Penninvenytys osa 5.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ruishiutale 1,17€
Äidinmaidon korvikejauhe 5,49€
Viili 0,29€
Omena 1,65€/kg 1,84€
Banaani 1,79€/kg 1,80€

TOTAL 313,55€

Vauvan maito loppui, joten siksi piti kipaista tänään kauppaan. Ostin samalla muutaman muunkin jutun, jotka loppuu pian.

Viiliä koitin tehdä itse siitä viimeksi ostamastani purkista mutta se epäonnistui. Nyt uusi yritys :)

Viimeksi ostamani omenat (halvemmat) eivät tehneet kauppaansa, joten siirryimme takaisin kilohinnaltaan hieman kalliimpiin, mutta maistuvampiin omeniin.

Joku tuolla edellisessä ketjussa kitisi etten ole valmis tinkimään mistän, joten ei tämä ole mitään penninvenytystä. Mutta ei se kyllä ihan noinkaan mene. Jos ei mistään tingi, niin miten voi saada kauppalaskun 900 eurosta pienennettyä 550 euroon? Kyllä siinä jokunen valinta pitää muuttaa toisenlaiseksi, eli ei se ihan tuurilla käy.

Mies ilmoitti tekevänsä tänään pottumuusia ja kalapuikkoja ja sitten seuraavana ruokana on vihdoinkin se broilermakaroonilaatikko :D

Täällä edelliset ketjut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...oinen-isompi-kauppareissu-ja-kaynti-lidlissa/

Olen unohtanut, milloin projektisi alkoi, kauanko siis on vielä jäljellä?=)

18.2.-17.3. on projektin ajankohta :) Eli viikko vasta takana.

Ja viimeksikin suurin osa rahoista meni heti alkuun kun täytin jääkaapin, pakastimen ja kuivakaapin ja loppukuu oli sitten lähinnä vain täydennystä. Toki niihin täydennyksiinkin menee rahaa, mutta meillä on kuukauden leivät ja ehkä jopa lihatkin, joita ei siis tarvitse enää ostaa :)

18.2.-17.3. on projektin ajankohta :) Eli viikko vasta takana.

Ja viimeksikin suurin osa rahoista meni heti alkuun kun täytin jääkaapin, pakastimen ja kuivakaapin ja loppukuu oli sitten lähinnä vain täydennystä. Toki niihin täydennyksiinkin menee rahaa, mutta meillä on kuukauden leivät ja ehkä jopa lihatkin, joita ei siis tarvitse enää ostaa :)

Okei. Onnea edelleen matkaan=)

Onnea matkaan mutta teillä on tosiaan suurin ongelma uusavuttomuus. Kalapuikkoja, makaronia, makaronia. Varmaan ostatte vauvalle kaikki ruoatkin valmiina? Oletan että teillä on vauva kun korvikettakin ostatte. Meillä syödään kasviksia, kunnon lihaa jne ja silti 550 euroa on tosi ruhtinaallinen budjetti.

[QUOTE="vieras";23230686]Onnea matkaan mutta teillä on tosiaan suurin ongelma uusavuttomuus. Kalapuikkoja, makaronia, makaronia. Varmaan ostatte vauvalle kaikki ruoatkin valmiina? Oletan että teillä on vauva kun korvikettakin ostatte. Meillä syödään kasviksia, kunnon lihaa jne ja silti 550 euroa on tosi ruhtinaallinen budjetti.[/QUOTE]

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? En ymmärrä, en.

Olemme uusavuttomia siksi että syömme pari kertaa vuodessa kalapuikkoja ja satumme tykkäämään makaroonista?! Tietääkseni makaroonin keittäminen ei ole perunan keittämistä kummoisempaa, joten en kertakaikkiaan ymmärrä miten tuosta saa väännettyä sen, että olemme uusavuttomia.

