En ruikuta, mutta rahat vähissä, hyvät vinkit tervetulleita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mutsi

Vieras
Nyt on rahaa 230 euroo, 2 viikkoo pitää sillä pärjätä, siis ruuat ja muut välttämättömyydet ostaa. 7 hengelle. Kyllä me hengissä pysytään, köyhää meillä aina on ollut, siis mammonan puolesta, ei muuten!!

Mutta tosiaan hyviä vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan.

Kiitos!! Noit puuroi ja keittoi yleensä teenkin.... Hernesoppa vast halvaks tuleeki, mut käy ihmeesti vattan päälle. Siis tosiaan vääntää, ei vaan paukuttele.

Vielä vaan, lisää vinkkejä, koska kun nää tosi ankeet viikot on ohi, palataan normaaliin, eli peräti 150 euroo on viikossa käytössä. Kaikki säästövinkit siis tänne vaan!!

Iso kattilallinen vaikkapa jauhelihakastiketta, sitä syödään sitten kahtena päivänä peräkkäin. Toisena päivänä pastan, toisena perunoiden, tai perunamuusin kera. Lisänä esim. porkkanaraastetta <-- edullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Iso kattilallinen vaikkapa jauhelihakastiketta, sitä syödään sitten kahtena päivänä peräkkäin. Toisena päivänä pastan, toisena perunoiden, tai perunamuusin kera. Lisänä esim. porkkanaraastetta <-- edullista.

Tää on kans hyvä ja kokeiltu vinkki. Täytyy vaan heti laittaa puolet kastikkeesta jemmaan, muuten menee saman tien... Ja pienempikin määrä kastiketta riittää, kun laittaa sen muusin sekaan valmiiksi.

Kiitos, ja lisää...

Tee leipä ite. Jos et ruisleipää taivu tekeen niin ees vaaleeleipä. Siinä säästää huimasti kun ei kanna leipää pussi tolkulla kaupasta. (esim. 6 kpl ruisleipää tekee n. 2,5 e:lla).
Käytä halpoja vihanneksia ruoanlaitossa, salaatit korvataan kaalilla jne. Jatka liharuokia soijarouheella. Jauhelihakastike on hurjanpaljon riittosampaa kun sekaan heittää soijarouhetta ja sitä syödään kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja lumisade:
Broilerinkoivet eiks oo aikas halpoja, et ne ekaks uuniin ja sit keittoa - tonnikalapastavuokaa - kananmunakastiketta -perunoita,kaalikeittoa/ laatikkoa, risottoja

Hei nää on kans hyvii, kiva kun muistutit. Ton munakastikkeen olin ihan unohtanut. Siitä meillä tykätään, teenkin sitä heti alkuviikolla. Ja kanankoivista tosiaan irtoaa seuraavaksi päiväksi vielä keittotarpeet.

Ihanaa, kiitos kun tulee näin paljon järkeviä vinkkejä!!

Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutsi:
Nyt on rahaa 230 euroo, 2 viikkoo pitää sillä pärjätä, siis ruuat ja muut välttämättömyydet ostaa. 7 hengelle. Kyllä me hengissä pysytään, köyhää meillä aina on ollut, siis mammonan puolesta, ei muuten!!

Mutta tosiaan hyviä vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan.

Paljonko teil sit menee ruokaan päivässä? Ku ei meil oo koskaan ollu ku pienet tulot, mut ei oo koskaan laskea tarvinnut, vaikkei rahaa tuukkaan.

Mulla on yleensä se 150 euroo viikossa käytettävissä. Että silleen, miten sen sitten jaottelee eri päiviksi. Helpompi on tehdä viikkobudjetti ja ruokalista viikoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Tee leipä ite. Jos et ruisleipää taivu tekeen niin ees vaaleeleipä. Siinä säästää huimasti kun ei kanna leipää pussi tolkulla kaupasta. (esim. 6 kpl ruisleipää tekee n. 2,5 e:lla).
Käytä halpoja vihanneksia ruoanlaitossa, salaatit korvataan kaalilla jne. Jatka liharuokia soijarouheella. Jauhelihakastike on hurjanpaljon riittosampaa kun sekaan heittää soijarouhetta ja sitä syödään kauemmin.

Leipää ennen teinkin aina itse, mutta nyt saan sekundaa leipomosta niin halvalla, ettei kannata itse tehdä. Pullaa teen pari kolme kertaa viikossa litran satsin, kun jotain kahvin kanssa täytyy aina olla!!
Vihanneksia näin talvisaikaan en oikeen ostakaan, porkkanaraastetta lähinnä teen. Ja sopan joukkoon laitan pakastekeittojuureksia, niitä saan halvalla.

Ja tuo soijarouhe... Yritin sitä käyttää taannoin monessakin ruuassa. Huonolla menestyksellä. Ei sopinut isännän vatsalle, kun sillä on suolistosairaus. Mut murekkeeseen laitan reilusti jauhoja sekaan, ihan vehnä tai sämpyläjauhoo....

Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Onks toi pelkkäään ruokaan vai pitääkö riittää muuhunkin?

