Kuukausitulot, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
Meitä on minä ja 5-v lapsi. Kuussa jää kaikkeen muuhun paitsi asumiseen (laskut, ruoka,
vaatteet, huvit, lääkkeet, bussimatkat 640 e/kk.

Miltä tuo summa sinusta kuulostaa? Mä ajattelen että moni saa vähemmmänkin, mutta ei haittaisi, jos kuussa olisi edes muutama satanen väljyyttä.

Käytännössä laskut + pakollinen bussikulkeminen kuussa vievät tuosta varmaan noin 180 e pois, vaikka ei ole muita laskuja kuin sähkö + netti & puhelin (noin 40 e kuussa) + kotivakuutus. Autoa tai tilattuja lehtiä ei ole.

Kyllä me aika kädestä suuhun eletään. Mikään ei saa mennä rikki eikä saa sairastaa. Nyt on rikki astianpesukone ja pyykkikone. Käyn pyykkituvassa, maksaa 10 e/kk.

Nyt ongelmana että pitäisi saada kummmallekin lasit, ja kumpikin menee yli vakiovoimakkkuuksien ja tarjousten, lapsella yli -6 lasit ja jotain hajataittoisuutta, mä -4,5 ja -6,5 , tarvisin joko monitehot tai 2 lasit.

Näillä tuloilla ollaan just ja just toimeentulonormin yläpuolella, eli ei asumistukea jne.

[QUOTE="aapee";22721477]Saat taatusti tukia.[/QUOTE]

No nuo 469 euroa ovat juuri niitä tukia, siis opintotuki + asumistuki. Enempää en rahaa kuukaudessa saa.
Vieläkö tunnet itsesi köyhäksi?

[QUOTE="aapee";22721404]Mulla kiinnostaa, että millä tuloilla sanot näin että "ihan hyvin"? Itse sanoisin että kohtuudella, mikäli mitään ei satu. Siis koska olet viimeksi itse elänyt tällä tai vähemmällä summalla?[/QUOTE]

Minä olen vuosia elänyt niin, että rahaa on jäänyt vuokran maksun jälkeen noin 150-170 €/kk. Toki sinulla on lapsi, mutta rahaakin jää yli 600 € kahdelle. Eihän se mitään rikasta elämää ole, mutta kyllä tuolla summalla kuitenkin kaikki perustarpeet pitäisi pystyä hankkimaan.

Jatkoa, nyt sain pitkästä aikaa niin paljon rahaa, että tilille tuli noin 1500 €/kk ja siitä ainakin puolet joka kuukausi säästöön. Mutta toki itsekin elän säästeliäästi, ei ole autoa eikä muita hienouksia.

[QUOTE="vieras";22721553]Mikä vaivaa kun ei töihin voida mennä? Opiskelen ja työssä käyn. Kyllä pärjää.[/QUOTE]

Riippuu varmaan paljon opiskelualasta, onko työssäkäynti mahdollista (esim. onko monilla luennoilla läsnäolopakko).

[QUOTE="öö";22721524]Onko kotivakuutus välttämätön? Ja eikö se korvaa rikkinäisiä kodinkoneita?[/QUOTE]

On ja se ei ole kallis. Ei korvaa kun toinen oli 6 v vanha kone ja toinen oli 10 v vanha.

No nuo 469 euroa ovat juuri niitä tukia, siis opintotuki + asumistuki. Enempää en rahaa kuukaudessa saa.
Vieläkö tunnet itsesi köyhäksi?

Ainahan sitä saa myös lainaa. Opiskelijana toki kannattaa asua solussa, joka on todella paljon esim yksiötä halvempi. Toki lapsen kanssa se ei onnistu, mutta silloin tulotkin ovat isommat kuin opintotuki ja asumistuki.

[QUOTE="öö";22721524]Onko kotivakuutus välttämätön? Ja eikö se korvaa rikkinäisiä kodinkoneita?[/QUOTE]

Aika useasti nykyään vuokra-asunnoissa tuo on pakollinen, tai siis edellytys että saa vuora-asunnon..

Minä olen vuosia elänyt niin, että rahaa on jäänyt vuokran maksun jälkeen noin 150-170 €/kk. Toki sinulla on lapsi, mutta rahaakin jää yli 600 € kahdelle. Eihän se mitään rikasta elämää ole, mutta kyllä tuolla summalla kuitenkin kaikki perustarpeet pitäisi pystyä hankkimaan.

Itse sanoisin että kohtuudella, mikäli mitään ei satu. Ja jos ei tarvitse silmälaseja, lääkkeitä jne. Mitään ei saa säästöön.

Ihan ok tulot :) Itse elelin hetken niin, että vuokran jälkeen käteen jäi mulle ja yhdelle lapselle vain n 400€/kk. Se pisti jo aika tiukille vaikka ihan mahdollista tuolla on elää. Nyt onneksi asiat vähän paremmin, ei tarvii niin miettiä jokaista senttiä.

Yhteistyössä