Paljonko kauppalistoissani näkyy vauvanruokapurkkeja valmiina? Ei yhtään. Eikö siitä voi päätellä jotakin? Enkä ymmärrä sitäkään että miten korvikkeen syöttäminen liittyy asiaan yhtikäs mitenkään? Vai meinaatko että jos en olisi niin uusavuton, niin valmistaisin sitä äidinmaitoa itse?

Kiva että te syöttä 550 eurolla hyvin. Niin mekin. Mä en ole milloinkaan väittänyt etteikö 550 eurolla syötettäis meidän perhettä ja vieläpä hyvin. Päinvastoin. Olen nimenomaan sanonut että syömme nyt paremmin, kuin silloin kun kauppan hupeni se 900€.

seurailen aina välillä tätä sun rojektias, koska itselläkin aina tavoitteena pitää kauppalasku kurissa.

Mua aina ihmetyttää nää ruokakeskustelut, koska koko palsta tekee juhlaruoat ja ruokkii koko suvun parilla sataa - sitten oli aamulehdessä juttu neljän perheen rahanmenosta, niin kaikilla meni ruokaan joku 700 kuussa.
Ja palstamammat ei tietenkään käytä kuin kokolihaa ja kasviksia - oliko se meidän perh e- lehden kyselyssä missä tunnustettiin että makkarasta tehtiin ruokaa melkein kakskertaa viikossa....

Meillä menee joku 600e/kk ruokaan, 2aikuista, 4v ja vauva. Syödään lempiruokia ja valitsen kaupassa myös joitain juttuja "merkeittäin" eli mistä tykkään, esim. vaan tietyt leivät kelpaa mulle (*auts, palstamammanhan kuuluis tehä ne itse*). Muutoin ostan aina halvinta ja teen ruokaa siten että sitä syödään 2-3 pv. Ruokalistankin teen päähäni viikoksi, sitä voi tietty soveltaa.

Tsemppiä :)

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? En ymmärrä, en.

Olemme uusavuttomia siksi että syömme pari kertaa vuodessa kalapuikkoja ja satumme tykkäämään makaroonista?! Tietääkseni makaroonin keittäminen ei ole perunan keittämistä kummoisempaa, joten en kertakaikkiaan ymmärrä miten tuosta saa väännettyä sen, että olemme uusavuttomia.

Paljonko kauppalistoissani näkyy vauvanruokapurkkeja valmiina? Ei yhtään. Eikö siitä voi päätellä jotakin? Enkä ymmärrä sitäkään että miten korvikkeen syöttäminen liittyy asiaan yhtikäs mitenkään? Vai meinaatko että jos en olisi niin uusavuton, niin valmistaisin sitä äidinmaitoa itse?

Kiva että te syöttä 550 eurolla hyvin. Niin mekin. Mä en ole milloinkaan väittänyt etteikö 550 eurolla syötettäis meidän perhettä ja vieläpä hyvin. Päinvastoin. Olen nimenomaan sanonut että syömme nyt paremmin, kuin silloin kun kauppan hupeni se 900€.

Ei tarvitse teititellä. Olethan itsekin myöntänyt ettet osaa tehdä ruokaa, miksi nyt hermostuit? Ja totta kai saa halvalla ruokaa jos syö vaan makaronia ja jos se on kaiken lisäksi pelkkää höttöä, en tiedä onko teillä. Itse ostan aina täysjyvänä.

Meillä toden totta tänään paahtopaistia, huomenna jotain tuoretta kalaa, varmaankin kuhaa. Illaksi ajattelin kunnon makkaraa, esim. vatajan nakkeja. Lisukkeina kasvispaistosta, fetasalaattia, kukkakaalimuusia jne. Ei ole minun vikani eikä minulta pois jos toiset ostaa kaiken valmiina ja käyttää rahaa 700 euroa kuussa ruokaan.

