Mokasinko? Kävimme maanantaina erään pikkuneidin nimppareilla ja en tajunnut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23371657]Olipa noloa. Vaikkei teillä vietetä niin aika monessa kodissa vietetään ja kai nyt tyhmempikin olisi tajunnut, et kun on lapsi kysessä niin edes namipussin viedä.

Ja Huuhkajattarelta kysyisin, miten niin äiti ole vetänyt oli? Jos oli kutsunut ihmisiä kahville?[/QUOTE]

Ihan totta? Vetetänkö siis todella monessa kodissa noin suureellisesti nimppareita eli vieraita kutsutaan "pilvin pimein"? Se on minullekin ihan uutta. Kyllä meilläkin perhepiirissä leivotaan nimpparikakku ja jokainen lapsi saa aina pienen lahjan mutta ei tulisi mieleenkään järjestää nimppareiden johdosta isoja kutsuja TAI ainakaan pitää jotain kutsuttua vierasta "outona", jos hän ei toisi lahjaa.

Siis kaikki täällä tuntuvat olettavan, että tuo kutsut järjestänyt äiti pitää ap:tä outona...Jos minä olisin ollut se äiti, en olisi pitänyt ap:tä yhtään outona.

Ihan totta? Vetetänkö siis todella monessa kodissa noin suureellisesti nimppareita eli vieraita kutsutaan "pilvin pimein"? Se on minullekin ihan uutta. Kyllä meilläkin perhepiirissä leivotaan nimpparikakku ja jokainen lapsi saa aina pienen lahjan mutta ei tulisi mieleenkään järjestää nimppareiden johdosta isoja kutsuja TAI ainakaan pitää jotain kutsuttua vierasta "outona", jos hän ei toisi lahjaa.

Siis kaikki täällä tuntuvat olettavan, että tuo kutsut järjestänyt äiti pitää ap:tä outona...Jos minä olisin ollut se äiti, en olisi pitänyt ap:tä yhtään outona.

Hmm.. Minä olisin kuitenkin vienyt kahvipaketin, kukkia tai jotain muuta pientä, kun ensimmäistä kertaa mennään kylään. Tyhjon käsin meneminen on outoa ja aika moukkamaista.

Meillä ei myöskään ole ollut tapana juhlia nimppareita isosti. Muutaman kerran on joku ollut kylässä ja lapset on muutaman kerran saanut kutsun nimppareille. Mutta koska minulla on tapana aina viedä jotain pientä jos kylään kutsutaan (vaikka kimppu tulppaaneita näin keväällä) niin olisin kyllä jotain vienyt lapsellekin.

[QUOTE="vieras";23371737]Hmm.. Minä olisin kuitenkin vienyt kahvipaketin, kukkia tai jotain muuta pientä, kun ensimmäistä kertaa mennään kylään. Tyhjon käsin meneminen on outoa ja aika moukkamaista.[/QUOTE]

Ei mun mielestä. Ekalla käynnillä voi pyytää vastavierailulle, eikä aloittaa mitään tuliaisperinnettä. Jossain massajuhlissa ei ehkä tule vastakutsuja esitettyä.

Huojentavaa huomata, että on joitain jotka olisivat ajatelleet asiasta kuten minä.
Yritän tässä laskeskella vieraiden määrää. "Pilvin pimein" vaikutelma tulee aina nopeasti kun on äitejä, äitejä+isiä ja jokaisella 1-4 lasta mukana. Ehkä 5 perhettä oli meidän lisäksi. Ihmisiä yhteensä kyllä ihan tosi reilusti! Minusta kukaan ei vaikuttanut loppupeleissä sukulaiselta, vaan sellaisia perhetuttuja tai jotain...

Hävettää kyllä, mutta onneksi tulimme jo tokina, niin meidän jälkeen tulijat eivät nähneet niin lahjattomuuttamme ;) Ja ne ekatkin vaan siinä katseli kun sankari avasi heidän lahjaa, eivät juuri kiinnittäneet meihin huomiota. Mun mielestä se äiti vähän kuin olisi odottanut jotain, pyörähti ehkä vähän hämmentyneenä (jälkikäteen ajatellen), muttei kommentoinut mitään ja käyttäytyi sillain ihan normaalisti. Vähän kiireinen oli eikä me oikein ehditty jutella kun vilinä oli melkoinen.

Onnittelin kyllä sankaria ja lapsenikin sanoi onneks olkoon ja halasi.

Olin kyllä tosi hämmentynyt vierasmäärästä, juhlatunnelmasta, lahjoista, suureellisista tarjoiluista (montaa lajia suolaista ja makeaa). Toivottavasti hämmennys ei hirveästi loistanut musta, yritin olla ihan normaalisti...

ap

Täytyy sanoa, että toi muuten vaan tuliaisten vieminenkin on mulle ihan vieras tapa.
Ei meidän vanhalla asuinpaikkakunnalla eikä kotipaikkakunnalla ollut tapana.

