Neuvolan mielestä 3-vuotiaani taitaa olla epänormaali

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maomao

Aktiivinen jäsen
23.05.2010
4 535
12
38
Ei tunnistanut sanaa "kukko" tai "tukka". Asumme kaupungissa enkä ole kukkoja hirveästi pojalle esitellyt ja toisekseen - meillä puhutaan hiuksista. Pojalla on kyllä muuten tosi laaja sanavarasto ja ymmärtää kaiken mitä puhutaan. Ei kuitenkaan näyttänyt ko. juttuja kuvasta joten ens kuussa otetaan neuvola uusiksi.

Millaiseksi tää neuvolajuttu on mennyt? Lisäksi piti piirtää kaksi viivaa mallin mukaan viereiseen ruutuun - ei siinä mitään, poju piirsi autoja ja sitten niiden viivojen viereen viivat, ei ruutuun. Tämäkin testi meni siis huonosti :whistle:

Olin kyllä lähellä kysyä, että ollaanko oikeassa paikassa. Samainen 3-vuotias rakentaa legoista aluksia ja autoja, tekee itsensä korkuisen palikkatornin jos tahtoo jne.

Mites teillä 3-vuotisneuvola, millaisia testejä on ollut?

[QUOTE="vieras";23799351]Tukan ymmärrän, mutta eikö teillä muka mitään kirjoja ole, missä olis kukko?[/QUOTE]

Ei meillä taida olla.. Eläinkirjoja on kyllä ja maatilan satuja useampikin (mummola on maatila myös, sielläKÄÄN ei kukkoja), kaverilla on kanoja muttei kukkoa tunkiolla. En tiedä kuinka on jäänyt tuo eläin niin paitsioon. Ankan tunnistaa, mutta sitähän ei kysytty :D

Alkuperäinen kirjoittaja kerro vielä;23799369:
Laittoiko neuvola jatkotutkimuksiin vai miksi meuhkaat?

Ens kuulle uus aika. Ihmettelenpä vain ajankulukseni. Isompien lasten kanssa ei ole ollut samanlaista, tosin silloin olikin eri neuvolatäti.

No meillä ei ole palloa lainkaan, kaikki muut vimpaimet löytyvät. Ja 1,5 vuotisneuvolassa olisi pitänyt heittää palloa :O Mulle ei vaan ihan oikeasti ole tullut mieleen ostaa tavallista palloa. Ilmapalloja kyllä on ollut mut niitä pomputetaan, ei heitellä

Meillä oli taas toisinpäin. Neuvolassa sanottiin että kaikki on ok, vaikka itse sanoin ettei kaikki ole kohdallaan. Viimein 5v:nä poika pääsi neurologille ja sieltä paukahti 5 dignoosia ja kolmet eri kuntoutukset ja terapiat aloitettiin.

Tossa piirtämisessä testataan myös sitä että kuunteleeko ohjeita ja osaa toimia niiden mukaan. Ei varmaan ohjeistettu piirtämään autoja.

En siltikään sanoisi epänormaaliksi, jossain asioissa todella taitava mutta joissain on vielä parannettavaa.

[QUOTE="vieras";23799374]Eli osaa piirtää mutta ohjeiden noudattamisessa on ongelmia. Liittyisikö siihen?[/QUOTE]

mun tyttö piirsi 3v neuvolassa ne viivat ja sen pallon. jatkoi palloa ja piirsi siitä oman kuvansa. terkan mielestä oli vaan hienoa että osaa piirtää ihmisne eikä mitä moitteita tullu ettei tehny niin ku käskettiin, tai tekihän se mut teki "liikaakin"

Alkuperäinen kirjoittaja voi kun meilläkin;23799386:
Meillä oli taas toisinpäin. Neuvolassa sanottiin että kaikki on ok, vaikka itse sanoin ettei kaikki ole kohdallaan. Viimein 5v:nä poika pääsi neurologille ja sieltä paukahti 5 dignoosia ja kolmet eri kuntoutukset ja terapiat aloitettiin.

oi, voisitko millään kertoa lisää? diagnoosit ja kuinka kauan neurologisella tutkimuksia/ketä häntä tutki? olisin kiitollinen

mulla on samantyylinen kokemus ite oon 2vuotiaasta asti kattonut että jotain on, ja 4vuotias neuvolassa uskalsin avata suuni,th oli sitä mieltä ettei mitään. mut nyt sit on tarkkaavaisuus dg. tutkimukset tosin vielä kesken, mutta toi tuli haastattelujen,kyselykaavakkaiden ja psykologin tutkimuksen. perusteella.

