Vauvan pulauttelu -mikä normaalia?

  • Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti
miten teillä?
Meillä parikuinen vauva on ollut ikänsä kova pulauttelemaan. Paino nousee hyvin, vaikka hoikka vauva onkin. Meitä kuitenkin vaivaa tuo, joka ruokailun jälkeen 3-4 pulauttelua.. aina vaatteet märkinä. Miten paljon teidän vauvanne pulauttelevat? Ovatko pulauttelijavauvat muutenkin itkuisempia, onko tuolla yhteyttä ns. koliikkiin? Meille iltahuudot kovin tuttuja. Mietimme tietysti, onko kyseessä refluksitauti, ja siitä syystä tekisi mieli kuulla miten paljon muilla pulauteltu. Neuvolasta sanovat, ettei nyt tarvitse tehdä mitään, koska paino nousee.
Missä vaiheessa pulauttelu loppuu/vähenee?
 
refluksivauvan äiti
Heippa!
Meidän "vauva" on jo yli vuoden, mutta kerron silti kokemukseni tuosta pulauttelusta. meidän poika oli syntymästä asti (noin pariviikkoisesta) kova pulauttelemaan ja koliikki tuli heti sairaalasta kotiuduttuamme mukaan kuvioihin. Oletin että se on ihan normaalia (niin kuin se onkin, kun pulautuksen määrä ei ole kovin suuri eikä asiaan liity muita oireita). Itse älysin kysellä neuvolassa asiasta vasta kun poika oli n. 4kk vanha ja oli usein myös itkuinen, yöt sujuivat silti ihan hyvin ja paino kehittyi normaalisti joka taisteli refluksiepäilyä vastaan. Neuvolasta sain sen peruskommentin että "vauvat nyt pulauttelevat"... Ihanko tosi? En jättänyt silti asiaa siihen, sillä kun kiinteät tulivat mukaan kuvioihin (tässä kohtaa pulauttelu yleensä vähenee), ei pulauttelu helpottanut ja poika saattoi oksentaa 3-4 tuntia aiemmin syömäänsä ruokaa, eli ruoka ei edennyt mahalaukusta suolistoon "normaalia vauhtia". Myös maito tuli useampi tunti ruokailun jälkeen ylös sellaisena krämmäleisenä mössönä. Yksityislääkärin vastaanotolla asiaa yhä vähäteltiin, poika laitettiin hintavalle erikoiskorvikkeelle kahdeksi viikoksi jotta voitiin sulkea maitoallergia pois. Ei tapahtunut edistystä, ja lääkäri kehoitti odottamaan puolen vuoden ikään asti jolloin vaiva aivan varmasti helpottaisi. Poika alkoi saamaan yöllä hysteerisiä kipuitku-kohtauksia ja hakeuduimme ystäväni kehumalle lastenlääkärille jossa vaiva otettiin todesta. Aluksi saimme Gaviscon-närästyslääkkeen jolla saatiin pulauttelu kuriin (tässä vaiheessa painokäyrä olikin jo reippaassa laskussa) ja lähetteen ruokatorven ph-mittaukseen, joka oli kohtalaisen "helppo" operaatio pienellä joka ei vielä liikkunut (mittari kulki mukana vuorokauden ajan) ja diagnoosina oli -yllätys yllätys- refluksitauti. Nyt pojan opetellessa kävelemään alkaa vaiva pikkuhiljaa helpottamaan ja lääkityksiä ollaan vähentämässä.

Käsittääkseni jos pulauttelu tapahtuu pian ruokailun jälkeen, ei tule ns. paineella (refluksivauvan oksennus voi lentää metrinkin päähän) kyseessä on todennäköisesti ihan normaali vauvan pulauttelu. Silti refluksissakin on olemassa ns. silent-versio, jolloin vauva ei pulauttele laisinkaan vaan oireilee kivulla ja huonosti toimivalla vatsalla.

Neuvoni on, että kannattaa luottaa omiin vaistoihinsa ja hakeutua ajoissa osaavan lääkärin hoitoon jottei hoitamaton refluksitauti onnistu aiheuttamaan astmaa tms. kärventäessään ruoka- ja henkitorvea. http://health.groups.yahoo.com/group/refluksilapset/ on hyvä paikka huhuilla omalla alueella toimivaa hyväksi todettua lääkäriä. Edellä mainuttu vaatii rekisteröitymisen.
 
