Mitä odotettavissa jos en imetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö olekin aika kammottava ajatus, että jotkut oikeasti tekevät noin? Siis tilaavat sektioajan n kuukaudeksi ennen laskettua aikaa, jottei tulisi niin kauheasti "tuhoa" kroppaan.

Samaan kastiin kuuluu se, ettei vaivaudu imettämään kun se olisi epämukavaa. Paljon kivempaa törkätä lapselle pullo suuhun ja antaa toisen eläinlajin maitoa. Vaikka lapsi on kaikinpuolin "ohjelmoitu" siihen, että syntymänsä jälkeen saa olla äitinsä rinnalla.

Hmmm..mun mielestä ap nimenomaan sanoi että aikoo vaivautuakkin, mutta ei samanlaisella rääkkäyksellä kuin edellisellä kerralla, en tiedä miten tuo lapsen irtileikkaaminen piti tähän vetästä, mutta dramatisointi on ilmeisesti kivaa, kuhan se tuntuu mahdollisimman pahalta toisesta niin ihq.
Eikä kyse vissiin ollut myöskään, että imetys olisi vain vähän epämukavaa...

En ihmettele jos imetys on useille niin kamala stressi kun tuollasia "kannustajia" löytyy... Pahenee vain.

Eikö olekin aika kammottava ajatus, että jotkut oikeasti tekevät noin? Siis tilaavat sektioajan n kuukaudeksi ennen laskettua aikaa, jottei tulisi niin kauheasti "tuhoa" kroppaan.

Samaan kastiin kuuluu se, ettei vaivaudu imettämään kun se olisi epämukavaa. Paljon kivempaa törkätä lapselle pullo suuhun ja antaa toisen eläinlajin maitoa. Vaikka lapsi on kaikinpuolin "ohjelmoitu" siihen, että syntymänsä jälkeen saa olla äitinsä rinnalla.

mä en kuulu mihinkään kastiin. Sä kuulut kyllä :) ja mun mielestä tollasest sektiojutut jotka on yliampuvia voisit pitää omana tietonas. Esim mä repesin pahasti eskoisen synnytyksessä,mutta silti haluan synnyttää alakautta silloin kun on sen aika. Mutta jos imetys ei suju ilman että se vie kaikki voimat ja mehut minusta niin en imetä. Olenko silloin huono äiti jos jaksan hoitaa lastani paremmin ja et sä voi mua syyllistää,imetin esikoista niin pitkälle kuin pystyin,olen yrittänyt ja kuten sanoin yritän nytkin.

• Tykkää
Reactions: aletheia

Mä oon sit vissiin joku puolihirviö, kun pumppasin maidot pulloon, kun ei rinnasta kelvannut... 6 viikkoa jaksoin ja sit siirryttiin kokonaan korvikkeelle.

Mutta se siitä, en jatka tästä aiheesta enää vaikka mieli tekisi... Öitä.

[QUOTE="vieras";23973893]Ensinnäkin lapseni on mulle kaikki kaikessa ja esikoinen syntyi 4 kiloisena tasan laskettuna aikana,häntä imetin n puoli vuotta. Tuo oli tosi pahasti sanottu et leikkaa lapsi etuajassa,millainen ihminen edes puhuu noin...HIRVIÖ???

Nyt en ehkä imetä jos se ei onnistu ilman suurempia stressejä ja sukukokouksia. Niin olen ehkä parempi äitikin. Ja en usko että lapseni ovat mitenkään huonompia kuin sinun,ainakin ne on todella rakkaudella kasvatettuja ja heidän äiti ei loukkaa muita alaarvoisilla kommenteilla.[/QUOTE]

Sinä harkitset vakaasti sitä, että epäät lapselta yhden hänelle kuuluvan kasvuvaiheen. Lapsen fyysinen riippuvuus ei lopu syntymään; imetys on raskauden luontainen jatke. Napanuoran sijaan ravinto kulkee sinun ruoansulatuksesi kautta lapseen tissin avulla. Paitsi että se olisi sinusta kovin epämukavaa, joten miksi oikeastaan edes yrittää.

