Penninvenytys osa 2. Heräteostoja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Heräteostoksia ei juurikaan siihen mun 550€/kk budjettiin mahdu, mutta nämä nyt sitten on siihen vaan jotenkin mahdutettava ja piste.

Mä kyllä tuossa laskeskelin, että vaikka näiden kenkien johdosta saan olla entistäkin tarkempi, niin siltikin se 550€ riittää.
Vuosi sitten mulla meni hyvin paljon rahaa muuhun, kuin ruokaan. Ostoslistalla oli tuolloin mm. terveyssiteitä (yli 10€) ja vino pino erilaisia pesuaineita...näitä en nyt tarvitse. Pelkät pesuaineet, hygieniatuotteet yms. tekivät sen saman summan, mitä tänään hassasin lasten kenkiin, joten budjetin pitäisi nuo kengät kestää.

Citymarket:

Kangaroo-sandaalit 25€ (ovh. 39,90€)

K-kenkä:

Vikingin coret 20,97€ (ovh 69,90€)

TOTAL: 205,53€

Kaksi päivää mennyt ja rahoista käytetty lähes puolet. Heikolta näyttää, mutta näin se viimeksikin meni. Alkuun meni kauppaan paljon rahaa ja loppua kohden se hiipui. Johtunee siitä, että leipää, jauhoja, hiutaleita yms. ei tarvitse ostaa todennäköisesti lainkaan ja lihoistakin ainakin puolet on jo ostettu :)

Ja jos pitkällä tähtäimellä ajattelee, niin säästin taas ison summan, kun en joudu ostamaan keskimmäiselle ensi talveksi coreja täyteen hintaan, kuten tänä talvena jouduin tekemään. Ennemmin maksan nyt 21€, kun muutaman kuukauden kuluttua 70€. Ja säästin muutaman euron myös noissa kesäsandaaleissa :)

Edellinen ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...penninvenytys-osa-1-ensimmainen-kauppareissu/

Viimeksi muokattu:
Siis sun kuukausibudjetti on lähes puoliksi käytetty kahdessa päivässä? Okei, ei siinä mitään jos ruokaa on pitkäksi aikaa mutta mihin kaikkeen tuon 550 eur pitikään riittää?
Mä luulin että se olisi vain ruokabudjetti mutta jos siinä on kenkiäkin niin onko siinä myös esim lahjat jos jollain on merkkipäiviä tms?

Siis sun kuukausibudjetti on lähes puoliksi käytetty kahdessa päivässä? Okei, ei siinä mitään jos ruokaa on pitkäksi aikaa mutta mihin kaikkeen tuon 550 eur pitikään riittää?
Mä luulin että se olisi vain ruokabudjetti mutta jos siinä on kenkiäkin niin onko siinä myös esim lahjat jos jollain on merkkipäiviä tms?

Kyllä, lähes puolet on nyt mennyt. Ja tuosta linkistä näkyy mitä eilen ostin...kyllä sillä mennään melko pitkälle. Toki hedelmiä ja maitoa pitää kaupasta hakea, mutta leivät on koko kuukaudeksi, lihat 2 viikoksi, kuin myös perunat, makaroonit ja riisit. Pakkasessa on entuudestaan tavaraa ja kuiva-ainekaapissakin on puuroa ja jauhoja kuukaudeksi, luulisin.

Viimeksi kun pidin penninvenytyskuukauden, niin RUOKAAN meni rahaa 350€. Jotta tuo jäljellä oleva 240€ riittää...mä kun tosiaan olen sitä ruokaa jo kaappiin ostanut :)

Se on KAUPPAbudjetti, jolloin siihen sisältyy kaikki se mitä kaupasta ostan. Tästä budjetista itseasiassa järkätään kahden lapsen synttärit, mutta lahjat on ostettu jo etukäteen alesta. Ja siis myös vuosi sitten se budjetti riitti juhliin, joten riittää varmasti tälläkin kertaa :)

[QUOTE="vieras";23178431]Pitääkö tuon rahan riittä vielä bensoihinkin? :ashamed:[/QUOTE]

Ei, koska bensaa me ei osteta kaupasta, vaan huoltoasemalta :D

Eikä tähän budjettiin kuulu myöskään kirppisostokseni, eikä esim. koiranruoat ja kissanhiekat vaikka ne eläinkaupasta ostetaankin. Tänään juuri kävin hakemassa koiranruokaa säkin ja pulitin siitä lystistä 60€, vaikka sainkin -15% alennuksen.

