Penninvenytys osa 6. Kannattaako kauppaan mennä ilman ostoslistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
No ei kannata, mutta menin silti. Ja saan mennä uudelleenkin, kun melko oleellinen osa huomista sapuskaa jäi kauppaan :snotty: Lisäksi huomasin kotiin saapuessani että omput loppuu kesken jotta jospa niitäkin hakisin sitten lisää.

S-market:

Maito 3l 2,16€
Kuohukerma 4dl 2,20€
Maitorahka 5 prk 3,45€

Riisimuro 2,58€
Täysjyväspagetti 1,15€
Makaroni 2 pss 0,56€

Valkosipuli 6,45/kg 0,87€
Kurkku 2,25€/kg 1,13€
Kaali 0,49€/kg 1,41€
Ruukkujääsalaatti 1,19€
Paprika 3,89€/kg 1,09€

Grillattu broileri 6,65€/kg 6,88€
Broilerin fileesuikale pippurimarinaadi 800g 4,74€

TOTAL 342,96€

muoks: TOTAL: 348, 95 €

200€ jälellä ja sillä pitäisi pärjätä seuraavat 17 vuorokautta. Edelleen väitän että ei tee tiukkaakaan vaikka meillä on tässä tosiaan vielä kekkeritkin :)

Huomenna on sapuskaksi broileri-katkarapu-porkkana-juttujuttusta (en tiedä sen nimeä) ja sitten pitäisi keksiä tuosta kaalista jotakin. Se oli niin halpaa että ajattelin sitä ostaa...josko se sitten hieman kompensoisi sitä mitälie ruokaa jonka nimeä en tiedä ja joka siis on vähän arvokkaampaa. Iloinen yllätys oli tosin se, että nyt sain tipun alta 7 euroon. Joskin se taitaa olla niitä aiemmin katsomiani pienempi. Mutta silti :)

Edelliset ketjut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1930336-penninvenytys-osa-5-a/#post23230564

Viimeksi muokattu:
Kaalin voi suikaloida vaikka juustohöylällä ja paistaa öljyssä pannulla esim. porkkanasuikaleiden kanssa. Tai sitten voi tehdä coleslaw-kaalisalaatin (googlaa ohjeita).

[QUOTE="vieras";23245237]Kaalin voi suikaloida vaikka juustohöylällä ja paistaa öljyssä pannulla esim. porkkanasuikaleiden kanssa. Tai sitten voi tehdä coleslaw-kaalisalaatin (googlaa ohjeita).[/QUOTE]

Siitä ois kiva saada semmoista ruokaa mitä koko perhe pystyy syömään, eli myös tuo jolla on vasta 4 hammasta. Ajattelin jonkinnäköistä kaalilaatikkoa, mutta en ole vielä tutkinut mitä muuta sinne pataan kuuluu kun kaalia ja jauhelihaa :)

Toisaalta sitä on melko paljon, joten joku kaaliraaste varmaan ois myös aika passeli :)

Siitä ois kiva saada semmoista ruokaa mitä koko perhe pystyy syömään, eli myös tuo jolla on vasta 4 hammasta. Ajattelin jonkinnäköistä kaalilaatikkoa, mutta en ole vielä tutkinut mitä muuta sinne pataan kuuluu kun kaalia ja jauhelihaa :)

Toisaalta sitä on melko paljon, joten joku kaaliraaste varmaan ois myös aika passeli :)

Okei, sitten vain kaali suikaleiksi ja pataan, paistettu jauheliha kaveriksi sekä pari desiä riisiä/ohraa tms., mausteita (tai liemikuutio tai soijaa tms.) ja vettä niin, että melkein peittyy. Myö paprikaa, tomaattia jne. voi laittaa kaveriksi. Sitten vain uuniin n. tunti. Riisi ei ole pakollinen, mutta lapset usein tykkää siitä.

[QUOTE="vieras";23245333]venytys onnistuisi varmaan paremmin jos rouva ei jatkuvaan juoksisi kaupassa..[/QUOTE]

Voidaan me olla ilman omppuja ja maitoa, mutta koen kuitenkin mukavammaksi kun niitä kaapista löytyy. Ainoa ns. heräteostokseni listan ulkopuolelta oli se kaali ja sen ostopäätös perustui sille että se oli edullinen.

