Hihih

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Freiya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Freiya

Aktiivinen jäsen
02.09.2010
3 576
2
38
Me nyt ollaan miehen kanssa mietitty sitä toisen koiran ottoa (jos joku muistaa kun pohdin et miten saan puhuttua mun miehen ympäri) ja ihan oikeasti nyt pohditaan et millainen koira sit tulisi meidän haukkusein seuraks :)

Mut ongelmia tässäkin asiassa on... Molemmat ollaan ehdottomasti sitä mieltä et sekarotuinen olisi parempi. Ja ollaan mietitty et sellainen "pikkukoira" vois olla kiva. Noh, mä oon selannut noita myydään ilmoituksia ja mulla on sellanen fiilis et kaikki pienikokoiset seropit on pentutehtailun tulosta :(

Kauheeta miten ihmiset vaatii kauheita summia sekarotuisista koirista! Toihan on jo ihan pelkkää rahastusta : /
Tottakai jos oikea pentu tulee vastaan niin me maksetaan se hinta mitä pennusta pyydetään, mut aika luotaantyöntävää lukea noit hintapyyntöi, siis puhdasrotuisiakin saa melkeen jo halvemmalla :(

kyllä nykyään pyydetään kamalaa hintaa niin rotukoirista kuin sekaroituisista. ei se hinta kerro pentutehtailusta mitään.

euro on pimentänyt minusta koiramarkkinat totaalisesti. ennen ekarotuisesta pyydettiin max. 300mk, nykyään alle 100€ ei löydä.

Juu, mäkin oon kattonut pikkuisten seropien myynti-ilmoituksia, ja tehtailuahan ne ovat.Vahinkoja ei ainakaan apulan ilmoituksista löydy. Hintapyynnöt on juuri niin älyttömiä kuin kehdataan keksiä ja ihmiset maksaa paljon pienestä koirasta.

Kyllä, suurin osa sekarotuisista pikkupennuista on ihan silkkaa pentutehtailua. Ja se kyllä kannattaa, sillä typerät ihmiset ostavat ja maksavat ihan törkeitä summia niistä pikkukoirista. Älytöntä.

Mä en ihan helpolla lähtis ottamaan sekarotuista pikkukoiraa, juurikin siksi että mä en enää ikinä halua tukea pentutehtailua. Olen siis kertaalleen vahingossa tukenut, joskin kyseessä oli iso koira. Vein toki asian eteenpäin, mutta suomen eläinsuojelulaki on ihan paska. 5 vuiotiaalla koiralla kun ihan hyvin voi olla KAHDEKSAN pentuetta, eikä sille voi tehdä mitään. Tämä tilanne on siis oman koirani emällä.

Penutehtaita on niin kauan, kun pennuille löytyy ostajia. Jos kukaan ei niistä paikoista osta, loppuu tehtailu.

Ostakaa siis PAPERILLINEN rotukoira.

Mikä vika rotukoirassa on? Ainakin tietäisitte ettei kyseessä ole sukurutsainen tai perinnöllisiä sairauksia kantava koira. Toi että rotukoirilla ois enemmän sairauksia kuin sekarotuisilla on ihan legendaa.

No onhan esimerkiksi chihuilla ja kääpiövillakoirilla yleistä ettei kaikkia hampaita tule suuhun... Polvivaivat ja silmävaivat ja allergiat on villakoirilla tavallisia. No. Tietty noita samaisia voi sekarotuisellakin pienellä olle, en sitten tiiä.

No onhan esimerkiksi chihuilla ja kääpiövillakoirilla yleistä ettei kaikkia hampaita tule suuhun... Polvivaivat ja silmävaivat ja allergiat on villakoirilla tavallisia. No. Tietty noita samaisia voi sekarotuisellakin pienellä olle, en sitten tiiä.

No onko se hampaiden puuttumaan jääminen mielestäsi yleisempää kuin sekarotuisilla? Entä mihin perustat väitteesi? Mutu? Millä perustelet sen että sekarotuiset on terveempiä? Itseasiassa voin tässä ja nyt luvata maksaa satasen sille joka pystyy perustelemaa väitteen että sekarotuiset olis terveempiä? Tää käsitys johtuu puhtaasti siitä ettei sekarotuiselle teetetä juuri koskaan polvi- kyynär- tai lonkkakuvauksia tai silmäpeilauksia, ja voi olla ettei sekarotuisia muutenkaan viedä niin herkästi lekurille kuin rotukoiria. Mutta mitään tieteellistä faktaa ei ole siit että rotuja keskenään risteyttämällä poisteta mitään esim. rotutyypillisiä sairauksia.