[QUOTE="vieras";23230821]Ei tarvitse teititellä. Olethan itsekin myöntänyt ettet osaa tehdä ruokaa, miksi nyt hermostuit?
[/QUOTE]

Ap on myös sanonut, että hänen miehensä tekee hyvää ruokaa. Siksi heidän kutsumisensa uusavuttomiksi sillä perusteella, että syövät tänään kalapuikkoja, on aika suorastaan kohtuuton väite. Ja hän itsekin kuitenkin kokkaa. :) se, että ap ei tänään syö paahtopaistia kuten sinä, ei tee hänenstä ja hänen koko perheestää uusavutonta. Paahtopaistin valmistaminen ei itseasiassa vaadi sen enempää kuin niiden kalapuikkojenkaan. Eikä fetasalaatin, vatajan nakkien jne valmistaminen. Ne onnistuvat uusavuttomaltakin :)

Kyse on toki valinnoista, kiistatta on totta, että kalapuikot eivät ole ravitsemuksellisesti sitä parasta ruokaa, mutta ap on sanonut, ettei niitä joka päivä tai edes joka viikko heidän kotonaan syödä. Mutta toisaalta, eivät ne vatajan nakitkaan mitenkään ravitsemuksellisesti tarpeen ihmisille ole. :) Sinuna jättäisin nakit väliin ja tekisin siitä paahtoipaistista salaattia tai vaikka täytettyä patonkia tai leipää. :)

Viimeksi muokattu:
banaanit itse ostan tarjouksesta kun kilohinta n. 1€..samoin muut hedelmät eli syödään sitä mitä milloinkin saa halvemmalla..viime aikoina syöty appelsiineja..kalliimmalla toki ostetaan banaaneja jos on jokin tilanne esim. vatsatauti..

Ap on myös sanonut, että hänen miehensä tekee hyvää ruokaa. Siksi heidän kutsumisensa uusavuttomiksi sillä perusteella, että syövät tänään kalapuikkoja, on aika suorastaan kohtuuton väite. Ja hän itsekin kuitenkin kokkaa. :) se, että ap ei tänään syö paahtopaistia kuten sinä, ei tee hänenstä ja hänen koko perheestää uusavutonta. Paahtopaistin valmistaminen ei itseasiassa vaadi sen enempää kuin niiden kalapuikkojenkaan. Eikä fetasalaatin, vatajan nakkien jne valmistaminen. Ne onnistuvat uusavuttomaltakin :)

Kyse on toki valinnoista, kiistatta on totta, että kalapuikot eivät ole ravitsemuksellisesti sitä parasta ruokaa, mutta ap on sanonut, ettei niitä joka päivä tai edes joka viikko heidän kotonaan syödä. Mutta toisaalta, eivät ne vatajan nakitkaan mitenkään ravitsemuksellisesti tarpeen ihmisille ole. :) Sinuna jättäisin nakit väliin ja tekisin siitä paahtoipaistista salaattia tai vaikka täytettyä patonkia tai leipää. :)

Pitäiskö sulla lukea ketju ennen kommentointia? Ehkä ymmärtäisit vastaukseni paremmin =) Ap tilittää itse tänne jatkuvasti tekemisiään ja kauppalistojaan, niitä voi jokainen katsoa ja vetää johtopäätöksensä ;)
En väittänyt että paahtopaisti tai vatajan nakit olisi mitenkään terveysruokaa vaan se oli vastaus tuolle toiselle vieraalle joka väitti että suunnilleen kaikki palstamammat valehtelee kertoessaan syövänsä hyvää lihaa ja kasviksia suht pienellä rahalla.

banaanit itse ostan tarjouksesta kun kilohinta n. 1€..samoin muut hedelmät eli syödään sitä mitä milloinkin saa halvemmalla..viime aikoina syöty appelsiineja..kalliimmalla toki ostetaan banaaneja jos on jokin tilanne esim. vatsatauti..