On tää niin tätä. samaan muottiin kaikki vaan ja jos ei osaa piirtää viivaa kuten vieressä tai tunnista kuvia/sanoja on sitten niin vajaa tai epänormaali.
Ei meilläkään osannut piirtää, ei viivaa eikä autoa eikä mitään. Töhersi jotain. itse en panikoitunut, mutta neuvolassa pidettiin ihmeellisenä ettei osannut vielä piirtää. Ehkä se oppii joskus, ehkä ei. Nyt se piirtää (3,5 v) jotain örkkimörkkejä joilla on silmät ja suu... ei vieläkään varmaan läpäisisi tuota neuvolaa piirtämisen puolesta :)

Jotain maatilan eläimiä ei tunnistanut, oli kamalaa. Mutta mitenkä sitten, se tunnisti kuormaaja, kurottajan, kaivurin, bobcatin (?)...

Meillä poika on niin ujo ettei uskaltanut hyppiä tai kävellä ilman mua ja ensiksi neuvolantäti oli sitä mieltä että fyysinen kehitys voisi olla vähän vajaata (Haloo!!) mutta sanoin, että otan vaikka videota ja tuon näytille että millainen vilpertti ja vilkas on kotona. Se riitti, sanoi että taitaa olla ok kehitystä.

en mä mitenkään noita neuvoloita paheksu, se on hyvä että siellä tulee kontrollia mutta heidänkin pitäisi muistaa ettei se ympäristäö varsinkaan kaikille lapsille ole suotuisa.

Tossa piirtämisessä testataan myös sitä että kuunteleeko ohjeita ja osaa toimia niiden mukaan. Ei varmaan ohjeistettu piirtämään autoja.

En siltikään sanoisi epänormaaliksi, jossain asioissa todella taitava mutta joissain on vielä parannettavaa.

Osaa noudattaa ohjeita, esim. "vie vihreät hanskat laatikkoon ja pallo tuohon koriin" tai "laita makkarat pannuun ja perunat kattilaan" - eri asia ehkä, en tiedä. En hirveästi harrasta piirtäessä ohjeistusta vaan annan yleensä piirrellä mitä tahtoo.

Kyllä nevolatätien pitäisi osata soveltaa ja tulkita testejä hiukan rennommin. Kyllähän sen näkee, osaako lapsi asioita vei ei. Ja jos lapsi ei halua jotain tehdä (vaikka osaisikin) niin hän ei sitä silloin tee. 3 v on aika arvaamaton vielä "tempuissaan".

"Ei se kukkokaan käskien laula" :)

Osaa noudattaa ohjeita, esim. "vie vihreät hanskat laatikkoon ja pallo tuohon koriin" tai "laita makkarat pannuun ja perunat kattilaan" - eri asia ehkä, en tiedä. En hirveästi harrasta piirtäessä ohjeistusta vaan annan yleensä piirrellä mitä tahtoo.

No sit ei vaan varmaan jaksanut kuunnella tai välittää kun piirtely oli kivaa.

Suotta ressaat.

Noista sanoista: Meillä poika pääsi puheterapiaan 5 vuotiaana ja siellä tuli ihan uusi sana vastaan ankkuri. Ei vaan ollu vissiin koskaan mainittukaan moista sanaa.

oi, voisitko millään kertoa lisää? diagnoosit ja kuinka kauan neurologisella tutkimuksia/ketä häntä tutki? olisin kiitollinen

mulla on samantyylinen kokemus ite oon 2vuotiaasta asti kattonut että jotain on, ja 4vuotias neuvolassa uskalsin avata suuni,th oli sitä mieltä ettei mitään. mut nyt sit on tarkkaavaisuus dg. tutkimukset tosin vielä kesken, mutta toi tuli haastattelujen,kyselykaavakkaiden ja psykologin tutkimuksen. perusteella.

Eli ensin päästiin lastenneurologille. Aika oli n. 1,5 tuntia ja juteltiin pojasta. Poika samalla leikki ja neurologi seuraili poikaa. Sitten saatiin lähete osastolle ja siellä poikaa tutkittiin 2 päivää. Oli toimintaterapeutti, fysioterapeutti, puheterapeutti, psykologi ja lastenneurologi jotka vuorollaan seuraili poikaa. Diagnoosit olivat sen jälkeen adhd/add, dyspraksia, si-häiriö, oudot maneerit... Heti aloitettiin tosiaan terapiat ja apua on ollut valtavasti.

