Ystävä suuttui kun "tuomitsin" (pettämisasiassa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lily"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lily"

Vieras
En tiedä onko tuomita oikea määritelmä, mutta kritisoin kuitenkin ystävän toimintaa. Onko tämä hyväksyttävää: kaverini on naimissa oleva nainen ja olimme viikonloppuna juhlimassa. Baarissa hän tanssi "liimautuneena" entisen työkaverinsa kanssa, ja antoi miehen mm. lääppiä takapuoltaan. He vetäytyivät myös sohvalle juttelemaan ja illan päätyttyä mies tuli saattamaan meitä taksille ja kaverini halasi (ihan ok) ja antoi kevyen suukon suoraan miehen suulle!! - Ei todellakaan ok (MINUN mielestäni).

Seuraavana päivänä sanoin kaverilleni, että olipa sessiot, mitäköhän miehesi sanoisi ja hän suuttui. Emme ole puhuneet sen jälkeen. Olinko sitten ihan kohtuuton?? Minusta kaverini toiminta oli todella tuomittavaa. Vai missä kulkee pettämisen raja??

Mun mielestä sun nyt vaan ehkä olis pitäny olla asiasta hiljaa... ei kuulu sulle vaikka näkyykin. Mistä sä voit tietää mitä tuo pariskunta on sopinut siitä missä heillä menee pettämisen raja. Jos se sulla menee esim. siinä, ettei voi halata toisen sukupuolen edustajaa niin joillain toisilla se voi mennä vasta siinä kun harrastat seksiä... Mielestäni tuo kaverisi käytös nyt ehkä oli sellainen rajatapaus, mutta mun mielestä sulta oli asiatonta mennä sanomaan, että "mitä miehesi sanoisi". Minä ainakin vetasisin herneen nenuun.

mä oon sitä mieltä että pettämisen raja kulkee siinä,että jos kehtaat tehdä saman myös puolisosi edessä se ei ole pettämistä,kaikki muu,mitä et haluaisi puolisosi sinun näkevän tekevän toisen kanssa,on pettämistä. ja tuo varmaan menee jo pettämisen puolelle,tuskin kaverisi pussailisi toisia miehiä miehensä edessä..

No niillähän on ollut suhde ainakin silloin kun olivat samassa työpaikassa. Aika moni sanoisi, että tuossa ravintolakäyttäytymisessä on soveliaisuuden raja ylitetty.

Pettämisen raja menee niin eripaikoissa. Joku parisuhde sallii sen minkä toinen kieltää. Kaikilla ei ole edes hyväksävää tanssia tai edes jutella toisten kanssa.

En varmaan itse olisi huomautellut noilla sanoilla ystävälleni.

Sana tuomita on aika voimakas sana. Mikä siä olet tuomitsemaan ketään. Nämä ovat vaikeita asioita koska näihin latautuu niin paljon omia mielipiteitä, moraali ja eettiset arvot.
Ystävien tehtävä ei ole tuomita ketään, vaan yrittää pysyä rinnalla ja jutella, kuulostella mitä toinen ajatteli. Nythän sä hyökkäsit päälle kun yleinen syyttäjä, et jättänyt toiselle minkäänlaista varaa puhua, selitellä tai edes potea morkkista.

Tollasta tapahtuu.

[QUOTE="juri";23406737]No niillähän on ollut suhde ainakin silloin kun olivat samassa työpaikassa. Aika moni sanoisi, että tuossa ravintolakäyttäytymisessä on soveliaisuuden raja ylitetty.[/QUOTE]

Miksi lähdit reissuun heidän kAnssaan?

Alkuperäinen kirjoittaja kiviä;23406748:
Sana tuomita on aika voimakas sana. Mikä siä olet tuomitsemaan ketään. Nämä ovat vaikeita asioita koska näihin latautuu niin paljon omia mielipiteitä, moraali ja eettiset arvot.
Ystävien tehtävä ei ole tuomita ketään, vaan yrittää pysyä rinnalla ja jutella, kuulostella mitä toinen ajatteli. Nythän sä hyökkäsit päälle kun yleinen syyttäjä, et jättänyt toiselle minkäänlaista varaa puhua, selitellä tai edes potea morkkista.

Tollasta tapahtuu.

Tuomita oli väärä sana, kritisoida ehkä oikeampi. En halua tuomita enkä "lynkata" ketään, mutta jotenkin tuntui vaan aika härskiltä...

Mitä sä sanoisit jos sun kaverilla olis tollasen jälkeen morkkis? Tai miten olisit tukena/tsemppaisit?

Joskus tuntuu, että täällä naisille sallitaan vähän enemmän. Että naiset saa "vähän" pettää ja pitää hauskaa "entisten heilojen" kanssa. Mutta miehelle ajatuskin siihen suuntaan on kielletty!

Tuomita oli väärä sana, kritisoida ehkä oikeampi. En halua tuomita enkä "lynkata" ketään, mutta jotenkin tuntui vaan aika härskiltä...

Mitä sä sanoisit jos sun kaverilla olis tollasen jälkeen morkkis? Tai miten olisit tukena/tsemppaisit?

Usko muo kun sanon, että tälläisiä tilanteita on ollut. Olen vain kuunnellut, ehkä kysynyt mitä tuntee sitä toista kohtaan kenen kaulassa on roikkunut? Pusu suullekkin saattaa olla vain pusu suulle, loppupeleissä, ei mitään muuta. Missään vaiheessa en kritisoi, syyttele tai arvostele. Mistäs sen tietää vaikka jonain päivänä siinä istuisin minä. Haluaisinko silloin kuulla syytöksiä, luultavasti en. Haluaisin ystävän joka olisi ystäväni ehdoitta, olisi ystäväni, vaikka olisinkin hairahtunut.
Toki voi kyseenalaistaa, se on ihan eriasia kuin kritisointi. Kyseenalaistaminen on hyvä tapa saada toinen puhumaan. Voi kysyä kannattiko? Oliko se tuopn morkkiksen arvoista?

