Voiko päiväkoti päättää näin?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shenda81

Aktiivinen jäsen
11.01.2008
1 618
0
36
Meidän 3-vuotias likka aloitti uudessa ryhmässä.Eli oli aluksi pienten ryhmässä mutta ns. siirtyivät nyt sitten isompien ryhmään.

No likka on sitten alkanut kakata housuun tarhassa ja he sanoivat että pitää ma tuoda taas vaipat tarhaan kun haluavat ruveta pitämään tytöllä niitä.

Hitto..neiti on kesästä asti ollu kuiva ja ilman vaippaa...en kait mä nyt enää sille vaippoja laita.
Kotona ei kakkaa housuun ja pissa tulee joskus vahingossa.

Asioista pitää aina keskustella perheen kanssa ja sopia yhdessä. Lasta kannattaa mieluummin kannustaa potalla tai pöntöllä käymiseen myös päiväkodissa ja saada lapsi luottamaan siihen, että hänellä on turvallista ja kivaa päiväkodissa, jolloin kyseinen ongelma luultavasti katoaa. Älä vie vaippoja, vaan pyydä että asiasta voidaan keskustella.

Pitäisi koulutetut henkilökunnan ymmärtää, että tyttö reagoi muutokseen kakkavahingoilla ja menee todennäköisesti ohi muutamassa viikossa. Ei todellakaan vaippaa jos on ainoa siellä isojen ryhmässä jolla on vaippa. Varapikkareita vaan mukaan, ja opet kyselee välillä onko kakkahätä, jos pottaa ehtis kakat.

No tuohan on selvästi protesti / oirehdinta lapselta kun ryhmä on vaihtunut. Lapsen kanssa pitäisi jutella muutoksesta ja ottaa selvää mikä tarkalleen stressaa. Vaipan laitto ei ratkaise ongelmaa.

Ensin kannattaa selvittää miksi kakkaa siellä housuunsa, jos ei tee niin kotona ja muualla. Eikö uskalla sanoa, että on hätä tai ei malta mennä?
Ei ne vaipat mitään auta jos sitä syytä ei saada selville. Johonkinhan hän reagoi.

No mun mielestä vaippa ei tarkoita sitä, ette vois käydä potalla/pöntöllä. Samalla tavalla se vaippa menee ylös-alas kuin pikkuhousut.
::Varmistuksena voi olla hyvinkin tarpeellista. Esim. ulkona: lämmin haalari+välipuku hetkessä paskassa, sitten vaihdetaan, sitten taas. Ei ole enää haalaria, pitääkö lähteä yhden lapsen takia sisään?
En nyt sano ettei voi neuvotella, mutta kyllä ymmärrän tarhatätejäkin...

No mun mielestä vaippa ei tarkoita sitä, ette vois käydä potalla/pöntöllä. Samalla tavalla se vaippa menee ylös-alas kuin pikkuhousut.
::Varmistuksena voi olla hyvinkin tarpeellista. Esim. ulkona: lämmin haalari+välipuku hetkessä paskassa, sitten vaihdetaan, sitten taas. Ei ole enää haalaria, pitääkö lähteä yhden lapsen takia sisään?
En nyt sano ettei voi neuvotella, mutta kyllä ymmärrän tarhatätejäkin...

Juuri näin. Mä ymmärrän nimenomaan noita tarhatätejä.

Kuulemma ei muista sanoa että hätä.Leikkiessä niin kova meno että unohtuu.
Mun pelkona on vaan se että taantuuko lapsi sitten taas vaippoihin jos niitä aletaan käyttämään????

Kuulemma viihtyy kovasti mutta mun mielestä hoitajat suhtautuu jotenkin "penseästi" meidän tyttöön.

Ja perustelivat vaippaa tänään että ollut niin kiirettä ettei kerkeä koko ajan kysellä milloin hätä.

Viimeksi muokattu:
Lapsi selkeesti reagoi ryhmän vaihtoa tuolla tavalla. Sanoisin ettei missään nimessä kannata palata vaippoihin. Tilanne mitä todennäköisemmin laukeaa muutamass viikossa.

[QUOTE="ööö";22294280]Eihän tuon ikäiseltä enää muistakaan kysyä, onko hätä. Itse lapsen pitäisi osata se ilmaista.[/QUOTE]

Peesi. Isompien ryhmässä pitää osata itse käydä vessassa.

Pitäisi koulutetut henkilökunnan ymmärtää, että tyttö reagoi muutokseen kakkavahingoilla ja menee todennäköisesti ohi muutamassa viikossa. Ei todellakaan vaippaa jos on ainoa siellä isojen ryhmässä jolla on vaippa. Varapikkareita vaan mukaan, ja opet kyselee välillä onko kakkahätä, jos pottaa ehtis kakat.

Just näin, tyttö selvästi reagoi muutokseen kyseisellä tavalla.

[QUOTE="ööö";22294280]Eihän tuon ikäiseltä enää muistakaan kysyä, onko hätä. Itse lapsen pitäisi osata se ilmaista.[/QUOTE]

Riippuu lapsesta. Omaltani pitää kysyä. Jos keskittyy johonkin kovin tarkasti, unohtaa mennä vessaan. Olin lapsena ite samanlainen, en malttanut mennä vessaan, jos tein jotain mielenkiintoista ja sitten lirahti pissat housuun.

[QUOTE="vieras";22294359]Just näin, tyttö selvästi reagoi muutokseen kyseisellä tavalla.[/QUOTE]

Voi hyvänen aika. Mitä väliä, miksi lapsi kakkaa housuun? Vaipat vaan tarhaan, jos lapsi ei oma-aloitteisesti potalle mene.

Ei tosiaankaan enää paluuta vaippoihin! Tuo on lapselta selkeää reagointia muutokseen - ja koulutetun henkilökunnan pitää osata tukea lasta hänen tarvitsemallaan tavalla ilman, että totutetaan lapsi taas vaippoihin.

Höpöhöpö ja vielä kerran höpö. Kyllä pitää muistaa kysyä, jos on tarvetta. Myös päiväkodissa tulee huomioida yksilöllinen kehitys perusasioissa. :)

lapsi välillä unohtaa leikkien lomassa että hätä.Pissalle kyllä menee että itse ilmottaa että hätä.
Tänään sanoi että hän on iso tyttö ja vauvat vaan pitää vaippaa.

Eikait nyt tuon ikäiseltä vielä voi olettaa että muistaa kaiken????
No kait se on vaipat ma raahattava ettei meitä aleta syynätä jotenkin:|

Yhteistyössä