Miten tuo eroaa niistä hollywoodmammoista jotka eivät jaksa olla raskaana ja siksi sektioivat vauvansa ennenaikaisina ulos? Aivan samalla tavalla sinä viet lapseltasi jotain ennen aikojaan. Ne ennenaikaisena sektioidut lapset selviävät vallan hyvin ja varmaan harvasta aikuisena voi sanoa, että juu tuo syntyi etukäteen. Siltikään et ole valmis sellaiseen. Miksi olet kuitenkin valmis epäämään imetyksen lapseltasi? Nostamaan riskejä vakavaan sairastumiseen ja kuolemaan? Mitä rakkautta se on?

Varaa tällä kertaa ammattilainen antamaan imetysohjausta heti ensipäivinä. Älä odota, että ongelmia ilmenee, vaan pyri ennaltaehkäisemään niitä. Panosta imetykseen ensipäivinä ja viikkoina, se maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. (Ja jos joku koskee ilman lupaa rintoihisi niin käske hänen painua helvettiin. )

Moni vauva kasvaisi vaikka kauralimalla. Rintamaito ei ole vain parasta lapselle, se on ihmislajin normi. Ei mikään suuri saavutus vaan minimivaatimus.

Anteeksi töksähtelevyys, en vain ymmärrä ihmistä joka ei sen vertaa viitsi tehdä, että yrittäisi hoitaa lastansa niin kuin tavallinen ihminen, vaan mieluummin altistaa lapsensa sekundalle. Mutta nykyäänhän on niin muotia vouhottaa kuinka ihqua korvike on, tietämättä lainkaan mitä se on tai miten se eroaa rintamaidosta ja imetyksestä.

Leikkaa hei se lapsi kuukaus etuajassa pois vatsasta niin ei tule sellasia äklöjä raskausarpia eikä tarvitse olla iso ku norsu viimeisillään. Ja eiks ennenaikasena syntyneet oo tosi söpöjä? :heart:

Vaikka olen mies, vaikka vaimoni imettää vielä vajaan vuoden ikäistä esikoistamme, vaikka tiedän että rintamaito on parasta vauvalle ja miksei taaperollekin ja vaikka valistan välillä täällä ja livenäkin rintamaidon hyvistä puolista, niin silti: MENE POIS! Tähän ketjuun et kuulu. AP on kuullut ja lukenut kaiken ylle kirjoittamasi jo moneen kertaan.

AP:lle: Korvikkeella kasvaa aivan hyviä ihmisiä. Keskity vauvan ravitsemuksen lisäksi omaan jaksamiseesi, sillä kun äiti (ja isä) voi hyvin, vauva voi hyvin.

Sä oot kyllä niin naivi. Luulet sä oikeesti että nää sun juttus saa aikaan mitään hyvää? Korkeintaan syvemmälle poteroon kaivautumista kummallakin puolella. Valkosen ja mustan välissä on se harmaa alue.

Mistä ihmeestä sä olet saanut sen ainoan totuuden itsellesi. Toi on sun tarinasi äitiydestä. Meillä muilla on erilaiset tarinat, jotka on aivan yhtä oikeita ja aitoja tarinoita äitinä olemisesta.

Kuumottavat rinnat ja vähän vaikeeta aluks kuuluu asiaan siinä missä supistuksetkin.
Ei kaikesta aina selviä helpolla ja lopultahan joudut pumppaamaan maidon pois kuitenkin.Odotettavissa on mahdollinen rintasyöpä,rintatulehdus ja maidon ruikkiminen ja hukkaan meno.

Kuumottavat rinnat ja vähän vaikeeta aluks kuuluu asiaan siinä missä supistuksetkin.
Ei kaikesta aina selviä helpolla ja lopultahan joudut pumppaamaan maidon pois kuitenkin.Odotettavissa on mahdollinen rintasyöpä,rintatulehdus ja maidon ruikkiminen ja hukkaan meno.

Odotettavissa neuvoja omassa imetyksessään onnistuneilta juuri tähän tyyliin.

[QUOTE="vieras";23973918]mä en kuulu mihinkään kastiin. Sä kuulut kyllä :) ja mun mielestä tollasest sektiojutut jotka on yliampuvia voisit pitää omana tietonas. Esim mä repesin pahasti eskoisen synnytyksessä,mutta silti haluan synnyttää alakautta silloin kun on sen aika. Mutta jos imetys ei suju ilman että se vie kaikki voimat ja mehut minusta niin en imetä. Olenko silloin huono äiti jos jaksan hoitaa lastani paremmin ja et sä voi mua syyllistää,imetin esikoista niin pitkälle kuin pystyin,olen yrittänyt ja kuten sanoin yritän nytkin.[/QUOTE]

Siis mitä yliampuvia? Yritätkö sä nyt syyllistyä sektiostasikin vaikka mä puhuin hollywoodmammojen mukavuussektioista ja olen aika varma, että sinäkin pidät sellaista kammottavana? :D Kyllä sitä ihmiset yrittää aina kauhean kovasti syyllistyä, en oikein ymmärrä miksi...

