Moni ihmettelee miten jotkut ovat niin lihavia, että voi olla vaikka yli 30 kg ylipainoa. Kerron miten.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylipainoonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ylipainoonen

Vieras
Jokainen varmasti tietää kuinka helposti ja vähältä tuntuu kun tulee 2 kiloa vuodessa lisää. Jos joka vuosi tulee 2 kiloa lisää 18 vuoden aikana, esim. koko aikuisikäni se on yhteensä 36 kiloa ja täysin perusruualla, ei mättämisellä kun on lihavuusgeeni, eli ei halua elää pelkällä salaatilla ja omenalla vaan syödä ihan perusruokaa mitä muukin perhe.

Kuulostaa aikamoiselta selittelyltä ja liioittelulta. Ei normaalipainossa pysymiseen tarvitse syödä pelkkää salaattia ja omenaa, vaan ihan tavallista kotiruokaa. Lisäksi en tiedä ketään perustervettä, joka olisi lihonut ruokapyramidia ja annoskokosuositusta noudattamalla. Eivätkä ne kilot huomaamatta tule. Jos kymmenen vuoden aikajanalla ei pysty huomaamaan, että oho tuli lihottua 20 kiloa ja lipsahdettua ylipainon puolelle, olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään missä meni vikaan.
Lihavuusgeeni, no, kuulostaa enemmänkin laiskuus- tai itsekurittomuusgeeniltä.

mä taas ihmettelen sitä, että kuinka mun painoni on vuosia pysynyt 74kg, pituutta löytyy 163cm, eli 10-15kiloa pitäisi pudottaa.. ihmettelen siis lähinnä sitä, että paino ei tuosta enempää nouse..onneksi..

Kuulostaa aikamoiselta selittelyltä ja liioittelulta. Ei normaalipainossa pysymiseen tarvitse syödä pelkkää salaattia ja omenaa, vaan ihan tavallista kotiruokaa. Lisäksi en tiedä ketään perustervettä, joka olisi lihonut ruokapyramidia ja annoskokosuositusta noudattamalla. Eivätkä ne kilot huomaamatta tule. Jos kymmenen vuoden aikajanalla ei pysty huomaamaan, että oho tuli lihottua 20 kiloa ja lipsahdettua ylipainon puolelle, olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään missä meni vikaan.

Ylipainosta 60-80% selittyy geeneillä. Ei, ei tarkoita, ettei pysty laihtumaan, vaan se että se vaatii enemmän työtä. Täällä kun mammat luulevat, että lihava on lihava siksi, että on koko ajan sipsipussi kourassa ja istuu perse homeessa. Itse laihduttanut -40 kiloa.

Lukekaa tämä seuraava juttu ajatuksella

Syyllistäjät ovat pitkään riehuneet ylipainoisten kimpussa: lihavuus on laiskuutta, sillä jokainen voi harrastaa liikuntaa, jos viitsii. Lihavuus on jopa tyhmyyttä, sillä hölmöähän on olla pitämättä itsestään huolta. Ja joka tapauksessa lihavuus on oma vika!

Tähän ovat sortuneet median lisäksi jopa terveyskasvattajat. Samaan aikaan tutkijat ovat kuitenkin jo pitkään tienneet, ettei asia ole näin yksinkertainen. Lihavuuden genetiikkaa on tutkittu toistakymmentä vuotta. Nyt ollaan varmoja siitä, mitä ylipainoiset ovat väittäneet iät ja ajat: toiset yksinkertaisesti lihovat helpommin kuin muut.

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.–?Lihomisalttiuden, samoin kuin hoikkana pysymisenkin taustalla on selvästi geneettisiä tekijöitä. Olemme jo pitkään tienneet, että jopa 60–80 prosenttia painosta selittyy perinnöllisillä syillä.Rissasen mukaan kenenkään ei pitäisikään vertailla omaa elopainoaan ja sen saavuttamiseksi vaadittuja ponnistuksia muihin. Kelvollisia vertailukohtia ovat korkeintaan omat lähisukulaiset – jos hekään.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-sis-lihavuustutkijan-professorin-artikkelin/

Mulla jäi 5 kg per lapsi. Kerrottuna kuudella tekee sen 30 kg. Ja kun monta pientä ja mies jatkuvasti pois ei edes käyny mielessä et jotain pitäs tehdä.. Ja nyt sit itkun kanssa niitä saa pudottaa. Ja ei mun kärsi syödä ns normaalisti. Ei mun paino sillä tipu.

Ylipainosta 60-80% selittyy geeneillä.
Geenin omistaminen ja korkeampi riski ei yksistään lihota ketään - vaan oma elämäntapa. Niistä saa toki hyvän tekosyyn. Mikäli omaa taipumusta lihoa, pitäisi omaa syömis-, kulutusbalanssia tarkkailla sitäkin tarkemmin.