Mulla on rahaa käytettävissä 200 euroo viikossa, joskus vähemmän. Siitä on ruuan osuus n 150, kun vaatteitakin ja pesuaineita yms. ostetaan.
Vaatteet kirpparilta tietenkin...

Ja siks on tämä tilanne, ollut jo iät ja ajat, että isäntä on sairaseläkkeellä ollut jo melkein 20 vuotta, itsellä ei juuri muita tuloja kuin päivärahat ja kotihoidontuet.

Makkara!!! Se on muodossa jos toisessa ollut meen pelastus monet kerrat.

Ja noita silakoita täytyy kans muistaa taas laittaa.

Kaupassa katselen muuten haukansilmin "punalappuja", eli ostan 50 % tai isommalla alennuksella olevaa ruokaa. Ihan hyvää se vielä on, vaikka jääkaapissa odottais päivän pari yli päivämäärien!!!

Kokonainen lohi. Siitä valmistetaan meillä 3 ateriaa ja syödään 1-2 kertaa per ateria ja tarjouksesta hinta n. 10 e/lohi.

Ensin fileoidaan fileet irti, toinen file ja ruoto pakkaseen, valmistetaan toinen file uunissa. Yleensä riittää kerran syödä plus minulle ja/tai pikkuneidille vielä seuraavan päivän lounas. Toisesta fileestä parin päivän päästä sama temppu ja ruodosta keittää vielä keiton ja saa siihen kalat, jos tarve vaatii niin paketti pakasteseitä lisäksi.

Vaikka se kala tuntuu järjettömän kalliille ostaa, niin siihen nähden miten monta annosta siitä saa: EI PAHA!

Kaikki turha pois. Herkut, tupakat, alkoholi (vielä parempi jos ette näitä tarvitse koskaan).
Korkeintaan lapsille vain herkkupäivä jos se on teillä ollut tapana.

Lisää täältä:

http://www.martat.fi/neuvonta/kodin_talous/saastovinkkeja/

Alkuperäinen kirjoittaja jokunen:
Kaikki turha pois. Herkut, tupakat, alkoholi (vielä parempi jos ette näitä tarvitse koskaan).
Korkeintaan lapsille vain herkkupäivä jos se on teillä ollut tapana.

Lisää täältä:

http://www.martat.fi/neuvonta/kodin_talous/saastovinkkeja/

Siis onko tuo summa monenkin mielestä riittävä, tai peräti iso kahdeksi viikoksi? Siis 230 euroo 7 hengelle?? Kun olen jo itsekin alkanut epäillä nuukuustaitojani, kun ei meinaa rahat vaan riittää. Teen aina, päivästä toiseen noita edullisia ruokia joita täälläkin on ehdoteltu. Viinaa ja tupakkaa emme käytä. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Herkkua meillä on aina, nimittäin itse tehtyä pullaa tai kakkua.

Kädentaitojakin omaan, ompelen itselle ja lapsille kaiken mikä kannattaa. Usien nimittäin kirpparilta saa halvemmalla kuin itse tehden. Esim. haalarit... Mutta kaikki "paremmat" vaatteet, esim juhliin teen itse, samoin housut.

Mutta myyntiin asti en enää niitä jaksa enkä ehtisikään tehdä, kun on näitä tarvitsijoita omasta takaa.

Mut oonko mää sit oikeesti kuitenkin tuhlari, kun en meinaa saada rahoja riittämään?? Otan vinkkejä mieluusti vieläkin vastaan.

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, ja opiskelen. Ruokaan jää kuukaudessa 140 euroa. Sähkölaskukuukaisina sitten ei juuri mitään. Eli jos joskus olisi käytettävissä 230 euroa kahdessa viikossa, en kyllä kyselisi säästövinkkejä.

Toki on käytettävä muita rahoitusmahdollisuuksia toisinaan, mutta näillä pitäisi yhteiskunnan mukaan pärjätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, ja opiskelen. Ruokaan jää kuukaudessa 140 euroa. Sähkölaskukuukaisina sitten ei juuri mitään. Eli jos joskus olisi käytettävissä 230 euroa kahdessa viikossa, en kyllä kyselisi säästövinkkejä.

Toki on käytettävä muita rahoitusmahdollisuuksia toisinaan, mutta näillä pitäisi yhteiskunnan mukaan pärjätä.

3-henkeä on hiukan eri kuin 7-henkeä...

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:

Pystyttekö te ihan tosi olemaan kokonaisen kuukauden syömättä mitään? Siis silloin kun se sähkölaskukuukausi on? Siinä me sitten taidetaankin olla tuhlareita, kun me syödään joka päivä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Jos löydät jauhemaksaa niin on halpaa, siitä tekasee jauhemaksapihvit :p , pikkasen raastaa omenaa sekaan ja pari kananmunaa, valkopippuria ja suolaa. Hyvää :p . Kaveriksi perunoita/muusia

Tätä mä haluun kans koittaa. En kyllä tykkää maksasta, mut toi omena varmaan lieventää sen makua. Ja perunaakin jotkut sinne laittaa. Ja on terveellistä, hemoglobiini nousee. Kiitti vinkistä!

Yhteistyössä