vauvan yöllinen kakkaaminen

  • Viestiketjun aloittaja shittyshittybangbang
  • Ensimmäinen viesti
shittyshittybangbang
grrr...meidän vauvelille on muodostunut semmoinen ikävä "rytmi" että hän usein vääntää kakat vaippaan aamuyöllä klo 3-5 välillä. nyt ikää 3kk. auttaneeko aikanaan kiinteiden aloittaminen? vauva on toistaiseksi täysimetyksellä, ja kärsii jonkin verran ilmavaivoista, eli kakka tulee ulos aina melkoisten ääniefektien kera. kun meidän esikoinen ei juuri koskaan aikoinaan kakannut yöisin niin kuulisin mielelläni kokemuksia muiden "yökakkaajien" vanhemmilta että milloin tästä yöllisestä vaipparumbasta päästään eroon?
 
katju'
Meilläkin aika usein poika tuon ikäisenä teki kakat yö aikaan. Kun alkoi kiinteitä syömään puol vuotiaana, tuli kakka aamupäivisin, puolen tunnin tarkkuudella =).
 
kyllä se loppuu
Meilläkin vauva ihan pienenä kakkasi aina öisin, yleensä kun olin imettänyt aamuyöllä. Ja aikamoisia pöräytyskakkoja myös. Meillä vauva muutenkin kakkasi usein, alussa jopa 8-10 kertaa vuorokaudessa... En nyt kyllä muista tarkkaan, että koska yökakkaamiset loppuivat, mutta kyllä ne jo ennen kiinteiden aloittamista taisivat suurimmaksi osaksi loppua. Eli joskus 4 kk iässä. 5 kk iässä aloitettiin kiinteät, ja silloin oli ensin 9 pv ettei kakkaa tullut lainkaan (arvaa vaan olinko huolissani kun sitä ennen oli kakattu monta kertaa päivässä), mutta sitten rytmi tasaantui. Nyt kakkaa yleensä 1-2 kertaa päivässä. Aamupäivällä ja iltapäivällä, tai sitten vain iltapäivällä. :)
 
Pienet on murheet - hyvä niin
Meillä 4kk vauva on kakannut yleensä aamulla / aamupäivällä, joskus harvemmin jopa 7 kertaa päivässä, joskus on ollut välissä päivän tauko. Nyt on kakannut kolmena peräkkäisenä yönä. Kerran vaihdoin vaipan, kahtena yönä en kuullut koko tapahtumaa vaan vaihdoin sitten vaipan aamulla. Ei se vauva siihen kuole, jos et jaksa vaihtaa vaippaa neljältä, vaan vasta aamulla. Saattaa tosin tulla vaippaihottumaa ja sotkua sänkyyn...

Mietippä muuten kakkaatko itse aina joka ikinen päivä kellon tarkasti samaan aikaan ja miten voit vaikuttaa kakan tulon ajankohtaan?
 
voi kamala
mun mielestä nyt vaan on aivan naurettavaa narista tollasesta. Vauvat kakkaa silloin kun niitä kakattaa ja äidin on siihen sopeutuminen. Ei vauvalle voi sanoa, että soo soo, ei saa kakata yöllä. En kettuile, mutta ärsyttää tollaset turhasta narisijat!
 
ei jaksa ymmärtää
Mä ainakin kakkaan joka päivä lähes samaan kellonaikaan. :D

No, mutta edelliselle piti kommentoida: tuolla logiikallahan ei saisi "narista" mistään. Eli jos joku hidastelee edessäsi liikenteessä, et saa siitä valittaa, kun "toiset hidastelee kun niitä huvittaa ja sinun on siihen sopeutuminen". Tottakai vauvan kakkarytmiin on sopeuduttava, mutta saa kai siitä nyt vähän valittaa jos yölliset kakkavaipanvaihdot ei huvita.
 
voi kamala
No ihan noin kärjistetysti en tarkoittanut, mutta voithan sä noin ajatella jos haluat.
Minun mielestäni homma nyt vaan menee niin, että kun on lapsia päättänyt hankkia, niin vauvat ei vaan yksinkertaisesti toimi isin ja äidin mielen mukaan.
Jos yölliset kakkavaipanvaihdot ei hotsita, niin sit niitä ei kannata vaihtaa. Voihan sitä vaikka vaihteeksi kuunnella kun vauva itkee kakkavaipassaan. Ja sit voi taas valittaa siitä =)