Tääkin on sinänsä toimiva vinkki, mutta meillä ei ainakaan tomi, koska jos lapsi syö vaan omenaa, niin turha tyrkyttää sille banaania. :p Ja tosiaan kaupassa on ne halvat omenat joskus sellaisia jauho-omenoita. :x banaanit tuppaa meillä olemaan sellaisia, että niitä menee maksimissaan 1-2, loput jää mätänemään, joten ennemmin sitä omenaa.. Päärynää menisi tasan niin paljon kuin sitä ostaa, mut kun oon pihi niin en raaski usein ostaa. :p

[QUOTE="vieras";23230920]Pitäiskö sulla lukea ketju ennen kommentointia? Ehkä ymmärtäisit vastaukseni paremmin =) Ap tilittää itse tänne jatkuvasti tekemisiään ja kauppalistojaan, niitä voi jokainen katsoa ja vetää johtopäätöksensä ;)
En väittänyt että paahtopaisti tai vatajan nakit olisi mitenkään terveysruokaa vaan se oli vastaus tuolle toiselle vieraalle joka väitti että suunnilleen kaikki palstamammat valehtelee kertoessaan syövänsä hyvää lihaa ja kasviksia suht pienellä rahalla.[/QUOTE]

Kyllä mä oon lukenut koko ketjun. :D Sä vastasit chefin kommenttiin kalapuikoista kertomalla omista paahtopaisteistanne. :D Jos haluaa jollekin "vieraalle" erityisesti suunnata viestinsä, niin kannattaa lainata hänen tekstiään ihan suoraan. ;)

Kyllä mä oon lukenut koko ketjun. :D Sä vastasit chefin kommenttiin kalapuikoista kertomalla omista paahtopaisteistanne. :D Jos haluaa jollekin "vieraalle" erityisesti suunnata viestinsä, niin kannattaa lainata hänen tekstiään ihan suoraan. ;)

Jos ei osaa asioita yhdistää toisiinsa niin ei se minun vikani ole :)
Ja uusavuttomaksi haukkuminen ei tosiaankaan ole näistä kalapuikoista kiinni. Ekan kerran kiinnitin chefiin huomiota kun hän oli tehnyt karjalanpaistia ja pilannut senkin. Silloin ajattelin että ei ole todellista että joku on niin tyhmä että osaa karjalanpaistin pilata :D Onhan näitä chefin kokkailuja nähty ;)

[QUOTE="vieras";23230965]Jos ei osaa asioita yhdistää toisiinsa niin ei se minun vikani ole :)
Ja uusavuttomaksi haukkuminen ei tosiaankaan ole näistä kalapuikoista kiinni. Ekan kerran kiinnitin chefiin huomiota kun hän oli tehnyt karjalanpaistia ja pilannut senkin. Silloin ajattelin että ei ole todellista että joku on niin tyhmä että osaa karjalanpaistin pilata :D Onhan näitä chefin kokkailuja nähty ;)[/QUOTE]

Ei sekään ole mielestäni uusavuttomuutta, ettei osaa karjalanpaistia kokata. Se ei osoita myöskään tyhmyyttä. Oikeastaan on aika typerä väitekin, että karjalanpaistin tekeminen liittyisi jotenkin siihen onko ihminen tyhmä. Osaamattomuutta se kenties voi olla Mutta osaamattomuuden voi korvata sillä, että opettelee ja harjoittelee. Se, että on ilkeämielinen, ei sen sijaan katoa mihinkään. On sentään pahempaa olla ilkeämielinen kuin uusavuton. :) Chef uskaltaa myöntää jos ei jotain osaa ja ymmärtää pyytää apua. Jos kukaan ei hänelle ole ennen neuvonut karjalanpaistin tekoa, niin onko se hänen vikansa? Ei. Uusavuttomuus muutenkin tuntuu terminä olevan sinulta hukassa, sillä kun ei viitata ainoastaan kyvyttömyyteen suoriutua ruoanlaitosta. :) No, ei ole onneksi minun vikani eikä myöskään chedin ettet osaa... hmmm... :D yhdistää asioita yhteen. Kuten nyt vaikka tätä uusavuttomuuden termiä.