No onko se hampaiden puuttumaan jääminen mielestäsi yleisempää kuin sekarotuisilla? Entä mihin perustat väitteesi? Mutu? Millä perustelet sen että sekarotuiset on terveempiä? Itseasiassa voin tässä ja nyt luvata maksaa satasen sille joka pystyy perustelemaa väitteen että sekarotuiset olis terveempiä? Tää käsitys johtuu puhtaasti siitä ettei sekarotuiselle teetetä juuri koskaan polvi- kyynär- tai lonkkakuvauksia tai silmäpeilauksia, ja voi olla ettei sekarotuisia muutenkaan viedä niin herkästi lekurille kuin rotukoiria. Mutta mitään tieteellistä faktaa ei ole siit että rotuja keskenään risteyttämällä poisteta mitään esim. rotutyypillisiä sairauksia.

Jaa, no siis ei mulla ole mitään ns. virallista tietoa. Meinasin vaan, etttä jos tehdään pentuja koiralla, jonka rodulle on tyypillisiä polvivaivat, sellaisen koiran kanssa, jonka rodulla näitä vaivoja ei ole, niin kuvittelisin, et se auttas jotain. Mut sit ehkä kun pikkukoiria tehdään sekarotuisia, niin tuyskin niissä kauheesti koiran terveyttä ajatellaan, vaan ehkä enemmän, mistä tulis söpömpi otus.

Mulla on ittellä kääpiövillis ja chihu ja tykkään kyllän niistä kovasti. chihulla on pientä ylipurentaa ja puuttuu muutamia hampaita ja villis on allerginen. Mutta kiinnitämme sitten ruokaan huomiota ja pesemme heidän hampaita.

Mä en vaan halua rotukoiraa. Eikä kyse oo siitä et kumpi on terveempi.

et siis halua varmuutta siitä, minkä näköinen, kokoinen tai luonteinen koirasta suunnilleen tulee? Et halua varmistua ettei koira ole sukurutsauksen tulosta? Ei kiinnosta kasvattajan tuki ja rotutuntemus? <rahallako ei ole mitään tekemistä tän kanssa? Miksi sitten haluat juuri sekarotuisen? Osaatko perustella edes?

Jaa, no siis ei mulla ole mitään ns. virallista tietoa. Meinasin vaan, etttä jos tehdään pentuja koiralla, jonka rodulle on tyypillisiä polvivaivat, sellaisen koiran kanssa, jonka rodulla näitä vaivoja ei ole, niin kuvittelisin, et se auttas jotain. Mut sit ehkä kun pikkukoiria tehdään sekarotuisia, niin tuyskin niissä kauheesti koiran terveyttä ajatellaan, vaan ehkä enemmän, mistä tulis söpömpi otus.

Mulla on ittellä kääpiövillis ja chihu ja tykkään kyllän niistä kovasti. chihulla on pientä ylipurentaa ja puuttuu muutamia hampaita ja villis on allerginen. Mutta kiinnitämme sitten ruokaan huomiota ja pesemme heidän hampaita.

Vaikka jollekin rodulle tietyt vaivat olisivat tyypillisiä, ei kunnollinen kasvattaja tietenkään käytä sellaista koiraa jalostuksessa jolta/jonka suvusta kyseistä vikaa löytyy. Yleensä noi viat on kuitenkin dominoivia jos sellaine koiralta löytyy, se periytyy hyvin todennäkösesti myös pennulle vaikka se koira pariutuisi kuinka terveen yksilön kanssa.

Sä oot siis sit mieltä että omien (kahden) koirasi perusteella voit sanoa että on yleistä että pikkukoirilta puuttuu hampaita tai on allergiaa?

Sen enempää en nyt tuohon kuka on terva ja kuka ei asiaan puutu, mutta ajattelin vain kertoa, että KAIKKIEN kavereideni sekarotuiset koirat on luustoltaan kuvattuja...ja vieläpä täysin terveeksi todettuja.

Mun koiran isällä on D-lonkat ja emällä A-lonkat...mun koiralla on lonkat A/A, kyynäreet 0/0 ja selkä ok.

Vaikka jollekin rodulle tietyt vaivat olisivat tyypillisiä, ei kunnollinen kasvattaja tietenkään käytä sellaista koiraa jalostuksessa jolta/jonka suvusta kyseistä vikaa löytyy. Yleensä noi viat on kuitenkin dominoivia jos sellaine koiralta löytyy, se periytyy hyvin todennäkösesti myös pennulle vaikka se koira pariutuisi kuinka terveen yksilön kanssa.

Sä oot siis sit mieltä että omien (kahden) koirasi perusteella voit sanoa että on yleistä että pikkukoirilta puuttuu hampaita tai on allergiaa?

