Onko muita jotka ovat päätyneet tekemään lapsen rahan vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä neuvon, kuten eilen toista äitiä neuvottiin palstalla: Etköhän sinä ap parhaiten tiedä omat voimavarasi ja osaat arvioida riskit! Ajattele jos joskus kadut sitä, ettet tehnytkään sitä yhtä/kahta/kolmea lasta vielä rahan vuoksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24712703:
Kyllä mä ainakin euron kuvat silmissä ryhdyin vääntämään uutta mukulaa..Siis tässähän tienaa ihan älyttömästi, saa rapsakan satkun lapsilisää, ä-pakkauksen, ja mitäs muuta.? EI vissiin muuta. Äp-rahoja ei oikein voi laskea tuloksi, kun ne menee kaikki elämiseen :D

kyllä tuo 100 euroa lapsilisää on tosi kova raha. ja teini-ikäinen voi sitten ihailla sitä äitiyspakkausta " Äiti ei nyt sitten osta sitä scootteria, mutta onhan meillä tämä ihana pakkaus, jonka sait kun synnyit"

Meidän eskarilainen jo vertaa vaatteitaan kovasti muihin ja haluaa pysyä "ajan hengessä", vaikka mitään kalliita merkkivaatteita meillä ei ostellakaan. Kyllä mulle on tärkeetä, ettei hänen tarvitse tuntea itseään huonommaksi ikäistensä joukossa. 2 pienempää sisarusta on perässä tulossa, joten rahaa menee. Lisäksi mulle on tärkeetä nähdä se lasten riemu kun joskus voidaan käydä jossain huvipuistossa tms. Siinäkin he vertaavat ikätovereiden kanssa kokemuksiaan. Sillä lapsilisällä ei pitkälle pötkitä...

kyllä tuo 100 euroa lapsilisää on tosi kova raha. ja teini-ikäinen voi sitten ihailla sitä äitiyspakkausta " Äiti ei nyt sitten osta sitä scootteria, mutta onhan meillä tämä ihana pakkaus, jonka sait kun synnyit"

Joo, ne äp-vaatteet vois mennä jo sitten retroina, jotka teini vois myydä huutiksessa, niin sais siitä sitten poloinen taskurahaa.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
ja jos itse on syönyt lapsuutensa näkkäriä niin miksi ei voi lapselleen suoda sitä sämpylää?

olen aina ihmetellyt tätä!
Eiei.. Kun tuo kuvailemas tilanne, on just sitä oikeaa elämää, jonka perään täällä palstalla itketään. Ja vaan mahdollisimman kurjissa oloissa oppii arvostamaan elämää, ja osaa rakastaa, oikeasti, kun sellaiset ihmiset, jotka on saaneet syödä sitä sämpylää, niin heillä ei oo mitään kuusaa oikeasta elämästä/rakkaudesta. Palstaopin pitkä määrä.

• Tykkää
Miten lapsen tekemisellä voi tienata? Kysyn vaan? Mulla on ainakin menot lisääntyneet ja eikä ole kyl säästöt kasvaneet. Pikemminkin ihmettelen että miten ihmisillä on oikeesti varaa useampaan lapseen....

Ite olen keskituoloinen (olen siis töissä) ja yksinhuoltaja (joka ei kuulkaa notku baaritiskillä räkäposkella kun ei ole varaa notkua). En saa mitään ylimääräistä tukea kuin sen lapsilisä yh-korotuksen ja elarikin on se minimi. Hoitomaksua maksan ihan kohtuu paljon noin 170 euruoa, siihen muut asumiseen lja elämiseen iittyvät kulut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24712790:
Eiei.. Kun tuo kuvailemas tilanne, on just sitä oikeaa elämää, jonka perään täällä palstalla itketään. Ja vaan mahdollisimman kurjissa oloissa oppii arvostamaan elämää, ja osaa rakastaa, oikeasti, kun sellaiset ihmiset, jotka on saaneet syödä sitä sämpylää, niin heillä ei oo mitään kuusaa oikeasta elämästä/rakkaudesta. Palstaopin pitkä määrä.

ai niin. Kultalusikka suussa syntyneet ovat kaikki laiskoja, itsekkäitä, lihavia, idiootteja, eivät ymmärrä rahan päälle, kaikki tullut kuin Manulle illallinen, heitä ei ole rakastettu kun vanhemmat tehnyt vaan uraa, he eivät ymmärrä rakastaa...vai miten se nyt oli?

ai niin. Kultalusikka suussa syntyneet ovat kaikki laiskoja, itsekkäitä, lihavia, idiootteja, eivät ymmärrä rahan päälle, kaikki tullut kuin Manulle illallinen, heitä ei ole rakastettu kun vanhemmat tehnyt vaan uraa, he eivät ymmärrä rakastaa...vai miten se nyt oli?

Se meni just noin. Kun vaan ne, jotka on kaapineet hometta sen näkkärin päältä, osaa arvostaa elämää OIKEASTI :D

• Tykkää
Minä en rahan takia lapsia olisi pystynyt tekemään, koska vauvan ruokkimiseen meni jo enemmän rahaa mitä lapsista tulevat tuet olivat.

T: maito, vilja, kananmuna ja pähkinä-allergisen pojan äiti.