Imetys tuntuu olevan kovin hankalaa suomalaisnaisille :) Onkohan meidän anatomia jotenkin hassu kun tämä on suorastaan epidemia... Vai olisiko kyse siitä, että synnytyssairaaloiden tuki on olematon, ammatti-ihmisten tieto yleensä yhtä olematonta, yleinen kulttuuri korvikkeita ihannoiva ja asenne tuollainen "imetys on tosi hankalaa"? Ja sukupolvien ketjukin on hajonnut.

Maidon riittävyys-hysterisointi on varmaan myös yksi suurimpia syitä :/

Ymmärrän NinaTT:n pointin,vaikka "hiukan" kärkkäästi sen tuokin esille..

Imetyksestä on tehty nykyään sellainen vähänkuin "pakollinen paha" ja urakka. Kunnes joku sanoo, että "Anna vain hyvällä omalla tunnolla korviketta,kyllä silläkin vauva kasvaa ja tulee ihan normaali lapsi". Ikäänkuin imetys oli jonkinlainen taakka,jota on pakko kokeilla ja sitten voi huokaista ja siirtyä "helppoon" pulloruokintaan.
Eikö imetyksen pitäisi olla maailman helpoin ruokintatapa?! Helpoin ja luonnollisin!

En ymmärrä äitejä,jotka eivät "viitsi" tai "jaksa" imettää,oman mukavuudenhalunsa vuoksi.

Siis mitä yliampuvia? Yritätkö sä nyt syyllistyä sektiostasikin vaikka mä puhuin hollywoodmammojen mukavuussektioista ja olen aika varma, että sinäkin pidät sellaista kammottavana? :D Kyllä sitä ihmiset yrittää aina kauhean kovasti syyllistyä, en oikein ymmärrä miksi...

Imetys tuntuu olevan kovin hankalaa suomalaisnaisille :) Onkohan meidän anatomia jotenkin hassu kun tämä on suorastaan epidemia... Vai olisiko kyse siitä, että synnytyssairaaloiden tuki on olematon, ammatti-ihmisten tieto yleensä yhtä olematonta, yleinen kulttuuri korvikkeita ihannoiva ja asenne tuollainen "imetys on tosi hankalaa"? Ja sukupolvien ketjukin on hajonnut.

Maidon riittävyys-hysterisointi on varmaan myös yksi suurimpia syitä :/

Onko sinulla suksia?

• Tykkää
Reactions: miauh
Edelliskerralla mun imetys oli kaikkien asia,anoppi soitti monta kertaa päivässä siitä ja siellä olessa oli aina imetyksessä mukana ja juurikin laitto rinnat vauvan suuhun yms. Jokapuolelta tuli alusta alkean ohjeita ja painostuksia,miten mun pitää imettää ainakin vuosi. Stressi yhdistettynä kipuhin,nännien haavaumiin ja nirhaumiin alkoi tuntumaan. 5kk imetystä ihmiset huomautteli kun olin mennyt alipainoiseksi. En ollut juuri muuta tehnytkään kun pitänyt vauvaa rinnalla ja imettänyt. Söin itse,mutta laihduin hurjaa vauhtia. Maidon eritys ei ollut hääppöistä ja lisää painetta taas pistettiin tulemaan. Turvauduin sitten pulloon ja omat voimat,sekä paino alkoi kohenemaan. Äitiys alkoi taas maistumaan. Tuohon en lähde enää. Enkä anna itseäni enää kaikkien armoille,minun äitiys on minun äitiys,mutta kysyin mitä voi olla sitten odotettavissa jos en imetä ja siis ilmeisesti syyllistämistä lisää...eli imetin tai en niin hyeenat on kimpussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23973967:
ei vaan Tsemppiä ja toivottavsti imetys sujuu vaikka ekat päivät, sekin on jo hyvä juttu. Sori katoin et toi olis ollu viiminen

En vieläkään tajunnut. :O Mikä siinä oli ikävästi? En todellakaan tarkottanut mitenkään pahalla. :(

kuumottavat rinnat oli useita kuukausia. Pidin jogurttihauteita,viileitä kaalilehtiä yms. Mun mies näki sen rumban ja se jos kuka tietää että yritin toden teolla.Vauva sai maitoani sen 5.5 kk ja mielestäni se on jo hyvä. En suostu olemaan huono äiti vain tämän perusteella :)

[QUOTE="mamma";23973952]Ymmärrän NinaTT:n pointin,vaikka "hiukan" kärkkäästi sen tuokin esille..

