Gynekologi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vielä lapsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vielä lapsi"

Vieras
Heippa. Olen 18-vuotias tyttönen ja mietin koska olisi aika mennä gynelle ensimmäistä kertaa. Olen käyttänyt ehkäisypillereitä 3v ja lopetin ne n.½ v sitten.. sen jälkeen ei ole tullut kuukautisia. Onko jokin vialla? Käytän terveyssiteitä sillä tamppoonien laittaminen ei tunnu kivalta. Mitä ensimmäisellä kerralla gynen tarkastuksessa tapahtuu? Kiitos etukäteen teille!

En mä kyllä ole koskaan käynyt gynellä... Sain ne kouluterkkarilta yläasteella ja oon ihan normaalisti terveyskeskuksessa käynyt uusiuttamassa mun reseptiä...

No niin se asia kuitenkin on etten ole koskaa gynellä käynyt. Sain pillerit yläasteella sen takia, että siirsin kuukautisia ja sain samalla lievitystä menkkakipuihin. En siis ole ehkäisyyn niitä tarvinnut sillä olen neitsyt.

Ei kyllä tarvi gynellä käydä saadakseen e-pillerit. Mulle on pillerit aina määrännyt tk:n lääkäri.

AP:lle voisin sanoa, että ei siihen gynelle menoon ole mitään virallista ikärajaa. Mutta kannattaa sinne mennä, jos on vaivaa/ongelmia, kuten sulla nyt tuo kuukautisten pois jääminen. Riippuu vähän gynestä mitä tekee, mutta tietenkin normaalin sisätutkimuksen, lisäksi moni tutkii rinnat samalla. Ja varmasti kyselee kuukautisistasi ja onko ollut jotain vaivoja tms. perusasiaa.
Mene rohkeasti vaan! :)

Terkkarilta voi saada 3kk aloituspakkauksen, mutta jotta reseptin pillereihin saa niin pitää olla lääkäriltä saatu resepti ja sitä varten käydään ainakin ehkäisyneuvolan lääkärillä.

siis se että on syönyt 3 vuotta pillereitä ilman gynellä käyntiä ihmetyttää ja kovasti, sillä sieltä saa vaan se aloitusjutun ja sen jälkeen reseptillä haetaan itse. Ja sen reseptin kirjoittaa usein gyne. Jos ei ole käynyt kertaakaan ja syönyt noin kauan niin on jo todella epäilyttävää toimintaa terveydenhuollon puolelta :O

Mainitsit olevasi vielä neitsyt? Sano ihmessä gynelle se ennenkuin hän alkaa alatutkimusta tekemään!

Eräällä ystävälläni meni neitsyys inhottavalla tavalla kun oli töykeä gyne joka ei suostunut yhtään kuuntelemaan ja sinne meni immenkalvo. Ei ole ystävä sen jälkeen käynyt tutkimuksissa, enkä ihmettele myöskään vaikka terveyden kannalta se olisi toki tärkeää.

Niin no itseasiassa on asia minuakin ihmetyttänyt kun kaikki muut puhuvat aivan toisenlaista tarinaa omista kokemuksistaan, mutten ennen ole ottanut kantaa asiaan. Nyt vasta kun ei ole puoleen vuoteen ollut menkkoja niin aloin pohtiin, että tarttiskohan oikeesti mennä.. tekeekö ne tutkimuksia neitsyille?

[QUOTE="vielä lapsi";23152946] tekeekö ne tutkimuksia neitsyille?[/QUOTE]

Tekee ne. Minä kävin vissiin 15-vuotiaana ekan kerran, ja gyne kysyi ennen tutkimuksen tekemistä että onko ollut yhdyntöjä. Ei ollut. Tutki varovasti, en traumatisoitunut.

täytyy kertoa kaikki mahdollinen... mitä siinä tilanteessa nyt ymmärtää kertoa. voipi olla, että hieman jännittää. minne menisin gynekologiseen tutkimukseen? Ihan oman kunnan terkkariin lääkärille vai yksityiselle? onko eroja?

