Hae Anna.fi-sivustolta

Yrtit parvekkeelle

Viestiketju osiossa 'Piha ja Puutarha' , käynnistäjänä Neena, 23.05.2010.

1. Neena Vierailija

Nyt iski innostus viherhommiin mutta neuvoja kaipaisin. Haluaisin laittaa ihan perusyrttejä joita voisin käyttää myös ruoanlaitossa, kasvamaan parvekkeelleni ruukkuihin.
    Miten toimin? Toki siis multaa ja taimet tai siemenet mutta millainen multa jne...
    Olen kiitollinen kaikista neuvoista koska en tätä ole ennen tehnyt eli saa vääntää ihan rautalangasta jos joku vain viitsii.
    Kiitokset jo etukäteen ja aurinkoista kesää kaikille!

2. Elmo49 Vierailija

Helpommalla pääset kun ostat niitä kaupan valmiita yrttiruukkuja ja istutat ne uudestaan vähän isompiin astioihin, minulla kasvaa näin basilikat ja persilja y.m. Siitä vaan sitten napsimaan ruoan sekaan.

3. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla itää tillit nyt kivasti parvekkeella. Jos niitä tulee kunnolla, laitan pakkaseen osan.

4. Neena Vierailija

Kiitos vastauksista. Kysyn vielä että käykö tähän ihan tavallinen kukkamulta vai millaista sen pitäsi olla?
    Ihanan helpolta kuulostaa muuten että laitan vaan yrtit multaan ja siinä se. Niin taidan toimia mutta siis se multa...

Kiitos jälleen.

=äippä66;10546052]Minulla itää tillit nyt kivasti parvekkeella. Jos niitä tulee kunnolla, laitan pakkaseen osan.[/QUOTE]

5. aveu Vierailija

Tavallinen kukkamulta käy, hyvä on jos viitsii sekoittaa siihen vähän hiekkaa (tai ostaa valmista, vähän ravinneköyhempää multaa), mutta ei ollenkaan pakko.

Noita ruokakaupan yrttejä paljon parempi vaihtoehto on ostaa yrtit ihan puutarhalta, koska silloin niissä on paremmin juuria ja silloin ne lähtevät paremmin kasvamaan. Ruokakaupan ruoaksi tarkoitetut (niitä kun ei oo tarkoitettu tuollaiseen kasvatukseen) saattaa kuolla helposti.

6. vihersormikas Vierailija

olen kasvattanut parvekkeellani salaattia, persiljaa, tilliä, basilikaa ym. yrttejä, sekä ruohosipulia ihan parvekelaatikoissa.
    Multana olen käyttänyt Kekkilän puutarhamultaa ja aina tarpeen mukaan olen kasvustoa lannoittanut.
    Salaatit kasvatan itse siemenistä, mutta kaikki muut käyn ostamassa valmiina taimina puutarhalta ja aina olen onnistunut hyvän sadon saamaan. Basilika tosin pahoittaa mielensä jos on viileää ja tuulista, mutta yleensä sekin on onnistunut aina oikein hyvin. Paitsi tietysti tänä keväänä!

7. Kauan kokeillut Vierailija

Olen kokeillut monella tapaa ja aina parhaimmasti kasvaa ruokakaupasta ostetut, joita ei ole millään lailla "myrkyttetty" jotka on tarkoitettu syötäväksi heti. Niissä on hyvät juuret ja kasvikin on aina iso ja mahtava. Lähtevät paremmin kuin taimitarhalta ostetut nuupakkeet.

8. että onko kasvusto nuupaketta vai ei. Ja mitähän myrkkyjä yrtteihin puutarhoilla oikein sitten laitetaan?

Taidat olla vain provokaattori joka usuttaa ihmisiä marketteihin puutarhojen sijaan!

9. pirta Vierailija

Onnistuuko tuo, vaikka ei ole parveketta. siis ihan sisätiloissa ?

10. (vierailia) Vierailija

Minulla kävi tänä vuonna sillein että sitruunamelissa kasvoi todella loistavasti kesällä mutta sitten yllättäen sen lehdet hieman kellastuivat ja reunat muuttuivat sellaisiki ruskeiksi eikä se enää tuoksu/maistu hyvältä mitä sille oikein kävi? Kysyn ihan näin ensivuotta aatellen kasteli sen kyllä hyvin ja lannoitinkin joskus kiitos jo etkäteen vinkeisä.

11. Meri Vierailija

Mulla oli yrttejä kolmessa isossa ruukussa ja yhdessä mustassa ruotsalaisessa Kodin Terrasta ostetussa, yrtit oli hyviä vielä syksylläkin kun oli niin lämmintä, kasvatin niitä mullassa valmiista yrteistä en siemenistä.

Jaa tämä sivu