Olen asunut lasten kanssa yksin alkaen siitä, kun olivat 10kk ja 3v ja sittemmin perheeseemme syntyi kolmas lapsi eli lapseni ovat nyt pian 5v, 3v ja 6kk. Välillä kun isommat ovat isällään, se tuntuu minusta jo omalta ajalta ja mietin, miten lötkyilyä arki olikaan yhden lapsen kanssa. En tarkoita tällä verrata tilannettani "rankemmaksi" kuin sinulla, sillä ymmärrän ja muistan että tuntuihan se aikoinaan itsestäkin sitovalta ensimmäisen lapsen syntymä, nyt hommat sujuu jo tottuneella rutiinilla. On paljon pieniä asioita, joissa ei mene kauaa aikaa mutta kun ne kaikki pienet asiat hoitaa aina yksin, niihin meneekin aikaa melkoisesti.
Täälläpäin on ainakin käsittääkseni helppo saada perhetyöntekijöitä ja kotipalvelua. Itse olen vastaanottanut vain pari kertaa kotipalvelua ja pyytäessä saisin sitä edelleenkin, mutta koen, että se on tarpeen enemmän niille, jotka kokevat arkensa raskaaksi. Minulle se olisi vain kiva lisä, että joskus joku muukin siivoaa tai säästäisin sen 8,20e joka menee, kun tarpeitteni mukaan palkkaan MLL-hoitajan lapsille. Minulla oli jo ennen vauvan syntymää pari tuttua luottohoitajaa sitä kautta löydettynä joille olen pari kertaa uskaltanut vauvan jättää (käytännössä kerran hereillä puoleksi tunniksi ja parit kerrat vaunulenkille).
Tukiverkostot on helppo luoda itsekin, vaatii toki sosiaalisuutta. Minulla on pelkästään jo kavereitten joukossa paljon ihmisiä, jotka ovat tarjoutuneet hoitoavuksi. En kuitenkaan ole heitä halunnut erityisemmin vaivata asialla. Yksi kaveri on käynyt vaunulenkittelemässä vauvaa muutaman kerran, kun on oma-aloitteisesti ollut asiasta niin innostunut.
Minustakin arki tuntui hitaammin kulkevalta, kun olen ollut välillä kahdestaan vauvan kanssa kotona (isommat isällään) mutta kaikkien ollessa kotona en ole juuri ehtinyt huomata että jo 6kk on mennyt vauvan kanssa yksin.
Seurustelukuvioista en edes haaveile nykyisessä elämäntilanteessa eikä onneksi edes kiinnostakaan, minulle riittää jos vaikka kerran vuodessa löytyy joku tuttu, mukava ihminen kenen kainalossa viettää ilta.
Minulle jaksaminen tulee perhe-elämästä nauttimisesta. Eräänä päivänä kun olin viettämässä kahvilassa yksin parin tunnin kahvihetkeä, aloin jo vartin istuttuani ikävöidä vauvaa ja miettiä, miten tylsää elämä olisi ilman lapsia. Odotan kyllä innolla aikaa, kun he aikuistuvat ja pääsen matkustelemaan yksin yms, mutta nyt kun ovat pieniä, äidinvaistoni ovat niin vahvat että saan voimavarani yksinkertaisesti lasten kanssa olemisesta.