Virtsatieongelmia.pistely/kirvely muttei tulehdusta:O???

  • Viestiketjun aloittaja sirppis
  • Ensimmäinen viesti
tälläinen tappaus
Olen lukenut jostakin ettei kylmä aiheuta virtatien tulehdusta, mutta taatusti aiheuttaa ja sen olen kokenut. Minulla oli kerran ikävä virtsatien tulehdus, juuri samatyyppinen kun ap kirjoirtteli. Muistan kun siivosin huushollia kaikki ikkunat auki ja oli melko tuulinen sää, kevät kuitenkin. Imuroin pitkiä aikoja paljain jaloin huoneita. Heti sen jälkeen huomasin ensimmäiset oireet, kesti kuukauden verran. En mennyt lääkäriin, koska virtsa oli normaalin väristä, ei myöskään voimkaan hajuista. Hävisi itsekeseen. Join tosin karpalomehua ja söin puolukoita pakasteesta. Eikä sen jälkeen ole ollut minkäänlaisia oireita.
 
tulee kylmästä
Asun maalla ja postilaatikolle on 360 m oli talvi ja kauhea tuulenviima, melkein myrsky. Mulla oli perseelle asti ulottuva takki ja gollegehousut. Tuulenviima meni ikävästi haarovälistä ja seuraavana päivänä alkoi virtsa kirvellä, paheni koko ajan ja lääkäriin piti mennä kun kouristuksia tuli. Sieltä sain antibioottikuurin. Ostin pitemmän takin ja enemmän vaatetta päälle, niin ei oo enää uusinu.
 
ärrrsyttäää
voi luoja oikeasti, mulla kolme viikkoa sitte eka "aikuisiän" virtsatieinfektio.. Eka sain antibiootit jotka ei auttanu, sitte ne vaihettiin.. No vähän helpotti mutta kirvely ei oikeastaan loppunut kokonaan koskaan antibiootin aikana tai jälkeen. Labratulokset on ok, eikä tulehusarvotkaan koholla. Kävin taas la viemässä pissanäytteen mutta ei mitään.. Kirvely pahinta illalla, eikä liity mielestäni ollenkaan pissaamiseen, ainakaan pissaaminen ei satu. En tiiä enää mikä tähän auttaa, hulluksi tulee ja tuntuu että taitaa olla psyykkisiä vaivoja, oon niin kauhea ressaamaan kaikkea terveyteeni liittyvää.
Ens viikolla kuitenkin aika naistentautienlääkärille.. Saa nähä mitä siellä näkkyy, tuskin mitään ainakaan lukemieni juttujen perusteella. Klamydiat ja muut on testattu ja nekin on ok.
Söin cerazette pillereitä puoli vuotta, mutta nyt heitin pois jos vaikka auttais..
 
kärsijä
Mulla ollut sama ongelma ihan muksusta saakka. Olen nyt siis 22-vuotias. Ainoa todellinen apu mitä oon kokenut on urisan karpalo kapselit. 2kpl joka päivä niin oireet pysyy poissa ja jossain kohtaa häviää kokonaan hetkeksi. Tulin kirjoitteleen nyt kun oon poissa kotoa ja noita kapseleita ei tullut mukaan ja oon niin tuskissani. Kiva odotella 3h että kaupat aukeaa! Suosittelen kyllä noita oikeesti kokeiltavaksi. Ite omalla lääkärillä oli sormi suussa tän asian kanssa.
 
Äiti vm-59
Täällä joku ehdotti genitaaliherpestä ja se voi olla todella monien vaivojen taustalla. Ei näy missään perus sukupuolitautikokeissa. Pitäisi ottaa verestä vasta-aineet.
Genitaaliherpes saattaa tarttua äidin raskausaikana istukasta lapseen. Eli siksi näitä vaivoja on jo aivan lapsilla. Oma tyttäreni on saanut istukan kautta herpeksen ja kärsii juuri näistä samoista oireista.
 