Olen huomannut pettämisen olevan hyvin yleistä ja ihmisten uskaltavan minulle kertoa rehellisesti elämästään. Arvostan sitä, enkä halua pettää luottamusta puuttumalla toisten parisuhteisiin sillä yleensä toisella osapuolella on tiedossakin se, ettei toinen ihan uskollisin ole. Saatan kyllä tilanteen tullen todeta, että olikos tuossa mitään järkeä tai onko, mutta en sen enempää ala saarnata joten kukaan ei ole myöskään hernettä nenään kommenteista vetänyt.

Minusta ystävän tehtävä ei myöskään ole kauniiden ja rohkeiden tapaan tukea kaksinaismoralistisesti joka asiassa. Ensin että "ihan ok kun kävit pettämään" ja vuoden kulutta "voi voi kun sua petettiin, on se pettäminen vaan niin väärin".
Sen sijaan voisi kysyä missä mennään ja kuunnella mikä toisen motiivi on ollut. Ei sitä tarvitse sen paremmin tsempata kuin tuomitakaan. Oman mielipiteen voi esittää kysyttäessä.

Hyvä, että kerroit mielipiteesi. Parempi, että sanoit sen jo tässä vaiheessa. Jos ja kun tilanteet menevät pitemmälle, niin sitä joutuu tahtomattaan hankalaan välikäteen, sillä hiljaa olemalla sitä tavallaan hyväksyy toisen käytöksen.

Alkuperäinen kirjoittaja kiviä;23406803:
Usko muo kun sanon, että tälläisiä tilanteita on ollut. Olen vain kuunnellut, ehkä kysynyt mitä tuntee sitä toista kohtaan kenen kaulassa on roikkunut? Pusu suullekkin saattaa olla vain pusu suulle, loppupeleissä, ei mitään muuta. Missään vaiheessa en kritisoi, syyttele tai arvostele. Mistäs sen tietää vaikka jonain päivänä siinä istuisin minä. Haluaisinko silloin kuulla syytöksiä, luultavasti en. Haluaisin ystävän joka olisi ystäväni ehdoitta, olisi ystäväni, vaikka olisinkin hairahtunut.
Toki voi kyseenalaistaa, se on ihan eriasia kuin kritisointi. Kyseenalaistaminen on hyvä tapa saada toinen puhumaan. Voi kysyä kannattiko? Oliko se tuopn morkkiksen arvoista?

Olet oikeassa ja nyt kun mietin asiaa, kritisoiminen oli väärin. Hänellä, siis ystävälläni, taitaa olla tosi kova morkkis KOSKA hän ei ole sen tyylinen ihminen, että lähtisi sekoilemaan. Taisi olla kovemmassa humalassa kuin tajusinkaan...

Olet oikeassa ja nyt kun mietin asiaa, kritisoiminen oli väärin. Hänellä, siis ystävälläni, taitaa olla tosi kova morkkis KOSKA hän ei ole sen tyylinen ihminen, että lähtisi sekoilemaan. Taisi olla kovemmassa humalassa kuin tajusinkaan...

Kannattaa soittaa ja sanot että reagoit niin vahvasti, koska se ei ollut hänen tapaistaan. Kannattaa avata se miksi niin käyttäydyit, että hän ymmärtää että reagoit omaan tunteeseesi, et niinkkään hänen tekosiinsa.

Kyllä mielestäni ystävän tehtävä on ojentaa ystäväänsä, mikäli tämä käyttäytyy ajattelemattomasti ja typerästi. Teit oikein.
Itseäni vituttaa suunnattomasti ne selkääntaputtelijat, jotka vaan nyökkäävät ja ovat "puuttumatta" typerään käytökseen.

Kyllä mielestäni ystävän tehtävä on ojentaa ystäväänsä, mikäli tämä käyttäytyy ajattelemattomasti ja typerästi. Teit oikein.
Itseäni vituttaa suunnattomasti ne selkääntaputtelijat, jotka vaan nyökkäävät ja ovat "puuttumatta" typerään käytökseen.

Ojentaa ystävää? Oletko äiti ystävillesi? Luuletko että se auttaa jotain ?

En kävisi kritisoimaan ystävän tekemisiä. Hyväksyä ei tarvitse mutta mielestäni pelkkä kuuntelu riittää. Jos ystäväsi nyt poteekin morkkista, niin ainakin sinulle hänen on hirveän vaikea asiasta puhua ja purkautua koska olet jo tuominnut hänet. Itse ainakin jos kadun jotain tekemääni ja haluaisin siitä ystävälleni avautua niin en valitse siihen ystävää jonka suusta saattaa kuulua "Ansaitset pahan olosi" tai "sitä saa mitä tilaa" tai se inhottavin: "mitäs minä sanoin". Ei näin.

Voi voi, kyllä tekin jossain vaiheessa huomaatte sen että elämässä on muutakin kuin se yksi äijä siellä kotona, hauskaa pidetään välillä ja ystävät on sitä varten joiden kanssa sitä hauskaa pidetään, ei pitämään jöötä tai moralisoimaan... Voit uskoa että tuon ystävän kanssa et mene enää minnekään, pyytäessäsi hänellä on varmasti muuta ohjelmaa.

Yhteistyössä