Imetyksestä on tehty nykyään sellainen vähänkuin "pakollinen paha" ja urakka. Kunnes joku sanoo, että "Anna vain hyvällä omalla tunnolla korviketta,kyllä silläkin vauva kasvaa ja tulee ihan normaali lapsi". Ikäänkuin imetys oli jonkinlainen taakka,jota on pakko kokeilla ja sitten voi huokaista ja siirtyä "helppoon" pulloruokintaan.
Eikö imetyksen pitäisi olla maailman helpoin ruokintatapa?! Helpoin ja luonnollisin!

En ymmärrä äitejä,jotka eivät "viitsi" tai "jaksa" imettää,oman mukavuudenhalunsa vuoksi.[/QUOTE]

10000 vuotta sitten varmasti jokainen vauva ja jokainen äiti osasi imetyksen aivan luonnostaan.. tai sitten ei! Silloin vauvat, jotka eivät saaneet rintamaitoa, kuolivat. Ja imetykseen kykenemättömät tai siinä huonosti onnistuvat kasvattivat vähemmän lapsia aikuiseksi kuin siinä onnistuvat.

Jokainen rinta ei ole optimaalinen jokaisen vauvan imetykseen. Äidit tarvitsevat ohjausta ja opastusta. NinaTT:n viestejä äidit eivät tarvitse.

Moni vauva kasvaisi vaikka kauralimalla. Rintamaito ei ole vain parasta lapselle, se on ihmislajin normi. Ei mikään suuri saavutus vaan minimivaatimus.

Anteeksi töksähtelevyys, en vain ymmärrä ihmistä joka ei sen vertaa viitsi tehdä, että yrittäisi hoitaa lastansa niin kuin tavallinen ihminen, vaan mieluummin altistaa lapsensa sekundalle. Mutta nykyäänhän on niin muotia vouhottaa kuinka ihqua korvike on, tietämättä lainkaan mitä se on tai miten se eroaa rintamaidosta ja imetyksestä.

Leikkaa hei se lapsi kuukaus etuajassa pois vatsasta niin ei tule sellasia äklöjä raskausarpia eikä tarvitse olla iso ku norsu viimeisillään. Ja eiks ennenaikasena syntyneet oo tosi söpöjä? :heart:

Ja sieltä niitä kiviä jo lentelee, ei pelkästään ap:n, vaan monien muidenkin päälle...

Ihanaa että teitä täydellisiä äitejä on olemassa! Teillä on vara syyllistää muita.

Vaikka olen mies, vaikka vaimoni imettää vielä vajaan vuoden ikäistä esikoistamme, vaikka tiedän että rintamaito on parasta vauvalle ja miksei taaperollekin ja vaikka valistan välillä täällä ja livenäkin rintamaidon hyvistä puolista, niin silti: MENE POIS! Tähän ketjuun et kuulu. AP on kuullut ja lukenut kaiken ylle kirjoittamasi jo moneen kertaan.

AP:lle: Korvikkeella kasvaa aivan hyviä ihmisiä. Keskity vauvan ravitsemuksen lisäksi omaan jaksamiseesi, sillä kun äiti (ja isä) voi hyvin, vauva voi hyvin.

Tiesitkö senkin, että imetyksen puute on suurin riskitekijä synnytyksen jälkeiselle masennukselle? Imetyksen tuomat hormonit herkistävät äitiä ja antavat voimia, edesauttavat kiintymystä ja kaikenlaista muuta.

Ja tiedän, että pitäisi olla diplomaattisempi, mutta noin häikäilemättömien ihmisten kanssa ei aina oikein jaksa. Että joku voi noin kylmästi suunnitella vievänsä lapselta jotakin niinkin merkittävää.