On tää niin tätä. samaan muottiin kaikki vaan ja jos ei osaa piirtää viivaa kuten vieressä tai tunnista kuvia/sanoja on sitten niin vajaa tai epänormaali.
Ei meilläkään osannut piirtää, ei viivaa eikä autoa eikä mitään. Töhersi jotain. itse en panikoitunut, mutta neuvolassa pidettiin ihmeellisenä ettei osannut vielä piirtää. Ehkä se oppii joskus, ehkä ei. Nyt se piirtää (3,5 v) jotain örkkimörkkejä joilla on silmät ja suu... ei vieläkään varmaan läpäisisi tuota neuvolaa piirtämisen puolesta :)

Jotain maatilan eläimiä ei tunnistanut, oli kamalaa. Mutta mitenkä sitten, se tunnisti kuormaaja, kurottajan, kaivurin, bobcatin (?)...

Meillä poika on niin ujo ettei uskaltanut hyppiä tai kävellä ilman mua ja ensiksi neuvolantäti oli sitä mieltä että fyysinen kehitys voisi olla vähän vajaata (Haloo!!) mutta sanoin, että otan vaikka videota ja tuon näytille että millainen vilpertti ja vilkas on kotona. Se riitti, sanoi että taitaa olla ok kehitystä.

en mä mitenkään noita neuvoloita paheksu, se on hyvä että siellä tulee kontrollia mutta heidänkin pitäisi muistaa ettei se ympäristäö varsinkaan kaikille lapsille ole suotuisa.

Tää on nykyään ihan käsittämätöntä oikeasti. Me oltiin keskimmäisen kanssa 2v neuvolassa juuri ja alkuun tyttö jaksoi tosi hyvin keskittyä, piirsi viivat ja pallot (!) täsmälleen oikein, rakensi palikkatornin yms. No, sitten tuli pallon vuoro, sitä olisi pitänyt potkaista, mutta tyttö olisikin halunnut ensin kopitella tädin kanssa. Täti nyhti pallon sitten väkisin tytön käsistä että nyt potkitaan ja poruhan siinä tytöllä pääsi kun muutenkin näytti jännittävän tilannetta. Siinä kohtaa meni tädillä jotenkin ihmeesti hermo, sanoi että tätä käyntiä on turha enää jatkaa kun lapsi ei suostu yhteistyöhön! Heitti meidät sitten 7min käynnin jälkeen pihalle sieltä. Korttiin tuli merkinnät ei puhu (kotona puhuu, ujosteli tuolla ja tämänkin kyllä kerroin tädille) ei suostu yhteistyöhön ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot huonot. Siis 2-vuotiaalla.. Olin aivan pöyristynyt, täti vielä kuittasi jotenkin että ette selvästikään olleet valmistautuneet tähän käyntiin ja testaukseen..

Tää on nykyään ihan käsittämätöntä oikeasti. Me oltiin keskimmäisen kanssa 2v neuvolassa juuri ja alkuun tyttö jaksoi tosi hyvin keskittyä, piirsi viivat ja pallot (!) täsmälleen oikein, rakensi palikkatornin yms. No, sitten tuli pallon vuoro, sitä olisi pitänyt potkaista, mutta tyttö olisikin halunnut ensin kopitella tädin kanssa. Täti nyhti pallon sitten väkisin tytön käsistä että nyt potkitaan ja poruhan siinä tytöllä pääsi kun muutenkin näytti jännittävän tilannetta. Siinä kohtaa meni tädillä jotenkin ihmeesti hermo, sanoi että tätä käyntiä on turha enää jatkaa kun lapsi ei suostu yhteistyöhön! Heitti meidät sitten 7min käynnin jälkeen pihalle sieltä. Korttiin tuli merkinnät ei puhu (kotona puhuu, ujosteli tuolla ja tämänkin kyllä kerroin tädille) ei suostu yhteistyöhön ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot huonot. Siis 2-vuotiaalla.. Olin aivan pöyristynyt, täti vielä kuittasi jotenkin että ette selvästikään olleet valmistautuneet tähän käyntiin ja testaukseen..

Siis 2-vuotis neuvolassa piti piirtää ja potkia palloa? Meillä kysytiin osaako puhua, sanoin että joitain sanoja, mutta muuten aika huonosti puhuu. Täti totesi vaan että kyllä ne sanat sieltä tulee. Narun nokasta piti ottaa helmi kiinni, ihan kuin pinsettioteharjoituksessa. Muuta siellä ei tehtykään. Itselleni jäi kyllä hieman sellainen olo, että olikohan kaikki nyt sitten ok.. Todella huono ja turhauttava käynti oli täällä 2-vuotis neuvola.