Ja kun kerran toiseen keskusteluun linkkasit, oli siellä mielestäni joku vastannut erittäin viisaasti.

No mutta eihän se tarkoita taaskaan sitä, että geenit olisivat mikään SYY. Ihan itse on ihminen itsensä lihottanut, jokaisen kun pitäisi tietää ne omat rajat. Siksi pidän edelleen tyhmänä ja laiskana sellaista lihavaa henkilöä, joka syyttää geenipermiäänsä ja väittää, ettei voi läskeilleen mitään. Eri asia sitten, jos on onnellinen nahassaan.

Jos tiedät olevasi lihovaa sorttia, kannattaako mättää yksin kokonainen perhepitsa, vain koska naapurin tikkulaiha Liisa niin tekee? Geenit eivät lihota, vaan altistavat lihoamiselle. Jokainen vastaa kuitenkin itse kehostaan, turha keksiä tekosyitä.

olen samaa mieltä. tosin geeneillä selittyy kyllä se, että jotkut ovat tikkuja/erittäin hoikkia ja jotkut normipainoisia. itse olen normaalipainoinen ollut aina, välillä tosin ylärajalla. yritän laihduttaa normaalipainon sisällä, edes 4 kg ja aika haastavaa on. saa todella jo alkaa kunnolla karppaamaan ja urheilla pitäisi lähes joka päivä ja aika paljon (10km lenkki esim) että ne kilot lähtisi. kuitenkin jollain toisella ihan saman ikäisellä saattaa olla jo lähtökohtaisesti 5-10kg vähemmän painoa kuin mulla, eikä niiden paljoa tarvi edes tehdä sen eteen, että paino siinä pysyy. itse joudun myös koko ajan "ylläpitämään" nykyistä painoani, eli en voi ikinä vain "antaa mennä", koska muuten todella tulokset olis kauheat.

Mistä sitä vielä lapsena tajuaa että on lihoavaa sorttia? Silloin se on aikuisten vastuulla huomata, ei lapsen.

Teininä ja varhaisaikuisena tuollaisia asioita ei vielä niin huomaa, että tulee kilo pari vuodessa lisää kun on tottunut muutenkin että kroppa kasvaa ja muuttuu, olihan puberteetti vasta.

Vasta kunnolla aikuisena tajuaa että kaverit syö hamppareita, jäätelöä ja irtareita vähän väliä mutta jos itse syöt, lihot muodottomaksi. Ei sellaista heti huomaa.

Tuolta ap:n linkkaamasta ketjusta käy myös hyvin ilmi marttyyrius, eli on hakalaa, kun joutuu tarkkailemaan painoaan, kun muut (normaalipainoiset ja hoikat) mässäävät ja syövät roskaruokaa. Varmasti, etenkin jos on tämä ns. "ylipainogeeni". Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että ihmistä ei ole tarkoitettu mässäämään tai syömään roskaruokaa. Ei vaikka läski ei tarttuisikaan. Eikä kenenkään pitäisi verrata itseään muihin vaan itseensä.
Jos tietää, ettei oma kroppa kestä mässäämistä, älä mässää. Vain itse on vastuussa omasta kehostaan. Geeneistä saa hyvä tekosyyn.

Vasta kunnolla aikuisena tajuaa että kaverit syö hamppareita, jäätelöä ja irtareita vähän väliä mutta jos itse syöt, lihot muodottomaksi. Ei sellaista heti huomaa.
Jos viikossa pitää yhden herkuttelupäivän, paljonko siinä ehtii kaloreita kiskomaan? Niin paljon, että lihoaa muodottomaksi?
Jos mässyttää ekstraa useasti viikossa, löytyy syyllinen peilistä.

Tuolta ap:n linkkaamasta ketjusta käy myös hyvin ilmi marttyyrius, eli on hakalaa, kun joutuu tarkkailemaan painoaan, kun muut (normaalipainoiset ja hoikat) mässäävät ja syövät roskaruokaa. Varmasti, etenkin jos on tämä ns. "ylipainogeeni". Ei se silti poista sitä tosiasiaa, että ihmistä ei ole tarkoitettu mässäämään tai syömään roskaruokaa. Ei vaikka läski ei tarttuisikaan. Eikä kenenkään pitäisi verrata itseään muihin vaan itseensä.
Jos tietää, ettei oma kroppa kestä mässäämistä, älä mässää. Vain itse on vastuussa omasta kehostaan. Geeneistä saa hyvä tekosyyn.

