UUSI E10 bensa, aiotteko ottaa käyttöön ja mitä mieltä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eitykkää!!!!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eitykkää!!!!!!!!

Vieras
Siis mä en tiedä voiko meidän autoon tankata 98:a? Mä en ainakaan halua ensimmäiseen vuoteen olla "koekaniinina" tuolle systeemille. Mistä tietää käykö Xsaraan 98? Tähän asti laitettu 95, mutta E10:ä en ole laittamassa.

lainaan toiselta sivulta yhden kirjoituksen:

"Valehtelua koko bensiini. Saas nähdä kuinka monta tuhatta autoa täälläkin rikkoutuu.
Asiasta olen ollut yhteydessä autonvalmistajaan, eduskuntaan, kuluttajavirastoon, öljyalan keskusliittoon, jne vastaukseksi on tullut sellaista lööperiä, että huh huh.
Ottakaa itsekkin yhteyksiä autonvalmistajiin, suosittelen, ennenkuin E10 on todellisuutta.
Ruotsihan on luopumassa etanoli bensiineistä, niiden vahingollisuuden vuoksi.

Se seikka kuitenkin on varmistunut, että e10bensiini.fi sivuilla oleva E10 bensiinin soveltuvuuslista on pelkkiä arvauksia, eikä perustu faktaan. Missä kyseistä E10 bensiiniä on voitu testata uusissa, sekä vanhemmissa autoissa, kun sitä ei ole ollut olemassakaan testattavaksi.

E10 bensiinihän syövyttää metallia, kumia, muovia, sekä syrjäyttää voitelua sylintereissä.
Liksäksi on kehotettu käyttämään vain alkuperäisiä osia, jotka ovat E10 bensiinin kanssa kosketuksissa.

Lisäksi öljyalan keskusliiton mukaan vastuu E10 bensiinin aiheuttamista vahingoista kuuluu autonvalmistajille, jotka ovat soveltuvuuden ilmoittaneet e10bensiini.fi listalle.
Alla lainaus öljyalan keskusliitolta saamastani postista.

"Autotuojat ry:n kokoama lista E10-bensiinin soveltuvuudesta automalleihin perustuu automaahantuojien kautta autovalmistajilta saatuihin tietoihin. E10-bensiini voi aiheuttaa vahinkoja, mm. metallien syöpymistä, niissä automalleissa, joihin se ei sovellu. Lista E10-bensiinin soveltuvuudesta autoihin on laadittu siksi, ettei näitä vahinkoja sattuisi. Yleisesti ottaen vastuu rikkoutuvasta moottorista on automerkin edustajalla siinä tapauksessa, että kuluttaja on noudattanut saamiaan ohjeita mm. soveltuvista polttoainelaaduista ja rikkoutumisen voidaan katsoa tapahtuneen soveltumattoman polttoaineen vuoksi. Tästä asiasta tietää paremmin Autotuojat ry."

E10 ei voi käyttää talvella koska autot ei lähde sillä käyntiin.(lähde Tuulilasi).

Alkuperäinen kirjoittaja eitykkää!!!!!!!!;22637090:
Siis mä en tiedä voiko meidän autoon tankata 98:a? Mä en ainakaan halua ensimmäiseen vuoteen olla "koekaniinina" tuolle systeemille. Mistä tietää käykö Xsaraan 98? Tähän asti laitettu 95, mutta E10:ä en ole laittamassa.

Voi käyttää 98. Muuta eroa ei ole kuin korkeampi puristuskestävyys= korkeampi hinta.

[QUOTE="xxx";22637109]Voi käyttää 98. Muuta eroa ei ole kuin korkeampi puristuskestävyys= korkeampi hinta.[/QUOTE]

kiitos tiedosta. autoilun vähentäminen ja 98:n tankkaus taitaa olla kova sana meidän perheessä!

Kuka tietää, että missä hinnoissa tuo E10 tulee pyörimään?
Olen itsekkin miettinyt, että siirtyisin käyttämään 98 bensiiniä, mutta tietenkin hintakin vähän sanelee, että mitä on varaa käyttää...

[QUOTE="vieras";22637166]Kuka tietää, että missä hinnoissa tuo E10 tulee pyörimään?
Olen itsekkin miettinyt, että siirtyisin käyttämään 98 bensiiniä, mutta tietenkin hintakin vähän sanelee, että mitä on varaa käyttää...[/QUOTE]

kalliimpaa kun nykyinen 95, mutta halvempaa vissiin kun 98.

mä en periaatteestakaan tota E10 ala käyttämään ja hajota autoani sillä. sitte karsitaan autoilua jos niikseen menee.

