Ja että on itsepalvelu mennyt liian pitkälle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vihainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma;22888337:
Ja tuo on kyllä totta mitä joku muukin kirjoitti - jokaisella liikkeellä on eri näköinen laite jota näppäillään, kortti tungetaan eri reunasta jokaiseen laitteeseen, debit/credit valitaan joskus nuolilla, joskus nimetyllä näppäimellä, joskus numerolla... aina joutuu tavaamaan sitä laitetta jonon huokaillessa takana ja myyjäkin nyrpistelee jo nenäänsä kun kestää niin kauan..

Tämän takia mä koen hankalaksi tuon. Kun on monenlaista korttia ja laitetta ja aina ei muista miten se nyt menikään.

Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma;22888337:
oliskohan se niin, että noiden sirukorttien ja lukijoiden pointtina on se, ettei tarvitse antaa enää omaa korttiaan toisen käsiin, ei siis viedä takahuoneeseen korttia "luettavaks" ja kopsata samalla (esim. aiemmin jossain pikkuliikkeissä näin tehtiin, otettiin kortti ja myyjä hävis sen kanssa jonnekin takahuoneeseen), vaan asiakas saa pitää kiinni omasta kortistaan kiinni koko ajan.

Tota mäkään en ymmärrä, kun s-ketjussa pitää antaa se bonuskortti kuitenkin myyjälle? Miksei sitä voi lukea itse siinä laitteessa? Siis kyse on nyt käteis-s-etukortista joka kerryttää vain bonuksia, ei siitä, jolla voi myös maksaa (sirukortti?).

Ja tuo on kyllä totta mitä joku muukin kirjoitti - jokaisella liikkeellä on eri näköinen laite jota näppäillään, kortti tungetaan eri reunasta jokaiseen laitteeseen, debit/credit valitaan joskus nuolilla, joskus nimetyllä näppäimellä, joskus numerolla... aina joutuu tavaamaan sitä laitetta jonon huokaillessa takana ja myyjäkin nyrpistelee jo nenäänsä kun kestää niin kauan..

Kyllä sirullinen s-etukorttikin luetaan sillä sirulukijalla, mutta sirulukija ei (yllätys yllätys) osaa lukea kuin sirullisia kortteja.

Kun nykyaika on niin hienoa ja nopeaa niin älkää sitten itkekö kun minä jonain päivänä alan maksaa kortilla, kortinlukija ei toimikaan ja mun käsketään käydä nostamassa rahaa. Mun kävely on nimittäin heeeeeelvetin hidasta, joten ennen ku selviydyn automaatille ja takaisin niin.. sit mä aion tasan sanoa ääneen miten hemmmmmetin hienoa on tää nopea nykyaika :D

Joo kuule kaikilla ei oo aikaa/kiinnostusta opetella kassanhoitajan työtehtäviä. Ja kyllä itellä tulee samanlainen olo siinä kassalla, kaikki hengittää niskaan et vedä se vitun kortti jo siitä ja lähe vetään. Joo kuule ku miten tää vedetään. Myyjä selittelee ammattikieltä jota en valitettavasti ymmärrä. Ja tässä ajassa koko maksutapahtuma ois valmis perinteisellä tavalla...

[QUOTE="huoh";22888338]Tuleeko sulle yllätyksenä että me ihmiset ollaan erilaisia?
Kyllä mullekin tulee "paniikki" jos ihmiset tuijottaa ja odottaa kun moni on kiireisenä ja kireänä kaupassa. En mä tykkää olla tukkeena tai ihmisten tuijotettavana.
Ihmiset voi mennä lukkoon todella monenlaisten syiden takia tai monenlaisissa tilanteissa.
Musta on täysin pöyristyttävää että sä opiskelet hoitoalaa eikä yhtään tipu myötätuntoa erilaisuudelle.[/QUOTE]

Olipa "yllättävää" että tähänKIN piti vetää esille ala mitä mä opiskelen...

Kun nykyaika on niin hienoa ja nopeaa niin älkää sitten itkekö kun minä jonain päivänä alan maksaa kortilla, kortinlukija ei toimikaan ja mun käsketään käydä nostamassa rahaa. Mun kävely on nimittäin heeeeeelvetin hidasta, joten ennen ku selviydyn automaatille ja takaisin niin.. sit mä aion tasan sanoa ääneen miten hemmmmmetin hienoa on tää nopea nykyaika :D

Eikö koneet koskaan muka takkuilleet ennen sirulukijoita, vai kultaako aika muistot? Ja luuletko, että se sinun hidas kävelysi vaikuttaa muiden maksutapahtumiin yhtään? Se sinun tapahtumasi vain napataan poikki ja otetaan seuraava asiakas, ei koko muu maailma pysähdy siihen, että sinä käyt automaatilla.

