Missä tahdissa kohdunkaula lyhenee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mina"

Vieras
Tuli vaan mieleen tällanen, kun kuukaus sitten kohdun kaulan pituus oli muistaakseni sen 5cm (eikös se täytenä ole jotain tota luokkaa) ja tän päivän on supistellut enempi vähempi kipeesti ja tk:n tutkimuksessa kohdunkaulaa oli jäljellä reilu 2cm.
Raskausviikkoja nyt 24+1

Että missä tahdissa tuo yleensä lyhenee, ja minkähän verran näillä supistuksilla on ollut vaikutusta.
Arvon vaan, että lähdenkö illalla paikallisen päivystyksen päättyessä vielä keskussairaalaan asiantuntijalle näytille vai en...

Oliko sama lääkäri joka tutki? Paljon mittaajasta myös tämäkin asia kiinni.
Jos ei kovin kipeästi, tiheästi ja intensiivisesti supistele en menisi näytille.

Ja jos supistukset ei lopu siihen kun juot runsaasti (0,5l) ja pötköttele sohvalla pari tuntia menisin näytille.
Tipalla ne siellä osastollakin supistuksia hillitsee, jos se ei aut niin sitten vasta järeimpiä lääkkeitä.

On todella yksilöllistä, missä tahdissa kohdunakaula lyhenee. Itselläni kahdessa ensimmäisessä raskaudessa noilla viikoilla kohdunkaulaa oli jäljellä n. 2cm ja kohdunsuulla oli vauvan puolella ½cm rako. Ennenaikaisia supistuksia mullakin vaivana. Siitä seurasi osastolepo ja sairausloma ä-loman alkuun asti (no toisessa jouduin kokeilemaan työskentelyä vielä sairaalajakson jälkeen). Minä kehoitan myös lepäämään kotona, mutta jos supituksia tulee silti, niin kannattaa myös käydä näytillä. Mulla ei koskaan annettu tippaa ehkäisemään supistuksia vaan annettiin pistoksena Ytobar -nimistä lääkettä. Samoin pistoksin annettiin kortisonia, jotka kypsyttävät vauvan keuhkoja ja parantavat mahdollisuuksia selvitä, jos sattuisi syntymään ennenaikaisesti. Sanottava on vielä, että kolmannen vauvan kanssa ei ollut mitään ongelmia ja kohdunkaulakin törötti tuossa viidessä sentissä vielä rv 36 :)

Eri lääkärit olivat, mutta ultralla katsoivat, eli tuskin se ihan kauheesti voi siinä heittää?

No, täytyy nyt seurata tää päivä mitä lepo ja juonti tekee ja katsoa sitten illalla miltä tuntuu

Mulla oli ensimmäisessä tutkimuksessa joskus vähän ennen joulua 4 senttiä. Sen jälkeen n. viikoilla 28 oli enää 2.5, eikä lääkäri nyt ainakaan mitenkään älyttömän huolestuneelta vaikuttanut. Normaalipituus on ilmeisesti 3-5 senttiä. Itselläni katsottiin ultrassa, joten pitäisi olla suht pitävät nuo luvut.
Merkittävämpää siinä ilmeisesti on se, onko kohdunsuu kiinni vai auki ja onko kiinteä vai pehmennyt.

On todella yksilöllistä, missä tahdissa kohdunakaula lyhenee. Itselläni kahdessa ensimmäisessä raskaudessa noilla viikoilla kohdunkaulaa oli jäljellä n. 2cm ja kohdunsuulla oli vauvan puolella ½cm rako. Ennenaikaisia supistuksia mullakin vaivana. Siitä seurasi osastolepo ja sairausloma ä-loman alkuun asti (no toisessa jouduin kokeilemaan työskentelyä vielä sairaalajakson jälkeen). Minä kehoitan myös lepäämään kotona, mutta jos supituksia tulee silti, niin kannattaa myös käydä näytillä. Mulla ei koskaan annettu tippaa ehkäisemään supistuksia vaan annettiin pistoksena Ytobar -nimistä lääkettä. Samoin pistoksin annettiin kortisonia, jotka kypsyttävät vauvan keuhkoja ja parantavat mahdollisuuksia selvitä, jos sattuisi syntymään ennenaikaisesti. Sanottava on vielä, että kolmannen vauvan kanssa ei ollut mitään ongelmia ja kohdunkaulakin törötti tuossa viidessä sentissä vielä rv 36 :)

ok, mulla tais viikkoja olla 32+ kun tipassa ja yönyli osastolla tarkkailussa.

Mulla ei ole ikinä ollt enempää kuin 3 cm. Ei toi 2 kuulosta pahalta. JA voihan se lyhentymä mutamassa tunnisakon vaikak sieltä 5 cm:stä nollaan. Ratkaisevampaa on se onko kohdunkaula pehmennyt. Ja tietty noilla viikoilla ei sais kipeästi supistella, harjoitussupparit on ok.

Mulle taas on sanottu ettei tuolla pehmenemisellä ole juuri merkitystä vaan nimenomaan kaulan pituuden muutoksilla. Soita äippäpolille ja kysy mitä ne on mieltä, kannattasko tulla näytille. Noilla viikoilla oon ite ollu aina extra varovainen supistusten kanssa.

Yhteistyössä