Mä olen sun kanssa osittain eri mieltä. Mun mielestä ihminen aina vertaa itseään muihin, löytääkseen paikkansa nuorena varsinkin. Onhan se epistä et toiset saa syödä mitä vaan ja itse ei. Yhtälailla epistä olis katsoo vierestä kun työkaverit kaikki tekee työtä yhtä hyvin mut vain ne saa palkankorotuksia.

Geeni ei oo tekosyy, se on osittainen oikea syy.

minä sairastuin lapsena epilepsiaan ja minulla aloitettiinn lääkitys. Lääkitys oli ruokahalua kohottavaa joten 1kk kukluessa olin lihonut 20kg ja sitä ennen ollut täysin normaali. Olin sen verta nuori että en itse tajunnut asiaa mutta onneksi äitin puuttui siihen ja lääkitys vaihdettiin se oli kuitenkin hieman myöhäistä, 20kg vahinko oli jo sattunut.. No tapa oli kuitenkin jäänyt ja se kesti että oppi sen ylenpalttisen napostelun lopettamisen.. Aikaa kului ja laihduin, lihoin mutta sitten tapasin mieheni ja tulin raskaaksi. Raskauaikana söin terveellisesti (kuten muutennkin) ja makeatkaan ei maistunut. Silti lihoin esikoisestani 31kg (niin kuin äidillenikin oli käynyt) Synnytyksen jälkeen lähti 10kg ja ei enmpää.. Sitten aloin odottaan toista lastamme esikoisen ollessa 2v ja minä olin saanut laihdutettuakin ennen sitä.. No toisesta lapsesta päätin että minähän en liho ja söin todella vähän.. lihoin 12kg ja suurin osa lähti synnytyksessä.. Nyt yritän epätoivoisesti saada kiloja pois koska elämä ei ole mukavaa kun on liikaa ylipainoa..

Geeneistä en tiedä mutta pientä ihmistä suvussamme ei ole.. normaalipainoisia on mutta eivät hekään ole laihoja vaan kookkaita.. Ja syön ruokapyramidin mukaan en edelleenkään välitä herkuista. mutta silti ei ne kilot lähde niin helpolla kun ovat tulleet.. rankasti liikuntaa lisää niin avot.. mutta 2 lasta maatila ja mies ei koskaan kotona.. vielä kun olisi aikaa..

Ylipainosta 60-80% selittyy geeneillä. Ei, ei tarkoita, ettei pysty laihtumaan, vaan se että se vaatii enemmän työtä. Täällä kun mammat luulevat, että lihava on lihava siksi, että on koko ajan sipsipussi kourassa ja istuu perse homeessa. Itse laihduttanut -40 kiloa.

Lukekaa tämä seuraava juttu ajatuksella

Syyllistäjät ovat pitkään riehuneet ylipainoisten kimpussa: lihavuus on laiskuutta, sillä jokainen voi harrastaa liikuntaa, jos viitsii. Lihavuus on jopa tyhmyyttä, sillä hölmöähän on olla pitämättä itsestään huolta. Ja joka tapauksessa lihavuus on oma vika!

Tähän ovat sortuneet median lisäksi jopa terveyskasvattajat. Samaan aikaan tutkijat ovat kuitenkin jo pitkään tienneet, ettei asia ole näin yksinkertainen. Lihavuuden genetiikkaa on tutkittu toistakymmentä vuotta. Nyt ollaan varmoja siitä, mitä ylipainoiset ovat väittäneet iät ja ajat: toiset yksinkertaisesti lihovat helpommin kuin muut.

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.–?Lihomisalttiuden, samoin kuin hoikkana pysymisenkin taustalla on selvästi geneettisiä tekijöitä. Olemme jo pitkään tienneet, että jopa 60–80 prosenttia painosta selittyy perinnöllisillä syillä.Rissasen mukaan kenenkään ei pitäisikään vertailla omaa elopainoaan ja sen saavuttamiseksi vaadittuja ponnistuksia muihin. Kelvollisia vertailukohtia ovat korkeintaan omat lähisukulaiset – jos hekään.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-sis-lihavuustutkijan-professorin-artikkelin/

ESIINNYT TOISENA HENKILÖNÄ AP! Minä kirjoitin tuosta lihavuudesta ja sinä olet sieltä onkinut nämä jutut. Tietääkseni kiellettyä palstalla. Minä olen siis tuo -40 kiloa laihduttanut ja tuosta lihavuus-artikkelista kirjoittanut. On aika harhaista omia toisten ajatuksia ja ketjuja

Läheskään aina ei ole kyse siitä, että lihava on mässäillyt.