Joo kuule kaikilla ei oo aikaa/kiinnostusta opetella kassanhoitajan työtehtäviä. Ja kyllä itellä tulee samanlainen olo siinä kassalla, kaikki hengittää niskaan et vedä se vitun kortti jo siitä ja lähe vetään. Joo kuule ku miten tää vedetään. Myyjä selittelee ammattikieltä jota en valitettavasti ymmärrä. Ja tässä ajassa koko maksutapahtuma ois valmis perinteisellä tavalla...

No onpa vaikiaa opeteltavaa noitten koneitten käyttö.

Kyllä minäkin ekalla kerralla Anttilassa olin vähän ihmeissäni, kun pitikin laittaa se plussa-kortti siihen laitteeseen. Mutta nyt käytän omatoimisesti sitä korttia siinä laitteessa, että myyjäkään ei sitä huomaa. Vielä kun saisi vaihdettua nuo s-etukortit siihen sirulliseen, niin voisi Prismoissakin käyttää siinä lukijassa sitä korttia, eikä tarvitsisi odotella, että kassa saa kaikki ostokset luettua.

Viimeksi muokattu:
Olipa "yllättävää" että tähänKIN piti vetää esille ala mitä mä opiskelen...
Mä saan susta kuule aika ikävän ja ylimielisen kuvan ku tuut tuollaisia kommentteja esittelemään tänne. Joo kyllä, olet täydellinen, osaat kaiken, me ollaan huonoja ku ei tajuta kaikkea heti samalla sekunnilla, plaa plaa. Ja vielä enemmän ihmettelen, jos opiskelet juuri hoitoalaa. Toivon, että sun suhtautuminen asiakkaisiin ei ole samanlaista sun työssäsi!

Mulle tuli yllätyksenä meidän lähikaupassa, että jos on Plussa-kortti yhdistettynä pankkikorttiin, niin piti ilmoittaa kassalle ensin, jos halusikin vain plussat ja maksaa käteisellä. Muuten se vehje luki sitten jo sen pankkikortinkin ja alkoi seuraavaksi tivaamaan, että pankki vaiko luotto. Eli mun pitää aina muistaa sanoa, että "tästä vaan plussat, maksan käteisellä".

Scarlet ja muut pliis. Kun te tiiätte tän kortin käytön ihan täydellisesti, niin viitsisittekö te paljastaa näitä teidän salaisuuksianne tähän toimitukseen? Toivoo ap.

Siis mitä ammattikieltä? Käytetäänhän magneettijuova-sanaa esim otto-automaateilla, bensa-automaateilla, parkkihalleissa ja vaikka missä. Ei siihen mitään koulutusta tarvita. Oletko muuten opetellut esim pankkivirkailijan, bensa-aseman myyjän ja matkatoimistovirkailijan työtehtäviä? Aika monet nykyään hoitavat laskunsa, tankkauksensa ja matkavarauksensa ilman näitä ammattilaisia.

Mulle tuli yllätyksenä meidän lähikaupassa, että jos on Plussa-kortti yhdistettynä pankkikorttiin, niin piti ilmoittaa kassalle ensin, jos halusikin vain plussat ja maksaa käteisellä. Muuten se vehje luki sitten jo sen pankkikortinkin ja alkoi seuraavaksi tivaamaan, että pankki vaiko luotto. Eli mun pitää aina muistaa sanoa, että "tästä vaan plussat, maksan käteisellä".

Tuon takia en halua noita kauppojen kortteja yhdistää pankkikorttiin. Ei tuu sekaannuksia kassalla.

Meilläki tuntuu et keski-ikäsillä rouvilla ja sit nuoremmilla naisilla on ongelmia noitte plussapisteitte luvun kanssa. Vanhemmat ehkä osaa kuunnella sitä ohjetta paremmi ja se menee siitä nopsasti ja toisella kertaa enää varmistellaan et näinhän se meni.
Enkä kyllä ymmärrä sitä et lähes päivittäin tulee kommenttia et jaa tääkö pitää ite tehä kans, eihän teitä tarvita täälä kohta ollenkaa. Plussakortin luku onkin joo koko asia mitä siinä kassalle tehään ja me jäädään työttömäksi.. pelottaa ihan..

Ja kyllä se musta ainaki nopeuttaa ku plussakortin voi vetää missä vaiheessa tahansa et jos asiakkaalla on miljoona pikkutavaraa mitkä pitää yksitellen lukee koneelle nii se voi siinä välillä sen kortin vetää laitteesta ja pistää sen pois ja pistää maksukortinki jo valmiiksi. Ja kyseessä siis juuri tää k-kauppojen laite mikä tulee myös sinne cittareihinki.