En vieläkään tajunnut. :O Mikä siinä oli ikävästi? En todellakaan tarkottanut mitenkään pahalla. :(

Kyllä mä uskon ettet pahalla tarkottanu. Mut se just et yritetään tsempata edes alottamaan imetystä ja puhutaan et edes ne muutamat ekat päivät, et jokainen imetys on eteenpäin jne... ne saattaa oikeesti ahdistaa odottajaa/jo synnyttänyttä äitiä uskomattoman paljon jos se imetys häntä jo valmiiksi ahdistaa.
enkä mä tarkottanu myöskään pahalla.
Ite ku noita kaikkia aikoinaan kuuli ja muistaa sen olon mikä itsellä oli, niin sitä ahdistavuuden tunnetta en ikinä kenellekään kyllä toivo, oli se vaan sellasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23974002:
Kyllä mä uskon ettet pahalla tarkottanu. Mut se just et yritetään tsempata edes alottamaan imetystä ja puhutaan et edes ne muutamat ekat päivät, et jokainen imetys on eteenpäin jne... ne saattaa oikeesti ahdistaa odottajaa/jo synnyttänyttä äitiä uskomattoman paljon jos se imetys häntä jo valmiiksi ahdistaa.
enkä mä tarkottanu myöskään pahalla.
Ite ku noita kaikkia aikoinaan kuuli ja muistaa sen olon mikä itsellä oli, niin sitä ahdistavuuden tunnetta en ikinä kenellekään kyllä toivo, oli se vaan sellasta.

Ok, en osannut ajatellakkaan...:ashamed:

10000 vuotta sitten varmasti jokainen vauva ja jokainen äiti osasi imetyksen aivan luonnostaan.. tai sitten ei! Silloin vauvat, jotka eivät saaneet rintamaitoa, kuolivat. Ja imetykseen kykenemättömät tai siinä huonosti onnistuvat kasvattivat vähemmän lapsia aikuiseksi kuin siinä onnistuvat.

Jokainen rinta ei ole optimaalinen jokaisen vauvan imetykseen. Äidit tarvitsevat ohjausta ja opastusta. NinaTT:n viestejä äidit eivät tarvitse.

Kyllä musta tuntuu, että useampi kuin se surkeat pari prosenttia jotka sen tätä nykyä tekevät ovat ihan kykeneväisiä imettämään normaalisti :D Ei kuolleisuusluvut ole koskaan kuitenkaan missään 98%:ssa huidelleet ;)

Ihmiset yleensäkin tarvitsevat hieman ravistelua asian suhteen, ei liity pelkästään äiteihin. Hankala äidin on imettää jos hänellä on kymmenen läheistä vieressä joista kukaan ei tiedä mitään imetyksestä ja kuvittelet korvikkeen olevan avain taivaaseen.

Tiesitkö senkin, että imetyksen puute on suurin riskitekijä synnytyksen jälkeiselle masennukselle? Imetyksen tuomat hormonit herkistävät äitiä ja antavat voimia, edesauttavat kiintymystä ja kaikenlaista muuta.

Ja tiedän, että pitäisi olla diplomaattisempi, mutta noin häikäilemättömien ihmisten kanssa ei aina oikein jaksa. Että joku voi noin kylmästi suunnitella vievänsä lapselta jotakin niinkin merkittävää.

Mut ootkos sä tullu lainkaan ajatelleeks et sen masennuksen saattaa voida välttää ku annetaan äidin ihan ite tehdä päätös miten lapsensa ruokkii ja ne ulkopuoliset pitäis sen nokkansa ummessa ja keskittyis ihan sihen omaan elämäänsä.

Ei en kokenu minkäänlaista synnytyksen jälkeistä masennusta ite, vaikka en ole imettänyt yhtään ainoata kertaa tytärtäni

mä en itseasiassa enää ole kiinnostunut sun mielipiteistä,vaikutat jotenkin hihhulilta,epätasapainoiselta.Asiat voi esittää kannustavaan sävyyn eikä tolleen hyökätä kimppuun. Onneksi et ole ystäväni jolta kysyisin apua imetyksessä,alottaisit vaan syyllistämisen. Muistan että olit se äiti joka ei kiellä lastaan missään asiassa vaan kehottaa...lapsi menossa auton alle niin äiti kehottaa "hei kulta et menisi auton alle"...yhtä lailla sä kärjistät onko kivaa....?

Yhteistyössä