Ymmärtäisin, jos täällä valittaisi koliikkivauvan äiti, joka ei ole nukkunut viikkoihin, mutta että tällaisesta joku viitsii..... Sitähän voi aina sitten miettiä että pitikö niitä lapsia tehdä....
 
mistä näitä riittää?
Hohhoijjaa "voi kamala". Mä suorastaan kihisen kiukusta sun viestejä lukiessa. Oma lapsi on onneksi jo kasvanut tuosta ajasta yli, mutta ei se kuule paljon naurata yö toisensa perään vaihtaa vellivaippoja, jotka välillä on sotkenut kaikki vaatteista lakanoihin. Sitten keskellä yötä vaihdetaan sänkyvaatteet, vauvan vaatteet ja pestään pyllyä vauvan itkiessä kerrostalossa, jossa pitäisi olla yöaikaan hissukseen. Ja parhailla kerroilla tuli pesun jälkeen hoitoalustalle pissat pari kertaa ja vielä toiset kakatkin ennen kuin vihdoin saatiin uudet vaipat alle. Eli sitten pestiin vielä vessaakin keskellä yötä. Kokeile huvikses puoli vuotta tuota hommaa joka yö. Katotaan sitten vieläkö jaksat aukoa päätäsi.

Ja sitten vielä nuo kommentit, kannattiko niitä lapsia tehdä, voi..............!!!!!!!!!!
 
voi kamala
Siinähän kihiset....
En ole tuollaista kakkarumbaa kokenut, mutta kantanut kerrostalossa koliikkivauvaa 3kk yötäpäivää. Ei naurattanut minuakaan. Mutta en kyllä kysellyt tyhmiä missään keskustelupalstalla...
Mutta jos on oikeesti noin iso asia pienen vauvan kakkaaminen niin mitähän se on kun tulee uhmaikä yms... Että onnee ja menestystä!

Ps. Älä kaada omia kokemuksias mun niskaan, ei varmaan ollut mun vika sun paskarallis öisin.


 
yhyyyyy
Äläkä sinä, voi kamala, kaada omia koliikkikokemuksias taas muiden niskaan. Ei ole meidän syy että olet koliikkivauvaas kolme kuukautta joutunut kanniskelemaan. Mitäs menit lapsia tekemään. Sinun "kärsimykses" on vissiin vaan sitä oikeaa kärsimystä. Voi kiesus.
 
voi kamala
En kaatanut mitään kenenkään niskaan, kerroin vain oman kokemukseni kun minua edellinen kehotti kokeilemaan kakkarallia puoli vuotta.
Valitinko?? Sanoinko että se on jonkun täällä vika?? Tein lapsia koska halusin lapsia, ja en kokenut kovin suurena kärsimyksenä itselleni, että lapsella oli koliikki. Kovemmalle se vauvalla otti. Vaipanvaihto on NIIN iso osa vauvanhoitoa, että miksi joku viitsii tehdä siitä numeron, tapahtui se sitten yöllä tai päivällä.

Mutta toisaalta, sitähän te perusmammat teette, puhutte vauvankakasta kun ei ole elämässä muuta. Siksi siitä pitää tehdä niin iso asia. Nyt kun teillä on se lapsi, niin hankkikaa sitten vaikka elämä!

 
mistä näitä riittää?
En vaan käsitä miksi pitää vastata tällaisiin ketjuihin, jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa. Alkuperäinen kysyi, koska tämä vaihe mahdollisesti normalisoituu. Oliko se valitusta? Saa kai sitä nyt asioista kysyä. Niin ja perusmammat ei nimenomaan valita vauvankakasta, ne riemuitsee vaipanvaihdosta öin ja päivin.
 
myös kamala
olen kyllä aivan samaa mieltä voi kamalan kanssa. mikä ihmeen haloo pitää tehdä jostain yöllisestä kakkaamisesta?? vauva kakkaa silloin kun sillä on hätä ei sen mukaan miten isi tai äiti jaksaa sen vaipan tulla vaihtamaan. meidän vauva 2,kk kakkaa todella usein vuorokaudessa, melkeinpä myös joka yö ja tottakai vaipan vaihdan! mun milestä siinä ei oo mitään ongelmaa, tärkeintä että omallla vauvalla on hyvä olla. ei tulis mieleenkään tulla tänne valittaan, että vitsi kun mua nyt ärsyttää vaihtaa yöllä vaippaa!
 
