Yökastelu ongelmana

  • Viestiketjun aloittaja pojan äitinä
  • Ensimmäinen viesti
pojan äitinä
Meillä on 4-vuotias poika, joka on ollut täysin päiväkuiva jo melkein 1,5 v. Kuivaksi oppiminen tapahtui aivan hetkessä, poika vain oppi yhtäkkiä ennakoimaan pissahädän, kakat oli tehnyt jo pitkään sitä ennen pönttöön. Mutta öisin kastelee edelleen lähes joka yö. Välillä saattaa mennä parikin yötä kuivana, mutta sitten taas viikkoja kastelee. Olemme rajoittaneet iltajuomista ja poika käy pissalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Useimmiten pissat tulee housuun aamuyöstä n. 4-5 aikaan, joskus vasta herätessä. Joskus myös aiemmin.

Voiko asialle tehdä mitään? Poikaa itseäänkin harmittaa kamalasti herätä märkiin housuihin ja hän on usein väsynyt päivällä. Emme ole käyttäneet vaippaa nyt n. puoleen vuoteen, vaan patjan päällä on pala muovitettua froteeta suojaamassa lakanoita. Silti lakanat, peitto ja petauspatja joutuvat pesuun usein, kun frotee ei ole ollut oikealla kohdalle tms. Olen itsekin aika väsynyt heräilemään asian vuoksi öisin ja pyykkäämään jatkuvasti. Välillä olen laittanut pojalle vaipan, jotta saadaan nukuttua paremmin, mutta hän ei millään haluaisi enää vauvamaisia vaippoja käyttää. Ystäväpiirissä lapset ovat oppineet ihan itsekseen tosi aikaisin yökuiviksi. Neuvoja???
 
ModestyB
Kannattaa puhua neuvolassa. Noin määritelmän mukaan yökastelu ei ole ongelma vaan osa normaalia kehitystä joillain lapsilla ennen kuin lapsi on ainakin 5 v., yleensä aletaan hoitaa vasta 6-vuotiaana, jos jatkuu. Lapsi voi sitä ennen oppia kuivaksi ihan yhtäkkiä, kun sopiva kypsyys saavutetaan. Hoitona on olemassa lääkitystä ja hälyttimiä.

Onko samaa ollut jomman kumman suvussa? Yökuivuuteen kypsyminen on paljon kiinni perimästä, on nopeampia ja hitaampia sukuja. Tässä pojilla kehitys on usein hitaampaa kuin tytöillä.

Kun lapsi noin usein kastelee ja se vaikuttaa hänen omaankin nukkumiseensa, käyttäisin kyllä vaippaa. Lapselle voi selittää, että tämä on ihan normaalia hänen ikäisillään, monet ovat samassa tilanteessa. Tunnen lähipiiristä kaksiin eri sukujen perhettä, joiden pojilla on ollut yökastelua 6-vuotiaaksi, hoidot ovat sitten tepsineet.

http://www.poliklinikka.fi/?page=4604622&id=5812229&
 
ihan sama juttu
Ihan kun olisin itse kirjoittanut tuon jutun. Tosin itse en ole vielä pitänyt sitä ongelmana, muuten kuin pyykinpesun osalta. Meillä käytetään normaalisti vielä yövaippaa, joskus poika sanoo, ettei halua sitä. Meillä lapsi täyttää neljä loppuvuodesta, joten vielä en koe, että sitä ongelmaksi iän puolesta. Neuvoja en osaa antaa, muuta kun että kannattaa antaa ajan kulua, josko ongelma siten poistuisi. Jotkut kuulemma laittavat kellon herättämään kerran yössä eli herättävät lapsen pissalle keskellä yötä. Itselläni on paksu pyyhe sängyn lähettyvillä, jonka heitän sitten lapsen sänkyyn, jos vahinko käy. Eli ei tarvitse vaihtaa lakanoita keskellä yötä, vaan poika voi jatkaa uniansa ja aamulla vasta otan märät lakanat pois. Kuivat yöhousut toki vaihdan pojalle myös vahingon sattuessa.
 
ihan sama juttu kans täälläkin :)
M-A-H-T-A-V-A-A että meitä on muitakin.Yhdyn allekirjottaneeseen ja edelliseen.
En tietenkään tarkota,että tilanne on mahtava :( todellakaan,mutta meillä myös 4v ja vaippa oltava yöllä,kun ei edes herää vaikka pissaa sängyn.Aamulla tokaisee unenpöpperössä,että tuli taas pissa.
Mutta en ole jaksanut stressata vaippaa pois,koska vaipattomuus ei onnistunut kahteen kuukauteen,mitä kokeiltiin...oliko ehkä kaks yötä kuivana,mutta muuten kasteli sängyn...tyynyn,peiton ja joka päivä lakanat pyykissä.Ei vain mulle yksinkertaisesti passannut pestä ja saada sisätiloissa ensinnäkään kuivattaa niitä päivittäin,niin päätin pitää vaippaa pojalla.
Nauvolasta kertoivat vaan,että pojilla saattaa mennä likemmäs viittä ikävuotta,kunnes virtsarakko on edes tarpeeksi "kypsynyt" ja tarpeeksi suuri pidättämään pissaa yön.Ns toimenpiteisiin aletaan vasta viiden ja puolen ikävuoden paikkeilla.
Tuosta herättämisestä meillä ei ollut mitään muuta,ku haittaa.Minä olin väsynyt,poika kanssa,eikä unessa sitten edes tajunnut käyvän pissalla,jos nyt sattui edes saamaan pissaa aikaiseksi,kun oli niin raivona,ku herätin.Pakko oli tämäki konsti kokeilla,mutta en suosittele.Sinänsäkkään,koska eihän se herääminen ole sitten edes luonnollista lapselle,ett herätetään pissalle?!? Minusta ainakin lapsen pitää hoksata itse,ett nyt on hätä ja pitää herätä.

Joten ap:lle...ota vaippa ja ole huoletta :) Ei ne kouluiässä enää vaippaa käytä kuitenkaan.
 
pojan äitinä
Ihanaa kuulla, että muillakin on ihan sama juttu! Tiesin kyllä, että asiaa aletaan hoitaa vasta 5-vuotiaana, mutta ympärillä kaikki muut puhuvat heidän lapsiensa olleen yökuivia jo parivuotiaasta. Toivottavasti tämäkin asia häviää itsestään pojan kasvaessa. Olemme nyt parina yönä käyttäneet taas vaippaa, kun sain pojan siihen suostuteltua (suostui, kunhan isille ei kerrota.. haluaa niin kovasti olla iso mies isin silmissä). Ja olemme molemmat pojan kanssa nukkuneet tosi hyvin! Kiitos tosi paljon vertaistuesta! Koko asia ei enää tunnu ongelmalta.
 

Yhteistyössä