Lillis77
Meillä on ollut ihan samanlaista. Vauva on nyt melkein 7 kk, ja yhä pulauttelee, mutta se on vähentynyt kyllä onneksi. Alussa oli myös paljon vatsavaivoja, jotka helpottivat siinä 2,5 - 3 kk iässä. Vauva kasvanut hyvin, on pitkä tyttö ja painoakin tulee tasaisesti, vaikkakin hoikan puoleinen tyttö on. Neuvolassa ei siis meilläkään olla kommentoitu juuri mitenkään muuten kuin että "se on ihan normaalia". Kun oltiin pelkällä rintamaidolla, vauva pulautteli vielä n. 1,5 tuntia syömisen jälkeen, joskus puklu oli paksua ja kellertävää. Heti syömisen jälkeen pulautteli ihan maitoa ulos. Mä luulen, että mulla tuli maitoa niin suihkuamalla, ja vauva söi hotkien, joten maha täyttyi tosi nopeasti ja vauva sai vähän liikaakin kerrallaan. Syömiskerrat kestivät vain n. 5 minuuttia (ihan alussa toki kauemmin kun vauvan imuteho oli heikompi). Mäkin epäilin kaikenlaista, mutta päätin sitten luottaa neuvolaan enkä stressannut sen kummemmin. Mahavaivaitkutkin kun loppuivat silloin 3 kk iässä. Nyt vauva syö kiinteitä, mutta pulauttelee yhä silloin tällöin. Imetän aina soseen jälkeen. Jos vauva syömisen jälkeen leikkii lattialla (ja on aina vatsallaan nykyään), hän pulauttelee jonkin verran. Nyt se on aika ikävää, kun puklussa on mukana sitä sosetta, eli matot ym. likaantuu aika kivasti... Vauva ei itse tunnu kärsivän pulauttelustaan, joten en usko että tässä on muusta kysymys kuin ylensyömisestä. ;) Kannattaa tietysti käydä lääkärillä jos kovasti asia vaivaa mieltä!
 
Jaanu
Meillä on lähes 6 viikkoinen tyttö, jonka pulauttelu on tänään saanut uudet mittasuhteet. Vielä vajaa pari tuntia syönnin jälkeen tulee niin paljon maitoa ylös, että ihmetyttää. Samaisen syötön jälkeen tuli varmaan viidet puklut. Vaatteita saa olla vaihtamassa tiheään. Maitoa minulla tulee toisinaan suihkuamalla, että liekö syy siinä. Tyttö syö kerrallaan maks 10 minuuttia. Huolestuttaa silti, vaikka hotkimisella on varmaan oma syynsä. Toisaalta luulis vatsan jo tasaantuneen, jos neiti on nukkunutkin välillä ja sen jälkeenkin vielä pulauttaa.
Sen olen huomannut, että kun tyttö ähistää ilmavaivojaan tai kakkaa, niin herkästi pulauttaa sen yhteydessä.
 
tiiz_
Miten saa vauvan röyhitettyä helposti? millä konstein? olen koittanut olalla mutta ei tule helposti että mitä muita konsteja? ja mistä voi johtua kun pulauttelee välillä kunnolla syötön jälkeen 3-6 kertaa.. neuvolassa sanottu että on ihan normaalia.
 
Röyh
Miten saa vauvan röyhitettyä helposti? millä konstein? olen koittanut olalla mutta ei tule helposti että mitä muita konsteja? ja mistä voi johtua kun pulauttelee välillä kunnolla syötön jälkeen 3-6 kertaa.. neuvolassa sanottu että on ihan normaalia.

Meillä ei tuo olalla roikottelu ole tuottanut koskaan toivottua tulosta, röyhtäys saattaapi tulla ja sen mukana puklu kunnon kaaressa. Meillä on neiti ollut vaikeasti röyhtäytettävä, kunnes mieheni alkoi röyhtäyttään tyttöä pystymmässä asennossa eli neidin selkä röyhtäyttäjän rintakehää vasten, toinen käsi takapuolen alle ja toinen neidin rintakehälle, pientä hytkytys -liikettä takapuolta pitävällä kädellä. Yleensä tämä tepsii meillä, joskus käytetään neitiä vaakatasossa välillä, mikäli röyhtäystä ei ala kuulumaan.

Puklailuun en osaa sanoa oikein mitään, meilläkin sitä on välillä todella paljon ja välillä puklu tulee, vaikka syönnistä olisi vierähtänyt jo pidempikin tovi. Mitä paremmin neiti röyhtäilee, sen vähemmän hän puklailee. Meillä syöttö saattaa välillä kestää toista tuntiakin, jolloin pyrin myös välillä röyhtäyttämään.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä