Vain prosentti äideistä täysimettää 6kk!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja

Vieras
Vain prosentti

Ja vain 30 % täysimetttää 4kk kun ruotsissa taas tämä luku on 60 %. Ei taida johtua että ruotsalaisilta tulisi enemmän maitoa vaan siitä kun suomessa on huono imetysohjeistus ja monet ei vaan jaksa imettää. Monet saavat myös lisämaitoa jo sairaalassa ja tätä en ymmärrä. Mulla nousi maito vasta kotona (4 päivää synnytyksestä )ja sitä ennen imetin tosi usein että maito nousisi! Tietenkään se maito ei nouse kunnolla jos vauva saa lisämaitoa ja imee harvemmin rintaa.

Mä kuulun tohon yhteen prosenttiin enkä ymmärrä miks ne joilla maitoa tulee ei voi täysimettää ainakin sitä 4kk!? Ja jos vauva kasvaa hyvin ni mikä kiire niillä kiinteillä on?

Luulen että yleisimmät syyt miksi maitoa ei tule:

-Äiti syö tai juo liian vähän
-Tupakointi
-Imetysten korvaaminen korviikkeella/lisämaidolla jolloin maidontuotanto vähänee

So what?! Itseäni ihmetyttää imetyshypetys. Varmaan olen joku superäiti kun täysimetin esikoista puoli vuotta. Se sattui olemaan helppoa, kun maitoa tuli luovutettavaksi asti.

Onneksi se ei ole sulta taikka sun lapselta pois jos joku ei imetä vähintään 4kk asti.

:D Mun lapseni sai lisämaitoa sairaalassa, annoin siksi, koska en halunnut huudattaa vuorokauden vanhaa vauvaa, vaan halusin että hän saa syödä nälkäänsä.

Mä imetin 6 kk:n ikäiseksi vauvaani. Mutten täysimettänyt, koska synnytyssairaalassa vauva joutui lastenosastolle ja minä toisaalle. Sai siellä luovutettua ämmää siis. Siinä meni mun täysimetys.

No on se musta huolestuttavaa. Äidinmaito on kuitenkin se terveellisin ja luonnollisin vaihtoehto kasvavalle vauvalle. Muissa pohjoismaissa ollaan huomattavasti imetysmyönteisempiä (suomessa kun paheksutaan esim. kahvilassa imettämistäkin)

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;22384698:
En tajua tuota imetysvouhotusta. Mitä väliä saako ruokaa rinnasta vai pullosta???

Oikeasti ei sitten niin mitään väliä.

Sillä taas on väliä, saako ruokaa lehmästä vai ihmisestä.

Musta tuntuu hassulle et luvut on tuollasii,ku tunnen vain kourallisen niitä jotka ei oo imettäny ku ehkä kuukauden,jos ollenkaan.
Jotku lopettaneet imetyksen tiheänimun aikaan,ku näyttäny et maito loppuu.Yks 6lapsen äiti ei ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta,ja siksi imetti lapsiaan vain sen 3kk.Seitsemättä lasta sai sitten imetettyä 1vuotiaaksi.
Useimmat tuntemistani äideistä ovat täysimettäneet melkein 6kk,ja jatkaneet imetystä siihen et lapsi on 1,5-2v

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;22384698:
En tajua tuota imetysvouhotusta. Mitä väliä saako ruokaa rinnasta vai pullosta???

Eikai sillä oo hirveesti väliä tuleeko rinnasta vai pullosta kunhan se on äidinmaitoa. Korvike todellakin on korvike eikä tietänkään täysin pysty jäljittelemään äidinmaitoa, sehän tehdään lehmänmaidosta!

Imetys suojaa myös sairauksilta, huomaan suuren eron tuntemiini korvikevauvoihin; tosi usein kipeitä kun meiän vauva ei ole sairastanut juuri ollenkaan.

tarkottaaks tua prosentti sitä et ei anna mitään muuta kun maitoa 6kk ikään asti? ite täysimetin 5kk asti ja rupesin antamaan kiinteitä imetyksen ohella..:) imetys siis jatku 14kk ikäiseksi,en antanu korviketta lainkaan

Mä taas en tunne ketään muuta 6kk täysimettänyttä. Suurin osa lopettanut imettämisen ihan vaan siks kun ei jaksanu, korvike muka helpompaa (mun mielestä imettäminen taas on helpompaa ja lisäks huomattavasti halvempaa )

[QUOTE="öööö";22384736]tarkottaaks tua prosentti sitä et ei anna mitään muuta kun maitoa 6kk ikään asti? ite täysimetin 5kk asti ja rupesin antamaan kiinteitä imetyksen ohella..:) imetys siis jatku 14kk ikäiseksi,en antanu korviketta lainkaan[/QUOTE]

En tiiä mitä tohon prosenttiin on laskettu, mutta se on tosiasia että todella monet antavat korviketta suomessa verrattuna muihin pohjoismaihin. Norjalaiset imettävät eniten koko maailmassa (ja on yksi maailman terveimmistä kansoista )

Mäkin aloin antaa kiinteitä kummallekin 4 kk iässä.

Muuten, Irlannissa on ihan tavallista ettei äidit imetä lainkaan (tiesi Hyvä Terveys -lehti kertoa). Mitäs siihen sanot?

Mun lapseni kuului niihin, jotka saivat lisämaitoa laitoksella. Lapsella verensokerit tippuivat, joten piti antaa lisämaitoa kerran. (Vauva oli melkein koko ajan tissi suussa ja nukahteli aina kesken, joten ei ollut ainakaan yrittämisessä vika.)