Mainitsit olevasi vielä neitsyt? Sano ihmessä gynelle se ennenkuin hän alkaa alatutkimusta tekemään!

Eräällä ystävälläni meni neitsyys inhottavalla tavalla kun oli töykeä gyne joka ei suostunut yhtään kuuntelemaan ja sinne meni immenkalvo. Ei ole ystävä sen jälkeen käynyt tutkimuksissa, enkä ihmettele myöskään vaikka terveyden kannalta se olisi toki tärkeää.

neitsyys ei mene gynekologilla ellei sitten harrasta seksiä gynen kanssa.

"<3":lle

Immenkalvo meni, sen voi laskea neitsyyden menetykseksi.
Tai sitten voi ajatella asiaa tekniseltä kannalta, että neitsyys menee vasta yhdynnässä... Mutta tuollaisen kokemuksen jälkeen sitä ei ihan noin teknisesti pysty ajattelemaan vaan ennemminkin tunnepuolen kautta.

Pointti on se että jos immenkalvon haluaa säilyttää niin kannattaa tolkuttaa sitä gynelle, varsinkin jos on itse yli 25v ja gyne on tympeä vanha akka. Ne kun 'tietävät aina paremmin' ja ovat usein melkoisen kovakouraisia, ehkä teinin kohdalla ovat varovaisia mutta aikuisen naisen kohdalla eivät usko että paikat ovat korkkaamatta.

Neitsyys menee ensimmäisessä sukupuoliyhteydessä -puhkeaa immenlavo tahi ei. Monillahan se rikkoontuu tahattomasti jo paljon aikaisemmin esim. ratsastaessa (hevosilla;)), uimaan hypätessä, tms.

<3:

Eli esim lesbot ovat vilkkaasta seksielämästä huolimatta ikuisesti neitsyitä kun ei ole kikkeliä mukana kuvioissa...? :D Just joo.

Sä ajattelet nyt liian teknisesti. Jollekin katsos omassa mielessä se immenkalvo = neitsyt, ja jos sen vastoin tahtoaan menettää niin kokee menettäneensä neitsyytensä vaikkei se olekaan yhdyntä 'teknisessä mielessä' ollutkaan.

Ja mun pointti oli se, että AP'n kannattaa sanoa asiasta gynelle. Koska gynet ei aina ole helliä ja ystävällisiä vaan kiireisiä ja 'minätiedänparemminkuinsinä'-luonteisia, mikä voi johtaa epämieluisiin lopputuloksiin.

Tk lääkäriltä minäkin ekat pillerit sain, mutta kyllä se ton toosan tutki sekin lääkäri. Ei täällä ainakaan oikein GYNELLE pääse ihan tosta vaan ilman erikoisempaa syytä.

Mulla on myös neitsyys "mennyt" teknisesti ottaen gynellä. Siis jos neitsyyden menettämiseksi lasketaan mukamas se, että immenkalvo puhkaistaan gynen toimesta. Itse koen kyllä menettäneeni neitsyyteni ihan miehelleni silti. Mutta yhdyntä ei onnistunut ilman, että gyne ensin tutkimuksellaan puhkaisi immenkalvon, kun oli niin piukassa.

mene vain rohkeasti. Kannattaa mainita mennessä, että jännität niin varmasti luulis olevan varovainen ja kertovansa mitä tekee.

Itselleni oli kova pala jo se, että pitää mennä siihen makaamaan ilman housuja... Siks laitoin eka käynnille hameen, niin jotenkin tuntu, ettei tarvinnut ihan"alastomana" siinä maata. No nykyään sen nyt ei ole enää väliä, mutta muistan, että tuolloin se oli mulle iso juttu ja hame pelasti paljon omaa pelkoa :)