Kuinka moni tekee 5-vuotiaalle leivät, paloittelee ruuat tms.?

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
5-vuotias osaa jo omatoimisesti paljon. Esim. käydä jääkaapilla ja ottaa iltapalaa, avata jogurtin tai tehdä leivän, pestä/kuoria hedelmän, ottaa juomista, paloitella ruokansa jne. Moniko tekee nämä asiat lapsen puolesta, jos lapsi ei halua?

5-vuotias osaa jo omatoimisesti paljon. Esim. käydä jääkaapilla ja ottaa iltapalaa, avata jogurtin tai tehdä leivän, pestä/kuoria hedelmän, ottaa juomista, paloitella ruokansa jne. Moniko tekee nämä asiat lapsen puolesta, jos lapsi ei halua?

Annan tehdä itsekin (nyt kyllä täytti jo 6v) mutta useimmiten annan samassa rytäkässä valmiina ruuat, leivät jne kun pienille siskoillekin. Mutta saa itsekin tehdä ja haluaakin tehdä. Meillä on vaan lähes minuutilleen tietyt ruoka-ajat, joiden välissä ei ole sallittua napostella mitään, joten aika vähän on tilanteita jolloin kukaan itsenäisesti ottaa mitään... vettä janoon milloin haluaa.

Mä myönnän. En niinkään siksi, etteikö viisivee osaisi, eikä ole halustakaan kiinni. Mä olen vaan niin tottunut siihen liukuhihnatyöskentelyyn, lautaset hellan viereen, ruoka lautaselle, perunat pienemmiksi.. Silloin kun muistan, niin ruoka menee paloittelemattomana nenän eteen, mutta monesti näin. Eikä meiän maailma siihen kaadu :)

Niin, piti vielä äskeiseen lisätä, että valitettavasti meidän perheessä lapsilla ei ole lupa mennä jääkaapille jos ei ole ruoka-aika. Vettä osaavat hanasta ottaa, jos on jano, mutta meillä on selvät ruoka-ajat, eikä niiden välissä napostella. Paitti ehkä keksiä tai jäätelöä jälkiruuaksi.

[QUOTE="Jansku";23822057]Mä myönnän. En niinkään siksi, etteikö viisivee osaisi, eikä ole halustakaan kiinni. Mä olen vaan niin tottunut siihen liukuhihnatyöskentelyyn, lautaset hellan viereen, ruoka lautaselle, perunat pienemmiksi.. Silloin kun muistan, niin ruoka menee paloittelemattomana nenän eteen, mutta monesti näin. Eikä meiän maailma siihen kaadu :)[/QUOTE]

No just näin! Mulla ruokittavana 4 alle 6v lasta, jos kaikki ottaisi/tekisi itse kaiken niin me siirryttäisi ruokailusta toiseen ilman taukoa :D

Mä teen mun 9-v tytölle aina kaikki valmiiksi. Vien esim. aamupalan tarjottimella olkkariin, jossa hän katselee ohjelmia ennen kouluun lähtöä. Minulla vain yksi lapsi, joten haluan tehdä niin.

Täytyy tunnustaa, että monet noista asioista teen vielä seitsemänvuotiaallekin... Lapsi kyllä osaa ja tekisikin, mutta minä vain automaattisesti passaan hänet samalla kuin pikkusisaruksetkin.

Minä teen nuo asiat usein sekä 5-vuotiaan että 7-vuotiaan puolesta.

Ja he vuorostaan tekevät aika ajoin aamupalaa minulle. Pilkkovat kurkut, tomaatit, muut rehut salaattia varten. Paistavat lihat, keittävät riisit, jne. Nuorempi etenkin on sangen taitava kokki ja erittäin kiinnostunut ruuanlaitosta.

Eilen olivat mökillä kuorineet perunat muussia varten, ja tekaisseet salaatin.

Passaan myös miestäni ja mieheni minua :)

4-vuotias useimmiten haluaa itse tehdä ja myös sisko 3v haluaa opetella leivän tekoa. Yleensä voitelen leivät jos on liian kovaa voita ja leikkaan esim. kurkut mutta saavat itse kyllä halutessaan tehdä. Hakevat myös jääkaapista itse maitoa yms.

Meillä on 2 vuotiaasta osannut käydä jääkaapilla, avata jogurtin, ottaa lusikan, syödä, ottaa avatun maitopurkin, kaataa maitoa lasiin siististi, pestä omenan. Viedä likaiset astiat koneeseen, ihan opettamatta. Hän aina hilasi keittiön tuolia paikasta paikkaan jo teki, enkä mä koskaan mennyt väliin vaikka sotkua joskus hieman syntyikin. Siivottiin sitten yhdessä kun hän oli syönyt. Leivän hän oppi voitelemaan nyt 4 vuotiaana. Silti mä välillä passaan hänät, teen leivän tai joskus jopa ihan syötänkin :)

[QUOTE="vieras";23822075]Mä teen 5-vuotiaalle leivän. En kuulu heihin, joiden lasten kuuluu osata ennen kouluikää lähes kaikki kotityöt, ja olla pikkuaikuinen.[/QUOTE]

Jaa en tiennytkään, että minä kuulun nyt johonkin tiettyyn kastiin ihan, koska oma lapseni on kaksi vuotiaasta halunnut ja saanut tehdä itse. =)

[QUOTE="äityli";23822115]Mä teen mun 9-v tytölle aina kaikki valmiiksi. Vien esim. aamupalan tarjottimella olkkariin, jossa hän katselee ohjelmia ennen kouluun lähtöä. Minulla vain yksi lapsi, joten haluan tehdä niin.[/QUOTE]

Toivottavasti hän saa rikkaan ja kiltin miehen, jotta voi sitten saada samanlaista palvelua aikuisenakin johon on lapsena jo tottunut :D

[QUOTE="epsu";23822270]No joo, onhan toi passaaminen johonkin asti ihan ok. Mutta kun anoppi solmii mieheni veljen kengännauhatkin vielä...[/QUOTE]

Ja pesee tämän veljen sen tyttöystävän pyykit, tekee ruuat ja kattaa pöydän (ruuan osaavat kyllä jo itse ottaa lautaselleen), siivoaa heidän huoneen jossa siis anoppilassa asuvat, ja tekee molemmille eväät kun lähtevät kouluun...

Ja nämä kaksi on ihan aikuisia ihmisiä (19v. ja 22v.) ja tämä on OIKEASTI totta.
No okei, ehkä ei liittynyt ihan aiheeseen, mut tällänen vähän liian pitkälle viety tapaus...

Joskus teen, joskus 6v lapsi tekee itse, kohta 5v harvemmin, mutta joskus. Hedelmiä ei kyllä kuori. Jääkaapista löytävävät tarvittaessa syötävää, mutta usein laitan iltapalan pöytään valmiiksi. Tätä 4v syötänkin vielä joskus jos ruoka ei meinaa upota. Ihan kamala äiti siis olenkin. En jaksa stressata.