Miten puuttua: tarhatäti antoi suukon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ootko nyt ihan tosissas? Ei voi sanoa kuin että onpa sulla pienet ongelmat!!! Hieno asia että joku antaa lapselle noin hyvää hoitoa ja vielä suukko otsalle, en voi ymmärtää millainen ihminen tuosta VOI edes loukkaantua...

Hmmm....hieman yllättynyt olen, että kukaan ei tunnut ymmärtävän näkökulmaani. Siis olen tyytyväinen hoitajaan, mutta jotenkin oletin, että fyysisten huomionosoitusten suhteen olisi olemassa joku ohjeistus, kun ihmiset kuitenkin erilaisia. Onhan meillä jo monenlaisista kulttuureista maahanmuuttajiakin.

Joku tuossa jo arvelikin ja kyllä olen tosiaan itse aika varautunut. Esim. inhoan Suomeen rantautunut halauskulttuuria ystävysten jne kesken. No, vastausten yksimielisyyden suhteen näyttäisi siltä, että paras katsella muualle poikaa hakiessani.

Todellakin on parasta, ja juurikin lapsesi kannalta parasta ettet opeta hänelle samaa varautuneisutta sillä siitä seuraa vaan ongelmia elämässä kuten omalla kohdallasi varmasti olet huomannut.

Anna lapsen halia ja pusia ja yritä olla tyytyväinen siitä ettet ole saanut aivopestyä lasta luonnottomaan läheisyyskammoon!

Ensimmäinen reaktioni oli että :O, eikö lapsia sitten saa suukotella?!!

Ihmettelen tuota lto:n kommenttia nro: 8, ja kaipaisin siihen lisäselvitystä.
Eli sanotaanko tosiaan koulutuksessa, että lapselle ei saa antaa suukkoa esim otsalle?

Pakko vielä sen verran laittaa, että luin kommentit vielä uudestaan läpi ja nyt tämä asia jo vähän naurattaakin. Se on kyllä tässä palstassa paras, että saa aidosti rehellisen palautteen ja sen saa heti :)

Hmmm....hieman yllättynyt olen, että kukaan ei tunnut ymmärtävän näkökulmaani. Siis olen tyytyväinen hoitajaan, mutta jotenkin oletin, että fyysisten huomionosoitusten suhteen olisi olemassa joku ohjeistus, kun ihmiset kuitenkin erilaisia. Onhan meillä jo monenlaisista kulttuureista maahanmuuttajiakin.

Joku tuossa jo arvelikin ja kyllä olen tosiaan itse aika varautunut. Esim. inhoan Suomeen rantautunut halauskulttuuria ystävysten jne kesken. No, vastausten yksimielisyyden suhteen näyttäisi siltä, että paras katsella muualle poikaa hakiessani.

No, multa saat ymmärrystä. Tytön pph aikoinaan pussaili ja "kullitteli" tyttöä, jonka mä koin tunkeilevaksi - tosin asiassa oli muutakin rajan ylittämistä sekä mulla taustalla sellanen kokemus tyttöön liittyen että olin aika ylisuojeleva. Mutta kuitenkin.

Toivottavasti lapsi saa olla paaaaaaaaaljon hoidossa, että saa kokea siellä läheisyyttä kun kotona on noin varautunut ja kylmä ilmapiiri. Yleensä olen sitä mieltä että parempi kotona kuin hoidossa, mutta...

Suomeen ei ole rantautunut mikään halauskulttuuri vaan ihan lähimmät kaverukset halailevat jos halailevat silloinkaan. Esim etelä-Euroopassa halitaan ja annetaan poskisuudelmia paljon etäämmillekin ihmisille kuin Suomessa. Suomessa pidettäisiin hulluna jos esim uudelle pomolle menisi antamaan poskisuudelman tai halauksen ekan työpäivän jälkeen. Tämmöisestä möllykkä- ja junttieinariasenteesta pitäis päästä eroon. Minä yhdistän nämä asiat aina Suomen korkeisiin itsemurha-ja päihdetilastoihin, me ollaan tämmöisiä sisäänpäinkääntyneitä dorkia (siis jotkut meistä) että masennutaan ja juodaan sit suruun kun vois mieluummin avautua vaikka vähän etäisemmällekin tuttavalle. Mutta ei, mieluummin yksin ja pullon kanssa, siitähän se hyvä soppa tuleekin. Karkas vähän aiheesta mutta onko muita jotka ajattelevat asioita suurin piirtein samansuuntaisesti, mun mielestä näillä asioilla on yhteys.

QUOTE]

No kai tämmöinenkin asia on periaatteessa mahdollista ottaa esiin kasvatuskeskustelussa. Että ei halua lapselleen mitään fyysistä hellyyttä hoitopäivän aikana. Ihan niinkuin kasvissyönnin, uskonnon tai muut erityistarpeet. Voi olla, että asiasta ollaan hieman yllättyneitä, mutta eiköhän päiväkodin henkilökunta ole kaikenlasita kuullut.

mitpä jos joku keskieurooppalainen tms ukomaalainen tulisi tervehtiessään suukottamaan sinua poskelle? sanoisitko tällekin että meillä suukotteleminen on vain vaimon ja iehen keskeistä, en halua että minua tervehditään noin.

kun on kyse pienestä lapsesta joka tarvii sitä läheisyyttä, halauksia ja syliä vaikka äiti on töissä niin misket sallisi sitä hänelle?