Idea tähän penninvenyttämiseen lähti siis vuosi sitten han puhtaasti siitä, kun huomasin että meillä menee melko suuri summa kuukaudessa kauppaan rahaa ja että haluan testata saanko sitä summaa pienennettyä. Onnistuin tuolloin oikein hyvin.

Nyt havahduin että kauppaan menee taas ihan mieletön summa ja tahdon taas testata että saanko sen summan pienennettyä samalle tasolle kuin viimeksi. Meitä on tosiaan nyt 1 enemmän, eikä tämä ole mikään vakava testi sinänsä...kunhan vaan tahdon taas jonkun projektin :D Mutta pointtina on siis tarkastella kauppakäyttäytymistä tjtn :)

Woot? Jos oikeasti mennään tiukalla budjetilla, niin ei silloin kyllä tehdä 'heräteostoksia' sen varjolla, että siinä mukamas säästää. Niistä heräteostoista kun yleensä tulee pitkällä tähtäimellä aika lovi budjettiin. Sandaalit, kukkuu? Kesään on aika monta senttiä lunta vielä.:xmas:

Ei, koska bensaa me ei osteta kaupasta, vaan huoltoasemalta :D

Eikä tähän budjettiin kuulu myöskään kirppisostokseni, eikä esim. koiranruoat ja kissanhiekat vaikka ne eläinkaupasta ostetaankin. Tänään juuri kävin hakemassa koiranruokaa säkin ja pulitin siitä lystistä 60€, vaikka sainkin -15% alennuksen.

Idea tähän penninvenyttämiseen lähti siis vuosi sitten han puhtaasti siitä, kun huomasin että meillä menee melko suuri summa kuukaudessa kauppaan rahaa ja että haluan testata saanko sitä summaa pienennettyä. Onnistuin tuolloin oikein hyvin.

Nyt havahduin että kauppaan menee taas ihan mieletön summa ja tahdon taas testata että saanko sen summan pienennettyä samalle tasolle kuin viimeksi. Meitä on tosiaan nyt 1 enemmän, eikä tämä ole mikään vakava testi sinänsä...kunhan vaan tahdon taas jonkun projektin :D Mutta pointtina on siis tarkastella kauppakäyttäytymistä tjtn :)

Sä huijjaat :D Ei kuulu se ja se ja se :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23178461:
Woot? Jos oikeasti mennään tiukalla budjetilla, niin ei silloin kyllä tehdä 'heräteostoksia' sen varjolla, että siinä mukamas säästää. Niistä heräteostoista kun yleensä tulee pitkällä tähtäimellä aika lovi budjettiin. Sandaalit, kukkuu? Kesään on aika monta senttiä lunta vielä.:xmas:

Jos mennään tiukalla budjetilla niin silloin just pitää ostaa etukäteen ja ennakoida! Eri asia jos budjetti on tiukka kuukauden mutta jos tarkoitus on todella vähentää kuluja jatkossa niin ei ole mitään järkeä jättää hyviä löytöjä kauppaan kun ne on todella tarpeellisia. Eri asia jos olisi kyseessä vaikka alennuksessa ollut lelu mutta noi kengät pitää ostaa joka tapauksessa joten parempi nyt :)

Et varmaan ole tosissasi?
Ennakointihan on kaiken rahansäästämisen a ja o!
Sandaalit halvalla talvella, joululahjoja alemyynneistä pitkin vuotta jne.