Joten en usko että kaupassa käyntini on esteenä projektin onnistumiselle.

[QUOTE="vieras";23245346]Mä vaan mietin et onko sinulle tärkeämpi se et saat mahdollisinman vähän rahaa menemään vai se että saatte terveellistä ruokaa?[/QUOTE]

Mun mielestä Chefin ostokset on ihan tavallista kotiruokaa. Hän kertoi ennen penninvenytys-kuukautta, että olivat syöneet paljon eineksiä. Joten eiköhän tämä ole parempi linja.
Tosin voisitte opetella tykkäämään kalasta (en ymmärrä tätä) ja syödä lihat ilman marinointia. Ja syödä vähemmän makaronia, riisiä ja perunaa. Vaikka lisäkkeenä enemmän esim. juuri tuota kaalia. Ja opettaa nirsoilijalapsi syömään kunnolla, mutta se ei varmaan onnistu opettamalla..

[QUOTE="vieras";23245333]venytys onnistuisi varmaan paremmin jos rouva ei jatkuvaan juoksisi kaupassa..[/QUOTE]

Jos siellä jatkuvasti ravaa,niin kyllä sitä rahaa uppoaa enempi,kuin että kävis kerran viikossa.
AP,kuinka usein käyt kaupassa?Meitä 6 henkeä,kerran viikossa käydään ja total on yleensä sen 150€+viikolla kerran täytyy käydä maito varastoa täydentämässä.
Ennen tuli ravattua joka toinen pvä ja kyllä huomaa ISON eron siinä,kun käy vaan kerran.
Mm.herätysostokset pienenee ;)

[QUOTE="vieras";23245392]Mun mielestä Chefin ostokset on ihan tavallista kotiruokaa. Hän kertoi ennen penninvenytys-kuukautta, että olivat syöneet paljon eineksiä. Joten eiköhän tämä ole parempi linja.
Tosin voisitte opetella tykkäämään kalasta (en ymmärrä tätä) ja syödä lihat ilman marinointia. Ja syödä vähemmän makaronia, riisiä ja perunaa. Vaikka lisäkkeenä enemmän esim. juuri tuota kaalia. Ja opettaa nirsoilijalapsi syömään kunnolla, mutta se ei varmaan onnistu opettamalla..[/QUOTE]

Ok. Mä vaan katsoin et oli nuita marinadeja. Koska minusta ne kuuluu ihan siihen einesvalmismössöön meillä. Mut näin parempi silti.

[QUOTE="vieras";23245346]Mä vaan mietin et onko sinulle tärkeämpi se et saat mahdollisinman vähän rahaa menemään vai se että saatte terveellistä ruokaa?[/QUOTE]

? En ymmärrä ponttiasi.

Kuten olen jo kertonut, niin me syömme penninvenytyskuukauden aikana HUOMATTAVASTI terveellisemmin kuin mitä syömme silloin kun ostan mitä tekee mieli ja kauppaan menee se 900€.

Ja olen kertonut myös sen ettei tarkoitukseni ole laittaa kauppaan mahdollisimman vähän rahaa, vaan sen 550€. Ihan takuulla saisin kauppaan menemään vähemmänkin...säästöä tulisi jo niinkin helposti kuin vaihtamalla naudan jauheliha sikanautaan ja broilerin fileet paistisuikaleisiin, joita kaupassa myytiin tänään hintaan 0,99€/rasia.

Tarkoitukseni on siis laittaa kauppaan 550€ (jos jää alle, niin sitten jää ja jos menee yli, niin sitten menee) ja samalla muokata ruokavaliotamme terveellisemmäksi. Jälkimmäisessä tavoitteessa olen jo onnistunut, toiseen tavoitteeseen pääsy selviää 17 vuorokauden kuluttua.