Juurikin näin! Suomalaiset lapset saavat ihan liian vähän hellyyttä, halia ja läheisyyttä. Vanhemmat tekevät pitkää päivää eivätkä lapset edes päiväkodin turvalliselta hoitajalta saisi hakea hellyyttä kun ovat kuitenkin sitä vailla.
Meillä ainakin suukotellaan, halitaan ja kerrotaan lasten kesken joka päivä kuinka paljon rakastamme toisiamme ja kuinka tärkeitä lapset meille ovat. Jotkut vanhemmat eivät ikinä sano lapsilleen että rakastavat. Varmasti niin tekevätkin mutta eivät vaan sano :(

Jos aloittajaa häiritsee, että hoitaja antaa lapselle suukkoja, niin voihan asiasta jonkin keskustelun yhteydessä hoitajalle mainita ja selittää - omat tapansa kun on kullakin perheellä.. :)
Vaikkakin mun mielestä on vaan ihanaa, että lapselle näytetään sitä hellyyttä. Tosin suulle suukottelua en itsekään oman lapseni kohdalla aikuisilta "vierailta" salli, meillä ei vanhemmatkaan anna lapselle suulle pusuja (syynä ihan vain karieksen tarttumisriski). Mutta otsa- tai poskipusut on ihan ok!

mitpä jos joku keskieurooppalainen tms ukomaalainen tulisi tervehtiessään suukottamaan sinua poskelle? sanoisitko tällekin että meillä suukotteleminen on vain vaimon ja iehen keskeistä, en halua että minua tervehditään noin.

Minä ainakin ihan itse määrittelen rajat sille kuka mua suukottaa poskelle ja kuka ei ja ulkomaalaisuus ei ole syy päästä suukottelemaan minua.

Mää ymmärrän sun ajatuksesi tuossa asiassa. Koet, että sun "tilaasi" on loukattu tuolla ns. lapsen kautta.

Mutta mieti asioita nyt oikeasti uudelleen. Olet selkeästi normaalia (tai no, mikä on nyt sit tuossa asiassa normaalia, sanotaanko, että valtaväestöstä) varautuneempi ihminen läheisyysasioissa. Lapsi tarvii paljon halimista ja läheisyyttä ja on hienoa, että se sitä saa ainakin hoidossa. Nyt et teksteissäsi kirjoittanut paljon sinä oikein pidät lapsia lähellä, halaatko tjms. mutta luulen, että sekin on vain tyyliin "juhlapäivinä" tjms. Sinuna antaisin asian olla ja ottaisin enemmän läheisyysasioita huomioon lapsien kanssa.

:laugh: Juu-u terveisiä vaan ahdasmielisen suomalaisen mielestä :D No eihän se sinun syy yksistään ole että suomalainen kulttuuri on ollut aina sisäänpäinlämpiävää ja kaikenlainen fyysinen kosketus on kavahdettavaa... Jotenkin toivonut vain että uudemmat sukupolvet ei omaksuisi vuosisadan alun juroa suomalaisuutta.

Voithan hoitajalle mainita ettei teillä kotona suukotella lasta, ettekä halua näin tapahtuvan myöskään päiväkodissa? Onko miehesi kanssasi samaa mieltä?
Mieti kuitenkin hetki sitä tilannetta jossa näit hoitajan suukottavan poikaasi. Oliko poikasi hämmentenyt, vaikuttiko kiusaantuneelta? Jos ei, niin anna hoitajan jatkossakin hellyytellä lastasi. Tunsitko mustasukkaisuuden tunteen? Usein tuo "omalle reviirille on tunkeuduttu"-tunne onkin mustasukkaisuutta.
Ehkä voisitte kotona puolisosi kanssa miettiä ottavanne tuon otsasuudelman myös teillä käyttöön.

Jos hoitaja nyt lopettaa kaikki hellyyden osotukset poikaasi kohtaan, niin miltä se mahtaa tuntua lapsestasi? Jos muut lapset saavat halauksia ja suukotteluja, mutta sinun lapsi ei, miltä se mahtaa pienestä tuntua?

Alkuperäinen kirjoittaja jgaö;24764225:
Voithan hoitajalle mainita ettei teillä kotona suukotella lasta, ettekä halua näin tapahtuvan myöskään päiväkodissa?

Tuota noin, miksi se on automaattisesti näin? Meillä ainakin kotona pussaillaan ja halaillaan PALJON, silti koin sen tunkeilevaksi kun pph sitä teki.

[QUOTE="nekku";24763720]

Meillä kotona on tapana, että suukot vanhempien keskeisiä. Lapsille sitten halit, sylittely jne helliminen. [/QUOTE]

Siis jos tämä ei ole provo, onko todella niin, että te ette suukottele lapsianne..??

Yhteistyössä