Gallup raskaana oleville...:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ritari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"ritari"

Vieras
Saa vastata nekin, joilla odotusaika on vielä tuoreessa muistissa...;)

Ja te, jotka tulette tuomitsemaan turhasta hysterisoinnista, niin älkää vaivautuko...;) Jokainen tekee omat ratkaisunsa tässäkin asiassa.

Ja itse kysymys: Mistä kaikkia näistä herkuista tai vähemmän herkuista syötte myös raskausaikana? :)

1. Fetajuusto (näistähän periaatteessa myös pastöroidut kiellettyjen listalla)
2. Tuorejuusto (sama)
3. Maksalaatikko
4. Mäkkäri, hesburger mättöruoat
5. kebabpaikkojen annokset
6. graavilohi
7. salmiakki (enemmän kuin sallittu..:D )
8. aurajuusto

Ja koetko niistä ikinä huonoa omaatuntoa?

Kiitos, jos jaksat vastata!

4 ja 7. En tunne syyllisyyttä kun syön vain pari kertaa kuussa Hesessä, muuten syön aika terveellisesti. Salmiakkia useammin, mutta mulla on alhainen verenpaine eli munhan jopa "pitää" syödä salmiakkia. :D

Täh? mulle neukkutäti on sanonu että jos on pastöroidusta maidosta tehty ni saa syödä.. Ja miks ei mäkkisapuskaa saa syödä (ei kyllä viime raskaudessa maistunukaan, mutta...)?

Munkin mielestä pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja SAA syödä, just tuorejuustoja, aurajuustoa jne. Enkä ole koskaan kuullu ettei roskaruokaa saisi syödä- eihän se ole terveellistä, mutta...

Fetaa ja salmiakkia ainakin.
Nyt toista kertaa raskaana ja viime vuonna edellisen kohdalla söin myös noita kahta mainittua ja pari kertaa hampurilaisaterian.
Ja en ole tuntenut huonoa omatuntoa, muuten kuitenkin elänyt raskausajan "kirjojen" mukaisesti.

susanna: Suositus vaihtelee neuvoloittain, mutta tutkimusten mukaan olisi suositus ettei niitä pehmeitä juustoja syödä edes pastöroituna, sillä niissä voi alkaa pöpöt siitä huolimatta elämään. Mäkkiruoasta on niin moni tuttuni saanut ruokamyrkytyksen oireita että välillä mietityttää, sit niissä on pehmeää juustoa useassakin. Silti syön kun en voi vastustaa..en kuitenkaan usein niitä osta...

Kaikkea muuta noista syön paitsi graavilohta, tuorejuustoja (pastöroimattomia) ja aurajuustoa... En ole kuullutkaan että noi muut olisi mitenkään kiellettyjä (maksalaatikko poistui kiellettyjen listalta kun siinä on maksaa niin järjettömän vähän ja salmiakkia saa syödä jos paineet on ok)

Syön kyllä ihan normaalisti kaikkea ja olen joka raskaudessa syönyt. Maksalaatikkoa en syö, koska en syö punaista lihaa. Teen enimmäkseen ruoat itse ja meillä syödään puhdasta, hyvälaatuista ruokaa. Joskus Scanilta burgeri tms. jos tilanne sitä vaatii ;)

Muutenkin ois hyvä huolehtia että kasvikset pestään kunnolla, niissä on paljon erilaisia pöpöjä, esimerkiksi listeriaa.

Ai niin ja salmiakkia + lakritsia lääkäri määräs mulle liian matalaan verenpaineeseen ;)

1. Fetajuusto
2. Tuorejuusto
3. Maksalaatikko
6. graavilohi
7. salmiakki (enemmän kuin sallittu.. )
8. aurajuusto

Noita syön enkä tunne huonoa omaa tuntoa koska noi mun juustot on pästöroituja ja muut ei oo ees kiellettyjä... Aurajuusto ja graavilohi muutenkin yöäks!!! Ainoa mitä kaipaan on maksalaatikko ja -makkara :P

vicy: Minäkin ajattelen niin että maksalaatikossa on kovin vähän maksaa, mutta kun se uusi suositus tuli niin siinä kielletään edelleen maksalaatikko, vain maksamakkara poistui kiellettyjen listalta.