Selen
Joudun käymään koko ajan vessassa. Kokeet ovat puhtaat. Viluttaminen saa käymään vessassa. Luulen, että minulla on hiivatulehdus. Se voi tulla suolistosta. Candidas Albans on yleisin hiiva suolistossa.
 
mulla auttoi
maitohappobakteerit. Ostin 12 e S-marketista, 100 kpl. Pissatessa kirveli aina loppupissassa. Viikon söin ja auttoi. En enää pese saippuan kanssa alapäätä, pelkällä vedellä. Jossain lehdessä luki, että oliko se nyt Palmolive tai vastaava suihkusaippua sisältää jotain, joka aihettaa virtsatietulehdusta. Vissiin joku bakteeri päässy purkkiin.
 
Kata
Yksiasia on vielä unohtunu,kumiallergia!
Jospa onkin allerginen kondomin kumille? semmostakin nimittäin ON.
Tuttavani ei kestä pitää edes käsissä lateksihanskoja vaan HETI on kädet pahana,ja kyllä totta se on että itse kylmä ei aiheuta virtsatulehdusta se pahentaa asiaa kylmä kun supistaa paikkoja ja saa sen rakonkin supistelemaan liikaa ja se taas alottaa virtsaamis tarpeen ja siitä edespäin tulee lisää ongelmaa ja sitten vasta se tulehdus, jotenka kylmää pitää välttää!
Perusasiat pitää muistaa ei kireitä vaatteita,ei liikaa muovi siteitä,ei mitään stringejä sun muita tekokuitu alkkareita,myöskin liallinen pesu ja varsinkin pesuaineiden käyttö altistaa kaikelle pahalle.
Ei se juominenkaan aina auta meinaan vaan että sitten menee munuaiset pahaa kuntoo jos aina lipittää vettä ym.
Ja kun noista jotain oikeesti tiedänkin niin halusin nää jutut jakaa kaikille
 
siSi
Halusin kertoa itsellä tuntui kauhee kipu ja ärsytti tosi epämukava tunne alapäässä, samat oireet kun kävin vessassa aina loppussa sattui kovasti kivut tuli ennen menkkoja tiesin että minulla oli tulehduksia kävin gynelokilla ja se sano että olen puhdas mutta kuitenkin tuntui että on tulehdus ja niin oli!! sain hyvän lääkityksen joka poisti tulehduksen. Kannattaa käydä muualla jos täältä ei saa lääkitystä.
 
Hox
Älkää käyttäkö kuumaa suihkua olon lievittämiseksi vaan mielummin viileää, bakteerien takia. Ja alapää olisi suihkun jälkeen hyvä kuivata huolellisesti.

Minulla on myös tuota kirvelyä/pistelyä virtsaamisen lopussa tullu nyt parina päivänä ja alapää oireillut jo ties kuinka kauan. Seksiä ei voi välillä harrastaa ollenkaan kun on niin kipeänä. uskon että e-pillerit kuivattavat limakalvoja ja siitä johtuu yhdyntäkivut yms (keinoina olen ostanut voiteita apteekista, käyttäny liukuvoidetta ja huolehtinu hygieniasta hyvin) mutta tuohon virtsaamisongelmaan tulin hakemaan täältä apua. Sainki esim tuon että veden juonti. Minulla ei onneksi oireey vielä kovin pahat ole olleet ja siksi toivonkin parasta että tämä on vain jokin ohimenevä juttu...
 
Virtsiskö?
Heipat,

Olen kärvistellyt myös samojen oireiden vuoksi täällä ja tulokset näyttää aina negaa.Otin vastikäänkäyttöön talvella ostamani Palmolivesuihkusaippuan kun oireet alkoi..onkohan tässä kyse samasta mistä joku täällä puhuikin:
maitohappobakteerit. Ostin 12 e S-marketista, 100 kpl. Pissatessa kirveli aina loppupissassa. Viikon söin ja auttoi. En enää pese saippuan kanssa alapäätä, pelkällä vedellä. Jossain lehdessä luki, että oliko se nyt Palmolive tai vastaava suihkusaippua sisältää jotain, joka aihettaa virtsatietulehdusta. Vissiin joku bakteeri päässy purkkiin.
Onko tästä lisätietoa? Millainen suihkusaippua oli kyseessä?Koitin selvittää netistä mutta mitään ei löytynyt..

Apua kaivataan..
 