uniset
Noh, meilläkin vauva kakkasi aina yöllä, mutta koska hän ei koskaan herännyt huutamaan ja minäkin nukuin kuin tukki, en vaihtanut vaippoja kertaakaan, kakat löytyivät vasta aamulla. Onneksi vauvalla oli ja on edelleen unelman hyvä iho, joka kesti kakan ärtymättä ja ihme kyllä, vaippakaan ei ole falskannut. Milloin tilanne normalisoituu kysyi ap. Meillä on puolessatoista vuodessa vuorokauden kakkakertojen määrä vähentynyt kymmenestä neljään, yökakkoja ei ole tullut enää 5-6kk jälkeen.
 
oliko fiksua?
Alkuperäinen kirjoittaja voi kamala:
En kaatanut mitään kenenkään niskaan, kerroin vain oman kokemukseni kun minua edellinen kehotti kokeilemaan kakkarallia puoli vuotta.
Valitinko?? Sanoinko että se on jonkun täällä vika?? Tein lapsia koska halusin lapsia, ja en kokenut kovin suurena kärsimyksenä itselleni, että lapsella oli koliikki. Kovemmalle se vauvalla otti. Vaipanvaihto on NIIN iso osa vauvanhoitoa, että miksi joku viitsii tehdä siitä numeron, tapahtui se sitten yöllä tai päivällä.

Mutta toisaalta, sitähän te perusmammat teette, puhutte vauvankakasta kun ei ole elämässä muuta. Siksi siitä pitää tehdä niin iso asia. Nyt kun teillä on se lapsi, niin hankkikaa sitten vaikka elämä!
Kannattaako provosoitua kaikesta? Onko aina pakko saada sanoa viimeinen sana?
 
kakka se on yöllinenkin kakka
Todella pitää olla pienet murheet elämässään, että yöllinen vauvan kakkaaminen järisyttää maailmaasi. Voi sinua jos joskus kohtaat oikeita ongelmia. Terveisin yöllä aina kakkaavan äiti.
 
palstapoliisit pannaan
Mielestäni tässä ap ei mitenkään valittanut asiasta. Kysyi vaan asiasta, mikä lienee tämän palstan tarkoitus? Mä en ymmärrä miten kukaan kehtaa täällä palstapoliisina riehua arvottamassa kenen kysymykset on ns. oikeita ja kenen ei.
 
oi voi
Minä en myöskään ymmärrä, miksi täällä tuohdutaan niin kamalasti, jos joku kysyy jotain (tässä tapauksessahan ap kysyi, onko muilla kokemusta, milloin yökakkaaminen ehkä loppuisi). Voi kamala kehotti muita hankkimaan elämän, mutta eipä hänen oma elämänsä liene sen ihmeempää, kun täällä palstalla roikkuu näitä juttuja lukemassa ja muita haukkumassa...

Luulisi kaikkien pienten lasten äitien ymmärtävän, että vauvojen / lasten kanssa kun on väsynyt, niin välillä pienetkin asiat (vaikka yökakkaaminen) riipovat kovasti ja ehkä myös tuntuvat isoilta asioilta. Silloin on ihan omaa mieltä helpottavaa tulla tänne palstalle vähän vuodattamaan ja saamaan (toivon mukaan) hiukan vertaistukea. Varmasti kaikki tajuavat ettei yökakkaaminen ole ap:n elämän suurin asia.

Meillä vauva kakkasi myös aina 5-6 aikaan aamulla, ja sitä edelsi n. 3 asti sellainen ähellys, heräily, ääntely nukkuessa, että se huononsi suuresti myös meidän vanhempien yöunia. Eli meillä usein valvottiin n. 3-4 eteenpäin sinne aamuun asti, jolloin kakka tuli, ja siihen se vauvakin sitten heräsi eikä enää nukahtanut. Kyllä minua ainakin otti päähän!

Ap:lle lohdutukseksi, että vaikka en nyt tarkkaan muista, kauanko tätä kesti, niin ei varmasti muutamaa kuukautta kauempaa. Ainakaan 7-8 kk iässä ei meillä enää aamuyöllä kakkailtu. Liekö tosiaan kiinteät ruoat muuttaneet vatsan toimintarytmiä.

Minusta nämä palstat on just tarkoitettu kaikenmaailman pikkuasioista kyselemiseen / valittamiseen! :) Elämän tarkoitustako täällä vauvanhoito-palstalla pitäisi aina pohtia? Sitä varten on varmasti ihan omat fooruminsa...
 

Yhteistyössä