No huh huh. Meillä 2v-neuvolassa olisi pitänyt myös potkaista palloa, mutta kun sanoin neuvolatädille, että ei tuo palloa potki, vaan heittelee, niin se kelpas, nykyään poitsu potkii jo palloa. Paperille piti jotain myös piirrellä, mutta ei mitään tarkallee, vaan sai piirtää mitä halusi. Meillä ei puhuttu oikeastaan mitään vielä tuossa vaiheessa ja siitäkään terkka ei ollut huolissaan, sovittiin uusi aika 2,5-vuotiaana, mutta ei me sitä sitten käyty, kun soitin siitä terkkarille ja se kysyi, että onko puhe kehittynyt ja olihan se, niin jos minä en ole huolissani, niin ei tarvitse tulla.

Nyt sit kävin tuon vauvan kanssa neuvolassa ja isompi oli mukana, niin terkkakin näki, että puhetta jo tulee.

[QUOTE="maikku";23799963]Siis 2-vuotis neuvolassa piti piirtää ja potkia palloa? Meillä kysytiin osaako puhua, sanoin että joitain sanoja, mutta muuten aika huonosti puhuu. Täti totesi vaan että kyllä ne sanat sieltä tulee. Narun nokasta piti ottaa helmi kiinni, ihan kuin pinsettioteharjoituksessa. Muuta siellä ei tehtykään. Itselleni jäi kyllä hieman sellainen olo, että olikohan kaikki nyt sitten ok.. Todella huono ja turhauttava käynti oli täällä 2-vuotis neuvola.[/QUOTE]

Juu, piti piirtä viiva, pallo ja rasti. Palikkatornin rakensi 9 palasta. Tuohon pallon potkaisuun jumittui siis meidän homma, mutta tiedossa olisi ollut vielä nuppipalapeli, kirjoista kuvien nimeämistä ja muuta sanallinen ohjeistushomma kuten "mene sen kaapin luo missä on nallen kuva, avaa ovi ja ota keskimmäiseltä hyllyltä kaksi palikkaa ja vie ne äidille." ja "hae tuolta nurkasta olevasta korista pieni sininen kirja ja vie se tuonne pöydälle." Siis värejä, lukumääriä ja muita käsitteitäkin pitäisi aika hyvin haltsata. Muistan nuo meinaan esikoisen 2v neuvolasta saman tädin kanssa..

:o Apua!
Kai ilmotat tosta th:n esimiehelle? Ei tollasta todellakaan tarvi kuunnella ja kestää. Ei sun eikä kenenkään muunkaan.

Juu, piti piirtä viiva, pallo ja rasti. Palikkatornin rakensi 9 palasta. Tuohon pallon potkaisuun jumittui siis meidän homma, mutta tiedossa olisi ollut vielä nuppipalapeli, kirjoista kuvien nimeämistä ja muuta sanallinen ohjeistushomma kuten "mene sen kaapin luo missä on nallen kuva, avaa ovi ja ota keskimmäiseltä hyllyltä kaksi palikkaa ja vie ne äidille." ja "hae tuolta nurkasta olevasta korista pieni sininen kirja ja vie se tuonne pöydälle." Siis värejä, lukumääriä ja muita käsitteitäkin pitäisi aika hyvin haltsata. Muistan nuo meinaan esikoisen 2v neuvolasta saman tädin kanssa..

No just, meillä siis oli kyllä tuohon verrattuna ihan puuttellinen käynti. n. 10 minuuttia kesti kokonaisuudessaan, kun otettiin vaan pituus ja paino ja kysyttiin osaako puhua ja siinpä se olikin. Pitääpä vähän kysellä onko täälläpäin tapana tehdä hieman perusteellisempiakin tarkastuksia...

Ei meiltä tuollaista ole vaadittu 2v neuvolassa, nuppipalapeli oli ja samoin piirtäminen, mutta ei mitään tiettyä kuviota, tornia piti rakentaa, mutta meidän jätkä vaan halusi hajottaa ei tehdä, elikkä ei ongelmaa ja jotain muutakin oli, mutta ei mitään tuollaista että "vie ota sininen kirja korista ja vie pöydälle"

[QUOTE="Mam";23800058]:o Apua!
Kai ilmotat tosta th:n esimiehelle? Ei tollasta todellakaan tarvi kuunnella ja kestää. Ei sun eikä kenenkään muunkaan.[/QUOTE]

No mä olen nyt vasta vajaan viikon sulatellut tuota käyntiä ja tosissaan välillä miettinyt että mitä teen.. nuo merkinnät varsinkin tuohon neuvolavihkoon tuntuu ikäviltä, niistä voisi itseasiassa päätellä aika vakaviakin puutteita lapseni kehityksessä.. Ihmettelen kyllä meidän neuvolan vaatimustasoaverrattuna tässä muilta tulleisiin kokemuksiin.

Yhteistyössä