Viimeksi muokattu:
tiitiäinen
Koko paska alkoi cerazette nimisistä minipillereistä. Viikko aloittamisen jälkeen virtsis oireet alkoivat niin kovina että vesi valui silmistä. Ihan sama mitä teki, vessa oli oltava muutaman sekunnin päässä ja siellä saikin ravata vaikka mitään ei tullut. Soitin tietysti heti gynelle ja pyysin kirjoittaa jotain muuta merkkiä. Samalla antibioottikuuri. Sain myös lähetteen virtsanäytteen ottoon, minne piti mennä joku aamu kun parhaiten sopi. En tietenkään mennyt koska antibioottien ansiosta oireet katosivat.

Kaksi viikkoa ja vähän päälle siinä meni ja olin tajuttoman onnellinen että pääsin moisesta tuskasta eroon. Kunnes oireet palasivat, eivät niin pahoina mutta takaisin tulivat kuitenkin. Lähdin samointein antamaan pissanäytteet ja jäin tuloksia odottelemaan. Ei mitään. Kaikki mahdolliset sukupuolitauditkin tsekattu, eikä mitään. Sen lisäksi gynen mukaan kaikki näyttääkin oikein hyvälle. Kirjoitti sitten uutta reseptiä antibiooteille.

Tätäkö tämä on, antibioottikuuria toisen perään?

Juominen auttaa. Kipu pysyy poissa ja pissa tulee hyvällä paineella. Mutta auta armias kun et ole muistanut juoda.. Alapää suorastaan tykyttää, vähän kirvelee, tuntuu kun pissahätä olisi valtava mutta vessaan päästessä saat pikku loron aikaiseksi. Eikä se edes helpota.

Helvetin pillerit. Kolme vuotta olen yrittänyt etsiä itselleni sopivaa merkkiä, pitäisin ne kaikki sivuvaikutukset mitä aikasemista tullut jos saisi tämän päälle jääneen virtsiksen katoamaan!
 
pissavaivainen
Myötätunoisia ajatuksia herätti kaikkien vaivaisten tekstit luettuani! Kylläpä teitä samankokeneita on paljon! Kaikki hoidot turhista lääkkeistä aina munuaisten tähystykseen asti olen vuosien aikana käynyt minäkin ja aina silloin tällöin oireet palaavat ja aina ovat yhtä kenkkumaiset! Monia syitä on vuosien varrella löytynyt, ei koskaan bakteereja, kuivuus ja emättimen sekaisin mennyt ph, tuohon on omat puikkonsa, ei hiivaa tarvitse aina olla. paljon merkitystä on vessapaperilla, itse käytän vain parasta emboa. Babyöljy on hyväksi rakastellessa ja muulloinkin kuivuuteen. Tärkein aiheuttaja aivan selvästi on: STRESSI! Joka kerta, kun elämässäni on tekeillä jotain jännittävää, siis hermoille käyvää, niin oireet tulevat jo viikkojakin ennen tapahtumia. Näitä tilanteita oli ensin lukiovuodet, sitten avioituminen anopin kanssa saman katon alle, sitten rassaava työ, jne. Eräs viisas urologi neuvoi: kun oireet tulevat, ota pari särkylääkettä (vaikka disperin) ja rentouta itsesi lämpimän peiton alla! Kaikki oireet, ne kylmät jalatkin katoavat ja olo kohenee, joskin kohta voi taas tulla, mutta sitten pakko vaan rentouttaa! Koettakaa jaksaa hyvät kipusiskot rakkojenne kanssa!
 
Minni
Olipa paljon samanlaisia kertomuksia kuin itsellä on oireet, pari vuotta olen itse kärsinyt vastaavista vaivoista. Nyt viimeisen kuukauden sisällä on ollut neljä "kohtausta", joihin kuuria en ole aloittanut vaikka se on ollut varalla. Olin yllättynyt siitä että tuo jalkojen palelu on muillakin oireena! Itselläkin oireet tulevat ja menevät, ja se onkin ollut syy antibioottikuurin aloittamisen lykkäämiseen kun eihän bakteeritulehdus voi mennä täysin "ohi". Olen itsekin liittänyt tämän jotenkin stressiin; ultrat tehty, tulehdusta ei saatu kiinni enää viljelyssä. Puolen vuoden estolääke auttoi kuitenkin, mikä on ristiriidassa kaiken muun kanssa. On tämä mysteeristä! Kiitos vinkeistä, täytyy yrittää rentoutumisharjoitusta oireiden alkaessa. Nyt on auttanut särkylääke+runsas vesi+kuuma jalkakylpy. Sääli vaan jos oireet alkaa töissä niin on hankalaa toteuttaa juuri mitään rentoutumista. Tsemppiä kaikille! :)
 