Totaali reps :laugh:

:D Onhan se juu totta että kesään on vielä monta senttiä lunta...MUTTA se kesä kuitenkin tulee sieltä aikanaan :D Leikitään nyt että JOS mä jatkaisin tätä venytysprojektia kesään ja vielä jopa seuraavaan talveen saakka, niin sitten taitais jo mennä liian tiukille, kun ostoslistalla ois ensin ne 40€ sandaalit (ja huom, niitä kenkiä tarvitsevia lapsia on 3) ja sitten talvella vielä 70 euron talvikengät (*3 = 210€, eli lähes puolet budjetista).

Jotta kyllä mä nyt edelleen seison kenkäostosteni takana :D

Sä huijjaat :D Ei kuulu se ja se ja se :D

Enkä huijaa :D Toki mä olisin voinut sisällyttää budjettiin myös koiranruoat, kissanhiekat, bensat ja kirppistelyt, mutta sitten ois pitänyt budjetinkin olla melkolailla suurempi :)

Mä en ole "huolissani" siitä summasta jonka hassaan kirppikselle tai eläinten sapuskoihin, mutta tuo kauppaan menevä raha taas pistää pohdituttamaan. Ja tuo sana "huolissaan" on vähän väärä, mutten nyt muutakaan keksi :D

Et varmaan ole tosissasi?
Ennakointihan on kaiken rahansäästämisen a ja o!
Sandaalit halvalla talvella, joululahjoja alemyynneistä pitkin vuotta jne.

Ääh, kirjoitin epäselvästi näköjään. Tarkoitin sitä, että jos oikeasti on tiukka budjetti pidemmänkin aikaa, niin ei silloin mennä heräteostoksille tuosta vaan. (no minä ainakaan näillä tuloilla, kun pelkkä suurempi sähkölasku voi keikauttaa budjettia paljonkin) Ennakoin minäkin just esim joululahjoissa ja vaatteissa kyllä, mutta lasken etukäteen ja jos sattuu ylimääräistä jäämään edellisen kuun budjetista, silloin ostan jos törmään johonkin aleen.

Totaali reps :laugh:

:D Onhan se juu totta että kesään on vielä monta senttiä lunta...MUTTA se kesä kuitenkin tulee sieltä aikanaan :D Leikitään nyt että JOS mä jatkaisin tätä venytysprojektia kesään ja vielä jopa seuraavaan talveen saakka, niin sitten taitais jo mennä liian tiukille, kun ostoslistalla ois ensin ne 40€ sandaalit (ja huom, niitä kenkiä tarvitsevia lapsia on 3) ja sitten talvella vielä 70 euron talvikengät (*3 = 210€, eli lähes puolet budjetista).

Jotta kyllä mä nyt edelleen seison kenkäostosteni takana :D

Mulla on jo tytölle talvivermeet ensi -ja sitä seuraavalle talvelle hommattuna, en mä sillä.:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23178522:
Ääh, kirjoitin epäselvästi näköjään. Tarkoitin sitä, että jos oikeasti on tiukka budjetti pidemmänkin aikaa, niin ei silloin mennä heräteostoksille tuosta vaan. (no minä ainakaan näillä tuloilla, kun pelkkä suurempi sähkölasku voi keikauttaa budjettia paljonkin) Ennakoin minäkin just esim joululahjoissa ja vaatteissa kyllä, mutta lasken etukäteen ja jos sattuu ylimääräistä jäämään edellisen kuun budjetista, silloin ostan jos törmään johonkin aleen.

Ok. Mutta mä olen käsittänyt että ap:lla ei ole tiukka budjetti, kyseessä lähinnä kokeilu ilman varsinaista pakkoa saada menot ihan minimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23178535:
Mulla on jo tytölle talvivermeet ensi -ja sitä seuraavalle talvelle hommattuna, en mä sillä.:xmas:

Eli älä tee kuten minä teen, vaan tee kuten minä sanon ? :D :D :D

Mäkin ostin -50% alesta keskimmäiselle toppapuvun muutama päivä istten ja esikoisellekin sain takin about -40% alehintaan. Jotta ei taida puuttua enää muuta kuin esikoiselle kengät jos nuo nykyiset ei enää mahdu. Ja sitten saa tulla jo seuraava talvi. Tosin ennemmin mä kyllä eläisin kesässä ja lämmössä :D

Ok. Mutta mä olen käsittänyt että ap:lla ei ole tiukka budjetti, kyseessä lähinnä kokeilu ilman varsinaista pakkoa saada menot ihan minimiin.