Mihin se lapsi tarvitsee mopon, urheilulisenssin (wtf is that?), ratsastustunteja??? Ok, mopo noista voisi olla hyvä hankinta ja eiköhän sellainen tarvittaessa järjesty. Ratsastustunteja ei tarvita eikä urheilulisenssejä (heh) eikä sitä omaa huonettakaan. Ihmeellisiä vaatimuksia :D

Vaikkei se lapsi tarvitse noita, jonkin harrastuksen tarvitsee kuitenkin, se voi maksaa, samoin välineet jota harrastuksessaan tarvitsee. Entäs puhelin, bussiliput, kengät, vaatteet. Kun lapset kasvavat osa vaatteista ja varsinkin kengistä kuluu loppuun, eikä niitä enää perikään.

Ja voihan sitä asua vaikka kaksiossa kolmen lapsen kanssa. Tosi asia on kuitenkin se, että mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä isommaksi kasvaa tilan tarve 60-senttiset vaatteet menevät melkoisen paljon pienempään tilaan kuin 150-senttiset vaatteet, tai numeron 43 kengät. Mun esikoinen 14 v, on 174 cm pitkä, ja kengän numero on 43. Ja mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä enemmän ne syövät.

Jossain vaiheessa lapset menevät mahdollisesti päivähoitoon, iltapäiväkerhoon, saattavat tarvita vaikka silmälaseja.

Tosi lyhytnäköistä on ajatella, että tehdään lapsi muutaman ensimmäisen vuoden kasvavien tukien varaan. Lapsilisät kattavat meillä hyvin pienen osan lasten kuluista. Mulla on 6-, 9- ja 14-vuotiaat pojat. Ja jos olisi rahasta kiinni, ei olisi kannattanut tehdä yhtään lasta!

[QUOTE="Manttu";24712131]Ap ei taida olla penaalin terävin kynä.[/QUOTE]

Valitettavasti juuri sellaiset ihmiset tekevät niitä lapsia lisää, "kun yhteiskuntakin haluaa niin".

[QUOTE="vieras";24712329]
Me taas ollaan sitä mieltä, että saadaan tarjottua lapsille kouluiässä paremmat puitteet, jos lapsia onkin vain kaksi kolmen sijasta. Jokainen lapsi lisää kustannuksia. Jos mennään matkoille, laivalle, ravintolaan ihan mihin vain, se ei olekaan kertaa kaksi vaan kertaa kolme (jos miettii kahden tai kolmen lapsen välillä).
[\QUOTE]

Muuten hyvä, mutta kolmas lapsi voi tulla kalliimmaksi kuin ne 2 ekaa. Esim. jos lähtee seuramatkalle, lisävuoteessa yöpyvä lapsi pääsee jopa puoleen hintaan reissuun, mutta sellaisia huoneistoja johon mahtuisi 3 lasta lisävuoteessa ei olekaan. Eli yleensä 3-lapsiset perheet, maksavat 4 aikuisen hintaa ja yhden lapsen hinnan, kun 2-lapsiset perheet maksavat 3 aikuisen hinnan.

Hotellimajoitusta voi olla tosi vaikeaa löytää, ja välillä yövytään kahdessa huoneessa, siinä sitten ihmetellään, ketkä nukkuu missäkin huoneessa. Siksi itse yövymme usein leirintäalueiden mökeissä tai vuokraamme huoneistoja yksityisiltä.

Monet perhe-tarjoukset on tehty 2+2.

Aika pieniä vissiin ap:n lapset....meilläyks harrastaa ratsastusta ja rahaa palaa, toine lunilautailee ja rahaa palaa, kaks alle kouluikäistä ei vielä mitään, mut toiselle on luvattu ratsastus kun aloittaa eskarin ens syksynä. Joo, eihän ne välttämttä tarviis harrastaa, mut haluan myös tarjota lapsilleni kunnon harrastuksen, joka kiinnostaa!!

Ja vaatteet ja kengät neljälle maksaa myös, lomamatkat, ulkona syömiset, uimahallireissut, kaikki x6 (jos vanhemmatkin mukana)

Ja toden totta, olen monesti miettiny, miten paljon mulla jäiskään ylimääräistä rahaa pienestä hoitsun palkastani, jos mulla ei olis yhtäkään lasta!! Eli, rahasta ei kyllä lapsentekoon kannata ryhtyä!!

KOTIHOIDONTUKI POIS!
nekin verot hyödyllisempään kun näille työstä lusmuilijoille. muissakaan maissa tuota tukea makseta, mammat töihin! tai sitten jäädään kotiin jos perheenä siihen on varaa, ei valtion elättinä.

[QUOTE="kääk";24712394]Suomalaiset on kyllä todella omituista kansaa! AP:hän sanoi, että edellisten lasten jäljiltä on vaatteita ja tavaraa, ja niitä saa myös kirpparilta aika edullisesti. Kouluun monesti pääsee jalan tai polkupyörällä, ja lapsen ei ole tarvis, eikä kovin terveellistäkään päästä kaikkialle minne se haluaa. Kaikki eivät koe tarvetta käydä ravintolassa tai matkoilla tai huvipuistoissa yms. mitä täällä on totuttu pitämään välttämättömyyksinä, eikä ne perheet välttämättä ole yhtään sen onnettomampia kuin toisetkaan, niillä voi sitten olla toisenlaiset, halvemmat huvit.[/QUOTE]

Yksi suomalainen löytyi tästä ketjusta jolla sentään jotain järkeä vielä päässä ;)