Mä eka kerran ku neuvon nii sanon magneettijuova alas ja laitteeseen päin ja sit jos asiakas ei vieläkään osaa nii sitte et "se musta viiva alas ja laitteeseen päin" ja käsillä vielä näytän mitepäi pitäis kääntää..

[QUOTE="vieras";22888165]Ainoa mikä ottaa päähän on se että saa joka kaupassa miettiä et mihin koloon se kortti lykätään. K-kaupoissa ottaa päähän ensin vetää plussakortti siitä lukulaitteesta ja sit pankkikortti tunkea eri koloon. S- kaupoissa ehkä vielä idioottimaisempaa antaa se s-etukortti myyjälle ja odottaa et saa sen takas ja sit lykätä pankkikortti sinne koneeseen.
Ja yks mitä kans inhoan on yleensä pikkuputiikeissa olevat koneet kun niissä pitää eka ite laittaa kortti ja sit vuorotellen myyjän kans naputellaan sitä konetta edes takaisin.[/QUOTE]

täys peesi tälle kirjotukselle!

Miksi on niin helvetin vaikea tajuta että joku asia on toiselle monimutkaisempi asia kun toiselle? Kyllä mä oon nähny monia vanhuksia jotka törttöilee niiden korttien kanssa ja joiden takia pakasteet sulaa kärryyn.
Suurempi ihme minulle on vanhukset (ja muutkin), jotka eivät onnistu maksamisessa edes käteisellä. Luulisi sentään fyysistä rahaa nähneen aiemminkin. Ohje mummomaiseen kassakäytökseen:

Rahapussi pitää kätkeä mahdollisimman syvälle lampaan kokoiseen käsilaukkuun. Ja kun olet saanut ostokset ladottua hihnalle, älä missään tapauksessa ala vielä etsiskellä laukusta lompakkoa ja lompakosta rahaa. Odota, että kassaneiti on piipannut kaikki ostokset ja ilmoittanut loppusumman, ennenkuin aloitat lompakonmetsästyksen laukustasi sotaobligaatioiden ja hapantuneiden karkkien seasta. Mikäli aloitat lompakonmetsästyksen liian aikaisin, et viivytä takanasi olijoita tarpeeksi.

Myöskään ensimmäisellä käteen sopivalla rahalla ei ole soveliasta maksaa; jos ostoksesi maksavat 17,90, sitä ei voi maksaa lompakosta löytyneellä viidenkymmenen euron setelillä! Sen sijaan kaiva esiin kaikki mahdolliset tsaarinaikaiset kolikot kassaneidille. Mitä pienempiä, sen parempi.

Kun saat ostoksesi maksettua, kysele kassalta mistä hyllystä löytyy sulhaspiirakoita tai muita buurisodassa nautittuja herkkuja. Pohdi pari minuuttia, pitäisikö sinun mennä vielä hakemaan niitä, kunnes kassaneidillä keittää ja se juoksee itse etsimään niitä eineksiäsi, joita ei ole valmistettu noin sataan vuoteen.

Kassaneidin palattua vittuile siitä kuinka nykyään on vaikeaa kaikkien etukorttien sun muiden kanssa. 90-luvun lama ei tuntunut miltään verrattuna S-etukortin käyttöön.

Ihan lopuksi, pyydä kassaa rikkomaan se viidenkymmenen euron seteli jotta voit mennä tunkemaan kolikoita hedelmäpeliin. Voivottele samalla kuinka kaikki on nykyään kallista, eläke pieni ja EU syntiä.

Vittu.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22888146:
ne itsepalvelu kassakoneetkin ilmestyy kohta puoleen muiden euroopan maiden tapaan tänne, niin ei tarvitse enää kassaneidillekään inistä, että vaikeaa on.

Ei ole kassaneidit niitä jotka inisee että vaikiaa on....

Mä saan susta kuule aika ikävän ja ylimielisen kuvan ku tuut tuollaisia kommentteja esittelemään tänne. Joo kyllä, olet täydellinen, osaat kaiken, me ollaan huonoja ku ei tajuta kaikkea heti samalla sekunnilla, plaa plaa. Ja vielä enemmän ihmettelen, jos opiskelet juuri hoitoalaa. Toivon, että sun suhtautuminen asiakkaisiin ei ole samanlaista sun työssäsi!

Onpa kumma, että vain mun kommentteihin taas takerruttiin. :whistle:

Mä osaan tehdä työni enkä turhaan ole kysytty työntekijä ja saanut hyviä työtodistuksia, että voisko mitenkään jo jättää tuon teidän paskanjauhannan mun työnteosta koska ette mua tunne.

EI ole vielä tuohon meidän citymarkettiin vielä ilmestynyt, mutta Anttilassa ja KappAhlissa on saanut jo kauan vedellä kortteja. KappAhlissa jopa useampaa, kun on klubikortti ja ykkösbonuskortti.