Viimeksi muokattu:
Ei sekään ole mielestäni uusavuttomuutta, ettei osaa karjalanpaistia kokata. :) Ja vaikka olisikin, niin on sentään pahempaa olla ilkeämielinen kuin uusavuton. :) Chef sentään uskaltaa myöntää jos ei jotain osaa ja ymmärtää pyytää apua. Jos kukaan ei hänelle ole ennen neuvonut karjalanpaistin tekoa, niin onko se hänen vikansa? Ei. Uusavuttomuus muutenkin tuntuu terminä olevan sinulta hukassa, sillä kun ei viitata ainoastaan kyvyttömyyteen suoriutua ruoanlaitosta. :) No, ei ole onneksi minun vikani eikä myöskään chedin ettet osaa... hmmm... :D yhdistää asioita yhteen. Kuten nyt vaikka tätä uusavuttomuuden termiä.

Totta kai mä olen ilkeä kun en nuoleskele chefiä vaan sanon ääneen sen mitä moni ajattelee. Sitä paitsi chef on saanut muissakin ketjuissa kritiikkiä mutta ainoastaan minä olen pahis. Ei ole minun vikani ettet osaa...hmm...keksiä minusta mitään ;)

[QUOTE="vieras";23231010]Totta kai mä olen ilkeä kun en nuoleskele chefiä vaan sanon ääneen sen mitä moni ajattelee. Sitä paitsi chef on saanut muissakin ketjuissa kritiikkiä mutta ainoastaan minä olen pahis. Ei ole minun vikani ettet osaa...hmm...keksiä minusta mitään ;)[/QUOTE]

Totta, mutta ihmisen kutsuminen ei ole mitään kritiikkiä vaan puhdasta ilkeyttä. :) Kannattaa tarkistaa seuraavat käsitteen suomen kielen sanakirjasta:

uusavuttomuus

kritiikki

Totta, mutta ihmisen kutsuminen ei ole mitään kritiikkiä vaan puhdasta ilkeyttä. :) Kannattaa tarkistaa seuraavat käsitteen suomen kielen sanakirjasta:

uusavuttomuus

kritiikki

Kyllä, tiedän miten uusavuttomuus määritellään ja juuri sitä chef ainakin ruoanlaittoa ajatellen on ;) Jos itse on avoimesti kertonut ettei osaa ruokaa tehdä niin paskat se mitään ilkeyttä ole uusavuttomaksi kutsua. Sinä vaan yrität vängän väellä minusta pahista tehdä, siinä onnistumatta.

en mäkään ole koskaan karjalanpaistia tehnyt, mut olen leiponut tämän viikon leivät itse, osaan silti esim. valmistaa kaikki joululaatikot vaikka lapsi söikin maanantaina kalapuikkoja. Äsken syötiin lounaaksi juustoista kasvissosekeittoa tuoreen leivän kera, mut illalla on makkaraa ja ranskalaisia ;)

enkä mäkään ole tyhmä

[QUOTE="vieras";23231038]Kyllä, tiedän miten uusavuttomuus määritellään ja juuri sitä chef ainakin ruoanlaittoa ajatellen on ;) Jos itse on avoimesti kertonut ettei osaa ruokaa tehdä niin paskat se mitään ilkeyttä ole uusavuttomaksi kutsua. Sinä vaan yrität vängän väellä minusta pahista tehdä, siinä onnistumatta.[/QUOTE]

Kannattaa myös opetella lukemisen kultainen taito. :D Minä en ole sanonut että uusavuttomaksi kutsuminen olisi ilkeää, vaan että tyhmäksi kutsuminen on ilkeää. :) Ja sitä se kiistatta onkin. Ethän sinä pahis ole, ilkeä kyllä.

Yhteistyössä