Miksi opiskelijat saavat vähemmän tukea kuin työttömät?Miksi opiskelijoita edellytetään nostamaan lainaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksi opiskelusta rangaistaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miksi opiskelusta rangaistaan?

Vieras
Miksi opiskelija "tienaa" vain sen 423e/kk, mutta työtön voi saada työttömyyskorvauksia, asumistukea ja sossusta yhteensä tonnin potin. Kun opiskelija pyytää apua sossulta, se vaatii ottamaan opintolainaa.

Miksi opiskelusta rangaistaan? Miksei opiskelija ja työtön voi saada saman summan rahaa?

Itse alan olla kyllä sen kannalla, että lainalla vaan rahoittamaan opinnot ja lukukausimaksut päälle. Vois opetuksen taso nousta, ihmisten motivaatio ois kohdallaan jne. Eihän Briteissäkään joudu maksamaan opintovelkoja takaisin ennen kuin saavuttaa sovitun minimipalkan ekana, olisko ollut jotain 20000-25000 punnan vuositulot, joista vasta aletaan maksaa lainaa takaisin?

koska opiskelu aloitetaan omasta halusta, työttömyys useimmiten on paska säkä..toki löytyy elämäntapatyöttömiä, mutta he ovat sitten asia erikseen.

itse pätkätyöläisenä voin sanoa, että työttömyys on todella perseestä, silloin tällöin itselläni on muutaman kuukauden työttömyysjaksoja, koska ei välttämättä heti löydy uutta työpaikkaa vanhan tilalle.
jos opiskelija ja työtön saisi saman rahan, niin mistä luulet kaikkien rahojen löytyvän? olettaen, että opiskelija saisi nykyisen työttömyyskorvauksen verran kuukaudessa rahaa, tämä aukaisisi myös oven niille, jotka eivät oikeasti töihin haluaisikaan, vaan opiskelisivat ammatin toisensa perään saaden "hyvät" rahat käymättä töissä.. kaikki kun eivät oipiskelisi tehden töitä opintojensa eteen.

Mäkin ihmettelen. Ja opiskelu kuitenkin on vain väliaikasta. Jostain luin et jos opintotuen määrä nostettais alkais monet pidentää opiskeluaikaa, mut sithän opintotukiaikaa voisi rajoittaa. Onhan sitä tukikuukausia nytkin aika paljon rajoitettu.

Vielä epäreilumpaa on musta se että perheellinen ei saa asumislisää! Siis jos ei ole lapsia voi puoliso tienata kuinka paljon tahansa ilman että se vaikuttaa asumislisään, mutta kun lapsi syntyy niin puolison tulot yhtäkkiä vaikuttavat kun kuuluu yleisen asumistuen piiriin...

Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen. Monessa maassa opiskelu on kallista, Suomessa ilmaista. Itse olen opintolainani aikanaan nostanut, enkä pitänyt sitä mitenkään pahana asiana.
Työttömät saavat rahaa siksi, ettei hyvinvointivaltiossa oikein voida olla antamattakaan. Ja lähtökohtaisesti kai työttömäksi joudutaan.

Tai ainakin voisivat nostaa niitä tulorajoja mitä saa tienata ennen kuin menettää tuon huiman opintotuen. Raja on verottomana 660e/tukikuukausi. Eli se tarkoittaa että voit tehdä 9,4e tuntipalkalla n. 17h viikossa, edellyttäen perustunteja, eikä mitään lisiä. Jos sattuu käymään "huono" munkki, ja sillä viikottaisella tuntimäärälläsi satut tekemään vain iltaa ja sunnuntaita, se nostaa tulosi niin korkeaksi että menetät sen tuen.

Sen tulorajajutun voisi porrastaa, eli jos 660e ylittyy, niin tuki tipuu asteittain, eikä kerralla kaikki pois menetelmällä.

En ole koskaan ymmärtänyt. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa, joka joutuu elämään velaksi. Lisäksi mikään ei takaa, että valmistuminen johtaisi työllistymiseen ja lainanmaksukyvykkyyteen.

