Onko täällä muita ex-VL-äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämäni paras päätös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja helpottaako tämä?;22157637:
"Älä etsi totuutta.
Lakkaa vain hellimästä mielipiteitäsi" - zen-sanonta-

Tohon vois jatkaa kritiikillä auktoriteettiuskosta:

"Usko niitä, jotka etsivät totuutta, mutta epäile niitä, jotka ovat sen löytäneet."

Löytyykö sellaisia, jotka yhä uskovat, vaikka ovat halunneet jättää vl-kulttuurin?
Tuleeko kaikista lähtijöistä automaattisesti ateisteja vai voiko usko säilyä(muuttuen)?

[QUOTE="vieras";22199816]Löytyykö sellaisia, jotka yhä uskovat, vaikka ovat halunneet jättää vl-kulttuurin?
Tuleeko kaikista lähtijöistä automaattisesti ateisteja vai voiko usko säilyä(muuttuen)?[/QUOTE]

Mieheni kanssa pätimme jättää vl-liikeken viitisen vuotta sitten. Emme ole uskoa jättäneet, sillä Jumalaan uskomme edelleenkin. Emme vaan usko sillä lailla että vain vl:t ahtaassa maailmassaan olisivat ainoita jumalanlapsia. lapsemme käyvät seurakunnan pyhäkoulussa ja tahdomme antaa heille kristillisen kasvatuksen. Sen ydin on Jeesuksen lähimmäisenrakkauden käskyn sanoma: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." ja "Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”

Mitä kauemmin ollaan oltu pois rauhanyhdistykseltä, sitä armottomammalta ja sairaammalta se yhteisö on alkanut tuntumaan. Omille lapsillemme emme tahdo samanlaista lapsuutta kuin itsellämme oli.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 reippaan pojan ent vl äiti;22206905:
Mitä kauemmin ollaan oltu pois rauhanyhdistykseltä, sitä armottomammalta ja sairaammalta se yhteisö on alkanut tuntumaan. Omille lapsillemme emme tahdo samanlaista lapsuutta kuin itsellämme oli.

Annatteko te enää siis mitään uskonnollista kasvatusta lapsille?

teillä kaikilla kieltäjillä jäi sovittamattomia syntejä niinhän se oli. tulipa vielä nälkäkuolema kun ei elävää sanaa kuultu. mutta kyllä se hätä yleensä herättelee, ei kannata kieltää kun joku "parantaja tulee" kysymään. mutta aikansa kullakin toivottavasti kaikilla joskus ennen deadlineä. vielä suurempi on nimittäin palaamisen ilo

teillä kaikilla kieltäjillä jäi sovittamattomia syntejä niinhän se oli. tulipa vielä nälkäkuolema kun ei elävää sanaa kuultu. mutta kyllä se hätä yleensä herättelee, ei kannata kieltää kun joku "parantaja tulee" kysymään. mutta aikansa kullakin toivottavasti kaikilla joskus ennen deadlineä. vielä suurempi on nimittäin palaamisen ilo

Miten sellaiseen vois palata johon ei alkuunkaan usko?
Ikään kuin erotessa sokaistuis, ja vl-uskossa olis näkevä, vaikka ainaki omalle kohalle se ois ihan päinvastoin. Kun kerran silmät aukeaa, vaikea niitä on enää sulkeakaan.
Mä oon sitä mieltä, että jos tarvii "taistella" pysyäkseen uskomassa, ei se ole aitoa uskoa. Aito usko pysyy vaikkei edes haluais uskoa.

Seuroissa kerrotaan että monikin lestadioalisuuden jättänyt haluaisi palata takaisin mutta oma ylpeys on esteenä.

Mikä saisi sinut kääntymään takaisin vanhoillislestadiolaiseksi?

[QUOTE="Kerttuli";22855424]Seuroissa kerrotaan että monikin lestadioalisuuden jättänyt haluaisi palata takaisin mutta oma ylpeys on esteenä.

Mikä saisi sinut kääntymään takaisin vanhoillislestadiolaiseksi?[/QUOTE]

:D

Ei todellakaan ole totta!

ko. liikkeestää eroaa yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, ja hyvä niin.
Vanhempani ovat lestoja ja voivottelivat seuroista palattuaan että eipä siellä enää nuoria ole ja puolet penkeistä on tyhjiä. hyviä puhujiakaan ei enää ole.

Ja olen tästä helvetin innoissani!

[QUOTE="Kerttuli";22855424]Seuroissa kerrotaan että monikin lestadioalisuuden jättänyt haluaisi palata takaisin mutta oma ylpeys on esteenä.

Mikä saisi sinut kääntymään takaisin vanhoillislestadiolaiseksi?[/QUOTE]

Voi elämä miten väärässä oitkaan olla. :D :D :D Minä en tunne yhtään ketään, joka sinne hinkuaa takaisin. Poikkeuksetta joka ainoa kuvaa sen olevan elämänsä mahtavin päätös. Niin minunkin.

Mikään, kukaan ikinä ei saa mua sinne takaisin. Ahdistaa koko paikka, ihmiset ja asiat. Puistattaa suorastaan. Joskus tulee yks kaks valtavan hyvä mieli siitä, että ei enää tarvi esittää yhtään mitään. Tulee niin hyvä mieli, että tekee mieli huutaa ääneen, että hyvä minä, hyvä me! :D

[QUOTE="vieras";22856257]"seuroissa kerrotaan" :D

Ei saatana..[/QUOTE]

Mulla meni kans glögit henkeen. :laugh:

Joku perusdatanomi sielä on saarnassa sanonut noin, koska saa takapenkin teinitkin sielä hereille hetkeksi. :D Ja muka ajattelemaan. HAH.

Yhteistyössä