Ylävatsakivut?

  • Viestiketjun aloittaja Minni_
  • Ensimmäinen viesti
Minni_
Heippa, olen viikolla 27+3, ja viikon verran on tuntunut polttavaa, ja välillä pistävääkin kipua ylävatsassa, siis ihan rintojen alla, ehkä enemmän oikealla. Tuntuu voimistuvan. Voi olla että sisäelimet siellä vaan menevät kasaan kohdun kasvaessa, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen onko muilla ollut vastaavaa? Ajattelin soittaa huomenna lääkärille, mutta näin viikonloppuna en viitsisi mennä jonottamaan päivystykseen, siellä saa jonottaa puoli päivää jos ei ole ihan kamalaa akuuttia kipua...

Etukäteen kiitos vastauksista :)
 
hei vaan
En halua säikäyttää, mutta olen kuullut, että ylävatsakipu VOI olla merkki raskausmyrkytyksestä. Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta, mutta soita ihmeessä tai käy lekurissa/neuvolassa huomenna niin mittaavat verenpaineet tai mitä lie ja ei tarvitse arvuutella asiaa.

Kyllähän sitä kaikenlaista tuntemusta noilla viikoilla alkaa muutenkin olla, juurikin kun sisäelimillä tilaa vähenevissä määrin. Itselläni närästyspoltot tuntuvat ilkeästi joskus myös tuolla alueella.

Hyvää odotusta ja toivottavasti kaikki kunnossa!

Heippa, olen viikolla 27+3, ja viikon verran on tuntunut polttavaa, ja välillä pistävääkin kipua ylävatsassa, siis ihan rintojen alla, ehkä enemmän oikealla. Tuntuu voimistuvan. Voi olla että sisäelimet siellä vaan menevät kasaan kohdun kasvaessa, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen onko muilla ollut vastaavaa? Ajattelin soittaa huomenna lääkärille, mutta näin viikonloppuna en viitsisi mennä jonottamaan päivystykseen, siellä saa jonottaa puoli päivää jos ei ole ihan kamalaa akuuttia kipua...

Etukäteen kiitos vastauksista :)
 
Viimeksi muokattu:
--
Itselläni juuri tuollaiset ylävatsakivut ja polttelut paljastui närästykseksi suunnilleen samoilla viikoilla.

Kannattaa kokeilla sallittuja närästyslääkkeitä tai vatsahappojen neutralisoivaa nestettä (esim. maitoa, jogurttia)
 
Minni_
Soitin lääkäriin, ja hän epäili sen kanssa olevan närästystä. Mun mielestä närästys polttelee enemmän ruokatorvessa (ylempänä), ainakin silloin alkuraskaudessa. Eniveis, koska mulla ei ole turvotusta tai päänsärkyä (mikä kai kuuluis raskausmyrkytykseen) niin ei kokenut tarpeelliseksi nähdä mua. Käski odotella pari päivää, ja jos rupeaa sattumaan liikaa niin apteekista saa jotain lääkettä tohon vatsalaukkuun.
 

Yhteistyössä