Sen jälkeen kyllä täysimetin pitkään ja nyt jopa taaperoimetän, mutta ei tämä sen ekan vuorokauden jälkeinen ahkera imetys muuta enää tilastoissa imetystäni täysimetykseksi. Ei todellakaan ole läheskään aina kysymys siitä, ettei jaksaisi imettää. Minä ennemminkin saan ihmetteleviä kysymyksiä, vieläkö imetän.

Mäkin aloin antaa kiinteitä kummallekin 4 kk iässä.

Muuten, Irlannissa on ihan tavallista ettei äidit imetä lainkaan (tiesi Hyvä Terveys -lehti kertoa). Mitäs siihen sanot?

Näinhän on myös amerikassa ja varmasti monessa muussakin maassa jossa ei ole niin pitkää äitiyslomaa kuin suomessa. Suurimmassa osassa maailmaa laitetaan vauvat päiväkotiin jo 3kk ikäisenä, pidätkö sinä sitäkin ihan ok:na?

Jossain mainittiin, että ruotsalaiset laskevat täysimetykseksi sen, jos vauva saa kiinteitä "maisteluannoksina". Tuskin sentään tuossa tutkimuksessa, olisihan se aika surkeasti toteutettu silloin.

Oma lapseni sai hiukan lisämaitoa sairaalassa (pienikokoinen, verensokeri meinasi laskea), ja vielä kotonakin korviketta, mutta viikon iässä päästiin täysimetykselle. En näe kauhean hedelmällisenä itkeä sitä, että olen huonompi kuin joku ruotsalainen noiden muutamien hassujen pikku pullonpohjien takia. Ennemmin kuin tätä iänikuista "me ollaan huonompia kuin ruotsalaiset" -ruikutusta soisin tosiaan parannettavan imetysohjausta ja kiinnitettävän huomiota siihen, miten imetystä voi tehostaa silloinkin, kun lisämaitoa on aluksi syystä tai toisesta tarvittu. Toki turhasta lisämaidon antamisesta sairaaloissa tulisi luopua, mutta se on mielestäni enemmän sairaaloiden henkilökunnan asiantuntemukseen liittyvä asia kuin äiteihin - synnytyksen jälkeen ei voi vaatia, että pystyisi loputtomiin tappelemaan ja vääntämään hoitajien kanssa, ja kyseenalaistamaan niiden mielipiteen, joiden pitäisi olla asiantuntijoita.

Suomessa on aivan naurettavan huono imetyksen ohjaus. Muissa maissa kun "terkkari/doula" tulee äidin halutessa kotiin imetystä kädestä pitäen opettamaan, vaikka joka päivä monen viikon ajan.

No on se musta huolestuttavaa. Äidinmaito on kuitenkin se terveellisin ja luonnollisin vaihtoehto kasvavalle vauvalle. Muissa pohjoismaissa ollaan huomattavasti imetysmyönteisempiä (suomessa kun paheksutaan esim. kahvilassa imettämistäkin)

Voi olla, sillä taas ei ole ravitsemuksellisesti mitään eroa, tuleeko se äidinmaito tissistä vai pullosta. Hyvä juttu jos kuka tahansa ruokkii lasta rintamaidolla tuon ekat puoli vuotta, täysimetyksestä kiinnipitäminen taas on ihan turhaa vouhotusta. Ei sillä ole mitään väliä lapsen terveyden kannalta vaikka saisikin synnärillä pisaran lisämaitoa (joka voi olla toisen äidin luovuttamaa, ei edes lehmänmaitoa siis aina) tai alkaisi maistella soseita jo vähän ennen 6kk ikää, tai sillointällöin juo pullosta pumpattua maitoa. Kaikki nuo kuitenkin tarkoittavat, ettei lapsi ole täysimetetty, vaikka 99,99% hänen siihen asti saamastaan ravinnosta olisikin tullut äidin rinnasta.

Näinhän on myös amerikassa ja varmasti monessa muussakin maassa jossa ei ole niin pitkää äitiyslomaa kuin suomessa. Suurimmassa osassa maailmaa laitetaan vauvat päiväkotiin jo 3kk ikäisenä, pidätkö sinä sitäkin ihan ok:na?

Mitä se tähän katsoo mihin aikaan päivähoito aloitetaan? Olishan tossa 3 kk hyvää aikaa imettää. Hyväksytkö sä muuten sen että laitetaan 9 kk ikäinen päivähoitoon Suomessa? Enkä tiedä miten olet tilasto-oppia opiskellut mutta kai tiedät että mutkia ei voi vetää ihan noin suoriksi: Norjassa imetetään paljon -> imettäminen tekee terveeksi.

Mua henkilökohtaisesti ei hetkauta muitten imettämiset tai imettämättä jättämiset yhtään hiukkaa. Mulle on a-i-v-a-n s-a-m-a vaikka joku imettäis vielä kouluikäistään, tai ellei imetä ollenkaan.

No jaa, väliäkö sillä kuhan lapsi saa vatsan täyteen. tai siis, olisin täysimettänyt kauemminkin, mutta meidän mukelot on kaikki olleet niin aktiivisia, että eivät suostuneet rinnalla olemaan tarpeeksi pitkiä aikoja kerralla ja näin ollen eivät saanet tarpeeksi ravintoa. jokaisen kohdalla on suositeltu aloittamaan kiinteät 4kk iässä, jotta paino nousisi tarpeeksi.
ja siis mä olisin oikeasti tahtonut pärjätä pelkällä imetyksellä kauemmin, se on niin helppoa, mutta minkäs teet?

Siis kai te nyt ymmärsitte että kyse on TÄYSIMETTÄMISESTÄ. Eli ihan hienosti on imettänyt lapsensa mutta antanut esim 5kk ikäsen maistaa perunaa tai 10ml korviketta ja se on siinä ;)
Eli tosi harhaan menette nyt useat kauhistelijat.

Yhteistyössä