Alkuperäinen kirjoittaja eitykkää!!!!!!!!;22637202:
kalliimpaa kun nykyinen 95, mutta halvempaa vissiin kun 98.

mä en periaatteestakaan tota E10 ala käyttämään ja hajota autoani sillä. sitte karsitaan autoilua jos niikseen menee.

No just. Jos nyt joka tapauksessa nousee bensiinin hinta vielä ennestään niin sama kai se on alkaa sitten sitä 98:a käyttämään. Mulla auto saattaa seistä joskus viikonkin pihassa niin eikös siinä E10:ssä ollu joku juttu sen säilyvyyden kanssa tms.

Käytössä 98 jo nyt, eli ei ole tulossa mulle käyttöön. Miehen autoon kai tarkoitus laittaa E10:ä, takuunalainen auto, joten sen puoleen tuskin aihettta huoleen vaikka särkyisikin.

98 käy onneksi kaikkiin bensiiniautoihin, joten bensattomaksi ei kukaan jää. Kovastihan ne mainosti loppukesästä että tän uuden E10 pitäisi olla halvempaa kuin 95:sen, mutta uskoo ken tahtoo...

[QUOTE="vieras";22637217]No just. Jos nyt joka tapauksessa nousee bensiinin hinta vielä ennestään niin sama kai se on alkaa sitten sitä 98:a käyttämään. Mulla auto saattaa seistä joskus viikonkin pihassa niin eikös siinä E10:ssä ollu joku juttu sen säilyvyyden kanssa tms.[/QUOTE]

No ei se nyt viikossa mene huonoksi. kuukausista puhutaan.

Aion käyttää, koska sopii autolleni. Hinta on hieman edullisempi kuin nykyinen95 oktaaninen, MUTTA, tässä tuleekin sitten harmillinen mutta...uusi etanolibensa on energiasisällöltään köyhempi kuin entinen 95- eli autoa joutuu tankkaamaan useammin : / eli ei sitten varmaan käytännössä ole yhtään edullisempi, päin vastoin. 98 taas tulee pysymään kalliimpana ja tulee kallistumaan vielä vähän

[QUOTE="viu";22637384]Kyllä se käy kaikkiin nykyautoihin tuo 98. 98 on parempaa laatua kuin 95 sillä siinä on parempi puristuskestävyys. Jotkut hyvin vanhat tai viritetyt autot saattavat vaatia, että bensiiniin lisätään lyijyä tms. lisäainetta, joka suojaa mm. venttiilejä paremmin.[/QUOTE]

Niin nyky autoihin mutta puhe oli kaikista bensa-autoista.

[QUOTE="vieras";22637376]Aion käyttää, koska sopii autolleni. Hinta on hieman edullisempi kuin nykyinen95 oktaaninen, MUTTA, tässä tuleekin sitten harmillinen mutta...uusi etanolibensa on energiasisällöltään köyhempi kuin entinen 95- eli autoa joutuu tankkaamaan useammin : / eli ei sitten varmaan käytännössä ole yhtään edullisempi, päin vastoin. 98 taas tulee pysymään kalliimpana ja tulee kallistumaan vielä vähän[/QUOTE]

aivan, eli jos kerralla tankattuna E10 oliski halvempaa, mutta esim. verrattuna kuukauden kahden ajalta voiki 98 tulla halvemmaks... :)

[QUOTE="vieras";22637376]Aion käyttää, koska sopii autolleni. Hinta on hieman edullisempi kuin nykyinen95 oktaaninen, MUTTA, tässä tuleekin sitten harmillinen mutta...uusi etanolibensa on energiasisällöltään köyhempi kuin entinen 95- eli autoa joutuu tankkaamaan useammin : / eli ei sitten varmaan käytännössä ole yhtään edullisempi, päin vastoin. 98 taas tulee pysymään kalliimpana ja tulee kallistumaan vielä vähän[/QUOTE]

Aivan. Ja kun johonkin nissan mikraan tankkaa uutta lantrattua ysivitosta, ei se kiihdy enää edes alamäessä.

Tämäkö se on palstamammojen seuraava huolenaihe? "kun se naapurin reiskakin sanoi että se E10 pilaa auton".
Jep.

Sehän on vaan hieno asia, jos alatte muutoksen myötä mietiskellä sitä turhan ajamisen karsimista.

Yhteistyössä