Ikeassa olen ainoastaan käyttänyt itsepalvelukassaa, sinne oli tosi lyhyt jono, tavallisille kassoille olisi saanut jonottaa vaikka kuinka.

Scarlet ja muut pliis. Kun te tiiätte tän kortin käytön ihan täydellisesti, niin viitsisittekö te paljastaa näitä teidän salaisuuksianne tähän toimitukseen? Toivoo ap.

Kannattaa vain ottaa rauhallisesti ja asennoitua, että tähän pitää nyt vain tottua ja kuunnella ohjeita ja katsoa siitä laitteen kuvasta miten päin siru (se neliönmuotoinen kiiltävä juttu, ei hologrammi) tai magneettijuova (musta raita siellä sirupuolen kääntöpuolella) pitää olla. Joku jo sanoikin, että kortti laitetaan siten, että siru menee laitteen sisään ja siinä ei ole oikeastaan kuin kaksi vaihtoehtoa, joko oikeinpäin tai väärinpäin. Jos kone (tai myyjä) sanoo, että kortti on väärin päin, niin kortti pitää kääntää, mutta edelleen niin, että siru menee sisään. Sitten seurataan niitä lukijan näytön ohjeita.

Ihan varmasti myyjältä voi kysyä apua eikä niistä perään hengittelijöistä tarvitse välittää. Jos jokin menee pieleen, voidaan aina syyttää konetta, kukaan ei syytä sinua. :D

[QUOTE="vieras";22888505]Siis mitä ammattikieltä? Käytetäänhän magneettijuova-sanaa esim otto-automaateilla, bensa-automaateilla, parkkihalleissa ja vaikka missä. Ei siihen mitään koulutusta tarvita. Oletko muuten opetellut esim pankkivirkailijan, bensa-aseman myyjän ja matkatoimistovirkailijan työtehtäviä? Aika monet nykyään hoitavat laskunsa, tankkauksensa ja matkavarauksensa ilman näitä ammattilaisia.[/QUOTE]
Joo ehkä olen jossakin pimennossa eläny kun en ole koko 33-vuotis elämäni aikana kuullut/tajunnut kuulevani sanaa "magneettijuova", magneettikentistä ja magnetismista ja sen sellasesta olen kuullut, mutten tästä ikinä. Ja en ole opetellut. Mutta ohjeet näiden tekemiseen ovat yksinkertaiset. Esim. laskujenmaksuautomaatti ohjeistaa selkeästi kuvin miten viivakoodi luetaan, tankkausmaatin kortinkuva kertoo miten kortti laitetaan, matkaa varatessa vastataan yksinkertaisesti kysymyksiin. Mutta nämä ovat ympäristöltään erejä kun kaupan kassa, jossa on vähän enemmän mietittävää ja kiirettä ja häslinkiä. Ja tässä tilanteessa sitä vielä vähemmän haluaa opetella olemattomista ohjeista...

[QUOTE="vieras";22888588]Kannattaa vain ottaa rauhallisesti ja asennoitua, että tähän pitää nyt vain tottua ja kuunnella ohjeita ja katsoa siitä laitteen kuvasta miten päin siru (se neliönmuotoinen kiiltävä juttu, ei hologrammi) tai magneettijuova (musta raita siellä sirupuolen kääntöpuolella) pitää olla. Joku jo sanoikin, että kortti laitetaan siten, että siru menee laitteen sisään ja siinä ei ole oikeastaan kuin kaksi vaihtoehtoa, joko oikeinpäin tai väärinpäin. Jos kone (tai myyjä) sanoo, että kortti on väärin päin, niin kortti pitää kääntää, mutta edelleen niin, että siru menee sisään. Sitten seurataan niitä lukijan näytön ohjeita.

Ihan varmasti myyjältä voi kysyä apua eikä niistä perään hengittelijöistä tarvitse välittää. Jos jokin menee pieleen, voidaan aina syyttää konetta, kukaan ei syytä sinua. :D[/QUOTE]

Joo, kyllä mä sirukorttia osaan käyttään. Siru joko itseensä tai ylöspäin ja koneen sisälle. Mutta tää plussakortin lukeminen, jossa ei ole sirua, on mulle uutta. Ja tää tuottaa mulle hankaluuksia. Mutta jos mä katon ensikerralla, että miten se vetää sen siitä, ni jospa sen siitä oppii. Vaikka tää tuntuu yhdeltä askeleelta lähemmäksi itsepalvelukassoja... Katsotaan että nyt ihmiset osaavat vetää korttinsa, että eiköhän ne osaa sitten jo lukea viivakooditkin itse...

Yhteistyössä