No ehkä joskus kesällä joku toi herneitä, mutten tosiaan katsonut että se olisi mikään tapa vaan hän nyt sattui niitä tuomaan... Hmm..

Mulla on näköjään vielä paljon opittavaa käytöksen kultaisista säännöistä.

Nää on taas näitä turhanpäiväsiä kissanristiäisiä... saahan sitä kutsua kahville jne.. mutta en mä mitään lahjoja odota. Mua ei edes kiinnosta järkkää mitään 6kk juhlia tai nimppareita. Synttärit kyllä juhlitaan, ja niissäkkin on mulle ihan tarpeeksi puuhaa..

Ap, älä huoli :) Ihan normaalilla tyylillä menit kahville. Sut pyydettiin KAHVILLE ja samalla vähän kuin juhlistaan nimppareita, mustaki toi kuulosti "hyvältä tekosyyltä" saada uus tuttu käymään.

Kyllä onnittelu nimpparina riittää. Ja koska tää äiti on ihan normaalisti suhun suhtautunut niin tuskinpa on pahastunu. Jatkossa oot vaan ihan normaalisti hänen kanssaan ja pyydät teille kahville. Jos joskus puhutte juhlajuttuja niin voithan sitten ohimennen mainita et ainiin, en silloin tajunnut tuoda lahjaa ku en ole tottunut viettämään nimppareita :)

Meillä ei vietetä nimipäiviä ainakaan tuossa mittakaavassa, mutta jos meidät kutsutaan nimppareille, niin kyllä minä lahjan vien. Minusta se on ihan itsestään selvää että lahja viedään.

Meillä yksi tuttavaperhe viettää nimenomaan nimppareita mutta ei synttäreitä uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi. Kyllä mä olisin lahjan vienyt. Omillenikin ostan (ja kummilapsille).

Ettehän voineet tietää että tuon tytön äiti on vetänyt nimipäivän aikalailla överiksi. Unohda koko juttu.

Esim erkiksi helluntaisille nimpparijuhla on synttärijuhlaa tärkeämpi. Itsekin aikoinani yllätyin kun työkaveri toi nimpparilahjan, olin aivan hoomoilanen kunnes toinen työkaveri selitti että hän on helluntailainen että he juhlivat nimppareita ei synttäreitä.

Kyllä mielestäni myös nimppareille viedään lahja. Mutta tiedän kyllä, että kaikki eivät samalla tavoin nimppareita juhli. Ehkä voisit selittää tuolle äidille, että teillä ei nimppareita juhlita, joten et osannut varautua.

[QUOTE="vieras";23371608]En ostaisi lahjaa jälkikäteen, voisin sopivassa tilaisuudessa pahoitella ja kertoa etten ole tottunut siihen että nimpparikutsuille viedään lahja. En ole nimittäin törmännyt tämmöiseen tapaan aikaisemmin.[/QUOTE]

Näin tehtynä tulee tölväistyä kahteen kertaan.

"...kertoa etten ole tottunut siihen että nimpparikutsuille viedään lahja"

Otannyt ensimmäisenä selvää kuuluvatko he minkä uskonnon edutajiin ja sen jälkeen opettelet viemään lahjan kutujen sankarille, oli sitten vaikka kyseessä naapurin kissan ristiäiskahvit, jonka lapset haluavat järjestettävän. Mullakin on todella yllättävien tilanteiden varalle joku kiva pieni tavara autossa. Uusi ja avaamaton, paketissa ei ole kun en muistaisi mikä siellä on. On pelastanut juurikin kissanristiäisongelmassa tai onkin jossain sukujuhlilla serkun lapsi joka viettää syntymäpäiviään samana päivänä. Kirja on aika oiva joka sopii kummalle vaan...

Ihmiset suhtautuvat eri tavoin nimppareihin - jotkut eivät vietä niitä ollenkaan, jotkut juhlivat kuin synttäreitä ja mitä tahansa siltä väliltä. Meidän perhe juhlii nimppareita melkein kuin synttäreitä, koska niin on meidänkin lapsuudenperheissä tehty :) Asiaan siis kuuluvat kortit, pienet lahjat ja kakut. Itse myöskin muistan muiden nimppareita.
Tuossa ap:n tapauksessa en kuitenkaan olisi mitenkään loukkaantunut, vaikkei lahjaa ollut, juuri sen takia, kun ymmärrän, etteivät kaikki nimppareita juhli. Itsellä on tapana melkein aina viedä jotain pientä tuliaista, kun mennään kyläilemään, mutten oleta, että muilla on samanlainen tapa. Ap ei siis mun mielestä tehnyt mitään "väärää", kun ei vienyt mitään... Ja kun kyse oli vielä uudesta tuttavuudesta, niin ei mun mielestä voi olettaa, että pitäis ekalla kahvittelukyläilyllä viedä joku lahja mukana.