Vois kyllä hieman karsia aloituspaikkoja aloilta, joille entisetkään eivät meinaa työllistyä. Mä en näe järkevänä tätä nykymenoa, että tieteen kehto kerjää rahat kaupallisilta yrityksiltä. Hyi olkoon mikä eturistiriitojen sekamelska. Tämä nykyinen mallihan meinaa sitä, että kaikki ne, jotka eivät koskaan opiskele akateemiselle tasolle asti, joutuvat maksamaan veroja toistenkin edestä näiden toisten oikeudesta opiskella mitä sattuu ja loisia yliopiston kirjoissa monta vuotta ehkä valmistumatta koskaan. Ei sekään ole reilua.

no ampukaa mut nyt, mutta minusta opintotuki on vähän niinkuin kotihoidontuki, ei yhteiskunnan ole tarkoitus elättää semmoisia vaan tukea henkilön valintaa olla pois työelämästä jonkun syyn takia. ei opintotuen ole tarkoitus riittää elämiseen, niinkuin ei myöskään kotihoidontuen. kukin saa sitten itse miettiä miten sen elämänsä rahoittaa, vai kituuttaako sillä rahalla minkä yhteiskunta tarjoaa.
nykyäänhän tähän on tullut sitäpaitsi parannusta kun on tuo työttömyystuella opiskelun mahdollisuus.

itse kituutin usean uvoden kesätyörahoilla ja opintotuella ilman lainaa ja se oli minun valintani, monet muut ottivat lainaa tai kävivät töissä ja elivät sitten leveämmällä leivällä. en koe että minua olisi mitenkään sorrettu verrattuna työttömiin. enemmänkin olen kiitollinen että minulla on hyvä ammatti jonka olen saanut valtion kustantantamana kun opiskelu sinänsä kuitenkin on ilmaista.

Uskoisin että opiskelija saa yhteiskunnalta aika lailla enemmän tukea kuin työtön, tuki vaan ei tule rahallisesti vaan korkealaatuisena opetuksena.

Itse olen kituuttanut opiskelijana, nostanut opintolainaa ja tehnyt samalla hanttihommia. Kovinkaan montaa päivää en silti vaihtaisi pois ja mikäpä noita lainoja poismaksellessa kun on hyvät ansiot.

[QUOTE="annika";24431597]juu siitä olen samaa mieltä että perheellisen on tässä maassa aivan helvetin vaikea opiskella. harmi kyllä[/QUOTE]

Siitä voi tehdä vaikeaa tai helppoa itselleen. Esteitä ei todellakaan ole.

En ole koskaan ymmärtänyt. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa, joka joutuu elämään velaksi. Lisäksi mikään ei takaa, että valmistuminen johtaisi työllistymiseen ja lainanmaksukyvykkyyteen.

Valmistuin ammattiin keväällä. Koko kesän olin työtön, ja vaikuttaa ettei töitä alaltani löydy, joten päätin aloittaa uuden alan opiskelut jo nyt, etten olisi pitkään aikaan työttömänä. Eli entinen 7000e opintovelka tulee 3 vuotisen koulutukseni aikana kasvamaan johonkin 15000e luokkaan, pelkästään ammatillisista koulutuksista. Toivon sydämmeni pohjasta että nyt uuden alan jälkeen saan töitä.

[QUOTE="annika";24431597]juu siitä olen samaa mieltä että perheellisen on tässä maassa aivan helvetin vaikea opiskella. harmi kyllä[/QUOTE]

Se on niin helvetin väärin, eikö juuri perheellistä pitäisi tukea että myös opiskelee jos ei vielä ole. Päinvastoin, täällä siitä otetaan...huh huh... Sitten ihmetellään kun synnytysiän nousemisesta on tullut ongelma... :D

[QUOTE="annika";24431589]no ampukaa mut nyt, mutta minusta opintotuki on vähän niinkuin kotihoidontuki, ei yhteiskunnan ole tarkoitus elättää semmoisia vaan tukea henkilön valintaa olla pois työelämästä jonkun syyn takia. ei opintotuen ole tarkoitus riittää elämiseen, niinkuin ei myöskään kotihoidontuen. kukin saa sitten itse miettiä miten sen elämänsä rahoittaa, vai kituuttaako sillä rahalla minkä yhteiskunta tarjoaa.
nykyäänhän tähän on tullut sitäpaitsi parannusta kun on tuo työttömyystuella opiskelun mahdollisuus.

itse kituutin usean uvoden kesätyörahoilla ja opintotuella ilman lainaa ja se oli minun valintani, monet muut ottivat lainaa tai kävivät töissä ja elivät sitten leveämmällä leivällä. en koe että minua olisi mitenkään sorrettu verrattuna työttömiin. enemmänkin olen kiitollinen että minulla on hyvä ammatti jonka olen saanut valtion kustantantamana kun opiskelu sinänsä kuitenkin on ilmaista.[/QUOTE]

itse opiskelin ja kävin illat ja viikonloput töissä, silloin mulla ei ollut vielä lapsia. onneksi hoidin opinnot ennen lapsia, vaikka ammattikoulun olen vain käynyt, nyt koitan laittaa joka kuukausi hiukan sukanvarteen ja aloittaa parinvuoden päästä amk-opinnot alaltani.

