Mitä ajattelette nuorena tekemästäni abortista? Surettaa ja ahdistaa koko asia ja on nyt pinnalla kun nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttupieni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minttupieni

Vieras
30v ja risat odotan vauvaa uudestaan.

Olin 20v, rakastunut, opiskelija, varaton. Mieheni oli 22v, opiskelija, rahaton. Etenkin mieheni oli todella lapsirakas ja oli aiemmin jo jutellut, että tahtoisi jossain vaiheessa useampiakin lapsia. Kerran olimme aivan ihanalla lomalla ulkomailla. Uimme, nautimme ja elämä oli vaan niin ihanaa. Olimme pitkään säästäneet rahaa tuota matkaa varten ja juuri silloin ei ollut huolta oikein mistään. Siellä ehkä toiseksi viimeisenä lomailtana katselimme hotellin altaalla erästä nuorta perhettä lapsineen. Silloinen mieheni hymyili leveästi ja sanoi "eiks ole ihania noi pienet". Minä sitten ihan jotenkin spontaanisti ehdotin siihen, että mitäs jos ei enää odoteltaiskaan, onhan niitä muillakin opiskelijoilla lapsia. Mies hymyili vähän hämillään ja sitten halasi ja oli riemukas ja sovittiin, että ei muuta kuin ehkäisy pois. Ehkäisy oli viikon poissa ja heti parin päivän päästä poisjättämisestä mua alkoi ahdistaa, siis kun Suomeen päästiin. Viikon päästä puhuin miehen ympäri ottamaan ehkäisyn taas käyttöön (kortsut), mutta olinkin jo raskaana, vähän myöhemmin sain tietää.

No raskaus oli todella hämmentävä ja vähän ahdistavakin asia. Mieheni oli siitä kyllä iloinen, kertoi asiasta jo vanhemmilleenkin ja joillekin kavereille, jotka oli iloisia, osa tosin vähän sillain epävarmasti. No minä se ahdistuin päivä päivältä enemmän ja lopulta varasin ajan aborttiin. Abortin jälkeen olin ainoastaan helpottunut. Kaduin ihan silmittömästi moista hurjaa päähänpistoa. Lääkärille valehtelin, että raskaus oli vahinko :(

Ero tuli hämillään olevan ja surullisen mieheni kanssa. Hävetti jälkikäteen hirveästi edes kohdata häntä sattumalta tai hänen sukulaisia tai kavereita jotka ties raskaudesta. Kaikki oli mulle kuitenkin ihan ok. Yllättävän nopsaan sitten kuitenkin lakkasin ajattelemasta asiaa, mutta nyt se on mielessä taas...

Tuossa tapauksessa minusta sinun olisi pitänyt tehdä lapsi ja antaa hänet isänsä kasvatettavaksi. Malko teinin temppuilua muuttaa mieltänsä tuollaisessa asiassa, julmaa.

Se muuten olin minä, joka tuon silloisen miehen jätti. Mies ei jättänyt minua kamalasta teostani huolimatta. Ylitti olla urhea ja kuunnella jne. Oli vaan hirveän hämillään ja surullinen. Ja mä en kestänyt sitä tilannetta ja mitä olin mennyt tekemään ja muutenkin tahdoin ehkä nähdä vielä muutakin elämää. Siis hirveää tuokin puoli. Mun elämän pahimmat virheet.

Toivottavasti et ole yhtä ailahtelevainen ja epävakaa enää...

No en ole. Kaikin puolin muuten olen aina ollut aika järkevä. Siis en mikään tuhma tai pahis tai sydäntenmurskaaja muuten ollut edes teininäkään. Ja ehkäisystä olen kyllä tuon jälkeen huolehtinut hyvin. On ammatti ja työpaikka, säästöjä jne. Nykyisen mieheni kanssa seurustelinkin sitten vuosia ennen kuin mentiin edes naimisiin.

Näitkö sitten muuta elämää? olitko tyytyväinen?
Sinun täytyy ynnätä plussat ja miinukset ja tehdä itsellesi selväksi kannatiko tekosi. Me emme voi vastata puolestasi. Vain sinä itse olet itsellesi vastuussa teostasi.

Itse sen parhaiten tiedät, minusta vaan tuntuu julmalta leikkiä tuollaisella asialla.

Itse tulin yhden illan suhteesta raskaaksi, olin opiskelija ja varaton eikä ollut omaa kotiakaan. En silti viittinyt tappaa omaa lastani.

Mulle on ok jos toiset tekee abortteja järkevistä syistä, mutta ite en tekis.

Näitkö sitten muuta elämää? olitko tyytyväinen?
Sinun täytyy ynnätä plussat ja miinukset ja tehdä itsellesi selväksi kannatiko tekosi. Me emme voi vastata puolestasi. Vain sinä itse olet itsellesi vastuussa teostasi.

Kadun siis sitä, että koskaan halusinkaan raskaaksi. En tiedä miten siihen oikein lopulta päädyin. Jotenkin se lomafiilis ja mieheni iloisuus ja onni... Ei mulla ollut edes mitään vauvakuumetta ollut, pieni sykähdys vaan just sillä hetkellä niitä söpöjä lapsia kohtaan.
KADUN suunnattomasti, että ryhdyin moiseen hommaan ilman harkintaa, kun yleensä olen aika harkitsevainen.

Mutta varmasti on parempi sinänsä, ettei sitä lasta tullut, minun kannaltani ja sen silloisen miehenkin, uskoisin. Kyllä näin muuta maailmaa, kasvoin ja järkevöidyin ja löysin hyvän miehen jota rakastan. En olisi ollut valmis silloin, minkä tavallaan tiesinkin kyllä.

Se oli vaan niin typerä päätös se ehkäisyn jättäminen ja sitä pientä ihmisalkua suren tavallaan, kun ei saanutkaan mahdollisuutta tms.

Onneksi naisilla on Suomessa mahdollisuus teettää abortti turvallisesti, toisin kuin monissa muissa maissa. Minusta tuo oli parempi ratkaisu sinun elämääsi, älä kanna siitä syyllisyyttä. Täällä on niin paljon lapsia, joista kukaan ei jaksa huolehtia. Parempi tehdä se lapsi sitten, kun on valmis ottamaan hänet vastaan täysillä. Lapsessa on niin paljon vastuuta. Mulla ei ole kokemusta abortista, mutta keskenmenosta kylläkin ja usein vieläkin ajattelen tuota syntymätöntä lasta. Onneksi saimme vielä toisen lapsen !