[QUOTE="vieras";23245364]Okei, sitten vain kaali suikaleiksi ja pataan, paistettu jauheliha kaveriksi sekä pari desiä riisiä/ohraa tms., mausteita (tai liemikuutio tai soijaa tms.) ja vettä niin, että melkein peittyy. Myö paprikaa, tomaattia jne. voi laittaa kaveriksi. Sitten vain uuniin n. tunti. Riisi ei ole pakollinen, mutta lapset usein tykkää siitä.[/QUOTE]

Joo, ehdottomasti riisi...menee varmaan mullekin vähän paremmin alas siten :) Kiitti :)

[QUOTE="vieras";23245392]Mun mielestä Chefin ostokset on ihan tavallista kotiruokaa. Hän kertoi ennen penninvenytys-kuukautta, että olivat syöneet paljon eineksiä. Joten eiköhän tämä ole parempi linja.
Tosin voisitte opetella tykkäämään kalasta (en ymmärrä tätä) ja syödä lihat ilman marinointia. Ja syödä vähemmän makaronia, riisiä ja perunaa. Vaikka lisäkkeenä enemmän esim. juuri tuota kaalia. Ja opettaa nirsoilijalapsi syömään kunnolla, mutta se ei varmaan onnistu opettamalla..[/QUOTE]

Mä olen opetellut tykkäämään kalasta kohta 30v, mutta kun en siitä tykkää niin en tykkää. En tykkää myöskään teestä, kahvista tai viineistä vaikka olen yrittänyt opetella niitäkin juomaan.

Tarkoitukseni ei ole nyt, eikä tulevaisuudessakaan ryhtyä miksikään luomu-piipertäjä-hörhöksi joka ei syö sitä koodia, tätä koodis, eikä totakaan koodia...joten koska pidän marinoiduista broilerin fileesuikaleista niin ostan niitä jatkossakin. Viime kauppareissulla ostin muistaakseni 8 pakettia marinoimattomia fileesuikaleita, eli on meillä niitäkin käytössä. Eikä tuo ilmaisuni ollut sitten negatiivinen, eli älkää ottako sitä sillä. Mun puolestani kaikki saa tunkea kitaansa sitä mitä haluaa tai olla tunkematta. Myös minä :)

[QUOTE="heh";23245491]Kirppariko on rahas vieny?[/QUOTE]

Kun lukis tarkemmin,ennen vittuilua,näkyy että ap on tehnyt BUDJETIN,millä aikoo pärjätä kuukauden ja aika hyvin mun mielestä menee.Ei missään lue että rahat on loppu.

Jos siellä jatkuvasti ravaa,niin kyllä sitä rahaa uppoaa enempi,kuin että kävis kerran viikossa.
AP,kuinka usein käyt kaupassa?Meitä 6 henkeä,kerran viikossa käydään ja total on yleensä sen 150€+viikolla kerran täytyy käydä maito varastoa täydentämässä.
Ennen tuli ravattua joka toinen pvä ja kyllä huomaa ISON eron siinä,kun käy vaan kerran.
Mm.herätysostokset pienenee ;)

Ei mene penniäkään enempää rahaa jos siellä käy kerran viikossa, kun jos siellä käy kahdesti, jos ostaa "listan mukaan".

Jos mä teen tänään listan jossa on 40 tuotetta ja ostan niistä 20 ja 4 päivän kuluttua ne toisen 20, niin rahaa menee ihan sama summa, eikö? :)

Kävin ennen kaupassa ehkä 5 kertaa viikossa, nyt vähän harvemmin.

Mä olen opetellut tykkäämään kalasta kohta 30v, mutta kun en siitä tykkää niin en tykkää. En tykkää myöskään teestä, kahvista tai viineistä vaikka olen yrittänyt opetella niitäkin juomaan.

Tarkoitukseni ei ole nyt, eikä tulevaisuudessakaan ryhtyä miksikään luomu-piipertäjä-hörhöksi joka ei syö sitä koodia, tätä koodis, eikä totakaan koodia...joten koska pidän marinoiduista broilerin fileesuikaleista niin ostan niitä jatkossakin. Viime kauppareissulla ostin muistaakseni 8 pakettia marinoimattomia fileesuikaleita, eli on meillä niitäkin käytössä. Eikä tuo ilmaisuni ollut sitten negatiivinen, eli älkää ottako sitä sillä. Mun puolestani kaikki saa tunkea kitaansa sitä mitä haluaa tai olla tunkematta. Myös minä :)

Ok. Rauhaa. Kala vain on _mun mielestä_ ehdottoman terveellistä ja pitäisi olla osa jokaisen ruokavaliota ja lisäksi hyvinvalmistettuna aivan ihanaa. Harmi siis teidän puolesta. :)

Ei mene penniäkään enempää rahaa jos siellä käy kerran viikossa, kun jos siellä käy kahdesti, jos ostaa "listan mukaan".