[QUOTE="vieras";23938946]Läheskään aina ei ole kyse siitä, että lihava on mässäillyt.[/QUOTE]
Jos henkilökohtainen kulutus on x.
Kyseinen henkilö syö määrän x+y ja liikkuu määrän z, mutta lopputulos on silti suurempi kuin x.
Eikö kyse ole henkilön omalla mittapuulla mässäilystä tai ainakin ylisyömisestä?

mikä idiootti toi on joka tuli vahtoamaan tuosta omimisesta, eihän se ollut sen kirjoittama artikkeli eikä mikään tossa ollut niin kuolematonta tekstiä et mustasukkaisesti pitäisi vahtia.

[QUOTE="minä";23939018]Jos henkilökohtainen kulutus on x.
Kyseinen henkilö syö määrän x+y ja liikkuu määrän z, mutta lopputulos on silti suurempi kuin x.
Eikö kyse ole henkilön omalla mittapuulla mässäilystä tai ainakin ylisyömisestä?[/QUOTE]

Joku joskus kertoi täällä, että esim. yhden domino-keksin lisääminen ruokavalioon viikossa lihottaa vuodessa muutamia kiloja. Kun näin jatkaa, tulee 10 vuodessa jo monta liikakiloa. Toki siihen pitäisi varhaisessa vaiheessa puuttua. Mässäilystä en puhuisi, vaikka joillakin se on lihavuuden taustalla.

Toisaalta, jos on kaksi ihmistä, ja heillä sama ruokavalio, toinen lihoo, toinen ei. Niin onko toinen fiksu ja terveellisesti syövä ja toinen mässäilijä? Minusta ei. Vaan toinen lihoaa, koska on taipuvainen lihomaan.

[QUOTE="vieras";23939100]mikä idiootti toi on joka tuli vahtoamaan tuosta omimisesta, eihän se ollut sen kirjoittama artikkeli eikä mikään tossa ollut niin kuolematonta tekstiä et mustasukkaisesti pitäisi vahtia.[/QUOTE]

Kyllä se silti vaikutti, että ap esitti olevansa myös toisen ketjun ap. Jos on fiksu, niin olisi sanonut, että löysin tällaisen ketjun tms. Niin minä olisin tehnyt. Miksi muuten pitää nimitellä idiootiksi? Ei ole fiksua.

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.

Niin, onko toinen sitten fiksu ja terveellisesti elävä normaalipainoinen ja toinen laiska ahmatti? Minusta ei

[QUOTE="vieras";23939106]Joku joskus kertoi täällä, että esim. yhden domino-keksin lisääminen ruokavalioon viikossa lihottaa vuodessa muutamia kiloja. Kun näin jatkaa, tulee 10 vuodessa jo monta liikakiloa. Toki siihen pitäisi varhaisessa vaiheessa puuttua. Mässäilystä en puhuisi, vaikka joillakin se on lihavuuden taustalla.

Toisaalta, jos on kaksi ihmistä, ja heillä sama ruokavalio, toinen lihoo, toinen ei. Niin onko toinen fiksu ja terveellisesti syövä ja toinen mässäilijä? Minusta ei. Vaan toinen lihoaa, koska on taipuvainen lihomaan.[/QUOTE]

Mutta mun mielestä se ero oli kuitenkin pieni tutkimusten mukaan. Siis tyyliin, että ilman lihavuusgeeniä oleva pystyi syömään lihomatta yhden voileivän verran enemmän kuin sellainen jolla on lihavuusgeeni. Eli kyllä sellaiseen magaylipainoon on syynä muukin kuin se yksi ylimääräinen voileipä päivässä.

Aina ihmetellyt näissä lihavuus/laihuusjutuissa jatkuva vihamielisyys. Missä mättää? Mun paras ystävä on lihava ja maailman ihanin ihminen. Miksi jotakuta ärsyttää toisen kilot niin kovasti? Eikö tällainen ihminen ole omaan elämäänsä tyytyväinen? Koska yleensä kertoo omasta pahasta olosta, kun pitää muita nimitellä läskeiksi. Minulle on myös yhdentekevää, painaako ihminen 100, 50 vai 200 kiloa. Sisin merkitsee.

Mutta mun mielestä se ero oli kuitenkin pieni tutkimusten mukaan. Siis tyyliin, että ilman lihavuusgeeniä oleva pystyi syömään lihomatta yhden voileivän verran enemmän kuin sellainen jolla on lihavuusgeeni. Eli kyllä sellaiseen magaylipainoon on syynä muukin kuin se yksi ylimääräinen voileipä päivässä.

No tässä sanottu, että ruokavalio ON SAMA ja silti toinen lihoo, toinen ei.

[QUOTE="vieras";23939155]No tässä sanottu, että ruokavalio ON SAMA ja silti toinen lihoo, toinen ei.[/QUOTE]

Siis tässä

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.

Yhteistyössä