Kirvelee!!!
Täällä kans yksi kohtalon toveri liittyy joukkoon. Oon 29v. 5v.naimisissa ollu ja yks lapsi. Eli historiasta sen verran että noin puoli vuotta sitten alkoi pissatulehdus kierre. Söin seitsemän antibioottia kuuria puolen vuoden aikana, kunnes sitten viimeisenä kuukausi sitten tulehdus ampaisi munuaisiin. Makasin sit neljä päivää sairaalassa tiputuksessa ja viimein tajusivat aloittaa estolääkityksen Hipeksalin.

Luulin että JEE tähän tämä kamaluus loppuu, mutta ei! Alapää on edelleen ihan järkyttävän kipeä! Olen kuukauden rampannut eri lääkäreillä, mutta koska pissassa ei näy mitään ja ulkosynnyttimet näyttävät siisteiltä niin lääkärit sanovat vain että yritä pärjäillä. Nyt sitten en näe muuta vaihtoehtoa kun yrittää varata aikaa yksityiselle urologille. Paha vain että työttömänä tähän ei ois oikein varaa, mutta jostain on nyt kyl rahat revittävä, tämä vaikuttaa jo niin paljon minun elämän laatuun. Seksiä ei pysty harrastaan kipujen takia ja alkaa jo pää hajota tähän jatkuvaan kipuun!!

Mulla siis oireina:
-tiheä virtsaamisen tarve
-kipua alavatsalla
-pissaaminen tekee KIPEÄÄ!!
-yhdyntä kipua
-yöllä pakko nousta pissalle ko käy rakkoon niin kipeää
-emättimen/virtsarakon suu on kosketusarka

Itestä tuntuu että nämä oireet paheni vaan tuon Hipeksalin syönnin alotettua, arvelen että tuo virtsarakko on jotenki ärtynyt ja koska tuo Hipeksal happamoittaa virtsaa niin se sit ärsyttää sitä herkkää rakkoa entisestään. Mut katotaan nyt jos sais sitä aikaa johonki ja tähän vaivaan sais edes jotain helpotusta.
 
maitohappo
Mulla ainut mikä auttanut, niin emättimeen laitettavat maitohappobakteeri kapselit tasaisina kuureina ja aina yhdynnän jälkeen. Kannattaa ainakin kokeilla, apteekeista saa..
 
entinen vti
kirvelyä ja polttelua täälläkin, tosin aamulla ei mitään oireita, sitten päivän mittaan pahenee. lääkärilä kävin ja pikatesti oli negatiivinen, mutta oireiden perusteella lääkäri päätti määrätä sitten vielä viljelyn virtsanäytteestä ja sieltä tulikin selkeästi positiivinen tulos. tekisi mieli hyppiä riemusta, sillä jos viljely olisi ollut negatiivinen, olisin joutunut vain kärsimään oireista; lääkäri sanoi ettei oireille sitten tehdä mitään, jos viljelykin on negatiivinen.

(siinä tapauksessa olisin kyllä joutunut lopulta suljetulle osastolle)

Etenkin meidän naisten, joilla ei jatkuvasti vti:eitä ole ollut kannattaisi ehkä pyytää oma-aloitteisesti viljelyä, jos pikatesti näyttää negaa eikä lääkäri älyä sitä itse tehdä. onneksi nyt omalle kohdalle sattui valistunut lääkäri, en olisi itse osannut ehkä viljelyä pyytää, kun tämä on vasta kolmas vti:ni ja ikää 40...
 
