opettajaksi surkealla lukion päästötodistuksella?

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
onko mahdotonta?

ja mistä pitäisi juttua ruveta selvittelemään?

Olen siis kahden pienen tytön äiti, 24-vuotias ja haluaisin kovasti luokanopettajaksi ala-asteelle.

Olen tehnyt töitä niin koulunkäyntiavustajana kuin opettajan sijaisenakin pitkiäkin pätkiä.

Yläasteella olin lähes kympin oppilas mutta lukion aikana meillä oli perheessä todella isoja ja raskaita juttuja menossa joten ne veivät kaiken haluni koulutöihin ja sitä myöten pääsin vain juuri ja juuri läpi kirjoituksista.

Nyt sitten iski uusi into opiskella ja päästä sille alalle johon koen kuuluvani. Pitäisikö minun käydä koko lukio uudestaan vai onko mahdollista päästä pääsykokeisiin ja pärjätä niissä vain lukemalla pääsykoekirjoja yms..?

Kiitos jo etukäteen :flower:

Luokanopettajakoulutus on todella suosittu ja vain pieni prosenttimäärä hakijoista pääsee opiskelemaan. Ikävä kyllä suurin osa hakijoista on juuri niitä kilttejä lukiotyttöjä, joilla on tosi hyvät paperit. Heidän seassaan sinun on hyvin vaikea erottautua tullaksesi valituksi. Jos pääsykokeita järjestetään, kannattaa sinun pyrkiä täysin virheettömään koetulokseen, jotta mahdollisuuksia oliis.

Ylioppilaskirjoitusten tuloksia voi korottaa tietyn vuosimäärän jälkeenkin kirjoituksista. Kannattaisi ehkä selvittää tämä mahdollisuus ensin.

mutta onko mahdollista edes päästä pääsykokeisiin huonoilla arvosanoilla?

Eikös se opettajakoulutuksen haku muuttunut joku vuosi sitten nimenomaan siitä syystä, että sinne ei tuntunut olevan mahkuja kenelläkään muulla kuin niillä "kilteillä tytöillä". Moneen paikkaan valitaan osa opiskelijoista pelkästään pääsykokeen/haastattelun perusteella. Kannattaa ainakin kokeilla!

Jos on huono lukion päästötodistus kannattaa hankkia lisäpisteitä. Esim. sulla on jo työkokemusta, joka luetaan hyväksi pääsykokeissa. Sit kannattaa nyt hakeutua avoimeen yliopistoon ja lukea vaikka kasvatustieteiden abroon oikeuttava opintopistemäärä. Siitä on hyötyä monin tavoin: pääset sisälle alaan, saat tuta siitä kielestä, jota alalla arvostetaan ja jonka tyyppisesti kannattaa pääsykokeissa vastaukset kirjoittaa ja jos pääset sisälle, olet jo sen verran pidemmällä opinnoissa. Tsemppiä!!!

https://www.jyu.fi/edu/opiskelijavalinta/luoko

Tuossa esim. sanotaan, että VAKAVA-kokeeseen ei tule kutsua. Sitten sen perusteella, miten se koe menee, osa hakijoista kutsutaan soveltuvuuskokeeseen. Eli tokarilla ei tässä vaiheessa ole merkitystä. Osa opiskelijoistahan sitten valitaan yhteispisteiden perusteella, mutta osa pelkästään näitten kokeiden perusteella!

Jos on huono lukion päästötodistus kannattaa hankkia lisäpisteitä. Esim. sulla on jo työkokemusta, joka luetaan hyväksi pääsykokeissa. Sit kannattaa nyt hakeutua avoimeen yliopistoon ja lukea vaikka kasvatustieteiden abroon oikeuttava opintopistemäärä. Siitä on hyötyä monin tavoin: pääset sisälle alaan, saat tuta siitä kielestä, jota alalla arvostetaan ja jonka tyyppisesti kannattaa pääsykokeissa vastaukset kirjoittaa ja jos pääset sisälle, olet jo sen verran pidemmällä opinnoissa. Tsemppiä!!!

Hmmm.. mulla on kyllä eri käsitys tästä. Silloin muutama vuosi sitten oli tuo systeemi, että pääsykokeisiin päästäkseen tarvit tietyn pistemäärän joka kertyi yo-todistuksesta, työkokemuksesta ja näitä yliopistoarvosanoita. Mutta nykyään, kun on tämä kaksiportainen valintasysteemi, ei noilla taida enää olla merkitystä? Vai olenko ihan väärässä? Mutta siis, tottakai työkokemuksesta ja opinnoista on aina hyötyä, en sitä sano! :) Ja jos pääsee sisälle, luetaan kasvatustieteen opinnot tietenkin hyväksi, eli tehdyt opinnot on aina eteenpäin.

Eli siis nykyään kaikilla on vapaa pääsy ensimmäiseen vaiheeseen, joka on kirjatentti. Siinä parhaiten menestyneet otetaan soveltuvuuskokeeseen, jonka perusteella tehdään lopullinen valinta. Sulla ap on siis ihan hyvät mahkut päästä opeksi. Ihan mukavaa hommaa tää on, suurimmaksi osaksi... ;)

Yhteistyössä