Jos mä teen tänään listan jossa on 40 tuotetta ja ostan niistä 20 ja 4 päivän kuluttua ne toisen 20, niin rahaa menee ihan sama summa, eikö? :)

Kävin ennen kaupassa ehkä 5 kertaa viikossa, nyt vähän harvemmin.

No jos malttaa pysyä listassa,niin totta,asia ok :)
Mä en kato malta,aina löytyy jotain turhaa extraa,joten toimii mulla paremmin näin :)
Ja meillä myös bensojen kannalta järkevämpää käydä kerta viikkoon,kauppaan on 20km.
Lähikaupasta sitten täydennys viikolla.

Kun lukis tarkemmin,ennen vittuilua,näkyy että ap on tehnyt BUDJETIN,millä aikoo pärjätä kuukauden ja aika hyvin mun mielestä menee.Ei missään lue että rahat on loppu.

Jep, juurikin näin :)

Jos yrittää järkeistää ostostottumuksiaan ja syöttää perheelleen hitusen terveellisempää ruokaa, niin ei sen varmaankaan tarvitse tarkoittaa sitä että rahat olisi loppu, eihän?

Kirppikselle on toki mennyt rahaa, mutta ei ruokarahaa. Ja kirppikselle tulee menemään rahaa vielä lisääkin, eikä sekään ole ruoastamme pois.

[QUOTE="joooo";23245579]Ohan toi ap nähty.Ravaa monta krt viikossa........[/QUOTE]

Niin...ravaan monta kertaa viikossa ja jos pystyn ravaamaan jatkossakin, niin eikö se kerro nimenomaan siitä että rahaa edelleen on?

[QUOTE="vieras";23245581]Ok. Rauhaa. Kala vain on _mun mielestä_ ehdottoman terveellistä ja pitäisi olla osa jokaisen ruokavaliota ja lisäksi hyvinvalmistettuna aivan ihanaa. Harmi siis teidän puolesta. :)[/QUOTE]

Terveellistä se onkin ja lapset itseasiassa saavatkin kalaa vähän useammin kuin mitä minä tai mies syödää. Mummo tekee kalasoppaa jota kaksi isompaa syövät ja pienin on saanut kalaa tähän saakka purkista kun ei ole voinut mummolan suolattuja keittoja syödä.

Elämäni olisi helpompaa jos tykkäisin kalasta, kahvista yms. joten itsekin toivoisin että niistä pitäisin. Mutta kun ei, niin ei : /

No jos malttaa pysyä listassa,niin totta,asia ok :)
Mä en kato malta,aina löytyy jotain turhaa extraa,joten toimii mulla paremmin näin :)
Ja meillä myös bensojen kannalta järkevämpää käydä kerta viikkoon,kauppaan on 20km.
Lähikaupasta sitten täydennys viikolla.

En mäkään normaalisti malta, mutta nyt nimenomaan panostan siihenkin että maltan vähän paremmin :)

Mä pyrin hoitamaan kaupassa käynnit muiden juttujen ohella, joten sitä varten ei mene bensaa kovinkaan paljoa. Ehkä 1-2 kertaa kuussa tulee tehtyä vain kauppareissu.

te syötte kamalasti rahkaa, teettekö te siittä jotain vai syötte ihan sellaisenaan

Mies syö kamalasti rahkaa, ei me muut :) Lapset saattaa ottaa joukkoon banaania, mä laitan yleensä itselleni lorauksen fun lightiä ja joskus maroja. Tai sitten vedellään ihan vaan sellaisenaan.

Viikko sitten mies teki kääretortun ja käytti rahkaa siihen, mutta en muista että ois ihan hetkeen sitä rahkaa muualle käyttänyt.

Yhteistyössä