Heidi87
Olen karsinyt useita vuosia virtsaputken kivuista, oireet ovat kuin virtsaputkentulehduksessa, mutta puhdas testi. Kivut ovat niin pahat, että joudun istumaan vessassa tuntikausia, koska kävellessä, istuessa, maatessa kipu on liikaa. Vaivalle on nimi: Urethral Syndrome. Suomessa laakarit eivat ole kovinkaan tietoisia kyseisesta ongelmasta, eika siihen valitettavasti ole edes parannusta, mutta minua ainakin helpotti saada tietaa, etta muitakin kaltaisiani on... Jotkin ruoka-aineet pahentavat oireita, esim.kahvi tai hapokkaat ruoat ja juomat. Netistä löytyy ainakin englanniksi listoja ruoka-aineista ja juomista, joita kannattaa välttää. Tsemppiä kaikille jotka kärsitte tästä. Juokaa litrakaupalla vettä kun kivut alkavat, itselläni se auttaa ainakin ennaltaehkäisevästi.
 
Sammma
Kerrompa omasta kokemusesta, jos jollekin olisi apua.
Aikuisiällä oon sairastanut vitrstaputkentulehduksen aina silloin tällöin joten tuttua homma on. Muutama syksy sitten tutut kivut alkoi aika pian edellisen tulehduksen hoidon jälkeen ja eikun uutta abkuuria. Uudet näytteet. Näytteissä ei yllättäen ollutkaan mitään. Paikat tutkittiin, taudit testattiin, lopulta rakko tähystettiin, ei missään mitään. Lopulta aloin epäillä päätäni, oireet kun ilmaantuivat usein silloin, kun piti kotoa lähteä jonnekin (tai silloin ne ainakin tiedosti).

Muuta en keksinyt, kuin että verikokeista näkyi että d-vitamiini oli viitearvon ala-arvossa. Lääkäri ei siitä ollut mitään mieltä, mutta aloitin d-vitamiinin syönnin kuitenkin, oireet katosivat, eikä oireita ole ollut pariin vuoteen enää. Placeboa vai mitä lie, mut onneksi auttoi :) Muuta muutosta en tuolloin tehnyt.
 
Mmmmmmmmm
Kuulostaa tutulta ja itse sain diagnoosin intertitielli kystiittii 15v sitten. Vaihtelevasti eripituista oireilua eri vuodenaikoina. Pahinta on kylmettyminen, jalat pidettävä lämpiminä ja kuivina ja varsinkin peffa! Laitan kaulahuivin usein pefletiksi. Kylmällä oikeesti tarpeex housuja. Iltaa kohden pissalla ramppaaminen voi yleistyä, joskus taas jatkuvaa hädän epämukavia oloja. Tietyt ruoka-aineet lisää oireita. Ei karpaloa liiaksi. seksi voi ärsyttää. Stressi ärsyttää. Kuivat limakalvot todellakin ärsyttää, paras apu säännöllinen tuplaomegatyrnikapselit, kalliita mut hellii limakalvoja ja hiivat väheni sen myötä myös. Vagisan kosteuttaa, ei hormoneja! E-pillerit kuivattaa. Lääkäriltä sain alux kalliita lääkkeitä, autto kk päästä. 10v myöhemmin sain lääkkeeksi rajuihin oireisiin mielialalääkettä jota käytetään myös kipuun! olin nukahtaa rattiin ja lopetin. en saanut lähetettä urologille, niinkuin sillon teininä. Olis päivystykseen pitäny mennä, niin rajut oireet pitkään jälkeenpäin aatellen! Löysin homeopatiasta apua, poisti vuosiksi oireet! Vettä kannattaa juoda. Käyttää luonnonkuituja pöksyissä, ei turhia kemikaaleja pintoihin mitkä iholle laittaa. Netissä hyviä jenkkisaitteja ja joku suomalainenkin yhdistys on. Vertaistuki on todella tärkeää, akuutissa vaiheessa on niin huono olla, että muiden voi olla vaikea ymmärtää... Pienen oireilun kanssa elää ihan hyvin ja niitä oireita oppii tulkitsemaan ja pitämään kropan tyytyväisenä!
 