Siksi, ettei opiskelulla ole tarkoitu elättää itseään. Se on sijoitus tulevaisuuteen. Välivaihe elämässä. Sen ei ole tarkoitus olla elinkeino.

Työttömyys on onnettomuus tyeöelämässä. Tällöin hyvinvointivaltiossa on tapana tarjota auttava käsi, jotta ihmisen elintaso ei tyystin romahtaisi ennen uuden työn löytämistä.

Ihmettelen miksi monen on vaikea ymmärtää tätä.

[QUOTE="aapee";24431610]Valmistuin ammattiin keväällä. Koko kesän olin työtön, ja vaikuttaa ettei töitä alaltani löydy, joten päätin aloittaa uuden alan opiskelut jo nyt, etten olisi pitkään aikaan työttömänä. Eli entinen 7000e opintovelka tulee 3 vuotisen koulutukseni aikana kasvamaan johonkin 15000e luokkaan, pelkästään ammatillisista koulutuksista. Toivon sydämmeni pohjasta että nyt uuden alan jälkeen saan töitä.[/QUOTE]

etkö miettinyt mahdollista työnsaantia ennen alan opiskelua? ja ainahan voi tehdä väliaikaisesti jotakin muita töitä ja samalla katsella omalta alalta paikkoja.

[QUOTE="annika";24431589]no ampukaa mut nyt, mutta minusta opintotuki on vähän niinkuin kotihoidontuki, ei yhteiskunnan ole tarkoitus elättää semmoisia vaan tukea henkilön valintaa olla pois työelämästä jonkun syyn takia. ei opintotuen ole tarkoitus riittää elämiseen, niinkuin ei myöskään kotihoidontuen. kukin saa sitten itse miettiä miten sen elämänsä rahoittaa, vai kituuttaako sillä rahalla minkä yhteiskunta tarjoaa.

itse kituutin usean uvoden kesätyörahoilla ja opintotuella ilman lainaa ja se oli minun valintani, monet muut ottivat lainaa tai kävivät töissä ja elivät sitten leveämmällä leivällä. en koe että minua olisi mitenkään sorrettu verrattuna työttömiin. enemmänkin olen kiitollinen että minulla on hyvä ammatti jonka olen saanut valtion kustantantamana kun opiskelu sinänsä kuitenkin on ilmaista.[/QUOTE]

Eli suoraan peruskoulun penkiltä työelämään tienaamaan opiskelurahoja?

[QUOTE="aapee";24431610]Valmistuin ammattiin keväällä. Koko kesän olin työtön, ja vaikuttaa ettei töitä alaltani löydy, joten päätin aloittaa uuden alan opiskelut jo nyt, etten olisi pitkään aikaan työttömänä. Eli entinen 7000e opintovelka tulee 3 vuotisen koulutukseni aikana kasvamaan johonkin 15000e luokkaan, pelkästään ammatillisista koulutuksista. Toivon sydämmeni pohjasta että nyt uuden alan jälkeen saan töitä.[/QUOTE]

...ja mietit miksi opiskelusta maksetaan niin vähän..buahhaha.. joo toista ammattia opiskelemaan kun ekasta ei löydy pariin kuukauteen töitä..ja vaatisit vielä, että pitäisi saada enemmän rahaa..

[QUOTE="annika";24431589] kukin saa sitten itse miettiä miten sen elämänsä rahoittaa, vai kituuttaako sillä rahalla minkä yhteiskunta tarjoaa.
nykyäänhän tähän on tullut sitäpaitsi parannusta kun on tuo työttömyystuella opiskelun mahdollisuus.[/QUOTE]

Olen 22-vuotias eli en ole oikeutettu tuen piiriin. Vai pitäisikö tässä loisia vielä 3 vuotta työttömänä ja mennä sitten vasta kouluun?

Ja olen nyt yrittänyt kunnolla hakea osa-aikaista duunia, mutta monella työpaikalla on tarjolla "liikaa tunteja" (n. 20 viikossa) joten tienaisin joku 700e kuussa verottomana, ja se tuloraja on 660e... Vähemmällä tuntimäärällä ei oteta töihin.

Yhteistyössä