[QUOTE="a p";24269772]Vältettäviä: "Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eli homejuustot, tuorejuustot, feta...." Noin sanotaan monen kunnan ohjelehtisessä.[/QUOTE]

Se on kyllä ainakin mun lehtisessä "Pastöroimattomasta maidosta valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen, kuten home-, mozzarella-, feta- ja tuorejuustot, käyttöä kuumentamattomina ei suositella listeriavaaran vuoksi."

Lisään vielä etten itse ole mitään tarkka näissä, vaikka välillä mietinkin. Lista on koottu sellaisista joita olen kuullut joidenkin välttelevän.

Tottakai järki kädessä pidetään ja olen syönyt pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja, mutta tosiaan tarkimmat tutkimukset kertovat että niissäkin se riski piilee.

[QUOTE="a p";24269830]Lisään vielä etten itse ole mitään tarkka näissä, vaikka välillä mietinkin. Lista on koottu sellaisista joita olen kuullut joidenkin välttelevän.

Tottakai järki kädessä pidetään ja olen syönyt pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja, mutta tosiaan tarkimmat tutkimukset kertovat että niissäkin se riski piilee.[/QUOTE]

No kai ne kertovat myös sen, että kasviksissa tosiaan on listeriaa todella paljon? Tuskin kukaan silti välttelee kokonaan kasviksia.. :) Eli maalaisjärki mukaan, olipa se ruoka sitten mitä vain, minusta kaikki on ok jos hygieniasta pidetään huolta.

[QUOTE="a p";24269790]vicy: Minäkin ajattelen niin että maksalaatikossa on kovin vähän maksaa, mutta kun se uusi suositus tuli niin siinä kielletään edelleen maksalaatikko, vain maksamakkara poistui kiellettyjen listalta.[/QUOTE]

tuossa nopeasti googletin, niin atrian maksalaatikossa on 12% maksaa ja maksamakkarassa 18% maksaa.. Onhan se tietysti että maksalaatikkoa syödään kerralla enemmän, mutta en kovin äkkiä usko että siitä tulisi esim. 100g syömisellä A-vitamiinin saannin yläraja vastaan...

Ja itse kysymys: Mistä kaikkia näistä herkuista tai vähemmän herkuista syötte myös raskausaikana? :)

1. Fetajuusto (näistähän periaatteessa myös pastöroidut kiellettyjen listalla) - En syö ollenkaan, kun en tykkää.
2. Tuorejuusto (sama) - Katso kohta 1.
3. Maksalaatikko - En syö ollenkaan, kun on tehty sian maksasta.
4. Mäkkäri, hesburger mättöruoat - Viimeksi tainnut Hesellä käydä noin 7-8 vuotta sitten.
5. kebabpaikkojen annokset - Olen syönyt, enkä tiedä, miksi ei saisi raskaana syödä?
6. graavilohi - Katso kohta 1.
7. salmiakki (enemmän kuin sallittu..:D ) - Paljonkin ja ihan lääkärin "määräyksestä".
8. aurajuusto - Katso kohta 1.

Ja koetko niistä ikinä huonoa omaatuntoa? - En. :)

Jkysymys: Mistä kaikkia näistä herkuista tai vähemmän herkuista syötte myös raskausaikana? :)

1. Fetajuusto (näistähän periaatteessa myös pastöroidut kiellettyjen listalla)
Pastoroitu kyllä ja paljon.. nam

2. Tuorejuusto (sama)
yritän välttää mutta pastoroitua kyllä vähän

3. Maksalaatikko
ihan pikkiriikkisen eli siis lusikallisen hyvin hyvin harvoin

periaatteessa kyllä mutta viime kerran jälkeen totesin että ne maistuu pahalle

kyllä ja tänään söin lihapiirakkaa 2lla nakilla ja salaatilla! Hyvää oli kun harvoin syö..

6. graavilohi
ei ole muutenkaan mun juttu

7. salmiakki (enemmän kuin sallittu..:D )
vähän juu... varsinkin kun paineet on ollut vielä kunnossa jos paineet nousee niin sitten en ollenkaan

8. aurajuusto
kypsenettynä kyllä mutta tosi harvoin

Ja koetko niistä ikinä huonoa omaatuntoa?
enpä juuri = )

maomao: Sekin kasvisten riski on usein siinä ettei niitä pestä kunnolla, tai pakastepuoli jätetään kuumentamatta kunnolla. Ei tämä näin totista minun puoleltani ole, kuten sanottu en hysterisoi.

vicy: niinpä.

Yhteistyössä