tällä lapsella oikeat synttärit 24.12? sitten ainakin ymmärtäisi hyvin suurelliset nimipäivät. Minä oisin vieny kortin ehkä jonkun pienen karkin/lelun tai vaikka ison pääsiäismunan nyt kun niitä alkaa kaupoissa olla. Mutta mokia sattuu, ei kukaan voi siitä suuttua ettei lahjaa tuo!

Olis ehkä voinut kortin ja vaikka ihan pienen jutun viedä, esim vaikka hiuspinnejä, musta on noloa mennä mihinkään jos ei ole mitään viemistä.
Meille kyllä ovat kuitenkin kaikki tervetulleita nimppareille ilman lahjoja.

Mun lapsuudenperheessä on kyllä ollut tapana viettää nimppareita, ihan on kakkua, pullaa ja sellaista leivottu ja isovanhemmat ja kummit kutsuttu kylään. Lahjojakin on tullut.

Luulenpa et jokainen nuist lahjan ostajist on olleet kanssas samassa tilanteessa;)
Sittemmin ostaneet lahjan, tai jättäneet ostamatta.
Jos et enää kovin kutsuja saa, niin tiedätpä et niin on käynyt muillekki niille ketkä ei lahjaa oo tuoneet.
Jotku idiootit kun lähtevät mukana kaikenlaisiin hömppäpömppiin...

En ole kuullutkaan, että nimipäiviä vietetään noin isosti. Minulle äiti osti jotain pientä esim. hienon säiliöterottimen, koska varsinainen syntymäpäivänä jäi aina vähän joulun varjoon.

Nää on vähän paikkakuntakohtaisia juttuja. Olen Itä-Suomesta jossa vietettiin aina nimppareita lahjojen ja kakun kanssa, mies pohjoisesta jossa niitä ei oikein noteerata mitenkään. Voithan seuraavan kerran tavatessanne selittää, että oli sulle aivan uusi juttu ja pahoitella ettet tiennyt että täälläpäin on tapana viedä lahja. Luulisi, että kutsuja ymmärtää kun olette uusia tulokkaita.

[QUOTE="vieras";23371633]Hmm, jos itse kutsun jonkun ohimennen käymään nimpparikahveilla, en kyllä odota kutsutun tuovan lahjaa.[/QUOTE]

Sama juttu. En odottaisi minäkään eikä kyllä tulisi mieleen viedä itsekään lahjaa.

En veisi jälkikäteenkään veisi lahjaa, antaisin asian olla ja käyttäytyisin normaalisti.

[QUOTE="vieras";23372414]Esim erkiksi helluntaisille nimpparijuhla on synttärijuhlaa tärkeämpi. Itsekin aikoinani yllätyin kun työkaveri toi nimpparilahjan, olin aivan hoomoilanen kunnes toinen työkaveri selitti että hän on helluntailainen että he juhlivat nimppareita ei synttäreitä.[/QUOTE]

Tää nyt kyllä on aivan soopaa. Ajatteletkohan jehovia? Helluntailaiset kyllä juhlii kuten muukin kansa, olen siellä lapsuuteni pyörinyt. Jotkut myös nimppareita jos se sillä alueella on tapana, synttäreitä nyt ainakin.

Jehovat ei vissiin noteraa juhlapyhiä eikä synttäreitä.

No ei kai se mitään haittaa, jos muut veivät lahjan.
Jokuhan voi esim. pitää nimipäivät sen takia, että lapsi on vaikka sairastunut syntymäpäivänään, ja juhlat on jouduttu peruuttaa. Meille melkein kävi näin.

Minusta periaatteessa on kohteliasta viedä lahja, jos kutsutaan juhlimaan jotain, oli se mitä tahansa. Jos ajattelee, että ei halua muistaa, koska ei itsekään juhli vaikka 40-vuotispäivää tai 30-vuotispäivää tai valmistujaispäivää, tai nimipäivää, niin sittenhän voi jättää toisen juhlat väliin. eikä mennä katkerana omasta mielestä "turhiin" juhliin. Jokainenhan saa juhlia mitä haluaa ja ei kenenkään ole pakko osallistua. Itse olisin varmaan vienyt edes kortin ja jotain pientä, jos olisin mennyt.

Aika hurjaa, että noin pienelle pidetään noin isot nimpparit. m

Yhteistyössä