset liiku tarpeeksi. Mielestäni neuvoloiden tulisi panostaa enemmän kokonaisvaltaiseen ohjaukseen lapdsen ruokavalion suhteen, kuin pelkästään suositella rasvattomia tuotteita lapsen painon aisoissa pitämiseksi. Sitäpaitsi kaikki rasvattomat tuotteet sisältävät hurjan määrän lisäaineita! Mieluummin annan puhdasta sokeria ja rasvaa (vähän) kuin hurjan määrän E-koodeja, joiden yhteisvaikutusta lapsen elimistöön ei ole testattu!
 
Viimeksi muokattu:
NinaAmanda
Vauvani on kohta 2kk ja neuvolassa sanottiin ettei vettä tarvitsisi vauvalle antaa kuulema sen vuoksi että vauvani ei ole liian pullea (?). En kyllä ymmärrä miten se siihen on liitännäinen, kyllähän jokainen tarvitsee vettä,varsinkin nyt kun on kesä. Äitini kyllä suosittelee kovasti veden antamista, joten juotan vettä todella pieniä määriä päivässä.
 

Yhteistyössä