Ei, vaan sen perusteella, mitä olen löytänyt tietoa aiheesta... Ei tietenkään omien perusteella. Näillä on esimerkiksi molemmilla ihan terveet ja hyvät koivet. Mut siis rotukoirassa on kieltämättä se hyvä puoli, että niistä sairauksista on paljon tietoa ja jo etukäteen tietää, minkälaista saattaa olla odotettavissa. Sekarotuisten sit ehkä odotetaan olevan tosi terveitä. Nyt kuitenkin sä sanot, että ne on ihan yhtä sairaita, joten se terveyden oletus onkin ehkä huono juttu.

Jotkut ei kyl halua rotukoiraa ihan vaan sen takia, että kokevat sen olevan jonkinlainen statusjuttu.

Niin, noin ihmiset yleisesti uskoo sekarotuisista :) Mutta jos sekoitettais esimerkiks se sun villakoira ja chihu, niin pennulla on kaikki mahdollisuudet olla ylipurentainen, puuttua hampaita, olla allerginen, kaikkia näitä, jotain näistä, tai sitten ei mitään! Pentu voi saada kaikki huonot ominaisuudet, tai sitten hyvällä tuurilla, siis todella TUURILLA, ei mitään :D Siksi on järkevämpää teettää pentuja kahdella mahdollisimman terveeksi todetulla yksilöllä.

Paperiton pentu on aina riski, mutta jos sellaisen haluat, valitse pentu sellaisesta paikasta, mihin pääset vaikka useammankin kerran katsomaan pentuja sen ihmisen kotiin, ja toteat itse paikan normaaliksi kodiksi, jossa emosta ja pennuista on pidetty hyvää huolta, kysy myös miksi pennut on tehty! Jos puhdas vahinko, niin enemmän ok. Minusta sekin on erittäin huono syy, että "haluttiin vaan yhdistää nuo kaksi koiraa, kun ovat niiiin söpöjä!!" Huoh...!! Ota vaikka joku ystäväsi myös mukaan katsomaan pentuja, niin saat muutakin näkökulmaa, kuin omasi. Onnea pennunhankintaan :)

Niin, noin ihmiset yleisesti uskoo sekarotuisista :) Mutta jos sekoitettais esimerkiks se sun villakoira ja chihu, niin pennulla on kaikki mahdollisuudet olla ylipurentainen, puuttua hampaita, olla allerginen, kaikkia näitä, jotain näistä, tai sitten ei mitään! Pentu voi saada kaikki huonot ominaisuudet, tai sitten hyvällä tuurilla, siis todella TUURILLA, ei mitään :D Siksi on järkevämpää teettää pentuja kahdella mahdollisimman terveeksi todetulla yksilöllä.

Luulen, ettei mun koiria ikinä pennuteta, mielestäni ei kannata. Mutta jos ne risteyttäisi, tulos voisi olla aika hölmön näköinenkin.:D

Semmosta luin, että jotkut sotkee bisconeita ja villakoiria, niin kuulemma polvet on kestävämmät, kun villakoirilla.

Luulen, ettei mun koiria ikinä pennuteta, mielestäni ei kannata. Mutta jos ne risteyttäisi, tulos voisi olla aika hölmön näköinenkin.:D

Semmosta luin, että jotkut sotkee bisconeita ja villakoiria, niin kuulemma polvet on kestävämmät, kun villakoirilla.

Ahaa, mikä tässä sitten on tarkoituksena? Jalostaa kokonaan uusi rotu, siis oikeasti? Nimittäin kaikki roduthan on eri rotuja yhdistelemällä "luotu" joskus... Eli oliko tässä kyseessä kokonaan uuden rodun kehittäminen, vai teettää sekarotuisia pentuja mutu-tuntumalla? Eli siis mistä luit, se kertoo jo paljon :)

Ahaa, mikä tässä sitten on tarkoituksena? Jalostaa kokonaan uusi rotu, siis oikeasti? Nimittäin kaikki roduthan on eri rotuja yhdistelemällä "luotu" joskus... Eli oliko tässä kyseessä kokonaan uuden rodun kehittäminen, vai teettää sekarotuisia pentuja mutu-tuntumalla? Eli siis mistä luit, se kertoo jo paljon :)

En mä muista, siitä on aikaa... Käsitin, että kyse oli kumminkin ihan satunnaisesta pennuttamisesta, eikä uuden rodn tekemisestä. Että jotkut mielellään ottaa semmoisen koiran, kun siinä kumminkin säilyy ne turkin ominaisuudet, eli että ei karvasta. Ja jotkut väittää, ettei aiheuta allergiaa. (aiheuttaa kyllä oikeasti, mutta jotkut sanoo, että esim. villakoiraa voi allerginenkin pitää)

Mutta ei se mikään tieteellinen julkaisu ollut, jos sitä meinaat. En tosiaan ole mikään koira-asiantuntija, kunhan nyt ajankuluksi höpisen tässä.

Yhteistyössä