LUKEKAA!!
TOIVON, ETTÄ TÄÄ MUN TEKSTI AUTTAA NIITÄ JOTKA ON TUNTENU VIRTSAPUTKENTULEHUKSEN OIREITA, MUTTA MITÄÄN TULEHUSTA EI OO LÖYDETTY!!!:

Olin kärsinyt 5kk ihan kamalia oireita. Tuntui virtsarakontulehukselta (alavatsaa koski, kirveli virtsatessa ja pissatti vähän väliä), kävin kolme kertaa testeissä, mutta mitään tulehusta ei löytynyt. Mulla oli myös pahoja alavatsa- ja selkäkipuja. Sain kahteen kertaan antibiootit sisäsynnytintulehdukseen, kahdesti lääkkeen emätintulehdukseen ja myös hiivaa kokeiltiin. Yksinkertaisesti multa suljettiin todella monia vaihtoehtoja pois ja mikään ei vaan auttanu. Aloin kärsimään tästä henkisestikin jo aika paljon, koska oli todella ahdistavaa, että kukaan ei löydä mistään mitään, mutta silti vaan sattuu. Viimeisellä gynekerralla oirekuvauksien ja monien asioiden poissulkemisen jälkeen gyne sanoi, että mulla on varmaan endrometrioosi. Mutta, sitten päästäänkin tähän ratkasevaan vaiheeseen:

Olin tullut edellisenä päivänä gyneltä, joka oli antanu mulle kovia kipulääkkeitä ja e-pillerit endon hoitoon. Mulla kuitenkin oli vaan koko ajan semmonen jännä fiilis, että tää ei nyt vaan voi jäädä tähän. Luin netistä, että oirekuvauksien perusteella sairaanhoitaja voi ilman erillisiä testejä määrätä virtsatientulehukseen antibiootin, jos potilaalla on aikaisemmin ollut tulehdus ja potilas tunnistaa tulehduksen oireet. No, mullahan ei oo siis aikasemmin ollut virtsateidentulehduksia, mutta mulla oli vaan semmonen fiilis, että mun on pakko saada kokeilla näitä antibiootteja, ja vasta tämän jälkeen hyväksyn, että mulla on endo. No, mä menin, ja valehtelin. Mutta sain antibiootit ja

3 päivän antibioottikuurin jälkeen mun kaikki 5kk oireet oli POISSA. Olin niin häkeltyny siitä fiiliksestä, että mua ei oikeesti sattunut enää yhtään. Olin jotenki niin "tottunut" jo siihen kipuun ja tais mulla itkukin päästä kun olin niin helpottunut. Mä siis oon ollu nyt jo pidemmän aikaa terve ja tästäkin tapahtumasta on jo jonki aikaa. Mä en tiedä mikä pöpö siellä mun virtsateissä on ollu, koska tulehdusta tai muuta poikkeevaa esim papa:ssa tai missään ei nähty, mut silti tää antibiootti vei kaikki mun oireet. Joten jos teillä on samantyylisiä kipuja, mutta tulehusta ei oo: menkää ja pyytäkää ne antibiootit, kuvailkaa teijän oireet, sanokaa että ootte jo kokeillu karpalomehua ja se autto sekä sanokaa että teillä on aikasemmin ollut tulehus ja tiiätte tulehuksen oireet. Toki valehteluun nyt varmasti ei pitäis kannustaa, mutta ilman sitä, mä en ois varmaa koskaa päässy näistä mun oireista eroon.
 
ssslll
Toivottavasti tästä olisi jollekkin samojen oireiden kanssa kamppaileville hyötyä; mulla oli vuoden ajan oireina jatkuva pissa hätä, kipua/kovaa painetta virtsateissä. Pissaamisen jälkeen tuli niin kovaa kipua, että itkin enkä pystynyt olemaan mitenkään päin. Testit oli aina negatiiviset ja antibiootit ei ikinä auttanu. Seksikin rupesi sattumaan. Lopulta gyne tajusi että kyseessä oli vulvodynia, vaginismus ja hiiva 3 plussalla(julkisen puolen tulehdus testeissä ei näkynyt olevan hiivaa miksiköhän ?_?) myös liian kireät lantion pohjan lihakset ilmeisesti esti rakkoa kokonaan tyhjentymästä. Liika antibioottejen syönti oli myös huonontanut vastustus kyvyn niin heikoksi että sain kokoajan uusia emätin/virtsatietulehduksia jos söin mitään sokeri pitoista ruokaa.
vuosi ja 6kk jälkeen on yhä hoidot käynnissä, mutta nyt alkaa jo uskoa että joskus tästä paranee :)
 

Yhteistyössä