Jep, näin se on. Mä olen asettanut budjetiksi 550€, mutta ei jouduta syömään puuroa viimisellä viikolla siksi että budjetti pettää muuten (vaikka ei se kyllä petä), sillä mulla kyllä on laittaa se 900€ kauppaan jos tarve moiselle on. Mutta kun en halua. Haluan nuukailla ja venyttää penniä :D

Ja pitääkö lapsella olla joka vuosi uudet kengät? Jos jo tänä talvena ostit uudet ja nyt ostit toiset odotttamaan ensi talvea, niin eikö lapsi voi mennä samoilla kengillä seuraavaakin talvea kun ostaa vähän isommat kengät jotka mahtuu sit vielä ensi vuonnakin =)

Jos siis ostit tänä talvena ne uudet kengät keskimmäisellesi. =)

[QUOTE="mie vaan";23178586]Ja pitääkö lapsella olla joka vuosi uudet kengät? Jos jo tänä talvena ostit uudet ja nyt ostit toiset odotttamaan ensi talvea, niin eikö lapsi voi mennä samoilla kengillä seuraavaakin talvea kun ostaa vähän isommat kengät jotka mahtuu sit vielä ensi vuonnakin =)

Jos siis ostit tänä talvena ne uudet kengät keskimmäisellesi. =)[/QUOTE]

:O Siis tää oli varmaankin vitsi?

Kyllä, ostin keskimmäiselle täksi talveksi uudet kengät. Kooltaan ne ovat muistaakseni 25. Seuraavaksi talveksi ostin uudet kengät, kooltaan 27. En mä kyllä millään olisi voinut tänä talvena pitää lapsella koon 27 kenkiä, sillä kyllä 3-4 cm kasvu ja käyntivaraa nyt vaan yksinkertaisesti ON liikaa.

[QUOTE="mie vaan";23178586]Ja pitääkö lapsella olla joka vuosi uudet kengät? Jos jo tänä talvena ostit uudet ja nyt ostit toiset odotttamaan ensi talvea, niin eikö lapsi voi mennä samoilla kengillä seuraavaakin talvea kun ostaa vähän isommat kengät jotka mahtuu sit vielä ensi vuonnakin =)

Jos siis ostit tänä talvena ne uudet kengät keskimmäisellesi. =)[/QUOTE]

Mä en kyllä oikein ymmärrä sitäkään, että lapsen pitäisi kävellä liian isoissa kengissä säästösyistä. :O Mä en ainakaan ihan niin pihi sentään ole, että pakottaisin lapset kävelemään monta numeroa liian isoissa kengissä. Jos mä olisin mun kuopukselleni viime talveksi laittanut kengät, jotka olisi pitänyt tänäkin talvena sopia, niin olis 24-kokoa käyttävän pitänyt käyttää viime talvena jo kokoa 27. Itsekään en kävelisi koon 42 kengissä kun oikea kokoni on 39. Musta chef sai kuitenkin edullisesti nuo uudet kengät.

Mä tein myös perjantaina mielestäni hyvän heräteostoksen kun ostin pojalle kevättakin hintaan 25€, ovh. oli 60€. Ostin myös jokin aika sitten ns. kevätkengät alesta hintaan 10€, tosin ne nyt eivät olisi olleet ihan välttämättömät mutta kun halvalla sai niin kivat..

Oon kyllä huomannut että näitä "nää lähti niin halvalla niin oli pakko ostaa"- tyyppejä on aika paljon meissä äideissä mitä tulee lastenvaatteisiin. Onhan se jonkinlaista itsensä huijaamista jos kaapissa on valmiina jo muutamat kengät tai takit tms. ja aina vaan haksahtaa aleihin.
Ja tällä en sitten tarkoittanut sinua ap, enkä itseäni (:D ), kunhan tuli mieleen nyt vaan.

Mutta siis kyllä mäkin bongailen juurikin kevät/talvivaatteita ja kenkiä alesta, niissä säästää kyllä monta kymppiä!:)

:O Siis tää oli varmaankin vitsi?

Kyllä, ostin keskimmäiselle täksi talveksi uudet kengät. Kooltaan ne ovat muistaakseni 25. Seuraavaksi talveksi ostin uudet kengät, kooltaan 27. En mä kyllä millään olisi voinut tänä talvena pitää lapsella koon 27 kenkiä, sillä kyllä 3-4 cm kasvu ja käyntivaraa nyt vaan yksinkertaisesti ON liikaa.

:laugh: Onneksi me ollaan ihan samoilla linjoilla. :D Meidän nuorempi käytti viime talvena muistaakseni kokoa 24-25, nyt on tosiaan 27 tai 28. Pikkasen olis kivaa kulkea kolme numeroa liian isoissa kengissä. :D

Seuraan mielenkiinnolla miten käy :)
Pitäs melkein itekkin tehdä joku vastaava juttu, laittaa budjetti, ja jostain syystä tästä aloituksesta tuli mieleen että tarttis varmaan koittaa laittaa taas jotain huutikseen myyntiin, on nimittäin jääny ku ei vaan oo saanu aikaseks ja nurkat pursuu kaikkea meille ylimäärästä..:)

Mä en kyllä oikein ymmärrä sitäkään, että lapsen pitäisi kävellä liian isoissa kengissä säästösyistä. :O Mä en ainakaan ihan niin pihi sentään ole, että pakottaisin lapset kävelemään monta numeroa liian isoissa kengissä. Jos mä olisin mun kuopukselleni viime talveksi laittanut kengät, jotka olisi pitänyt tänäkin talvena sopia, niin olis 24-kokoa käyttävän pitänyt käyttää viime talvena jo kokoa 27. Itsekään en kävelisi koon 42 kengissä kun oikea kokoni on 39. Musta chef sai kuitenkin edullisesti nuo uudet kengät.

Siis sai todella edullisesti, en mä sitä sanonukkaan. Todella edullisesti. Ja aikuisilla se on vähän eri asia toi jos ostaa liian isto kengät kun aikuisilla se jalankoko ei enään siitä kasva, mutta siis jos haluaa säästää tai no ei edes halua vaan on pakko mikä ei chefin tapauksessa ole pakollista niin sillon jotkut ostaa isommat kengät ja käyttää sen kanssa useampia villasukkia jolloin kengät ei tunnu isoilt lapsen jalassa ja ovat sittn seuraavana talvena sopivat ilman niitä villasukkia. =)

Mutta ihmiset toimii erilailla ja mä en arvostellu, mietin vaan ääneen että tarviiko lapsi uudet kengät joka talvi mutta kai se sit tarvii. Ainakin jos ei ole pakko säästää jokaikisestä asiasta.

Itse pidän tärkeänä kuitenkin, että lapsella on kengät, jotka sopivat hänen jalalleen. Jalan asento on ehdottoman merkityksellinen lapsen kasvun kannalta. Se vaikuttaa koko kehoo. Jos kenkä on kolme-neljä numeroa liian iso, niin se on väistämättä huonon tuntuinen jalassa, vaikka sinne tunkisi sata villasukkaa. Jalka saattaa olla ihan väärässä kohtaa kenkääkin. Mielestäni kasvunvara kengässä tarkoittaa sitä, että siinä on se numeron verran kasvunvaraa, silloin kuitenkin esimerkiksi kantapää pysyy vielä tukevasti kantakupissa jne. Voishan sitä samantien ostaa vauvalle jo koon 29 kengän jos silleen haluaa säästää. :D Villasukkaa sisään vaan. :D No joo, mutta kuka säästää missäkin. Itse olen esimerkiksi kyllä käyttänyt hyväkuntoista käytettyä kenkää lapsella, vaikka moni on sitäkin vastaan. Ikimaailmassa en ostaisi 3-4 numeroa liian isoa kenkää lapselle, jonka luusto ja lihaksisto on kehittyvässä vaiheessa.

Yhteistyössä